AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Jeg er egentlig for ung til å kunne så lite om denne revolusjonerende teknologien. Flaut, men sant. Jeg forstår at jeg må henge med, derfor spør jeg om hjelp. jeg har lastet ned appen til iPhone, men har ikke brukt den enda. kan jeg også bruke appen på pc (Microsoft)? Må man ha en abonnement? Hvordan bruker jeg den best mulig? Hvor detaljert kan jeg stille mine spørsmål? hva bruker dere den til? all hjelp tas imot med takk:) Anonymkode: 1771e...edb
AnonymBruker Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli Jeg bruker den ikke til noen ting fordi jeg ikke trenger den. Høres ut som det samme er tilfellet for deg. Anonymkode: 7dd93...45b 4 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bruker den ikke til noen ting fordi jeg ikke trenger den. Høres ut som det samme er tilfellet for deg. Anonymkode: 7dd93...45b Med den logikken er det jo fint lite man trenger, men hvorfor ikke benytte seg av de mulighetene som finnes. Anonymkode: 4328b...dc3 6
aksase Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli (endret) Du kan også bruke den i nettleser på alle plattformer og enheter. Du kan bruke den uten innlogging, tror jeg, men med innlogging kan du gå tilbake og se på tidligere arbeid du har gjort med KI, og KI vil også lære deg å kjenne og dine preferanser slik at den vil bli stadig bedre til å gi deg det du vil ha dersom du er innlogget slik at den vet hvem du er. Du kan stille spørsmålene så detaljert du vil. Du kan også begynne enkelt og så spesifisere nøyere etter hvert. Det fungerer mye som en samtale hvor du spør, KI svarer, og du kan spørre på nytt om svaret ikke var helt som du forventet, eller du kan spørre mer spesifikt om svaret du først fikk var for generelt. Du kan også be KI lage ting for deg. Du kan f.eks. be om hjelp til å skrive et eventyr. Da får du et forslag og så kan du be om spesifikke ting du vil ha med, personer som skal inkluderes, ting som skal skje osv., og så lager den nye forslag hvor dette er inkludert og slik kan du fortsette til du har en tekst som du er fornøyd med. Det er egentlig få begrensninger, så det er bare å prøve seg fram. Få hjelp til å skrive alt fra husleiekontrakter til festsanger, eller kanskje lage et artig bilde eller en illustrasjon til en plakat? Eller har du et dokument du vil ha oversatt til et annet språk, kanskje? KI kan være din personlige sekretær som fikser det du ber om. KI kommer nå i mange former, ikke bare ChatGPT. Mcrosoft har bygget KI inn i sine nye versjoner av Office og Outlook. Google har sin KI som assisterer ved søk, men som også kan brukes tilsvarende ChatGPT. Og det er enda mange flere der ute. Leste i går at også Apple og Android vil bygge KI inn i nye versoner av iOS og Android som rulles ut til kompatible telefoner i løpet av det neste året. Endret 31. juli av aksase 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli Jeg har den både på telefon og på PC. Med samme bruker. Man må ikke ha abonnement, men jeg synes det er fint at den husker historikken da jeg ofte kommer tilbake til ulike ting. Eksempler på hva jeg har brukt den til de siste dagene; 1) vi skal på en helgetur - så vi har satt opp en detaljert plan. Her er alle adresser, tidspunkt, aktiviteter, forslag til restauranter i området, og mye mer. En jobb som ville tatt meg ti ganger så lang tid med google og word. 2) jeg ønsker å spise opp en del av kjøleskapet før vi drar - så vi har satt opp matplan for uka som sikrer at mest mulig blir brukt - og at vi likevel spiser godt. 3) vi skal kjøpe robotstøvsuger, jeg har brukt den til å systematisere modeller, egenskaper, priser, og mye mer. 4) jeg føler meg litt daff etter ferie, så har brukt den som treningscoach, for å sette opp gode program, og også for å coache og endre når jeg ikke leverer en dag. 5) jeg solgte en ting på Finn.no. Jeg brukte den til å skrive annonsetekst, vurdere prisstrategi, og hente historiske slagspriser på tilsvarende ting med tilsvarende tilstand. 6) jeg så en bunndekkeplante jeg likte godt, så jeg tok et bilde og spurte hva den het, og fikk svar. Anonymkode: c6027...c78 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli Bruker den til en hel del, ting du googler foreks kan du ta der. Jeg har bevisst valgt å ikke ha abonnement fordi den da lærer deg å kjenne, og det er ugreit for min del at AI har så mye info om meg. Bortsett fra å spørre den om ting du vanligvis googler, kan man bruke den som en bonuslærer i utdannelse, planlegge turnus for bedrifter, ukesmeny med handleliste, oppskrifter, meny med gjeldende kostråd "innbakt" på jobb, rutiner for rengjøring (bedrift) og plan for andre ting som skal utføres x antall ganger pr mnd/år. Jeg husker ikke alt jeg har brukt den til, men det er vel mer eller mindre daglig. Anonymkode: 2ac85...beb 1
AnonymBruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august Det funker bra til å få jobben gjort, men den er ikke tilpasset hvordan en vanligvis jobbet - da må en koble till en såkalt MCP server (fancy ord for å gi en context AI skal tilpasse seg mot). F.eks driver jeg med koding, men uten en MCP opp mot tidligere kode som er skrevet så er sjansen for at koden likner noe AI generert sky høy (en må ofte omforme koden, for å få det til å passe) Samme gjelder nesten alle typer arbeid, og er noe å ha i bakhuet 😊 Anonymkode: 7f62c...dbf
AnonymBruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august Jeg bruker det ikke. Redd for å bli dum… Anonymkode: bc7bc...ff0 4
Mandagsunge Skrevet 2. august #10 Skrevet 2. august Du har kome deg gjennom livet heilt fint utan. AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 9.39): Med den logikken er det jo fint lite man trenger, men hvorfor ikke benytte seg av de mulighetene som finnes. Anonymkode: 4328b...dc3 Fordi det er eit miljøsvin som er trent på enorme mengdar data dei ikkje hadde lov å trene han på (og sjølvsagt utan å betale alle dei folka dei stal frå) og leiaran av selskapet støttar Donald Trump? Personleg er eg ein stor fan av KI som blir brukt til å diagnostisere kreft og kartlegge genmateriale og anna vitskapeleg arbeide som menneske ville brukt årevis på. Men språkmodellane og bilde- og filmgeneratorane kan du gjerne stappe ein viss plass. 5
Gregarious Skrevet 2. august #11 Skrevet 2. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg bruker det ikke. Redd for å bli dum… Anonymkode: bc7bc...ff0 De som ikke lærer seg å benytte AI vil om ikke lenge bli de "dumme". 4 2
norw Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august Bruker ChatGpt noen ganger i uka. Kan være for å få svar på ting som inkluderer flere faktorer, få svar på ting som har med sammenligninger å gjøre
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august Jeg ser enkelte skriver om historikk og abonnent her og jeg må bare presisere. Når det gjelder OpenAI/ ChatGPT så har du 3 valg; Ikke innlogget, innlogget med gratis abonnement og plussabonnement. Du kan ha gratisabonnement og fremdeles få historikken. Et eksempel er at jeg for noen dager siden stilte et spm i forhold til en idrettskade. Kjekt å kunne få svar på hva spesifikke symptomer kan være og hva det mest sannsynlig ikke er med tanke på min situasjon. Da jeg senere hadde flere spørsmål om det kunne jeg bare gå tilbake til den "tråden" og fortsette der. Anonymkode: 5775c...e37
AnonymBruker Skrevet 3. august #14 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg bruker det ikke. Redd for å bli dum… Anonymkode: bc7bc...ff0 Heller motsatt. Har aldri lært så mye som nå. Jeg blir nysgjerrig på noe - har så lange samtaler med ChatGPT om temaet, og lærer masse. Er på reise nå. Har siden vi booket turen hatt en tråd om denne reisen, og stadig vært innom for å diskutere byen og landet, matkultur, historie, steder man bør se. Lagt opp ruter og tidsplaner. Sett noe - tatt bilde av det, og få utdypende forklaring om hva det er. Og mye mer. Anonymkode: c6027...c78 2
AnonymBruker Skrevet 3. august #15 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg bruker det ikke. Redd for å bli dum… Anonymkode: bc7bc...ff0 Hvis du blir dum bruker du den feil 😅 Jeg bruker den mye til idémyldring rundt universitetetsoppgaver, tusen gang bedre enn kollokvier og gruppearbeid. Den tenker jo mye lengre utenfor boksen (både på godt og vondt) enn det mennesker gjør, og jeg får mye innsikt jeg ville gått glipp av ellers. Så velger man jo selv hva man vil ta med seg videre. Anonymkode: 4328b...dc3
AnonymBruker Skrevet 3. august #16 Skrevet 3. august Gregarious skrev (14 timer siden): De som ikke lærer seg å benytte AI vil om ikke lenge bli de "dumme". Hva er det med bruk av AI som gjør deg smart? Anonymkode: a8c26...18e 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #17 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Heller motsatt. Har aldri lært så mye som nå. Jeg blir nysgjerrig på noe - har så lange samtaler med ChatGPT om temaet, og lærer masse. Er på reise nå. Har siden vi booket turen hatt en tråd om denne reisen, og stadig vært innom for å diskutere byen og landet, matkultur, historie, steder man bør se. Lagt opp ruter og tidsplaner. Sett noe - tatt bilde av det, og få utdypende forklaring om hva det er. Og mye mer. Anonymkode: c6027...c78 Syns det et mer interessant å snakke med mennesker Anonymkode: a8c26...18e 1
Gregarious Skrevet 3. august #18 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er det med bruk av AI som gjør deg smart? Anonymkode: a8c26...18e Det viktigste er ikke den umiddelbare nytteverdien, men forståelsen og kunnskapen om teknologien. Litt fram i tid vil befolkningen deles i to grupper, de som behersker og utnytter AI og de som ikke gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #19 Skrevet 3. august Jeg skriver historier for morro skyld, på engelsk. Og så spør jeg chat GPT om hvordan setningen kan bli bedre. Så får jeg råd. Jeg har blitt helt RAM på å skrive faktisk. Men jeg bruker ikke direkte noe fra chat GPT. Anonymkode: 27e37...c06
AnonymBruker Skrevet 3. august #20 Skrevet 3. august Du kan bruke det til praktiske ting man gjerne ikke tenker over. En jeg kjenner solgte skulle legge ut bilder av sin utleie-bolig, og han tok et bilde av stua, og ba ChatGPT om å rydde rommet - og fikk tilbake et supert bilde hvor det så ut som om han nettopp hadde ryddet den selv. Så det er bare å sette fantasien i gang ☺️ Anonymkode: d75bd...fe4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå