AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Jeg og mannen min er i 25-30 årene og de to største drømmene våre er å bygge hus og få 2-3 barn sammen. Det er ikke noen tomter ute på markedet i bygda for tiden, så vi sitter på gjerdet og venter mens vi bor i et eldre hus vi har kjøpt til 2,2 mill. Vi er inneforstått med at bankene blir bare kjipere og kjipere med lån for jo fler barn man har, så vi vil egentlig bygge før vi får barn. Men siden vi venter så vurderer vi å bli foreldre imens. Noen som vil dele erfaringer med bygging og byggelån mens man er i småbarnsfasen? Eller komme med noen tips og råd i forhold til dette? Anonymkode: ebc4a...ed4
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Så lenge dere ikke skal gjøre jobben selv er det mulig å bygge med små barn. Dersom dere har høy nok inntekt vil ikke antall barn spille inn på lånebeløpet nevneverdig. Dere må gjerne høre med banken hva de tenker allerede nå om deres låneevne per i dag og ved et ev. barn eller to. Mitt beste tips er uansett å ikke sitte stille på gjerde! Kontakt personer som kan ha tomter som skal selges på sikt og meld interessen deres med en gang! Det står gjerne en tom riveklar bolig et sted og venter på at noen skal få fingeren ut! Anonymkode: c96bd...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Vi fikk 5xinntekt selv med 2 barn. Det trakk ikke særlig ned. Anonymkode: e3c6e...c7b 1
AnonymBruker Skrevet 4. august #4 Skrevet 4. august Bare prøv en lånekalkulator og forsøk først med ett barn og deretter med to. Du vil da få en oversikt over hvor mye dere kan få i lån. Jeg fikk 1 million mindre i lån. Anonymkode: 6258a...94c
AnonymBruker Skrevet 6. august #5 Skrevet 6. august Det er jo mye å følge opp i byggeprosessen selv om man ikke gjør noe selv. Husk at når dere får barn forsvinner det aller meste av fritiden deres, og mye av overskuddet også. Når det er sagt, det viktigste er jo å sjekke ut økonomien i det. Hva vil det koste å bygge bolig der dere ønsker? Husk at det blir mye dyrere enn du tror, dyrere enn prisen huset «starter» på. Tilvalg her og tilvalg der, og så koster huset en million til. Å ordne hage (det ser ut som et krater rundt huset etter bygging) kan også bli dyrt, alternativt vil det ta dere veldig mye tid å gjøre det selv. Når dere har et realistisk budsjett for huset, inkludert ALT, må dere finne ut om dere har inntekt til å få et så høyt lån NÅ. Og deretter kan dere finne ut hvor mye et barn eller to påvirker hva dere får låne. Husk at det er en grunn til at bankene gjerne trekker 0,5-1 million per barn, og det er at barn koster mye. De gjør det ikke for å være kjipe. Anonymkode: 1d0f5...3bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå