Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem passer Fontenehuset best for? Hva skjer der?

Anonymkode: 83bd6...d1f

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

?

AnonymBruker
Skrevet

Folk som i utgangspunktet ikke er så syke men trenger et lavterskel tilbud. Mest for å ha det hyggelig og være sosial. Det er ikke behandling. Men det er ikke stedet for de som blir trigget fort, fordi det er mange folk der som ikke har sosiale antenner og som er litt for glad i å dele for mye. 

Sist uke satt en dame og delte historier om alle gangene hun ble voldtatt. 

Anonymkode: 7ed9e...4d8

AnonymBruker
Skrevet

Det passer for de som ikke føler at det blir feil å oppholde seg på en institusjon. 

Her vil du treffe mange forskjellige mennesker. Mennesker med store psykiske lidelser, så store at de ikke kan omgås andre på en sivilisert måte, men også mennesker som ikke er så plaget av det psykiske at de tross alt kan fungere.

Det er folk som har språkpraksis gjennom NAV/introduksjonsprogrammet

Så har du også domfelte, som skal sone samfunnstraffen sin på Fontenehuset.  Å være der skal være frivillig, men ikke for denne gruppen. 

Anonymkode: dabf3...513

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.8.2025 den 2:52 PM):

Folk som i utgangspunktet ikke er så syke men trenger et lavterskel tilbud. Mest for å ha det hyggelig og være sosial. Det er ikke behandling. Men det er ikke stedet for de som blir trigget fort, fordi det er mange folk der som ikke har sosiale antenner og som er litt for glad i å dele for mye. 

Sist uke satt en dame og delte historier om alle gangene hun ble voldtatt. 

Anonymkode: 7ed9e...4d8

Er det vanlig at folk snakker om sånne ting der? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 9.49):

Hvem passer Fontenehuset best for? Hva skjer der?

Kan se på Facebook og flere av husene har tiktok...

Anonymkode: f66d3...730

AnonymBruker
Skrevet

Får man god utvikling av å være der? Som kan brukes på fritida eller i jobbsammenheng? 

Litt vanskelig å forstå hva som skjer der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 18.42):

Er det vanlig at folk snakker om sånne ting der? 

Mange psyke folk kan bli veldig grenseløse. Så tipper den type prat kan forekomme der også.

Anonymkode: e8fac...948

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble rett og slett sykere av å være der. Føltes som en oppbevaringsplass for folk uten sosiale antenner.

Anonymkode: cf07e...e7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mange psyke folk kan bli veldig grenseløse. Så tipper den type prat kan forekomme der også.

Anonymkode: e8fac...948

Men som en fast bruker kan jeg informere om at denne typen prat heldigvis ikke er vanlig. Det er kanskje en noe høyere sannsynlighet for å høre slikt der, men det tviler jeg egentlig på. Ingenting å frykte i hvert fall, etter egenerfaring (kun erfaring med ett sted, vel å merke). Det stemmer nok bedre på en lukket avdeling på sykehus, der har jeg sett mer av slike tendenser.

Jeg tror det varierer veldig fra sted til sted, jeg vet om et hus som har et veldig godt rykte på seg, men har hørt om andre som har det motsatte.

Det er nok ikke så alt for mye utvikling der, men det spørs helt på problematikken man selv har. Det kan være en fin arena for å øve på små skritt innen diverse sosiale settinger, eller kanskje bare det å komme seg ut av egen bolig for noen minutter. Det er en arena hvor man på godt og vondt kan være litt "rar" uten at noen ser på deg, enkelt forklart.

Anonymkode: d7808...a39

Skrevet

Jeg synes å ha forstått at det er et lavterskeltilbud for mennesker med psykiske lidelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...