AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Jeg får snart mitt 2.barn og vet av erfaring fra nr.1 at jeg dessverre vil få en del halvveis spydige kommentarer fra svigerfamilien rundt hvorfor jeg ikke ammer. Med førstemann ammet jeg noen uker for å gi den viktigste råmelken, og det vil jeg også gjøre med nr.2, men på grunn av flere ting bl.a behov for medisin som ikke kan kombineres med amming kommer jeg også denne gangen til å gå raskt over til flaske. Det er en løsning som fungerer fint for oss, og jeg kommer alltid til å sette mamming før amming❤️ Vet allerede nå at deler av svigerfamilien kommer til å være veldig opphengt i hvorfor jeg ikke ammer, hvor viktig det er med morsmelk, om jeg ikke synes det er koselig å amme osv. Da jeg ikke ønsker å legge ut om personlige ting for å «forsvare» valgte vårt lurer jeg på hva i all verden jeg kan svare når disse frekke kommentarene (forklede som velmente råd) kommer?😕 * og bare så det er sagt så vet jeg selvsagt at morsmelk er det beste for barnet, enklere enn å styre med flasker og veldig koselig. Det er bare ikke en mulighet over lang tid for vår del dessverre Anonymkode: 0eb64...edd 1 7 1
Brunello Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Hvorfor i all verden kan du ikke si at du ikke ammer av medisinske årsaker? 7 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Brunello skrev (Akkurat nå): Hvorfor i all verden kan du ikke si at du ikke ammer av medisinske årsaker? Fordi det er noe jeg ikke ønsker å dele med de? Er vell helt naturlig å ikke ville dele med hele verden hvilke medisiner man har behov for å ta ts Anonymkode: 0eb64...edd 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli Vært trygg i deg selv å svare at jeg du har valgt å ikke amme ferdig med det. Så får folk.mene det er mener. Anonymkode: 33cf0...977 6
Brunello Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi det er noe jeg ikke ønsker å dele med de? Er vell helt naturlig å ikke ville dele med hele verden hvilke medisiner man har behov for å ta ts Anonymkode: 0eb64...edd Du behøver ikke å si hvilke medisiner du tar. 12
Hensatt Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi det er noe jeg ikke ønsker å dele med de? Er vell helt naturlig å ikke ville dele med hele verden hvilke medisiner man har behov for å ta ts Anonymkode: 0eb64...edd Hvorfor må du fortelle hvilke medisiner du tar? "Hei, på grunn av noen medisiner jeg tar kan jeg ikke amme" punktum. 10 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli Veldig upassende og rart å yttre noen som helst mening om den saken, altså. Ingen har noe med det. Bare si det sånn. Selvsagt vil du det beste for bbyen din, hva er det de prøver å hinte til? Anonymkode: 119f7...c7a 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Brunello skrev (2 minutter siden): Du behøver ikke å si hvilke medisiner du tar. Nei så klart ikke, men med såpass nære mennesker vil de selvfølgelig spørre om jeg avfeier de med at jeg ikke ammer pga. medisinske årsaker. Det blir isåfall en veldig merkelig samtale jeg ikke har behov for å ta - nei du skjønner jeg ammer ikke pga. medisinske årsaker - å? Er du syk, går det bra med deg? - det går fint med meg, jeg er ikke syk - så bra, hvilke medisiner tar du som gjør at du ikke kan amme? - det vil jeg ikke svare på. Da blir situasjonen like merkelig og ubehagelig uansett, så det er ikke veien å gå akkurat😅 ts Anonymkode: 0eb64...edd 1 1 3
Hensatt Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli Det enkleste er vel å la være å si noe om det i det hele tatt. Aldri opplevd å bli spurt ut rundt dette ... 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli Fikk ikke ett spørsmål om dette da jeg ikke ammet mine to, så skjønner ikke helt at dette skal være noe folk spør om i tide og utide. Dersom man får spørsmål om det, er det vel bare å si at du har valgt å ikke amme? 🙄 Anonymkode: 42771...d8f 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli Ønsker bare noen forslag til svar man kan komme med for å legge diskusjonen rundt amming død. Trenger ikke å nevne medisiner eller noe annet personlig i den forbindelse, bare noen generelle svar å komme med som ikke inviterer til videre prat om temaet! Dette er dessverre mennesker som i utgangspunktet ikke behandler meg så veldig bra, så å legge ut om mitt private liv er helt uaktuelt ts Anonymkode: 0eb64...edd 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fikk ikke ett spørsmål om dette da jeg ikke ammet mine to, så skjønner ikke helt at dette skal være noe folk spør om i tide og utide. Dersom man får spørsmål om det, er det vel bare å si at du har valgt å ikke amme? 🙄 Anonymkode: 42771...d8f Er ikke normalt å spørre folk om dette nei, men dessverre en fin måte å trykke ned en nybakt mor på om man ønsker å være ufin.. er det min svigerfamilie har gjort med meg og derfor jeg håper å være mer forberedt neste runde Anonymkode: 0eb64...edd 2 1
GammelKaktus Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli Kan du ikke bare si du er ferdig med amming for denne gang, med et stort smil. Man er jo rimelig hjernedød om man fortsette å gnåle om det. Selv er jeg mega tilhenger av amming og synes det var helt strålende fordi jeg kunne men jeg spurte jo ikke hvorfor andre valgte å la være, er jo ikke min sak så lenge de ikke deler det selv. Spør de igjen og igjen så svarer du bare at du er ferdig med amming for denne gang, med et stort smil, hver jævla gang. For noen idioter, du vil jo få bekreftet hvor lite begavet de er alt etter hvor mange ganger de kommenterer dette. 4 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ønsker bare noen forslag til svar man kan komme med for å legge diskusjonen rundt amming død. Trenger ikke å nevne medisiner eller noe annet personlig i den forbindelse, bare noen generelle svar å komme med som ikke inviterer til videre prat om temaet! Dette er dessverre mennesker som i utgangspunktet ikke behandler meg så veldig bra, så å legge ut om mitt private liv er helt uaktuelt ts Anonymkode: 0eb64...edd Det enkleste er å svare nei, jeg har valgt å ikke fullamme denne gangen. Så sier du ikke mer, utdyper ikke. Spør de hvorfor, prøv med noe a la Det passer ikke så godt nå. Prøv å forkat samtalen. Anonymkode: 048e3...2e6 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg får snart mitt 2.barn og vet av erfaring fra nr.1 at jeg dessverre vil få en del halvveis spydige kommentarer fra svigerfamilien rundt hvorfor jeg ikke ammer. Med førstemann ammet jeg noen uker for å gi den viktigste råmelken, og det vil jeg også gjøre med nr.2, men på grunn av flere ting bl.a behov for medisin som ikke kan kombineres med amming kommer jeg også denne gangen til å gå raskt over til flaske. Det er en løsning som fungerer fint for oss, og jeg kommer alltid til å sette mamming før amming❤️ Vet allerede nå at deler av svigerfamilien kommer til å være veldig opphengt i hvorfor jeg ikke ammer, hvor viktig det er med morsmelk, om jeg ikke synes det er koselig å amme osv. Da jeg ikke ønsker å legge ut om personlige ting for å «forsvare» valgte vårt lurer jeg på hva i all verden jeg kan svare når disse frekke kommentarene (forklede som velmente råd) kommer?😕 * og bare så det er sagt så vet jeg selvsagt at morsmelk er det beste for barnet, enklere enn å styre med flasker og veldig koselig. Det er bare ikke en mulighet over lang tid for vår del dessverre Anonymkode: 0eb64...edd De har jo ikke noe med det og du kan si på en vennlig måte at det er flere gode grunner til du ikke kan amme…og som du ikke føler for å gå innpå fordi det er privat🙂 Vil du gjøre det enkelt og minst smertefullt (for deg) så lyver du og sier du at du fikk sterk grad av brystbetennelse og måtte velge mellom amming og antibiotika🙃 Anonymkode: 6d40d...963
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli - Hvorfor ammer du ikke? - Fordi jeg ikke kan amme. - Hvorfor kan du ikke amme? - Fordi jeg ikke kan amme. Gjenta 'fordi jeg ikke kan amme' på alle spørsmål og alle innfallsvinkler til temaet. Anonymkode: 0d871...7fb 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli Jeg ville ha svart at jeg dessverre ikke har mulighet til å amme mer enn jeg har gjort. Og at hvis de mener bedre enn min lege, så får de ta det opp med helsepersonell. Om de spør mer, så ville jeg bare sagt at jeg har en kronisk tilstand som jeg lever helt fint med, men som også krever at jeg bruker medisiner som dessverre ikke er forenelig med amming. Og med det samme - før de rekker å protestere, eller overhøre spørsmål/protester/bedrevitende kommentarer - si at dette er en avgjørelse som legene har tatt. Og så bare bytt tema. (Ha også noen standardsvar klare: "amming er personlig", "jeg føler ikke behov for å forklare eller forsvare, å gjøre det på denne måten er det eneste medisinsk forsvarlige i vår situasjon, så vennligst ikke mas noe mer om dette - bruk heller tid og energi til å være positive og støtte oss i denne tiden" osv. Du bør få din mann med på å svare omtrent det samme, og at han aldri forteller dem hva du bruker medisiner for. Din mann bør dessuten stå opp for deg nå, mot sin familie, for som mann og far kan han nå ikke tillate at hans familie behandler deg og barna dårlig. Han bør klargjøre hvor grensene går, og at hvis de er stygge mot deg, så velger de også å være stygge mot ham og den familien han har skapt med deg, og at han ikke vil godta det. Anonymkode: 42704...af9 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei så klart ikke, men med såpass nære mennesker vil de selvfølgelig spørre om jeg avfeier de med at jeg ikke ammer pga. medisinske årsaker. Det blir isåfall en veldig merkelig samtale jeg ikke har behov for å ta - nei du skjønner jeg ammer ikke pga. medisinske årsaker - å? Er du syk, går det bra med deg? - det går fint med meg, jeg er ikke syk - så bra, hvilke medisiner tar du som gjør at du ikke kan amme? - det vil jeg ikke svare på. Da blir situasjonen like merkelig og ubehagelig uansett, så det er ikke veien å gå akkurat😅 ts Anonymkode: 0eb64...edd Det er ikke farlig om situasjonen blir litt flau og ubehagelig. Bare begynn å snakke om noe annet etterpå. Anonymkode: 8bee0...739 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er dessverre mennesker som i utgangspunktet ikke behandler meg så veldig bra, så å legge ut om mitt private liv er helt uaktuelt Anonymkode: 0eb64...edd AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er ikke normalt å spørre folk om dette nei, men dessverre en fin måte å trykke ned en nybakt mor på om man ønsker å være ufin.. er det min svigerfamilie har gjort med meg og derfor jeg håper å være mer forberedt neste runde Anonymkode: 0eb64...edd Trenger du omgås disse idioter ofte og lenge nok til de i det hele tatt rekker å oppdage du ikke ammer? Nødløgner: "Vi øver på å gi flaske, i tilfelle jeg må være borte fra bebs." "Melken bare forsvant etter. Heldigvis er bebs like glad for flaske som bryst!" "Legen anbefalet flaske annenhvert måltid." Anonymkode: 4286d...016 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er vell helt naturlig å ikke ville dele med hele verden hvilke medisiner man har behov for å ta ts Anonymkode: 0eb64...edd Er din familie/svigerfamilie "hele verden"? Anonymkode: d13a0...d8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå