AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Min tanke er at det jo er et frivillig valg å få barn. Har vi mennesker et krav om at foreldre og svigerforeldre har plikt til å være tjenere for oss? Jeg kan jo være enig i at det kanskje kan være litt egoistisk fra svigermoren å ikke hjelpe litt, men det er ikke en plikt. Det var vel snakk om et ungt par som var på besøk hos hans foreldre. Svigermoren ville ikke ofre seg til å stå opp tidligere enn hun pleier for å passe barn. Barn våkner jo ofte veldig tidlig på morgenen. Anonymkode: 6c67d...b67 12 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli Vel, det er ingen plikt. Svigermor har fullstendig rett til å gjøre akkurat hva hun vil. Akkurat som andre egoister kan gjøre drittsekk-ting uten at det er noe ulovlig ved det🤷♀️ MEN... om det er slik at denne svigermoren er i frisk og fin form, men allikevel ALLTID har nektet å stå opp med barna en eneste morgen for å la alenemoren til sine barnebarn få sove en eneste gang til klokka åtte.... nei da kan jeg ikke noe for at jeg dømmer henne. Makan til familieomsorg... Anonymkode: 822f9...834 28 2 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel, det er ingen plikt. Svigermor har fullstendig rett til å gjøre akkurat hva hun vil. Akkurat som andre egoister kan gjøre drittsekk-ting uten at det er noe ulovlig ved det🤷♀️ MEN... om det er slik at denne svigermoren er i frisk og fin form, men allikevel ALLTID har nektet å stå opp med barna en eneste morgen for å la alenemoren til sine barnebarn få sove en eneste gang til klokka åtte.... nei da kan jeg ikke noe for at jeg dømmer henne. Makan til familieomsorg... Anonymkode: 822f9...834 Svigermor må stå opp tidlig for å passe barn? Hvorfor kan ikke barnefaren gjøre det? Anonymkode: a42b3...b92 27 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Svigermor må stå opp tidlig for å passe barn? Hvorfor kan ikke barnefaren gjøre det? Anonymkode: a42b3...b92 Hun var vel alenemor? Anonymkode: 822f9...834 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 31. juli Populært innlegg #6 Skrevet 31. juli Har man svigermor om man er alenemor? Anonymkode: 0b9e0...a9a 46 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli Altså, ingen i min slekt har noensinne forventet at noens svigermor skal stå opp så mor får sove! Hallo! Anonymkode: 552ab...d2a 11 9
AnonymBruker Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke kan være litt hyggelige med hverandre, svigermor kan sove så lenge hun vil hver helg og i ferier om hun er i jobb, er det ikke en gang litt hyggelig å være alene med barna, eller å gjøre noe hyggelig for andre? Jeg er barnløs, men har gjerne tatt morgentimene med barn når vi har vært med venner på tur, latt foreldrene få et par timer til på øyet. Når familien er sammen har jeg og stått opp med nieser og nevøer. Jeg setter pris på folk og jeg liker å hjelpe til, og det er en liten investering i gode relasjoner til barna. De synes det er stas å se tegnefilm med onkel om morgenen. De timene kan jeg hente inn senere om jeg skulle bli sliten. Anonymkode: 1fd34...6bc 22 11 8
AnonymBruker Skrevet 31. juli #9 Skrevet 31. juli En overskrift som tatt rett ut av kg 😄 "ga oss gratis overnatting, nektet å være barnevakt i tillegg". Anonymkode: 9c8c2...01a 17 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli #10 Skrevet 31. juli Jeg tenker man som foreldre ikke bør forvente at besteforeldre står opp, og at foreldre bør være takknemmelig og ta det som en bonus. Nå er mitt eldste barn 13 år, og for min del tenker jeg det er en selvfølge at vi står opp en og annen morgen når vi blir besteforeldre. Jeg sliter med periodevis søvnproblemer og flere helseutfordringer kan selvsagt dukke opp… Men 2 timer for at mine barn skal kunne ladde litt opp i småbarnsfasen, det får jeg til nesten uansett (med mindre jeg blir alvorlig syk). Og jeg kommer til å stille opp så mye jeg kan. Føler det er en del av å være forelder til egne barn; man hjelper til selv om de er voksne. Anonymkode: f4b16...7e0 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli #11 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hun var vel alenemor? Anonymkode: 822f9...834 Hun og han var på besøk hos svigermor. Alenemødre har ofte ikke en svigermor. Anonymkode: a42b3...b92 20 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli #12 Skrevet 31. juli Altså... jeg synes det er helt sært av svigermor å ikke kunne avlaste et par timer en eneste morgen for sin svigerdatter som ellers aldri har mulighet til å sove ut. HELT sært for meg. Men hun er vel den typen person som ikke bryr seg så mye om at de nærmeste har det bra. Anonymkode: 822f9...834 11 1
exictence Skrevet 31. juli #13 Skrevet 31. juli Hadde aldri forventet eller spurt om svigermor kunne stå opp tidlig så jeg kunne sove 6 1 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli exictence skrev (4 minutter siden): Hadde aldri forventet eller spurt om svigermor kunne stå opp tidlig så jeg kunne sove Det hadde sikkert ikke hun lyst til å gjøre heller, men man kan fort bli desperat på søvn om det blir lite av det. Anonymkode: 822f9...834 3
Beloved Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli Når jeg besøker mine svigerforeldre så er det KUN for deres del, jeg har null glede av det selv (og det til tross for at de bor i et "ferieparadis") - så å si "får jo gratis overnatting" er bare tull, jeg har like "gratis overnatting" hjemme i egen seng. Å besøke svigers er stress døgnet rundt. Og det er fint med tanken på at ungene når de blir voksne kommer til å ha noen minner om hvem besteforeldrene deres var, men de har ikke spesielt positive minner - for mine svigerforeldre nekter også å "passe barna" på noen som helst måte. Det vil si at når vi besøker dem, så må jeg eller mannen min være sammen med barna til enhver tid, også hjemme hos svigers. Vi kan ikke la ungene leke på stua mens vi spiser på kjøkkenet, for da "kan de finne på noe tull" - en av oss må holde øye med ungene hele tiden. Og svigers vil ikke bli med oss på feks. lekeplass, stranda eller kafé - for da føler de at de "passer barn" selv om jeg og mannen min er tilstede. Så ungenes minner av dem er stort sett "to gamle folk som sitter på stua og krever å få klemmer når vi drar til <by>". Og så kritiseres alle barnas matvaner, klær, leker, manerer, lydnivå, hårsveis, til og med mangel på øredobber på jentene. Nå er "svigers står ikke opp med ungene" et luksusproblem i forhold, men jeg har iallefall lovt meg selv å være en mye mer involvert besteforelder dersom jeg en dag får det privilegiet å få barnebarn. 11 7 6
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Vel, det er ingen plikt. Svigermor har fullstendig rett til å gjøre akkurat hva hun vil. Akkurat som andre egoister kan gjøre drittsekk-ting uten at det er noe ulovlig ved det🤷♀️ MEN... om det er slik at denne svigermoren er i frisk og fin form, men allikevel ALLTID har nektet å stå opp med barna en eneste morgen for å la alenemoren til sine barnebarn få sove en eneste gang til klokka åtte.... nei da kan jeg ikke noe for at jeg dømmer henne. Makan til familieomsorg... Anonymkode: 822f9...834 Du har akkurat den "berettigede" holdningen jeg reagerer på! (TS) Anonymkode: 6c67d...b67 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli Hadde ikke forventet at min svigermor eller mor skulle stå opp tidlig så jeg kunne sove når jeg var tilstede. Er det ikke bedre at du heller går å legger deg en time når svigermor står opp? Anonymkode: 316f0...180 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli Jeg har tre ting å si til dette: 1. Det er ganske motstridende at mange sier det er uansvarlig å få barn uten nettverk, samtidig som det sies at man ikke kan forvente noe av andre i det hele tatt og at man må ta ansvar for egne barn. 2. De fleste som nå er bestemødre har mer enn ett barn selv, og har da brukt egne barn som barnevakt eller som underholdning/avlastning mangfoldige timer i deres oppvekst. Det er svært uetisk (og egentlig ulovlig) å tvinge barn til dette, så det skulle da fader meg bare mangle at de gjør opp for seg. 3. Uansett om man ikke skal kunne forvente barnevakt, så sier det mye om en besteforelder hvis vedkommende er (relativt) frisk og rask, men bare ikke gidder. Da er man rett og slett litt følelsesmessig avstumpet og veldig egosentrert. Anonymkode: 78b71...3ed 11 13
exictence Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det hadde sikkert ikke hun lyst til å gjøre heller, men man kan fort bli desperat på søvn om det blir lite av det. Anonymkode: 822f9...834 Jeg er egentlig enig. Men jeg hadde nok ikke bedt o det. Men so svigermorhadde jeg ganske sikkert tilbudt det.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har akkurat den "berettigede" holdningen jeg reagerer på! (TS) Anonymkode: 6c67d...b67 Vel, beklager at jeg har et annet syn på familie enn deg. Min "berettigede" holdning i denne situasjonen er den samme holdningen som gjør at jeg selv også stiller opp for familien. Jeg er med på flyttevask og sjauing når familie flytter, jeg passer nieser og nevøer, jeg har hatt eldre familie boende, kjører om noen trenger det etc. Jeg ser på familie som en enhet som hjelper hverandre der det trengs. Anonymkode: 822f9...834 15 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå