AnonymBruker Skrevet 31. juli #1 Skrevet 31. juli Altså at graviditet skulle slå meg så hardt ante jeg ikke. Jeg jobber i butikk, en ganske aktiv jobb der vi går mellom 8000-15000 skritt i løpet av en dag. Mye løfting, fysisk arbeid. Ugh kjenner jeg blir dårlig bare av å tenke på det. Jeg opplever mye kvalme og lite energi. Det er en lukt i butikken som jeg plutselig ikke takler så bra, og jeg må gå å puste gjennom munnen for hvis jeg lukter den lukta så trigger det enda mer kvalme. Jeg blir kvalm hvis jeg ikke spiser, men tanken på mat gjør meg dårlig. Med så mye bøying, løfting og gåing på jobb i tillegg så føler jeg at jeg går rundt og er kvalm hele dagen. Og når jeg kommer hjem så har jeg ikke energi til annet enn å sitte så sofaen og jeg legger meg grytidlig på kveldene. Stakkars samboeren min har vært mer alene de siste ukene enn han har vært med meg. Altså hvordan skal man takle dette i flere uker? Føler det eneste livet jeg har nå er jobben, som trigger en forferdelig kvalme hos meg. Anonymkode: 1d84d...b87 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli Vi får først vare krysse fingrene for at du ikke er kvalm mer enn første trimester. Hadde tenkt at kvalmestillende hadde vært første forsøk, kanskje du har igjen litt energi da og får i deg mat. Hvis ikke så sykmelding. Det er ikke mulig å tilrettelegge når den generelle lukten gjør deg kvalm. Har du en grei leder du kan snakke med om tilrettelegging ang løfting og litt mindre belastning? Anonymkode: ed5ff...db9
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli Er du bare småkvalm, eller spyr du? Trøtt er de fleste første trimester 🙂. Helt greit å sløve i sofa hjemme, og å legge seg tidlig. Samboer kan sysselsette seg selv noen uker. Hvis kvalmen er verst på morgenen, så kan du kanskje få jobbe senere skift? Arbeidsgiver skal tilrettelegge for sånt. Lykke til 🙂 Anonymkode: 22f5b...88e 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli Helt vanlig. Bruker å bli bedre i 2 trimester Anonymkode: db20d...ed5 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli Det var sånn for meg i første trimester i mine tre graviditeter. Trodde ikke jeg skulle klare meg, men så ble det mye bedre i andre trimester. Da fikk jeg overskudd av energi til og med. Kanskje blir det sånn for deg. Hold ut ❣️ Anonymkode: 406e5...45f 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er du bare småkvalm, eller spyr du? Trøtt er de fleste første trimester 🙂. Helt greit å sløve i sofa hjemme, og å legge seg tidlig. Samboer kan sysselsette seg selv noen uker. Hvis kvalmen er verst på morgenen, så kan du kanskje få jobbe senere skift? Arbeidsgiver skal tilrettelegge for sånt. Lykke til 🙂 Anonymkode: 22f5b...88e Småkvalm eller spyr? Man kan være veldig kvalm uten å spy,det er ikke en bagatell det heller. Anonymkode: ed5ff...db9 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli Høres ut som du trenger en sykemelding. Anonymkode: fa391...355 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Småkvalm eller spyr? Man kan være veldig kvalm uten å spy,det er ikke en bagatell det heller. Anonymkode: ed5ff...db9 Det er en vesentlig forskjell på å være småkvalm og å spy 10 ganger daglig. De fleste er litt kvalm i starten, men klarer seg helt fint 🙂 Anonymkode: 22f5b...88e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #9 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Høres ut som du trenger en sykemelding. Anonymkode: fa391...355 Hvorfor? Småkvalm og trøtt er vel de fleste første trimester. Skal alle gravide være sykemeldte første trimester? Hun nevner ikke at hun har barn fra før av, så kan slappe godt av når hun har fri. Samboer kan om så gjøre alt hjemme. Arbeidsgiver kan tilrettelegge. Hun jobber i butikk. Kan ha skift tider på døgnet da hun er mindre kvalm. Kan være mer i kassa, så kan de andre ansatte løfte og løpe rundt Anonymkode: 22f5b...88e 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #10 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Høres ut som du trenger en sykemelding. Anonymkode: fa391...355 Høres ut som en tur til lege kan være greit, men tilrettelegging vil være første punkt man bør sjekke opp. Ingen vits å gå rett i sykemelding basert på det som står her. Anonymkode: f2a87...49b 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli #11 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor? Småkvalm og trøtt er vel de fleste første trimester. Skal alle gravide være sykemeldte første trimester? Hun nevner ikke at hun har barn fra før av, så kan slappe godt av når hun har fri. Samboer kan om så gjøre alt hjemme. Arbeidsgiver kan tilrettelegge. Hun jobber i butikk. Kan ha skift tider på døgnet da hun er mindre kvalm. Kan være mer i kassa, så kan de andre ansatte løfte og løpe rundt Anonymkode: 22f5b...88e Hvis man er så uvel som TS beskriver så ville enhver ikke-gravid gått til lege for sykemelding. Hvorfor skal gravide ikke bli sykemeldt for noe andre hadde blitt sykemeldt for? Anonymkode: c9251...13c 6 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli #12 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis man er så uvel som TS beskriver så ville enhver ikke-gravid gått til lege for sykemelding. Hvorfor skal gravide ikke bli sykemeldt for noe andre hadde blitt sykemeldt for? Anonymkode: c9251...13c Fordi man vet hva det kommer av, og man vet at det går over. Andre med mye kvalme har gjerne en sykdom, går på cellegift el.l. Mange som er kvalme av cellegift, går faktisk på jobb. De sier det hjelper å tenke på noe annet. Uansett, så vil vel en lege i første omgang i TS sitt tilfelle be jobben tilrettelegge. Gravide har rett til det. Da kan hun slippe å gå masse, løfte tungt osv. Om det ikke funker, så vil vel en lege foreslå litt kortere dager, vil jeg tro. TS skriver ingenting om hun har prøvd legemidler eller gode råd mot kvalmen. Vil tro at 90% av gravide er litt kvalme og veldig trøtte første trimester. Mener du at alle gravide skal få automatisk sykemelding i tre mnd? Anonymkode: 22f5b...88e 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #13 Skrevet 31. juli Hvis graviditet går ut over muligheten til å jobbe, så sykemelde du deg. Hadde menn vært gravide hadde det vært pålagt betalt permisjon ved graviditet. Ikke stress, slapp av, og gjør det beste ut av det hjemme i kontrollerte omgivelser. Anonymkode: 3ddfe...1c9 5
sommerfugl154 Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli (endret) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Fordi man vet hva det kommer av, og man vet at det går over. Andre med mye kvalme har gjerne en sykdom, går på cellegift el.l. Mange som er kvalme av cellegift, går faktisk på jobb. De sier det hjelper å tenke på noe annet. Uansett, så vil vel en lege i første omgang i TS sitt tilfelle be jobben tilrettelegge. Gravide har rett til det. Da kan hun slippe å gå masse, løfte tungt osv. Om det ikke funker, så vil vel en lege foreslå litt kortere dager, vil jeg tro. TS skriver ingenting om hun har prøvd legemidler eller gode råd mot kvalmen. Vil tro at 90% av gravide er litt kvalme og veldig trøtte første trimester. Mener du at alle gravide skal få automatisk sykemelding i tre mnd? Anonymkode: 22f5b...88e «Det går over» - sant, men det tar laaaaang tid. Du bagatelliserer hvor tøft dette er å stå i, og man kan faktisk bli syk av å presse seg gjennom ting man egentlig ikke orker. Bli Utslitt både mentalt og fysisk. kjenner jeg blir irritert av begrepsbruken din også: «småkvalm». Man kan være invalidiserende kvalm før man spyr, så det at man ikke spyr betyr ikke nødvendigvis at man «bare» er småkvalm. nei man skal selvsagt ikke gi alle gravide sykemelding i tre mnd automatisk - selv du forstår vel det innerst inne. Dette er svært individuelt og noen har det mye tyngre i svangerskapet enn andre. Det er klart man skal bli tatt på alvor og ikke viftet bort og bagatellisert med det altfor vanlige og utrolig provoserende utsagnet «graviditet er ingen sykdom». - nei men det føles som det - ergo oppleves det likt for den som går gjennom det. Og mange orker rett og slett ikke jobbe da. Svært få mennesker ellers orker å dra på jobb når de er utmattet, kvalme, svimmel etc. så hvorfor skal gravide pine seg gjennom det (i les: månedsvis!) ? Det er ikke som at man har en ukes tid man føler seg uggen liksom. Når det er sagt så bør man absolutt prøve tilrettelegging og andre tiltak før sykemelding. Kvalmestillende kan f.eks hjelpe noe enormt. Men slutt å bagatelliser svangerskapsplager. Endret 31. juli av sommerfugl154 5 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli Helt vanlig å være kvalm og uvel i første trimester. Jeg la meg stort sett kl 20 i mine tre svangerskap. Det krever jo sitt å produsere et helt nytt menneske. Men det er trist å se hvordan denne nye generasjonen forlanger sykemelding ved ethvert ubehag. Du skal altså ha sykemelding fordi du ikke orker å underholde den stakkars kjæresten din om kveldene? Anonymkode: 885ca...9b6 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en vesentlig forskjell på å være småkvalm og å spy 10 ganger daglig. De fleste er litt kvalm i starten, men klarer seg helt fint 🙂 Anonymkode: 22f5b...88e Fra en som prøvde å presse seg i jobb i 1. trimester: du kan bli ekstreeeemt(!!) kvalm uten å spy og. Trøtthet i svangerskapet trigger kvalmen så det er viktig å roe ned. Keg ble nesten suicidal til slutt. Ts, snakk med legen. Hcg stiger i uke 9-10 så det blir sannsynligvis værre før det blir bedre. Anonymkode: 10e6e...eb4 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil tro at 90% av gravide er litt kvalme og veldig trøtte første trimester. Mener du at alle gravide skal få automatisk sykemelding i tre mnd? Anonymkode: 22f5b...88e Ideelt sett skal man ikke medisinere seg som gravid for å kunne jobbe, da disse medisinene gjør en sløv. Ut over det er det krav for å sykemelde….jeg måtte møte hver uke/2. uke hos fastlegen (med samboer på slep i tilfelle jeg svimte av på veien). De har krav å følge, og går ofte etter skjema for å kartlegge graden. Gå til lege ts! Anonymkode: 10e6e...eb4
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli Dette er dessverre helt vanlig, om enn utmattende. Det vil sannsynligvis bli bedre om noen uker. Gå til legen, vurder sykmelding og/eller kvalmestillende. Jeg presset meg altfor hardt i mitt første svangerskap, jeg var kvalm 24/7. Måtte få tilrettelagt arbeidsoppgaver, da det var en spesifikk ting (sted) jeg bare ikke kunne klare pga sterk lukt. Men jeg burde vært sykmeldt, og det sa sjefen min til meg også. Heldigvis gikk det over! Man skjønner ikke hvor fælt det kan være å være gravid i 1tri før man har vært der selv. Kvalmen, som ødelegger alt som er av livskvalitet. Utmattelsen, som er så overveldende at man knapt klarer å holde øynene åpne. Hun har neppe prøvd det, hun sure NAV-legesjefen som hadde hatt tre barn uten å være sykmeldt. 🙄 Anonymkode: 7f9d5...1c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fordi man vet hva det kommer av, og man vet at det går over. Andre med mye kvalme har gjerne en sykdom, går på cellegift el.l. Mange som er kvalme av cellegift, går faktisk på jobb. De sier det hjelper å tenke på noe annet. Uansett, så vil vel en lege i første omgang i TS sitt tilfelle be jobben tilrettelegge. Gravide har rett til det. Da kan hun slippe å gå masse, løfte tungt osv. Om det ikke funker, så vil vel en lege foreslå litt kortere dager, vil jeg tro. TS skriver ingenting om hun har prøvd legemidler eller gode råd mot kvalmen. Vil tro at 90% av gravide er litt kvalme og veldig trøtte første trimester. Mener du at alle gravide skal få automatisk sykemelding i tre mnd? Anonymkode: 22f5b...88e Selvsagt skal ikke alle sykmeldes automatisk i 1tri, men legen skal gjøre en konkret vurdering. Kvalme kan faktisk være invalidiserende selv om man ikke kaster opp. Og det er STOR forskjell på formen til kreftpasienter, akkurat som det er det hos gravide (uten sammenligning for øvrig, dette blir for dumt). Utmattelse og stress kan også gjøre kvalmen verre. TS må komme seg til legen, og så må legen gjøre en vurdering. Forhåpentligvis er TS sin lege mange hakk mindre dømmende enn det du er! Anonymkode: 7f9d5...1c1 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en vesentlig forskjell på å være småkvalm og å spy 10 ganger daglig. De fleste er litt kvalm i starten, men klarer seg helt fint 🙂 Anonymkode: 22f5b...88e Det er klart det er forskjell på det, å spy hele tiden kan være direkte farlig og føre til innleggelse. Det hindrer likevel ikke at det kan være helt forferdelig å være kvalm 24/7 uten å spy. Ask me how I know! Selvsagt visste jeg at venninna mi med hyperemesis og sykehusinnleggelse hadde det mye verre enn meg. Men det hindret likevel ikke at livet mitt var en marerittsaktig kvalmetåke uten stopp i 1tri, i tre svangerskap. Begge deler kan være sant samtidig, vet du. Anonymkode: 7f9d5...1c1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå