AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Hva betyr dette? Hvor går grensene for hva som er mitt ansvar å følge med på og 16 åringens rett på privatliv? Er det over grensen om jeg går inn på rommet for å fjerne søppel og oppvask? Eller om jeg blander meg inn i skole når hn begynner på vgs? Anonymkode: dd472...1ae
AnonymBruker Skrevet 31. juli #2 Skrevet 31. juli Ditt hus, dine regler tenker jeg 😅 Så lenge de er under 18 og bor hos deg er det du som bestemmer. Så bør man jo ha dialog om dette og komme til en enighet om hvordan dere gjør det og hvorfor. Anonymkode: d7d7f...f2d 1 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #3 Skrevet 31. juli Ingen grunn til at du skal trenge gå inn på rommet og fjerne søppel og hente oppvask - det bør tenåringen absolutt være stor nok til å gjøre selv! Er han/hun ikke moden nok til å gjøre det selv, får du behandle vedkommende som det lille barnet vedkommende fremdeles oppfører seg som. Du kan jo stille de spørsmålene til tenåringen din og se hve vedkommende svarer selv. Det er nok mer matnyttig enn tilfeldige fremmede på internett sine meninger. Anonymkode: 64dbb...c9c 10 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #4 Skrevet 31. juli En 16-åring som ikke klarer å rydde rommet sitt for matrester og skitne kopper, har ikke så mange rettigheter. Man må vise modenhet for å bli vist tillit. Når tenåringen har lært alle basale ting, så kan man gi gradvis mer og mer slakk på regler. Så ser man om tenåringen klarer å følge det opp. Gjøre det han/hun skal uten å bli maset på. Lekser, plikter hjemme, holde avtaler... Anonymkode: 5fc67...cc6 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli En har barnekonvensjoen, som setter noen restriksjoner : " "Barnet skal ikke utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, i familien, i hjemmet eller i korrespondansen sin. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme". [...] Et unntak er hvis foreldrene har mistanke om at barnet er i en skadelig situasjon eller er i ferd med å skade andre." (Startside: Personvern og retten til privatliv for barn | Barnevakten) Dermed har en samme rettigheter som helsepersonell, i tilsvarende situasjon. Typisk kan være at personen utgjør en åpenbar fare for seg selv, gjennom åpenbar mislighold omkring hygiene (fare for alvorlig sykdom) . En måte å tenke på dette er at en slags leietaker med en annen person i sitt hushold, hvor en kan "late som" at personen er kjæreste eller noe - personen mister ikke rettigheter, ettersom en er beskyttet av straffeparagraf om vold i nærerelasjoner (Hva er vold i nære relasjoner? – NKVTS – En veileder om vold i nære relasjoner). Hvis en driver å overvåker og driver kontroll opp mot andres eiendeler, så kan det anses som "Sterk negativ sosial kontroll" (et punkt nevnt i artikkelen) Anonymkode: 39605...711
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli Enig med de som påpeker henting av søppel og oppvask. Forsto problemstillingen i tittelen helt frem til den setningen. Hvis 16-åringen ikke vil at du skal gjøre dette, må 16-åringen ta det ut selv. Helt ut til søppeldunken og helt ut på kjøkkenet og inn i oppvaskemaskinen. For det er du som bestemmer om det skal samle seg fluer og annen drit på rommet pga gammelt søppel og matrester. Når det gjelder skolen, så ja, jeg blandet meg. Var kanskje ikke alltid at det ble tatt godt imot, men i etterkant var ungdommen enig i at det var bra med hjelp/påminnelse/konstruktive råd. Det er alltid en vanskelig balansegang mellom voksende barn og foreldre. Mine er nå unge voksne som fortsatt har behov for litt veiledning. Noen ganger spør de, noen ganger gir det jeg det uoppfordret. Men samtidig må de gjøre egne feil, for å lære. Paradokset er at de har behov or hjelp også da - når tingene går galt fordi de har gjort egne valg. Men delærer underveis og blir klokere for hver feil. Og slik er det å ha barn. Vi må tåle å se at de tar valg vi skulle ønske de ikke tok, men innenfor en viss grense. Å la søppel og matrester stå i dagevis, er ikke et valg vi trenger å akseptere. Anonymkode: d35e2...f20 1 2
Snublefot62 Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli Alle har rett til privatliv. Også barn. Hvor grensen går varierer ut fra alder, modenhet og sammenheng. Men en 16 åring som ikke klarer å legge klær til vask eller ta ut skitne tallerkener og søppel? Kaaaanskje på tide å begynne der?
AnonymBruker Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En har barnekonvensjoen, som setter noen restriksjoner : " "Barnet skal ikke utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, i familien, i hjemmet eller i korrespondansen sin. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme". [...] Et unntak er hvis foreldrene har mistanke om at barnet er i en skadelig situasjon eller er i ferd med å skade andre." (Startside: Personvern og retten til privatliv for barn | Barnevakten) Dermed har en samme rettigheter som helsepersonell, i tilsvarende situasjon. Typisk kan være at personen utgjør en åpenbar fare for seg selv, gjennom åpenbar mislighold omkring hygiene (fare for alvorlig sykdom) . En måte å tenke på dette er at en slags leietaker med en annen person i sitt hushold, hvor en kan "late som" at personen er kjæreste eller noe - personen mister ikke rettigheter, ettersom en er beskyttet av straffeparagraf om vold i nærerelasjoner (Hva er vold i nære relasjoner? – NKVTS – En veileder om vold i nære relasjoner). Hvis en driver å overvåker og driver kontroll opp mot andres eiendeler, så kan det anses som "Sterk negativ sosial kontroll" (et punkt nevnt i artikkelen) Anonymkode: 39605...711 Dette har ingenting med hverken søppel, oppvask eller normalt skolearbeid å gjøre. Anonymkode: d35e2...f20
AnonymBruker Skrevet 31. juli #9 Skrevet 31. juli Man går ikke inn på rom med mindre det er avtalt. De fjerner selv oppvask, og skifter på seng og legger ut skittentøy. (tidlige tenår) Prøver å gjøre som foreldrene mine; de var involvert i skolearbeid til langt inn på studiene - selv om jeg flyttet langt unna. De spurte og var nysgjerrige, ga mye skryt, var alltid tilgjengelig for å sparre når jeg slet med noe faglig. Men tok ansvar for lesing og rutiner selv fra ungdomsskolen, tror jeg. Opplever (slik jeg selv gjorde) at de spør om høring før prøver, og gjerne diskuterer leksene. De ønsker selv at sporing er på. Det ser jeg også hos eldre tenåringer i omgangskretsen, at det er en trygghet også for barnet. Jeg har selv sporing både på mann og foreldre også. Men vil også akseptere det om de skrur av. Jeg spør hvordan dagen var, hvem de har møtt, etc. Får jeg et grynt som svar så spør jeg ikke videre 😂 Men jeg skal ha navn og steder når det er snakk om kveld, overnatting, reise og slikt. Regner med man gradvis slipper mer opp her inn mot og etter myndighetsalder. Anonymkode: 73213...a3c
AnonymBruker Skrevet 31. juli #10 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva betyr dette? Hvor går grensene for hva som er mitt ansvar å følge med på og 16 åringens rett på privatliv? Er det over grensen om jeg går inn på rommet for å fjerne søppel og oppvask? Eller om jeg blander meg inn i skole når hn begynner på vgs? Anonymkode: dd472...1ae At de har rett på privatliv oppfatter jeg som at de har rett til å skjerme ting fra deg som forelder. Altså at du ikke bare kan gå inn på rommet "uten lov". Men der er det jo mulig å ha dialog. Fortelle om hvilke krav du setter til fjerning av søppel og oppvask, og bli enige om rammer for når og hvordan du kan gå inn på rommet og hente dette, dersom ungdommen ikke gjør som forventet og rydder etter seg selv. Eksempel: Tenåringen tar med tallerkener, kopper og godteri inn på rommet. Da har tenåringen ansvar for å kaste godteripapir, og returnere tallerkener og kopper til kjøkkenet innen rimelig tid. (Senest dagen etter.) Om dette ikke gjøres, kan du: 1. Banke på og be om å få slippe inn og hente. eller 2. Gå inn på rommet når tenåringen er ute, for å hente. Dette gir deg ikke lov til å snoke i skap og skuffer, eller lete etter andre ting. Men det gir deg en åpning til å hente kjøkkenutstyr og søppel når tenåringen ikke rydder selv. Når det gjelder oppfølging av skole, så forventes det jo til en viss grad at du interesserer og engasjerer deg som forelder, frem til ungdommen er 18 år. (Etter det mister du alt innsyn, så da er du avhengig av dialog med tenåringen.) Men å "blande seg" som du beskriver, kan være så mye. Både innenfor og utenfor hva som er greit. Som forelder kan du spørre om skolearbeid er gjort. Du kan tilby å hjelpe. Du kan minne på ting som skal gjøres. Men du kan ikke kreve at tenåringen forteller deg om alt som skjer på skolen, eller med venner. Tenåringen har lov til å skjerme detaljer om sitt liv fra deg som forelder. Ditt fokus bør være å få den informasjonen du trenger for å støtte i læring og gjennomføring av skole. Og så er det jo noe i det å gradvis slippe opp. Når de går på VGS bør de jo klare det meste selv. Anonymkode: 96081...a26 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #11 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eksempel: Tenåringen tar med tallerkener, kopper og godteri inn på rommet. Da har tenåringen ansvar for å kaste godteripapir, og returnere tallerkener og kopper til kjøkkenet innen rimelig tid. (Senest dagen etter.) Om dette ikke gjøres, kan du: 1. Banke på og be om å få slippe inn og hente. eller 2. Gå inn på rommet når tenåringen er ute, for å hente. Dette gir deg ikke lov til å snoke i skap og skuffer, eller lete etter andre ting. Men det gir deg en åpning til å hente kjøkkenutstyr og søppel når tenåringen ikke rydder selv. Når det gjelder oppfølging av skole, så forventes det jo til en viss grad at du interesserer og engasjerer deg som forelder, frem til ungdommen er 18 år. (Etter det mister du alt innsyn, så da er du avhengig av dialog med tenåringen.) Men å "blande seg" som du beskriver, kan være så mye. Både innenfor og utenfor hva som er greit. Som forelder kan du spørre om skolearbeid er gjort. Du kan tilby å hjelpe. Du kan minne på ting som skal gjøres. Men du kan ikke kreve at tenåringen forteller deg om alt som skjer på skolen, eller med venner. Tenåringen har lov til å skjerme detaljer om sitt liv fra deg som forelder. Ditt fokus bør være å få den informasjonen du trenger for å støtte i læring og gjennomføring av skole. Og så er det jo noe i det å gradvis slippe opp. Når de går på VGS bør de jo klare det meste selv. Anonymkode: 96081...a26 Her er jeg uenig. Da lærer du de bare at de kan slurve unna. Konsekvensen her hadde blitt å måtte sove i lukt og rot. Og om det heller ikke hjalp - ingen mat på rommet. Anonymkode: 73213...a3c
AnonymBruker Skrevet 31. juli #12 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er jeg uenig. Da lærer du de bare at de kan slurve unna. Konsekvensen her hadde blitt å måtte sove i lukt og rot. Og om det heller ikke hjalp - ingen mat på rommet. Anonymkode: 73213...a3c Vi har sett på det som at konsekvensen av at de ikke rydder (fort nok) er delvis tap av privatliv. (Men, ja, om det skjer gjentatte ganger, så får de ikke lenger ta med mat på rommet.) Hos oss har dette vært nok. De har innsett at den "lette måten" har vært å rydde selv. Men vi voksne har også hatt muligheten til å gå inn på rommene og hente ting om vi synes det går for sakte, uten at de har kunnet klage på at vi går inn uten lov. Men det er jo ikke sikkert det som fungerer hos oss fungerer hos andre. Anonymkode: 96081...a26 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #13 Skrevet 31. juli Synes det er merkelig å trekke linje mot privatliv her, ettersom oppvask og søppel går på bekostning av bolig og diverse andre ting. Da må heller hun vise modenhet slik at det ikke oppleves som brudd på privatlivet, men her er jo kommunikasjon viktig. Med privatliv ville jeg heller tenkt hvis du som mor hadde tatt mobilen og sjekket meldingene hennes, krevd at hun deler hemmeligheter, overvåket mobil/internett. Konstant vite alt og alt innhold i hvor datteren er fremfor bare hvem hun er med og helt enkle detaljer. Kun fordi du ønsker kontroll og fjerne bekymringer. Anonymkode: 6127c...9bd 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes det er merkelig å trekke linje mot privatliv her, ettersom oppvask og søppel går på bekostning av bolig og diverse andre ting. Da må heller hun vise modenhet slik at det ikke oppleves som brudd på privatlivet, men her er jo kommunikasjon viktig. Med privatliv ville jeg heller tenkt hvis du som mor hadde tatt mobilen og sjekket meldingene hennes, krevd at hun deler hemmeligheter, overvåket mobil/internett. Konstant vite alt og alt innhold i hvor datteren er fremfor bare hvem hun er med og helt enkle detaljer. Kun fordi du ønsker kontroll og fjerne bekymringer. Anonymkode: 6127c...9bd En tenåring kan oppleve at det at foreldre går inn på deres rom (uansett årsak) er et brudd på deres privatliv. Og i deres hormonstyrte hjerner kan dette oppleves som brudd på privatlivet på linje med å gå inn på badet mens de står der nakne. Noen foreldre bruker jo også "du rydder ikke rommet ditt" som påskudd for å gå inn og ransake rommet til barna. (Gå gjennom skuffer og skap og se hva de finner.) Og det er jo også en form for brudd på barnas rett til privatliv. Anonymkode: 96081...a26
AnonymBruker Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli Det gjelder vel retten til privatliv. Ungdommen bør klare å fjerne skitne glass og tallerkener fra rommet. Hvis ikke kan du gi en advarsel. At hvis ikke det settes i oppvaskmaskinen før kl xx, så kommer du inn og henter. Da kan de ikke blir sur om du buser inn døren. Men det er likevel høflig å banke på. Jeg vet om foreldre som nekter ungdommer å lukke soveromsdøren sin. Det blir for ekstremt for min del. Alle trenger litt privatliv. Anonymkode: 6be84...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): En tenåring kan oppleve at det at foreldre går inn på deres rom (uansett årsak) er et brudd på deres privatliv. Og i deres hormonstyrte hjerner kan dette oppleves som brudd på privatlivet på linje med å gå inn på badet mens de står der nakne. Noen foreldre bruker jo også "du rydder ikke rommet ditt" som påskudd for å gå inn og ransake rommet til barna. (Gå gjennom skuffer og skap og se hva de finner.) Og det er jo også en form for brudd på barnas rett til privatliv. Anonymkode: 96081...a26 Men du drar jo helt syke paralleller. Hva tenåringen oppfatter som brudd på privatlivet er regelrett likegyldig for meg som mamma når hun ikke viser modenhet etter X antall ganger dialog om hygiene og søppel på i MITT hus. Det er KUN brudd på privatliv hvis jeg snoker eller gjør andre ting enn kun det som er min agenda, og få ut søppel og rot. Sammenligne nakenhet og en tur inn på rommet, er veldig usaklig. Anonymkode: 6127c...9bd 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her er jeg uenig. Da lærer du de bare at de kan slurve unna. Konsekvensen her hadde blitt å måtte sove i lukt og rot. Og om det heller ikke hjalp - ingen mat på rommet. Anonymkode: 73213...a3c Konsekvensen av at barn ikke rydder mat og søppel ut av rommet sitt, er gjerne en maur- eller kakkerlakk-invasjon i hele huset. Jada, det er koselig når det er maurtue på rommet til tenåringen og de maurene gjerne tar seg en tur inn i naborommene også... Anonymkode: c6318...7af 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva betyr dette? Hvor går grensene for hva som er mitt ansvar å følge med på og 16 åringens rett på privatliv? Er det over grensen om jeg går inn på rommet for å fjerne søppel og oppvask? Eller om jeg blander meg inn i skole når hn begynner på vgs? Anonymkode: dd472...1ae Vi har en avtale om at jeg ringer eller tekster før jeg går inn på rommet hennes. Forteller hva jeg skal der og så lukker jeg døren etter meg. Ender alltid opp med å tilføye at hun må rydde rommet sitt for det ser alltid ille ut der.. Lol. Hun har stående tilbud: jeg kan gjøre det om det er for mye for deg. (men det vil hun selvsagt ikke, så da gjør hun det heller selv). Vi har vaske/rydde/skifte sengetøy-dag annen hver søndag. Jeg bretter tøyet for henne og legger det pent i organiserte hauger (bukser med bukser, topper med topper osv). Eneste hun må gjøre er å åpne skuffa og legger tøyet nedi. Hvordan det blir SÅ ille der oppe begriper jeg faktisk ikke... 🙈 Anonymkode: 5939b...c3a
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Konsekvensen av at barn ikke rydder mat og søppel ut av rommet sitt, er gjerne en maur- eller kakkerlakk-invasjon i hele huset. Jada, det er koselig når det er maurtue på rommet til tenåringen og de maurene gjerne tar seg en tur inn i naborommene også... Anonymkode: c6318...7af Du har hørt om svart ris aka musebæsj trikset? Så det på fb, foreldre planter det på rommet til ungdommen og sier det er musebæsj? Det gir følelsen av "omg" samtidig som du unngår en ordentlig invasjon.. Anonymkode: 5939b...c3a
AnonymBruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva betyr dette? Hvor går grensene for hva som er mitt ansvar å følge med på og 16 åringens rett på privatliv? Er det over grensen om jeg går inn på rommet for å fjerne søppel og oppvask? Eller om jeg blander meg inn i skole når hn begynner på vgs? Anonymkode: dd472...1ae Ditt ansvar er å være foreldre, selvfølgelig har 16 åringen rett på privatliv, som at du banker på døren og får svar, før du går inn. Ellers er det viktig å vise interesse for skolearbeid, venner, hvordan han/hun har det osv. Mor er man hele livet, vi lar dem bli voksne, men følger med. Anonymkode: 369c2...2e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå