AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Vi har hatt skjermfri ferie i år, i hvert fall for barna. Ingen tv, iPad eller annen skjerm. Vi har hatt litt lydbok, på stranda eller hjemme før leggetid. Det har funket skikkelig bra og vinhar ikke hatt noe mas om skjerm. Barna våre er 4 og 7 år. Er det noen andre som har prøvd? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvor gamle er barna dine? Jeg er nysgjerrig om dette vil fungere også for eldre barn. Anonymkode: 812cc...4d8
AnonymBruker Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli Veldig lite skjerm her, men det er ikke noe jeg har bestemt. De er 10 år og 14 år. Vi har vært i syden (barna hadde med seg venner), badet, vært mye ute, vært i Dyreparken (barna hadde med seg venner) en hel uke, så da blir det naturligvis lite skjerm. De er ekstremt aktive begge to, så de er mye ute. Anonymkode: 5f70d...72c
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli Vi har så godt som skjermfri for våre barn, også i hverdagen, samme alder som dine. Unntaket er lørdagskvelden da vi ser film sammen hele familien. Det eldste barnet ser film 20-30 min daglig i tillegg. Det er fordi barnet har en diagnose som gjør at det må gjennomføres en del ulystbetonte ting, og barnet får da se litt film som belønning. Vi har alltid brukt forholdsvis lite skjerm, men vi ser at i de periodene vi har brukt noe mer, har det blitt mye mer masing, surving og misfornøyde barn. Jeg skulle gjerne fjernet film som motivasjonsfaktor for eldstebarnet også, men det er kun film og små premier som virker belønnende og for å unngå å få huset fullt og bruke masse penger, har vi valgt film. Vi har to lydbokabonnementer og mine hører lydbok hver dag. Anonymkode: a3f3b...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har hatt skjermfri ferie i år, i hvert fall for barna. Ingen tv, iPad eller annen skjerm. Vi har hatt litt lydbok, på stranda eller hjemme før leggetid. Det har funket skikkelig bra og vinhar ikke hatt noe mas om skjerm. Barna våre er 4 og 7 år. Er det noen andre som har prøvd? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvor gamle er barna dine? Jeg er nysgjerrig om dette vil fungere også for eldre barn. Anonymkode: 812cc...4d8 Har ikke hatt noe bevisst skjermfri ferie, men barna har vært utrolig lite på skjerm.. har ingen tro på å lage ting «forbudt». Da blir det gjerne bare mer spennende.. Barna har ikke spurt om spill og skjerm.. men hadde da gått helt bra om de spilte litt/ så litt skjerm også . Hallo? Anonymkode: 92be8...f38 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli Nei vi har sett TV de fleste dager. Har bare ett barn som er 3 og i en ganske intens periode og det har føltes litt nødvendig for oss foreldre, spesielt på hytteferie der barnet overhode ikke ville leke for seg selv, bare for få en liten pause iløpet av dagen så vi kunne lage middag i fred og ordne litt småting og vite at barnet satt stille og ikke var på vei ut på brygga eller veien.. Men har begrenset til maks 1 time og det har vært flere dager der vi har hatt en del aktiviteter og det derfor ikke har blitt noe TV Bruker ikke iPad. Anonymkode: 8ff74...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har så godt som skjermfri for våre barn, også i hverdagen, samme alder som dine. Unntaket er lørdagskvelden da vi ser film sammen hele familien. Det eldste barnet ser film 20-30 min daglig i tillegg. Det er fordi barnet har en diagnose som gjør at det må gjennomføres en del ulystbetonte ting, og barnet får da se litt film som belønning. Vi har alltid brukt forholdsvis lite skjerm, men vi ser at i de periodene vi har brukt noe mer, har det blitt mye mer masing, surving og misfornøyde barn. Jeg skulle gjerne fjernet film som motivasjonsfaktor for eldstebarnet også, men det er kun film og små premier som virker belønnende og for å unngå å få huset fullt og bruke masse penger, har vi valgt film. Vi har to lydbokabonnementer og mine hører lydbok hver dag. Anonymkode: a3f3b...2c7 Ja, jeg kunne nevnt det også, vi bruker ikke skjerm i hverdagen. Vi ser kun tv på morgenen noen helgedager og ser en film sammen på kvelden fredag og lørdag. Det høres ut som dere har funnet en god løsning! Anonymkode: 812cc...4d8
AnonymBruker Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli 13 åringen er på.4 uke (hjemme) uten skjeem. Selvvalgt. Hun er mye ute(ballspill, sykling, trampoline, bading, o.l). Treffer venner ute, da hzr de ringt hverandre og avtalt. Normalt sett brukes skjerm kun etter lekser og evnt trening i hverdagen, i helgen er det greit mot kveld, men må legges bort 2 t før leggetid. Anonymkode: 28190...826
AnonymBruker Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke hatt noe bevisst skjermfri ferie, men barna har vært utrolig lite på skjerm.. har ingen tro på å lage ting «forbudt». Da blir det gjerne bare mer spennende.. Barna har ikke spurt om spill og skjerm.. men hadde da gått helt bra om de spilte litt/ så litt skjerm også . Hallo? Anonymkode: 92be8...f38 Ikke alle hvor det fungerer med litt spilling/skjerm. Mine barn spiller ingenting, men litt tv gir ofte behovet for mer tv og da blir det masse mas og sutring. Ikke hyggelig for noen. Anonymkode: 812cc...4d8
AnonymBruker Skrevet 31. juli #9 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei vi har sett TV de fleste dager. Har bare ett barn som er 3 og i en ganske intens periode og det har føltes litt nødvendig for oss foreldre, spesielt på hytteferie der barnet overhode ikke ville leke for seg selv, bare for få en liten pause iløpet av dagen så vi kunne lage middag i fred og ordne litt småting og vite at barnet satt stille og ikke var på vei ut på brygga eller veien.. Men har begrenset til maks 1 time og det har vært flere dager der vi har hatt en del aktiviteter og det derfor ikke har blitt noe TV Bruker ikke iPad. Anonymkode: 8ff74...5a4 Enig i at tre er en ganske intens periode! Vi brukte mer skjerm før barnet fikk et søsken det kunne leke med. Nå kan de leke sammen og på den måten gi oss foreldre fri til matlaging etc. Anonymkode: 812cc...4d8
AnonymBruker Skrevet 31. juli #10 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 13 åringen er på.4 uke (hjemme) uten skjeem. Selvvalgt. Hun er mye ute(ballspill, sykling, trampoline, bading, o.l). Treffer venner ute, da hzr de ringt hverandre og avtalt. Normalt sett brukes skjerm kun etter lekser og evnt trening i hverdagen, i helgen er det greit mot kveld, men må legges bort 2 t før leggetid. Anonymkode: 28190...826 Så smart! Er det for å gjøre innsovning lettere? Når legger et barn på 13 år seg, dvs. når må skjermen bort? Anonymkode: 812cc...4d8
AnonymBruker Skrevet 31. juli #11 Skrevet 31. juli Nei. Mine er 7 og 10. Noen dager har det vært nesten ingen skjerm, andre dager mer skjerm enn vanlig, men totalt sett har vi vært mer ute og gjort mye mer sammen som familie enn i hverdagen. Jeg som voksen har også kost meg med tv på kvelden. Snart må eldste være noen dager alene hjemme mens jeg er på jobb og yngste på sfo, da vet jeg det fort blir en del skjerm, hvis ikke det er andre som er hjemme fra ferie. Det får gå, tenker jeg. Anonymkode: 19bdf...06d
AnonymBruker Skrevet 31. juli #12 Skrevet 31. juli Ungdommer stort sett her, dem bruker det en del. Flinke til og logge av og gjøre andre ting, ta seg en pause. Har en liten på 4 og hun har litt hver dag, men mye ute og koser oss, bader og gjør andre ting. Vi har kun iPad med 2 apper man kan se på typ filmer og serien. Tv kanaler har vi ikke. Vi har litt lærings apper for minsten da men blir brukt lite i sommer og ellers. Anonymkode: 94a8e...3a3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #13 Skrevet 31. juli Vi har alltid skjermfri, det hender vi ser en film sammen en helg, men that's it. De små da (2 og 9), 14 åringen har egen telefon, men begrenser seg fint selv egentlig, de er mye aktive med idrett. Anonymkode: 2495e...021
AnonymBruker Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli Har ikke gått bevisst inn for skjermfri ferie, nei. Hvorfor i huleste skal vi det? Men de har nå heller ikke brukt mye skjerm, veldig minimalt. Ingen tro på forbud, men fornuftige regler og balansegang. Anonymkode: 348f8...942 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Så smart! Er det for å gjøre innsovning lettere? Når legger et barn på 13 år seg, dvs. når må skjermen bort? Anonymkode: 812cc...4d8 Etter flere lange perioder i bhg og småskoletrinn med vansklig innsovning, leste jeg om skjerm og innsovning. Siden noen personer kan få problemer med å sovne, valgte vi å prøve på mellomtrinnet. Ble en del prøving og feiling i fht tidspunkt, men vi har endt opp på 2 timer før legging. Det betyr skjermfri fra kl 19, hun går på badet kl 21. Vi spiller kort, brettspill, kan lage en tekopp og snakke om livet og hverdagen. Noen dager legger hun seg kl 2030 og hører på lydbok i senga. Anonymkode: 28190...826
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har hatt skjermfri ferie i år, i hvert fall for barna. Ingen tv, iPad eller annen skjerm. Vi har hatt litt lydbok, på stranda eller hjemme før leggetid. Det har funket skikkelig bra og vinhar ikke hatt noe mas om skjerm. Barna våre er 4 og 7 år. Er det noen andre som har prøvd? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvor gamle er barna dine? Jeg er nysgjerrig om dette vil fungere også for eldre barn. Anonymkode: 812cc...4d8 Det har vært naturlig ganske skjermfritt her i sommer. De har fått se litt tv noen morgener, men for det meste har vi reist rundt der tv ikke har vært tilgjengelig. Ungene maser sjeldent etter skjerm, de får/bruker nesten aldri iPad. Alder 4 og 8. Anonymkode: 73c52...81e
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Har ikke gått bevisst inn for skjermfri ferie, nei. Hvorfor i huleste skal vi det? Men de har nå heller ikke brukt mye skjerm, veldig minimalt. Ingen tro på forbud, men fornuftige regler og balansegang. Anonymkode: 348f8...942 Det sier seg selv hvorfor i huleste du skal det. Anonymkode: 73c52...81e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå