AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Hei. Jeg skal snart føde, og folk må såklart komme å hilse på baby, men jeg er redd for bakterier folk drar inn til oss mens baby har dårlig immunforsvar. Jeg har ingen fobi mot bakterier, men jeg er sykepleier og har god innsikt i smittevern, og ser stadig hvor lite folk tenker over slikt. Jeg vil liksom ikke være den som har regler når folk kommer på besøk, men jeg vil heller ikke at baby skal bli syk med en gang. Aller helst vil jeg at folk skal sprite mobilene sine og vaske hendene før de tar i babyen, ikke gni ansiktet dems i ansiktet til baby osv, men det føles dumt å be voksne folk om dette, og det føles dumt å be småbarnsforeldre om å holde hendende til deres barn rene når de tar i baby, men samtidig er det bare oss det går utover om baby blir syk. Jeg skjønner jo at sykdom er en del av barndommen, men jeg mener altså i de første ukene rett etter fødsel. Hvordan er det andre løser denne situasjonen uten å virke hysteriske? Anonymkode: 74926...90a
Jordbæra Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei. Jeg skal snart føde, og folk må såklart komme å hilse på baby, men jeg er redd for bakterier folk drar inn til oss mens baby har dårlig immunforsvar. Jeg har ingen fobi mot bakterier, men jeg er sykepleier og har god innsikt i smittevern, og ser stadig hvor lite folk tenker over slikt. Jeg vil liksom ikke være den som har regler når folk kommer på besøk, men jeg vil heller ikke at baby skal bli syk med en gang. Aller helst vil jeg at folk skal sprite mobilene sine og vaske hendene før de tar i babyen, ikke gni ansiktet dems i ansiktet til baby osv, men det føles dumt å be voksne folk om dette, og det føles dumt å be småbarnsforeldre om å holde hendende til deres barn rene når de tar i baby, men samtidig er det bare oss det går utover om baby blir syk. Jeg skjønner jo at sykdom er en del av barndommen, men jeg mener altså i de første ukene rett etter fødsel. Hvordan er det andre løser denne situasjonen uten å virke hysteriske? Anonymkode: 74926...90a Du informerer om at du ønsker ro hjemme de første ukene etter fødsel og at du tar kontakt når dere er klare. Folk får mener hva de vil. 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei. Jeg skal snart føde, og folk må såklart komme å hilse på baby, men jeg er redd for bakterier folk drar inn til oss mens baby har dårlig immunforsvar. Jeg har ingen fobi mot bakterier, men jeg er sykepleier og har god innsikt i smittevern, og ser stadig hvor lite folk tenker over slikt. Jeg vil liksom ikke være den som har regler når folk kommer på besøk, men jeg vil heller ikke at baby skal bli syk med en gang. Aller helst vil jeg at folk skal sprite mobilene sine og vaske hendene før de tar i babyen, ikke gni ansiktet dems i ansiktet til baby osv, men det føles dumt å be voksne folk om dette, og det føles dumt å be småbarnsforeldre om å holde hendende til deres barn rene når de tar i baby, men samtidig er det bare oss det går utover om baby blir syk. Jeg skjønner jo at sykdom er en del av barndommen, men jeg mener altså i de første ukene rett etter fødsel. Hvordan er det andre løser denne situasjonen uten å virke hysteriske? Anonymkode: 74926...90a Hvor lenge ser du for deg at "disse første ukene" er? For om det bare er noen få uker, så er det vel ikke vanskeligere enn å ikke få barnefamilier på besøk? Ut over det, så er det ikke noe galt i å be besøkende om å vaske hendene før de tar i baby. Det er faktisk helt vanlig at oppegående voksne vasker hendene når de har vært ute og tatt på håndtak og sånt, og før de tar i en nyfødt baby. Om barnefamilien er nær familie, tenker jeg det er innenfor å si ifra før de kommer om at det er viktig at de ikke er syke, og at barna vasker hendene rett før de får ta på baby. (Evt. at barna ikke får ta på baby de første ukene.) Anonymkode: 09e2a...b4a 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli Helt greit å be folk vaske hendene før de holder en nyfødt baby. Men alt annet er litt hysterisk, syns jeg. Anonymkode: 16ccb...2f0 20
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli Ro få dager etter fødsel er normalt. Men besteforeldre kan vel få se etter rundt tre dager så lenge alt gikk ok under fødsel og med baby? Dere kan kjøpe våtservietter beregnet for mobiler, evt be at mobiler ikke blir brukt under besøk og at de vasker hender før de holder. Besøk kan vare 30min-1,5t. Må ikke bare i evigheter. Dette kan man fint skrive i melding "dere er hjertelig velkommen til å hilse på x i morgen mellom kl x og y. Pga økt fare for smitte hos babyer ønsker vi at mobiler ikke brukes/desinfiseres og at hender vaskes godt før dere holder". Anonymkode: 6f615...048 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ro få dager etter fødsel er normalt. Men besteforeldre kan vel få se etter rundt tre dager så lenge alt gikk ok under fødsel og med baby? Dere kan kjøpe våtservietter beregnet for mobiler, evt be at mobiler ikke blir brukt under besøk og at de vasker hender før de holder. Besøk kan vare 30min-1,5t. Må ikke bare i evigheter. Dette kan man fint skrive i melding "dere er hjertelig velkommen til å hilse på x i morgen mellom kl x og y. Pga økt fare for smitte hos babyer ønsker vi at mobiler ikke brukes/desinfiseres og at hender vaskes godt før dere holder". Anonymkode: 6f615...048 Og evt skrive at ved minste symptomer på sykdom ønsker dere ikke besøk. Om noen tropper opp hes og med snufsete nese, er det lettere å avvise de da dere har gitt beskjed på forhånd. Anonymkode: 6f615...048
AnonymBruker Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli Hvis du faktisk er sykepleier vet du at sannsynligheten for at babyen skal bli syk er veldig liten, spesielt om du ammer. Folk som er syke skal holde seg hjemme og man kan vaske seg før man holder babyen, og det er det. Jeg forstår ikke poenget med å sprite av mobilen dersom man uansett skal utføre håndhygiene før man holder baby? Anonymkode: 6c290...756 18 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Helt greit å be folk vaske hendene før de holder en nyfødt baby. Men alt annet er litt hysterisk, syns jeg. Anonymkode: 16ccb...2f0 Det er ingen vits i å vaske hender, for så å ta på baby, ta opp mobilen for å ta bilder osv, også ta på baby igjen, når mobilen er full av bakterier. Mobilen klisser folk på hele dagen, og hvor ofte vaskes de? Veldig sjeldent. Derfor jeg ønsker at den desinfiseres, og jeg ser ikke det hysteriske rundt det. Anonymkode: 74926...90a 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #9 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du faktisk er sykepleier vet du at sannsynligheten for at babyen skal bli syk er veldig liten, spesielt om du ammer. Folk som er syke skal holde seg hjemme og man kan vaske seg før man holder babyen, og det er det. Jeg forstår ikke poenget med å sprite av mobilen dersom man uansett skal utføre håndhygiene før man holder baby? Anonymkode: 6c290...756 Se svar over her og sannsynligheten for å bli syk er ikke veldig liten. Anonymkode: 74926...90a 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #10 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ro få dager etter fødsel er normalt. Men besteforeldre kan vel få se etter rundt tre dager så lenge alt gikk ok under fødsel og med baby? Dere kan kjøpe våtservietter beregnet for mobiler, evt be at mobiler ikke blir brukt under besøk og at de vasker hender før de holder. Besøk kan vare 30min-1,5t. Må ikke bare i evigheter. Dette kan man fint skrive i melding "dere er hjertelig velkommen til å hilse på x i morgen mellom kl x og y. Pga økt fare for smitte hos babyer ønsker vi at mobiler ikke brukes/desinfiseres og at hender vaskes godt før dere holder". Anonymkode: 6f615...048 Ja det er ikke så dum idé dette. Vil at folk skal kunne bruke mobiler, men vil heller da at vi tilrettelegger for god hygiene. Takk for tips! Anonymkode: 74926...90a
AnonymBruker Skrevet 31. juli #11 Skrevet 31. juli Vi hadde en tilleggsykdom på vårt barn, og måtte passe ekstra godt på. Vi hadde rett og slett en policy om håndvask og ba folk sprite hendene når di kom inn. Med det sagt, vi gjorde det også med nummer en, som var helt frisk. Folk aksepterte det 👍 Anonymkode: e7730...2af 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #12 Skrevet 31. juli Jeg vasker alltid hendene på eget initiativ før jeg skal holde spedbarn. Det synes jeg fint du kan be folk om, du er tross alt sykepleier så det må folk ha forståelse for. Du driver jo litt folkeopplysning der. Likedan synes jeg det er absolutt innafor å be folk unngå besøk til spedbarn hvis de selv har noen symptomer. Du kan kanskje si fra på forhånd, så en vennlig påminnelse om egen sykdom rett før og håndvask etter ankomst. Driver de med mobiltelefon så må de vaske hender på nytt. Ta en litt humoristisk vinkel «hilsen sykepleieren» eller noe. Anonymkode: 27e1f...b1b 1
mommyaka Skrevet 31. juli #13 Skrevet 31. juli Vaske hender..hold hjemme om folk er syke. Men barn blir vel ikke syke om de blir holdt med klær etc? Smitte komme jo via munn/ hoste etc.
AprilLudgate Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli (endret) Jeg vasker hendene godt før jeg nærmer meg en nyfødt, men det gjør jeg igrunnen uansett når jeg kommer utenfra. Jeg synes det er helt greit å si «jeg er litt streng på håndvask, så jeg ber alle på besøk om å vaske hendene». Om du ikke har et barn med særskilte tilstander så er mobilspriting og «ikke ta på babyen» i kategorien angst. Jeg hadde respektert det, men tenkt at du nok slet med angst. Men jeg er nok mer forståelsesfull i antennene i møte med nybakte foreldre enn folk flest. Ang mobilen så kan du sette frem servietter for det, men da må de jo vaske hendene på nytt igjen. Endret 31. juli av AprilLudgate 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli Det er jo forståelse at man er redd for bakterier når det er nyfødte. Men ikke bli som hun som ikke ville la noen treffe baby før etter 3 måneder pga frykt for sykdom. Baby var ikke ute heller. Det var faktisk ingen som kom da. Ble konflikt i familien siden besteforeldrene fikk heller ikke se babyen i den tiden. Anonymkode: 55056...db8 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er ingen vits i å vaske hender, for så å ta på baby, ta opp mobilen for å ta bilder osv, også ta på baby igjen, når mobilen er full av bakterier. Mobilen klisser folk på hele dagen, og hvor ofte vaskes de? Veldig sjeldent. Derfor jeg ønsker at den desinfiseres, og jeg ser ikke det hysteriske rundt det. Anonymkode: 74926...90a Man sitter vel ikke med mobilen i den ene hånda når man holder en nyfødt baby. Da ber man heller noen andre ta bildet. Jeg tok selv bilder av venner og min baby da jeg fikk besøk i barseltiden og sendte til de etterpå. Anonymkode: 16ccb...2f0 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli mommyaka skrev (1 minutt siden): Vaske hender..hold hjemme om folk er syke. Men barn blir vel ikke syke om de blir holdt med klær etc? Smitte komme jo via munn/ hoste etc. Baby har vel ikke klær over ansiktet? Bestemor hoster, så drysser basillusker ned på babyens munn, nese og øyne. Anonymkode: 27e1f...b1b
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Se svar over her og sannsynligheten for å bli syk er ikke veldig liten. Anonymkode: 74926...90a Joda. Jeg vet såpass om smittevern som tannlege. Anonymkode: 6c290...756 4
Perfume Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli Er også litt viktig at baby blir "kjent med" ulike typer mennesker ( med ditto sett bakterier, dog ikke sykdom) for at det skal bli mest mulig motstandsdyktig? Man vasker da alltid hender før man holder såklart og holder seg vekk om man faktisk er syk.. Men ellers er det vel bare positivt for babyens immunforsvar å bli kjent med ulike miljøer?? 5 1
Uanonym bruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli Helt greit å be om at alle vasker hendene før de tar på/holder babyen, og at folk med smittsomme sykdommer holder seg borte til de er friske. Krav utover det synes jeg blir litt hysterisk, med mindre barnet er født prematurt, sykt etc. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå