Luringa Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Ja eller nei? Ville aldri gjort det selv, men vet noen gjør. Nysgjerrig på hva andre mener.
GammelKaktus Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Min er ikke 15 helt ennå, men nei, selvsagt ikke. Han kan vente til det året han blir myndig så får vi ta det derfra men før det så er det ikke godkjent her i hus. 5 1
bitmog Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Gir jo selvsagt ikke lov. Kommer heller ikke til å gi lov ved 16år, men om det kommer til å skje, helt sikkert. Da må vi bare håpe at våre verdier og grunnsteiner har bygd et godt grunnlag til at hun tar fornuftige valg, og da er det viktigste at hun alltid kan ringe og vi er klare å hente, alltid, fremfor kjeft og smell. 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli Fullstendig uaktuelt. De kan drikke alkohol når de er fylt 18, aldri før. Anonymkode: 5393a...7a5 3 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli Jeg kjøper ikke alkohol til barn. Vår yngste er 16. Han får heller ikke alkohol hjemme. De får selvsagt møte venner, hygge seg, danse, møte nye mennesker. Hvis det er fest, så ja. Hvis noen av vennene drikker alkohol, fortsatt ja. Hvis fest innebærer rusmidler i større omfang, nei. Anonymkode: 33a0e...569 5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli Feste må hun gjerne, men ikke med rusmidler. Anonymkode: f64b1...db6 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli Han får besøke venner om kvelden. Om det bare er skravling eller om der er musikk og dans vet jeg jo ikke. Hva er definisjonen på fest? Gir ham selvsagt ikke alkohol, han har ikke spurt heller. Anonymkode: e5c79...62b
AnonymBruker Skrevet 31. juli #9 Skrevet 31. juli Kjøper ikke alkohol til mindreårige, men det er helt umulig å unngå at de får tak i det selv. 17 åringen har venner som er 18 , og søsken til venner kjøper til de. Anonymkode: 22c18...cad 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #10 Skrevet 31. juli Jeg kjøper ikke drikke. Han får ikke lov til å drikke, men får gå på fest.. Nå har jeg en 15åring som holder seg mest hjemme, så det har ikke vært aktuelt enda, samtidig er dette noe vi har snakket mye om. Anonymkode: ee1a0...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #11 Skrevet 31. juli Jeg lar 15 åringen være sammen med vennene sine. Både hos oss og hos dem, eller andre steder. Om de drikker alkohol og "fester"? Jeg tror ikke det. Men jeg vet jo ikke. Og hadde jeg visst at de gjorde det, så hadde jeg nok ikke nektet uansett. (Heller vært tettere på og hentet/passet på, og snakket med ungdommen om farene.) Jeg kjøper ikke alkohol til mindreårige. Heller ikke mine egne. Om de virkelig vil ha tak i alkohol, så klarer de alltids å få noen som er over 18 til å kjøpe for seg. Men da må de faktisk ta den jobben, og skaffe de pengene. For meg er det stor forskjell i det å "få lov hjemmefra" til å drikke alkohol, og det at vi hjemme "vet" at det gjøres selv om vi ikke bifaller. Vi har alltid formidlet at vi kan kontaktes også hvis de eller venner gjør noe dumt og trenger å hentes, eller de trenger hjelp. De vil ikke få kjeft, men kan forvente at vi tar en prat i etterkant når ting har roet seg. Anonymkode: 643db...915 3
reisefeber Skrevet 31. juli #12 Skrevet 31. juli Nei hadde aldri gjort det har ikke en 15 åring enda.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #13 Skrevet 31. juli Luringa skrev (17 timer siden): Ja eller nei? Ville aldri gjort det selv, men vet noen gjør. Nysgjerrig på hva andre mener. NEEEEEEI!!!!!!!! Men noen foreldre skulle ALDRI fått barn! Anonymkode: f6896...9f2 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): NEEEEEEI!!!!!!!! Men noen foreldre skulle ALDRI fått barn! Anonymkode: f6896...9f2 De som skriker og roper til ande voksne, burde ikke fått barn… Anonymkode: 3a662...fc9 4
AnonymBruker Skrevet 1. august #17 Skrevet 1. august Nei, det er ulovlig å kjøpe rusmidler til barn. Festing er heller ikke ok fordi man har sex på fest. Jeg forteller mine barn at satan liker de som fester og fester sammen med dem og da skjer alt mulig ondskap. De holder seg unna fester med motsatt kjønn. Anonymkode: ddd57...536
AnonymBruker Skrevet 1. august #18 Skrevet 1. august Kjøper ikke alkohol til min 16.åring, men hun er på fest (jeg vet at de drikker), og jeg henter som regel. Mange av foreldrene aner ingen ting, men jeg straffer ikke min 16.åring med å holde henne hjemme bare fordi hun er ærlig og forteller oss her hjemme om hva som skjer der ute. Har en gang hentet henne full, ellers er de ganske så befattet når jeg har hentet. Anonymkode: b52cb...f1d 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #19 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nei, det er ulovlig å kjøpe rusmidler til barn. Festing er heller ikke ok fordi man har sex på fest. Jeg forteller mine barn at satan liker de som fester og fester sammen med dem og da skjer alt mulig ondskap. De holder seg unna fester med motsatt kjønn. Anonymkode: ddd57...536 Fest er et ganske vidt begrep. Det er mange typer fest. "Bryllups-fest", "Bursdags-fest", "Hjemme-alene-fest", "Fylle-fest", "Nyttårs-fest", "Juletre-fest". Og hvordan festen er, kommer an på rammene som settes av de som arrangerer festen. Når vi hadde bursdagsfest for 7-åringer, så var det naturlig nok ingen som hadde sex på festen. Jeg tror heller ikke noen hadde sex på vår bryllupsfest. (Det var heller ikke en "fylle-fest".) Den gjengse juletrefest er heller ikke et sted det er vanlig at folk har sex. På samme måte som for alle andre, så er det altså forskjellige typer "fest" 15-åringer kan inviteres på eller gå på. Noen er rusfrie. Mens på andre florerer det av både alkohol og andre rusmidler. Og igjen andre kan være en blanding. Der noen er edru, mens andre ruser seg. Selv da jeg var på de mest utagerende hjemme-alene-festene som 17/18 åring, så var det kun et lite fåtall som hadde sex på fest. De fleste av dem var kjærester fra før, og hadde sex også i andre sammenhenger. Og oftest hadde de heller ikke sex på festen, men ble med hverandre hjem etter festen. Det store flertallet hadde ikke sex på fest. For meg har fester primært vært møteplasser der man kunne henge med venner. Og jeg anser det mine barn går på også som samlingspunkter for venner. I noen sammenhenger finnes det alkohol tilgjengelig (fordi det finnes de som er over 18 og kan kjøpe alkohol og gi til sine yngre venner.) I noen sammenhenger finnes det rusmidler tilgjengelig. (La oss være ærlige, nesten hvem som helst kan klare å skaffe seg rusmidler nesten hvor som helst, hvis de vil. Også 15-åringer.) Men i de fleste sammenhengene er det ikke alkohol eller rusmidler involvert i det hele tatt. Det er kun en gjeng ungdommer som har behov og ønske om å være sammen. Anonymkode: 643db...915
AnonymBruker Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det er ulovlig å kjøpe rusmidler til barn. Festing er heller ikke ok fordi man har sex på fest. Jeg forteller mine barn at satan liker de som fester og fester sammen med dem og da skjer alt mulig ondskap. De holder seg unna fester med motsatt kjønn. Anonymkode: ddd57...536 🙄 Anonymkode: 3a662...fc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå