Gå til innhold

Tannbleking som fungerer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det tannbleking som jeg kan bruke hjemme som faktisk fungerer eller bør jeg gjøre det hos tannlege eller noe først som sist? 

Anonymkode: 7303c...2f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dentaworks

Anonymkode: 04738...e95

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til tannlege kjempe fornøyd. 😀

Anonymkode: 97d97...aef

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min fasttannlege bleket mine tenner til et nydelig resultat.

Anonymkode: c5606...c88

• Nyttig 1
Skrevet

Kjøpte AloeDent tannkrem på salg en gang på Sunkost, og siden jeg prøvde den har tennene mine aldri holdt seg så hvite. Aner ikke hva som er i den tannkremen, men jeg trenger ikke bleke tennene mine lengre. Noe dyr er den for en tube, men så klart billigere enn å gjøre det hos tannlegen. Den koster 99,- tuben, og fås kun hos Kinsarvik Naturkost nå. Sikkert ulikt hvordan tennene til folk reagerer da :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo fjerne litt overfladisk misfarging med tannkremer og denslags, men skal du ha faktisk bleking av tennene må du nesten til tannlege. Trenger ikke utføres i stolen, hjemmebleking ved at du får laget blekeskinner hos tannlege og så ordner blekingen hjemme (med blekemiddel fra tannlegen) er det normale. Da kan du selv tilpasse opplegget og varigheten etter ønsket og oppnådd resultat, og du slipper å bruke så ekstremt sterk konsentrasjon av virkestoff som det tannlegen måtte gjort for å bleke ferdig på en time. 

Det går an å kjøpe «reseptfrie» blekemidler også, altså. Men forskjellen i effekt mellom disse og de fra tannlegene er helt komisk stor. Det vanligste stoffet man bruker heter karbamidperoksid (hydrogenperoksid er det andre). 

Den høyeste konsentrasjonen du kan kjøpe uten å gå via tannlege er 0,3%. Gjennom tannlege kan du få 10% og 16%. Så det er ikke «litt mer effektivt», det er bokstavelig talt 50 ganger kraftigere enn det du selv lovlig kan bestille på nett uten å involvere en tannlege. Det vil ta deg et år med daglig behandling å bleke så mye med midler du selv kan bestille som du kan gjøre på en uke hvis du går via tannlegen. I praksis mye mer også. 

Så kan du som sagt gjerne fjerne litt misfarginging med god tannkrem og sånt først, og gå uansett til tannlege for sjekk og rens før bleking selv hvis du har skaffet skinner og har karbamidperoksid liggende fra forrige runde med bleking. Men sånn bestille hjem-opplegg er i praksis bare tull. 

Anonymkode: 92662...d5e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Å kutte ut brød er det eneste som virkelig har fungert for meg.

Anonymkode: 04b61...856

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 0.56):

Å kutte ut brød er det eneste som virkelig har fungert for meg.

Brød gulner tenner, mener du? Det høres ut som et påfunn fra din side.

Ifølge tannlegen min er det mørke drikker stort sett, som gulner tenner. Som rødvin, kaffe, Pepsi og cola og slikt. Noen matvarer også med sterk farge.

Brød har ingen farge som kan gulne tenner.

Anonymkode: 46210...bf7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Brød gulner tenner, mener du? Det høres ut som et påfunn fra din side.

Ifølge tannlegen min er det mørke drikker stort sett, som gulner tenner. Som rødvin, kaffe, Pepsi og cola og slikt. Noen matvarer også med sterk farge.

Brød har ingen farge som kan gulne tenner.

Anonymkode: 46210...bf7

Det er nok ikke fargestoffer som er problemet, men karbohydratene. Og brød kan på en måte klistre seg fast til tennene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...