Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er arbeidsmarkedet så hardt om dagen i mange ulike land? Leser om flere og flere som går år uten arbeid og om høye søkertall, hva skjer?

Anonymkode: 6a07f...156

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mismatch mellom hvilke jobber folk vil ha/er kvalifiserte til og hvor jobbene befinner seg/hvor de fleste vil bo. Her i landet, altså.

Anonymkode: f2efa...960

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mismatch mellom hvilke jobber folk vil ha/er kvalifiserte til og hvor jobbene befinner seg/hvor de fleste vil bo. Her i landet, altså.

Men det er så ekstremt høye søkertall. Moren min pensjonerer seg og de har så klart søkt ut etter en som kan ta plassen hennes. 394 søknader fikk de inn til 1 stilling. Det er jo helt sinnsykt.  Og det var innenfor økonomi, det er jo stillinger som finnes overalt i landet. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Flere av de amerikanske gigantene som slanker bort utenlandsavdelingene sine, dels grunnet AI/KI, dels grunnet outsourcing til billig arbeidskraft (India). Senest Intel.

Anonymkode: 1b855...778

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det er så ekstremt høye søkertall. Moren min pensjonerer seg og de har så klart søkt ut etter en som kan ta plassen hennes. 394 søknader fikk de inn til 1 stilling. Det er jo helt sinnsykt.  Og det var innenfor økonomi, det er jo stillinger som finnes overalt i landet. 

Ikke i nærheten av slike søkertall her hvor jeg bor, selv ikke for stillinger som nyutdannede ofte søker på. Ikke engang matbutikkene kan velge og vrake i mange søkere. Også selskaper som er attraktive nasjonalt er ofte avhengig av bedriftsintern opplæring for å fylle nødvendige stillinger. Det er mange muligheter i mer rurale strøk, og lite konkurranse. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også hørt at det er opp mot 150 søkere når det legges ut stillingsannonse på den lokale matbutikken her. Tror de fleste enkle jobbene har blitt automatisert bort med KI, maskiner osv. Man vil tydeligvis heller ha folk på ufør og trygd enn å beholde dem i arbeidslivet. Når jeg var barn så hadde vi f eks folk som jobbet med å ta imot penger og gi billetter i bomstasjoner. Man kunne få seg jobb i banken bare man kjente noen som jobbet der, nå må du minst ha master i økonomi og 5 års erfaring. Samfunnet blir stadig mer ekskluderende. 

Anonymkode: 24952...1e0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det? Vi må bruke rekrutteringsagenter og svære bonuser for å få tak i folk.

Anonymkode: 2a0c4...d55

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor i landet bor du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da er dere jo ikke interesserte i nyutdannede eller folk uten massevis av perfekt arbeidserfaring fra før av. Eller så legger dere ikke ut offentlige stillingsannonser i det hele tatt, men vil kun rekruttere internt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har også hørt at det er opp mot 150 søkere når det legges ut stillingsannonse på den lokale matbutikken her. Tror de fleste enkle jobbene har blitt automatisert bort med KI, maskiner osv. Man vil tydeligvis heller ha folk på ufør og trygd enn å beholde dem i arbeidslivet. Når jeg var barn så hadde vi f eks folk som jobbet med å ta imot penger og gi billetter i bomstasjoner. Man kunne få seg jobb i banken bare man kjente noen som jobbet der, nå må du minst ha master i økonomi og 5 års erfaring. Samfunnet blir stadig mer ekskluderende. 

Jeg bor i en stor norsk by, og her er det motsatt. Jeg vet om flere butikker, kafée og bensinstasjoner der de sliter med å få tak i nok folk. Etter det jeg hører er det få søknader og enda færre aktuelle kandidater. 

Anonymkode: 352dc...fd1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommet jo helt an på hvilken bransje du snakker om, og konjunkturen.

Da jeg søkte jobber som ufaglært var det ofte over 100 søkere til hver eneste lille drittjobb. Det er mange om beinet fordi kravene er lave eller ikke-eksisterende.

Da jeg var nyutdannet ingeniør ville ingen ha meg, men markedet har snudd. Nå har jeg noen års erfaring og arbeidsgivere slåss om meg. Jeg har per i dag ganske dårlig lønn (70.000 kr i mnd), og andre arbeidsgivere tilbyr gjerne 80-90.000.

Anonymkode: 29972...7bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er på vei inn i en depresjon. Hvor lenge den varer vet ikke jeg men vårt store it-firma har nå hatt 5 kutt-runder. Bare glem it-studiet.

Anonymkode: 0cb6d...f9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men dette gjelder også helt alminnelige jobber på bar , butikker og restaurant. I alle fall i Trondheim ... Helt koko bananas.

Anonymkode: 1df17...4de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bor i en stor norsk by, og her er det motsatt. Jeg vet om flere butikker, kafée og bensinstasjoner der de sliter med å få tak i nok folk. Etter det jeg hører er det få søknader og enda færre aktuelle kandidater. 

Anonymkode: 352dc...fd1

Hvilken by da? I Trondheim så er det jo 200 søkere til en ryddejobb i en bar 😭

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dette gjelder også helt alminnelige jobber på bar , butikker og restaurant. I alle fall i Trondheim ... Helt koko bananas.

Men da er vi tilbake til mismatch mellom hvor folk vil bo og hvor det er behov for arbeidskraft.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken by da? I Trondheim så er det jo 200 søkere til en ryddejobb i en bar 😭

Men det er jo fordi det et massevis av studenter i Trondheim. Er det samme i alle de store studentbyene. 

Anonymkode: a4162...2a1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da er vi tilbake til mismatch mellom hvor folk vil bo og hvor det er behov for arbeidskraft.

Men det er jo ofte i de store byene at det er mange jobbmuligheter. Og mange stillinger, får man ikke den ene så legges det ut mange flere både i slike type jobber og i jobber som krever universitetsutdanning. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er arbeidsledig, er rundt 200 søkere i stillingene jeg søker. Kommer alltid på intervju,  og hele veien til ansettelse i prosessen, men ender alltid som 2. eller 3 valget... svaret er at det er noen som har mer erfaring eller utdanning..

Bor i Holmestrand og søker bredt både stillinger/yrke, men også geografisk .... søkt helt ned til Brevik og opp til oslo

Anonymkode: a1b84...072

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Så sitter det en god del ukompetente rekrutterere. Har blitt kontaktet av en god del som finner CVen min spennende og ønsker å rekruttere med til MINDRE spennende jobber, mindre oppgaver, mindre ansvar og lavere lønn…. Fordi de ønsker noen med erfaring!!!!! 

skal man ha dyktige folk må man gå «et hakk ned» og lete. For majoriteten ønsker å evolved, kjenne på mestringsfølelse og utvikling??? 
har ansatt en god del selv, og det har alltid vært de beste, og man må investere i nyansatte!

eller er jeg helt bak mål??

Anonymkode: 2c448...f11

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er arbeidsledig, er rundt 200 søkere i stillingene jeg søker. Kommer alltid på intervju,  og hele veien til ansettelse i prosessen, men ender alltid som 2. eller 3 valget... svaret er at det er noen som har mer erfaring eller utdanning..

Bor i Holmestrand og søker bredt både stillinger/yrke, men også geografisk .... søkt helt ned til Brevik og opp til oslo

Anonymkode: a1b84...072

Samme her. Jeg er nyutdannet da og de skal alltid ha folk med mer erfaring. Hva slags stillinger søker du og hvilken utdannelse har du? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...