AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Jeg føler både en skam og en bitterhet på at jeg har fått stomi. Jeg merker enklte ganger at jeg blir både sint/oppgitt/ på både den ene og andre at jeg har fått stomi. Har en slags skam av å gå med dette ute blandt folk, Spesielt i sommer jeg har hatt kjole på så har stomien vært en ekstra kul på magen.....jeg ser det så tydelig samme hva jeg har på meg og hvor. Begynner snart å bli redd for å være ute blandt folk pga den drtten jeg har fått på magen.....ja, kort sagt en skam......både for at jeg vet at jeg har den og ikke minst er redd for at folk legger merke til at jeg fått denne dritten.. Så da lurer jeg på hva skal jeg gjøre? trengener å få litt gode ord på veien slik at jeg kanskje kan overvinne dette her. Takk for at du leste dette og kom med svar. Karianne Anonymkode: 7c0b5...bec 12
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Du skal IKKE kjenne skam. Du skal være stolt over at du ikke gir opp men holder ryggen rak 🙏❤️🫱 Anonymkode: 1d059...561 13 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Jeg fikk stomi for noen måneder siden, og heldigvis ikke de følelsene du har. Jeg har ikke vært på stranda i bikini, så trenger nok litt tid for å venne meg til det. Hvis du synes dette er noe alle legger merke til, prøv å finne klær med annet snitt. Du kan også prøve å tømme posen oftere slik at den ikke er så oppblåst. Jeg skifter pose litt ut fra hva jeg skal, og ny og flat pose før jeg skal pynte meg. Anonymkode: 84a21...f72 7
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli Du ser det tydelig, men de fleste går ikke rundt og glor andre på magen, i hverdagen tenker de færreste over at stomi er noe som finnes engang... Det er jo ikke en dritt, men et hjelpemiddel og behandling fordi du har fått en sykdom (jeg antar det var sykdom, selv om jeg tror det kan være mange forskjellige grunner). Ingen kan noe for at de får sykdom, det er man helt uskyldig i. Hvorfor skal man skamme seg for noe man ikke kan noe for? Finnes det en forening for mennesker som har stomi? Kanskje du kan ta kontakt med dem? Jeg for min del har en sjelden sykdom og jeg har fått mye styrke (og gode tips!) ved å snakke med andre mennesker som har det samme. Kanskje det kunne hjelpe deg og. Anonymkode: ef061...c58 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli Kan det hjelpe å tenke at du er en tøffing som har overlevd sykdom, heller enn å føle skam og sinne? Anonymkode: 31a52...464 9 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli Nei det bør du ikke føle skam over. Kjenner to med stomi. Heldigvis er de åpne om det, og skjuler det ikke. Er nok også mer vanskelig å forholde seg til som venn dersom det er skam og liksom ikke kan snakkes om. Det du ikke skammer deg over selv kan dessuten ingen ta deg på, og hvorfor skulle du skamme deg? Det er ikke et valg du har tatt. Det skjønner alle. Anonymkode: 6d0a0...ac5 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli Det er da ingenting å skamme seg over. Du har stomi pga at det var utveien for et bra liv. Kjenner flere med stomi, og de har det bra og lever godt, Anonymkode: 0f19d...0eb 2
Macro Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Stomi er jo genialt og faktisk ufattelig kult konsept. Tanta mi fikk etter årevis med magetrøbbel. Hun blomstret. 2 6
Huldraisør Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli (endret) Håper du klarer å legge bort skammen. Stomien hjelper deg til å leve et godt/bedre liv. Og jeg har kjent flere flotte damer som har hatt stomi. Noen av dem hadde det i mange år før jeg fikk vite det- det var umulig å se at de hadde det. Og jeg å absolutt ikke på dem som noen mindre flotte damer når jeg fikk vite det. Masse lykke til! Endret 31. juli av Huldraisør Rette skrivefeil 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli Jeg skjønner at du føler det, men du har ingen grunn til å føle skam! Joda, folk kan legge merke til det. De fleste kommer ikke til å bry seg, eller bli imponert over at du er tøff nok til å vise den. De som er negative, det er de som ikke skjønner hva stomi faktisk er. En kompis sa det litt kult, det var bedre å få dritten på magen, enn dritten i buksa. På magen holdt det seg samlet og mindre blodig. Anonymkode: 3f7e2...271 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli Det har blitt litt mer synlig i f.eks. media. Jeg har også sett reklame for klær der stomiposen viser litt. Jeg tror det var reklame for bikini. Anonymkode: 21c3c...cc2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli Jeg tenker slik; de som ser på stomi som noe negativt er ikke noe å samle på uansett. Du skal absolutt ikke føle på skam! ❤️ Anonymkode: 903d2...228 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli Selvfølgelig ikke. Har en svigerfar med stomi. Jeg glemmer faktisk at han har det mellom hver gang noen nevner det. Kunne ikke brydd meg mindre Anonymkode: a2d82...90c 1
Stacy__ Skrevet 30. juli #14 Skrevet 30. juli Du skal ikke føle skam over en sykdom du har. Dette er din redning, og jeg vet om flere som har fått det mye bedre etter stomi. Husk at dette er noe du tenker på de aller fleste andre bryr seg ikke om det. Jeg har en svigerinne med stomi og tenker ikke over det i det hele tatt når jeg er sammen med henne. DU er DU, stomi definerer ikke din personlighet. Stå på ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #15 Skrevet 30. juli Jeg jobber i helsevesenet og er glad at jeg som pleiemedarbeider har fått innsikt i og lært hvordan stomi er og fungerer, har også vært med på kurs. Om jeg skulle stått i en situasjon hvor jeg trenger det hadde jeg sagt «Kjør på!» uten tvil. Det er et hjelpemiddel for kroppen som skal være positivt (går ut i fra at du har fått den pga sykdom), prøv å se det på den måten i stedet for en belastning. Ja, det tar tid å vende seg til det for det er en stor omveltning, både fysisk og mentalt, men jeg har tro på at du vil bli komfortabel etter hvert. Ser mange med stomi på for eks. TikTok har gitt navn til sin stomi for å ufarliggjøre det mer, kanskje det kan være noe? Anonymkode: 11c05...91b 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli Å holde på bitterheten og skammen er det som hindrer deg i et godt liv, ikke stomien i seg selv som du tror. Du må faktisk akseptere den, og leve livet ditt. Anonymkode: 5a0e9...6e7 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli https://www.norilco.no/tilbud-og-aktiviteter/likepersonstjenesten/ Anonymkode: 00bb0...20a 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli Jeg har protese etter amputasjon. Burde jeg føler skam over et hjelpemiddel som gjør at jeg fungerer bedre enn jeg ellers ville gjort? Nei, selvsagt ikke. Har heldigvis ikke møtt på noen som har taklet det på en kjip måte. Da jeg begynte å date sa jeg ikke at det var en protese men lot damene oppdage det selv etterhvert. Da hadde de allerede blitt kjent med meg som person og brydde seg ikke. At det ikke funka etterhvert hadde ikke med protese å gjøre. Anonymkode: f72a0...b78 2
ThereGoesBob Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli Det er bare å gi litt mer faen hva andre synes om deg. Det går så bra så, ikke vær fordomsfull overfor deg selv. Tenker heller at du er litt spesiell fordi du har stomi...mer spesielle enn andre på en positiv måte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå