Gå til innhold

Har hun komt i midtlivskrisa ? Hun irriterer meg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en søster som er sinnsykt selvsentrert. I begynnelsen av 40 årene tok hun helt av med trening og fjellturer hver dag. Fikset utseendet og brukte mye penger på dette.

Hjemme satt hun og gråt fordi hun ikke ville bli gammel og stygg og fordi det var så dyrt å vedlikeholde utseende og hun hadde vondt både her og der (koblet ikke det til at hun overtrente). 

Like før hun ble 50 eskalerte denne oppførselen. Nå sutrer og klager hun enda mer til meg og foreldrene våre om at hun er gammel, livet er dritt, mannen er udugelig og barna er strevsomme (hun fikk barn sent) m.m. Og vi må sitte og trøste henne. Så ser vi på SoMe at hun legger ut bilder og selfies med tekster at livet er herlig og hun har det så fantastisk. At hun er så heldig med mannen og barna. Kjenner jeg får litt avsmak av dette. Får ikke lyst å trøste henne hver gang. Det blir så fake når hun holder på sånn. Sikkert flere som gjør dette, det bare irriterer meg og har derfor begynt å unngå henne. 

Etterlyser ingen råd, bare ventilere litt.

Anonymkode: af901...7af

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du som har kommer i overgangsalderen. 

Anonymkode: e8fa8...ed0

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan kom du fram til det ?

Jeg er forlengst ferdig med overgangsalder, mye eldre enn henne. Om du tolker at jeg er misunnelig eller noe er det direkte feil. Jeg er godt gift, klager ikke sånn som henne og lever godt med at jeg er gammel.

Poenget er at hun og livet hennes framstår så fantastisk på SoMe og sutrer og klager til meg og alle andre. Hvorfor skal jeg være en klagemur ? Folk kommer bort til meg og sier: så flott søsteren din har det. Hun må jo ha det perfekte liv, når jeg vet sannheten. Irriterende 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Så si det til henne?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må ta dette med søsteren din, og ikke med oss anonyme på nett. Det er du som kommer frem som litt utrivelig her, ved å kritisere søsteren din. Det du beskriver er jo akkurat slik sosiale medier er. Og baksiden av fasaden er annerledes for alle.

Anonymkode: 413bd...872

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan kom du fram til det ?

Jeg er forlengst ferdig med overgangsalder, mye eldre enn henne. Om du tolker at jeg er misunnelig eller noe er det direkte feil. Jeg er godt gift, klager ikke sånn som henne og lever godt med at jeg er gammel.

Poenget er at hun og livet hennes framstår så fantastisk på SoMe og sutrer og klager til meg og alle andre. Hvorfor skal jeg være en klagemur ? Folk kommer bort til meg og sier: så flott søsteren din har det. Hun må jo ha det perfekte liv, når jeg vet sannheten. Irriterende 

Ts

Si det til henne da!

Eller si at du ikke orker å høre på sutringa hennes. Enten gjør hun noe med livet sitt, eller så holder hun kjeft. 

Anonymkode: 7e7ab...7df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trot ikke helt på deg

Anonymkode: f86e1...987

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Angrer hun ikke på å ha brukt 40 årene på å sørge? Å burde bruke det på å ikke sørge bort 50 årene også.

Å bli gammel er vanskelig, men det vi har nå er dyrebart å vi har muligheten når vi husker og klarer, til å nyte det som er.

Anonymkode: 50cbd...f47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok litt som søsteren din. Synes det er vanskelig å bli eldre, og bruker mye penger på utseendet. Utad ser det sikkert ut som jeg har alt jeg kunne ønsket meg, mens i virkeligheten ser jeg helst at jeg ikke våkner i morgen. Men det er det ingen som vet, knapt nok mine nærmeste. Det jeg legger ut på SoMe er så klart glansbildene, ikke sutring over at jeg sliter mentalt. 

Anonymkode: a503a...9e1

Skrevet

Hvorfor konfronterer du henne ikke med at hun legger ut "glansbilder" på sosiale medier, men klager til dere? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er nok litt som søsteren din. Synes det er vanskelig å bli eldre, og bruker mye penger på utseendet. Utad ser det sikkert ut som jeg har alt jeg kunne ønsket meg, mens i virkeligheten ser jeg helst at jeg ikke våkner i morgen. Men det er det ingen som vet, knapt nok mine nærmeste. Det jeg legger ut på SoMe er så klart glansbildene, ikke sutring over at jeg sliter mentalt. 

Bruker du dine nærmeste som søppelbøtte da?  For det er det jeg oppfatter er slitsomt for TS.  At søsteren bygger en fasade som hun forventer at hennes nærmeste skal bidra til å opprettholde.

Til TS, jeg forstår hva du mener.  Jeg hadde en venninne som brukte meg som søppelbøtte, mens alle andre fikk se solsiden hennes.  Det var utrolig slitsomt å alltid være den som fikk det negative hele tiden, aldri noe positivt.

Men samtidig kan du ikke forvente at hun legger ut det negative på sosiale medier, der er det glansbildet som gjelder.  Du må heller sette grenser for deg selv, si at du ikke orker negativiteten hennes lenger, at du også trenger å oppleve den positiviteten hun deler med andre.

Anonymkode: 5ea96...16e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruker du dine nærmeste som søppelbøtte da?  For det er det jeg oppfatter er slitsomt for TS.  At søsteren bygger en fasade som hun forventer at hennes nærmeste skal bidra til å opprettholde.

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg vil ikke plage noen med mine problemer, så jeg snakker ikke med noen om det. Og det er faktisk ikke spesielt lurt, for min del endre det med at jeg fikk sammenbrudd og havnet på legevakta. Men hvis noen åpner seg for deg så er du jo ikke en søppelbøtte, du er en tillitsperson for noen som har det vanskelig. Og hvis søsteren til TS er lik meg, så har hun det mye verre enn det hun gir uttrykk for. Det er bare de dråpene som renner over man ser.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som din søster strever, og da er det vel normalt å snakke med noen som står henne nær. Du får si fra om det blir for mye. Folk flest går også gjennom overgangsalderen uten å bli drittkjerringer, selv om enkelte her ser ut til å tro noe annet. Ang. some, så er det heldigvis de færreste som legger ut alt det de opplever som negativt i livet. Når folk har innlegg som tydelig viser at de er i krise, er de som regel ganske syke. På psyk blir man ofte fratatt sosiale medier for å beskytte seg selv mot nettopp slikt. Synes også det er merkelig at folk kommer bort til deg for å kommentere hvor perfekt din søster er. Vil påstå det er uvanlig oppførsel. Er alle ekstremt opptatt av some der dere bor? 

Anonymkode: d0998...307

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg gjør ikke det. Jeg vil ikke plage noen med mine problemer, så jeg snakker ikke med noen om det. Og det er faktisk ikke spesielt lurt, for min del endre det med at jeg fikk sammenbrudd og havnet på legevakta. Men hvis noen åpner seg for deg så er du jo ikke en søppelbøtte, du er en tillitsperson for noen som har det vanskelig. Og hvis søsteren til TS er lik meg, så har hun det mye verre enn det hun gir uttrykk for. Det er bare de dråpene som renner over man ser.

Det er ikke gitt at søsteren til TS er som deg.

Det er stor forskjell på å være en tillitsperson for noen som har det vanskelig, og det å være søppelbøtte.

Min venninne var totalt motsatt av deg.  Vi snakket sammen stort sett daglig, og hun var slik at når hun hadde fått lesset all dritten  over på andre (meg) var hun ferdig med det, og gikk videre. 
Hvis jeg sa noe om at det ble for mye for meg fikk jeg til svar at jeg kunne bare legge det fra meg slik hun gjorde, uten noen som helst anerkjennelse for at hun la negativiteten igjen hos meg, og at jeg ble påvirket av alt det negative.

Anonymkode: 5ea96...16e

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert slitsomt å være din søster, men også slitsomt å være deg, og du må gi beskjed om at hun må ta seg sammen eller søke hjelp.

Min storesøster er slik som din søster, men hun legger ikke ut bilder av at livet hennes er topp på some, men viser smørsiden til alle andre unntatt oss nærmeste.

Hele livet har hun klaget over at hun er så tjukk, ikke har en mann, og når hun har mann så er ikke han bra nok, hun har aldri nok penger (hun tjener bra), hun har aldri fint nok hus, alle andre har et bedre liv, hun tror at alle andre er opptatt av at hun ikke har et bra nok liv, hun tror at andre folk ikke unner henne et godt liv, hun blåser opp sine helseproblemer til å være verdens største og bagatelliserer det andre sliter med.

Hun har hakket på meg hele livet og bruker våre foreldre som psykolog.

Jeg ba henne kontakte psykolog en gang, og da ble hun rasende på meg.

Hun er sminket som om hun skulle på byen hver dag, selv om hun bare er hjemme og kun skal hente posten.

Hun bruker masse penger på botox, fillers og oppstrammende behandlinger, men forteller selv at hun ikke har fått noen behandlinger, da hun bare har gode gener, og hun har en hudpleie/kosmetikk samling som selv Kylie Jenner misunner henne.

Utad er det bare smil og smisk, men når hun er med meg eller foreldrene våre, kritiserer hun og baksnakker alle hun kjenner og ikke minst oss.

Hun har lite selvinnsikt og er veldig selvsentrert.

Jeg har gitt beskjed flere ganger om at hun må slutte å kritisere og hakke på meg og min mor, men hun forstår ikke at hun gjør noe galt, eller så later hun som at hun ikke har sagt eller gjort noe galt.

Det er kun hennes venner som ikke blir kritisert, men de kjenner ikke hennes rette personlighet, fordi hun alltid er "perfekt" utad.

Anonymkode: ca980...6dc

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei DU er det!  😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei nei! KOMT i overgangsalderen i følge HI. Som om det er et ord.

Anonymkode: 3b65e...631

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er jo enda godt hun ikke klager på sosiale medier da, og helt normalt å søke trøst i familie. Men hun er nå unormalt opptatt av dette også da og jeg lurer på om hun har prøvd hormonterapi? De smertene du nevner trenger ikke være kun overbelastning, men et vanlig symptom i OA. Hun bør absolutt ha både østrogen, progesreron og muligens testosteron! Og kanskje en psykolog 😆

Anonymkode: a04ec...fd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om din søster har komt i overgangsalderen og har hormonkaos….. Alle legger ut et glansbildeliv på some, ikke noe nytt der🫩 Det er ikke lett å være middelaldrende og se kroppen endre seg mye🙃 

Anonymkode: 88e30...7bd

Skrevet

Jeg tror jeg heller hadde sagt til søster at det var fint å lese på Sosiale medier at hun hadde det godt og var så fornøyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...