Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos en nabo for å hente henne for å gå tur. Hun går på Wegovy for å gå ned. Hun skulle spise lunsj da jeg kom. Søtpotet fries og løkringer laget i airfryer. Hvor bra er det egentlig når hun skal ned i vekt?

20250731_124116.jpg

Anonymkode: d917f...e6d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bryr du deg? 

Anonymkode: b7663...342

• Liker 5
Skrevet

Nå kommer du til å få mye kjeft😂

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Var hos en nabo for å hente henne for å gå tur. Hun går på Wegovy for å gå ned. Hun skulle spise lunsj da jeg kom. Søtpotet fries og løkringer laget i airfryer. Hvor bra er det egentlig når hun skal ned i vekt?

20250731_124116.jpg

Hvorfor spør du? Vet du ikke at dette er usunn mat med mange kalorier? Eller ønsker du kun å fortelle hvor dårlige valg venninnen din tok?

Endret av Tartufo
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor bryr du deg? 

Anonymkode: b7663...342

Jeg bare spørr pga hun snakker med meg om kosthold og hva hun bør spise. Og jeg vet ikke. Jeg kan spise alt jeg vil uten å legge på meg. 

Hun har ett ettervern som skal hjelpe med dette, men det gjør de ikke 

AnonymBruker
Skrevet

Så ekkelt av deg å skrive om det her slik at hun, veldig enkelt, kan gjenkjenne hvem du er. Og å ta bilde av det i tillegg? 

Hva var intensjonen din virkelig her? Du vet jo at det ikke er sunn mat, men for alt du vet har hun spist supersunt resten av tiden, og nå unner seg dette! Det er da fullstendig balansert i så tilfelle. 

Jeg synes dette var stygt gjort. 

Anonymkode: 7375e...f81

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du klarte ikke å selv finne ut hvor mange kalorier det er i søtpotet? 

Men hvis du har tungt for det så kan jeg avsløre at det tilfører ingen kalorier å skjære mat i staver. 

Anonymkode: 41944...c54

Skrevet

Den lunsjen der, laget i airfryer tipper jeg er mellom 4-500 kalorier om hun har passet litt på olje (noe man gjerne gjøre når man passer vekta og lager mat i airfryer). 
Det er jo ikke det sunneste, men kalorimessig er det helt innafor. Så alt kommer an på hvordan resten av dagen ser ut.

Jeg kan fint spise sånn av og til og da føle at jeg koser meg litt, men har allikevel gått ned 11 kg på 2-3 måneder (fra 93-82). 

• Liker 2
Skrevet

Hvis hun lurer på kosthold og hva kun skal spise foreslår jo at hu hjelper henne ved å si at til hvert måltid skal hun fylle halve tallerkenen med grønnsaker, enten det er agurk og gulrøtter i staver, en salat eller noe helt annet. Det gir få kalorier, fyller opp magen og mange gode vitaminer og mineraler, og et råd selv de med ekstra oppfølging kan klare å følge. Og at hun fint kan lage mat i airfryer, men at det er lurt å velge den maten som er minst bearbeidet. Kyllingfilet fremfor nuggets for eksempel. 

AnonymBruker
Skrevet

Rapportert

Anonymkode: 1e33a...c48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager bryr du deg og legger det ut på nettet?

Anonymkode: b5b62...338

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal hjelpe henne og har så lite kunnskap, så er det eneste rådet du bør gi henne: Søk råd hos noen andre, som har nødvendig kunnskap.

Hva en person spiser til et måltid sier ikke noe om dagen totalt. Generelt er det mye kcal i disse matvarene på bildet, lite metthet og lite næring. Det er lurt å velge råvarer, mye grønnsaker, en del bær, litt frukt, magert protein (f eks egg, fisk, rent kjøtt).

Anonymkode: ced55...7fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 13.25):

Rapportert

Anonymkode: 1e33a...c48

På hvilket grunnlag?

Anonymkode: 0df52...7c8

AnonymBruker
Skrevet
Emmajunga skrev (På 31.7.2025 den 19.07):

Den lunsjen der, laget i airfryer tipper jeg er mellom 4-500 kalorier om hun har passet litt på olje (noe man gjerne gjøre når man passer vekta og lager mat i airfryer). 
Det er jo ikke det sunneste, men kalorimessig er det helt innafor. Så alt kommer an på hvordan resten av dagen ser ut.

Jeg kan fint spise sånn av og til og da føle at jeg koser meg litt, men har allikevel gått ned 11 kg på 2-3 måneder (fra 93-82). 

Min drøm å gå ned fra 93 til 82. Hvor lite kcal per dag og hvir mye aktivitet? Desperat! Ikke råd til W. 

Anonymkode: c7d21...87b

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hva hun spiser ellers/totalt sett. Kan gå bra det👍

Anonymkode: b6200...dd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min drøm å gå ned fra 93 til 82. Hvor lite kcal per dag og hvir mye aktivitet? Desperat! Ikke råd til W. 

Anonymkode: c7d21...87b

Det kommer an på energibehovet ditt. Bruk denne kalkulatoren. https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov

Også spiser du 500 kalorier mindre hver dag enn det som står der, ved å velge sunn, mat og mye frukt og grønt. Kos deg av og til, men ikke gå helt bananas. Finn en fysisk aktivitet du liker, og bruk litt tid på det. Det er viktig for egen velvære og psykisk helse, men når det gjelder slanking er maten det viktigste. Lykke til :) 

(Jeg veide 93kg 1mai, og veide 81,7 på vekta i dag, har spist 1850 kalorier hver dag og vært i mye fysisk aktivitet, og ikke følt så veldig at jeg har slanks meg. Bare være litt mer bevisst og tatt lure valg). 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...