AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli (Dette er bare en diskusjon mellom meg og mannen, og jeg er litt nysgjerrig på andre sine meninger. Vi kommer selvfølgelig ikke til å blande oss inn direkte) Min bror(35) har nå booket seg en 5 dager tur med konen(32) til utlandet i oktober. Da er babyen deres 7 mnd gammel. Hennes foreldre(ca65) har sagt ja til å være barnevakt. Jeg har ikke selv noe særlig sterke menninger om dette, da jeg stoler på at de vet best, men tenker at jeg selv aldri hadde klart det. Jeg har aldri hatt 1 natt borte fra 2 åringen min, og stresser med fødselen til minstemann som er snart, siden jeg da må være borte noen dager fra 2 åringen. Min mann derimot synes dette er fullstendig uhørt og helt sykt at de vil reise fra babyen sin så tillig, mens det ennå er mamma permisjon. Hva mener dere? Anonymkode: 19876...a64
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Jeg tror det er sunt både for foreldre, besteforeldre og barn dersom mor har avsluttet ammingen. Bare flott at flere kan bidra i oppveksten og jeg mener også det kan være bra for barn å oppleve at det er flere omsorgspersoner rundt barnet og at det er flere måter å gjøre ting på. Anonymkode: 8264b...986 11 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Jeg er skeptisk til at både primær og sekundær omsorgsperson skal være borte så lenge fra et barn som ikke kan snakke og fortelle om hvordan det føler seg og heller ikke har tidsbegrep. Tenker det skal være ekstremt sterk grunn til det, type dyp fødselsdepresjon der partner er nødt til å være med eller liknende. Jeg tenker ikke at avsluttet amming er et argument, poenget er at først og fremst primær, men her også sekundær omsorgsperson er borte. Man er like mye primær omsorgsperson om man ikke ammer. Anonymkode: ba8ae...3f9 8 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli 7 måneder gammel er det alt for tidlig å være borte så lenge. Babyen skaper tilknytntingsmønstrene sine da. Anonymkode: 58b85...092 7 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (48 minutter siden): 7 måneder gammel er det alt for tidlig å være borte så lenge. Babyen skaper tilknytntingsmønstrene sine da. Anonymkode: 58b85...092 Tror du virkelig baby tar skade og glemmer sine foreldre av å være 5 dager med besteforeldre.. Anonymkode: 77863...aaf 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli Det kommer jo an på tusen ulike ting, ikke bare alder. F.eks hvor godt baby kjenner besteforeldrene og motsatt. Barnet tar ikke skade av det for så kort tid, så fremt barnet er trygg på barnepasseren. Anonymkode: dced4...7de 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tror du virkelig baby tar skade og glemmer sine foreldre av å være 5 dager med besteforeldre.. Anonymkode: 77863...aaf Tror ikke babyen glemmer foreldrene sine, nei. Da ville det kanskje ikke vært et stort problem i utgangspunktet. Men, skade? Ja absolutt. Anonymkode: 58b85...092 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli En time borte fra baby for hver mnd babyen er, og 1 døgn per år, lærte jeg da jeg fikk barn i 22. Og det er også det jeg har vært komfortabel med. Når vår var ca 6 mnd var mannen og jeg på parkurs, og svigermor passet babyen 8 timer to dager på rad. Det var smertegrensen min, og selv om babyen hadde hatt det stort sett greit, var hen tydelig urolig siste timen vi var borte. Nå er ungen 2,5 og sover borte en natt hver mnd ca. Ifbm fødsel skal hen sove i alle fall to dager borte, og det er en terskel. Jeg trodde ikke jeg skulle føle det slik som mor, da jeg har vært masse barnevakt for småbarn på 1-2 år + over en helg når jeg var ganske ung. Men så ble jeg mamma selv. Kunne aldri reist vekk så lenge. Men så lenge disse foreldrene er komfortable med det, er det ikke så mye å blande seg inn i🤷🏻♀️ Anonymkode: 4727b...7e8 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tror ikke babyen glemmer foreldrene sine, nei. Da ville det kanskje ikke vært et stort problem i utgangspunktet. Men, skade? Ja absolutt. Anonymkode: 58b85...092 Hvilken skade mener du barnet får da? Anonymkode: 77863...aaf 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvilken skade mener du barnet får da? Anonymkode: 77863...aaf Les litt om tilknytningsteori… Anonymkode: 4727b...7e8 2 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Les litt om tilknytningsteori… Anonymkode: 4727b...7e8 Ser det står mye om det, å det er det største fjaset jeg leser. Har aldri hørt noen rundt meg huske at dem var 5 timer med bestemor som 3mnd gammel baby istede for 3 timer, og fått ett dårligere forhold til sine foreldre av det. Anonymkode: 77863...aaf 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser det står mye om det, å det er det største fjaset jeg leser. Har aldri hørt noen rundt meg huske at dem var 5 timer med bestemor som 3mnd gammel baby istede for 3 timer, og fått ett dårligere forhold til sine foreldre av det. Anonymkode: 77863...aaf Nei, akkurat det tror jeg heller ikke at man får. Det er dog stor forskjell på 5 timer og 5 døgn… Anonymkode: 4727b...7e8 5
Stacy__ Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli Dette er helt opp til foreldrene. De bestemmer hva som er riktig her, det er deres barn. Hva andre tenker om saken er irrelevant. Jeg og mannen var på kjærestetur da vår eldste var 3 år gammel, mine foreldre som han har sterk tilknytning til passet han i den uken vi var borte. Det fungerte fint 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #14 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det kommer jo an på tusen ulike ting, ikke bare alder. F.eks hvor godt baby kjenner besteforeldrene og motsatt. Barnet tar ikke skade av det for så kort tid, så fremt barnet er trygg på barnepasseren. Anonymkode: dced4...7de Jo, barnet tar definitivt skade av det. AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Tror du virkelig baby tar skade og glemmer sine foreldre av å være 5 dager med besteforeldre.. Anonymkode: 77863...aaf tar skade, ja. Stacy__ skrev (1 minutt siden): Dette er helt opp til foreldrene. De bestemmer hva som er riktig her, det er deres barn. Hva andre tenker om saken er irrelevant. Jeg og mannen var på kjærestetur da vår eldste var 3 år gammel, mine foreldre som han har sterk tilknytning til passet han i den uken vi var borte. Det fungerte fint Hvordan tenker du at anekdoten din om å dra fra et forholdsvis stort barn på 3 år er relevant i en diskusjon om å dra fra et spedbarn på 7 måneder??? Anonymkode: b3d4e...ed7 4 2
Stacy__ Skrevet 30. juli #15 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, barnet tar definitivt skade av det. tar skade, ja. Hvordan tenker du at anekdoten din om å dra fra et forholdsvis stort barn på 3 år er relevant i en diskusjon om å dra fra et spedbarn på 7 måneder??? Anonymkode: b3d4e...ed7 Anekdoten min er erfaringer fra eget liv. Og poenget er uansett at det er opp til foreldrene å avgjøre. Det er ingen andre som har noen ting med det å gjøre. Dette er ikke en BV sak. 3 1
monican94 Skrevet 30. juli #16 Skrevet 30. juli om barnet er trygg på og har et godt forhold til besteforeldre er det bare fint for alle parter 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ser det står mye om det, å det er det største fjaset jeg leser. Har aldri hørt noen rundt meg huske at dem var 5 timer med bestemor som 3mnd gammel baby istede for 3 timer, og fått ett dårligere forhold til sine foreldre av det. Anonymkode: 77863...aaf Det handler ikke om å få et dårlig forhold til sine foreldre. Det handler om barnets utviklingsbehov. Hva et barn uten språk "husker" som voksen er ikke relevant, dette er minner som fester seg på en annen måte. Nei, 3 eller 5 timer med bestemor når baby er 3 måneder gjør sannsynligvis ikke noe utslag. Men her er det snakk om 5 døgn når baby er 7 måneder. Anonymkode: 58b85...092 3 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli Jeg synes dere begge er i litt ekstreme ender av dette. Men at slik du gjør det er det mest uheldige - både for barn og for forholdet. 7 mnd - personlig synes jeg 5 dager er for mye. Men 24-30 timer kan jeg ta, typ et SPA opphold. Ved 2, som din er, kan man fint ta en storbytur og slik. Selvfølgelig gitt at barnet er veldig trygg på og vant med barnepasserne. Har selv vokst opp med foreldre som tok seg en og annen tur. Kun gode minner. Nære stunder med besteforeldre, trygge barn da vi fikk oppleve litt forskjellig, og ikke minst lykkelige foreldre som virkelig tok vare på parforholdet. Anonymkode: 3fa7b...56b 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli Jeg prøvde å lese meg opp på det da jeg måtte reise bort ett døgn da baby var 9mnd. Fant ingen fagpersoner som anbefalte det, og rundt 7 måneder er det sårbart for tilknytningen. 5 dager er mye når man er så liten. Håper besteforeldre kjenner barnet godt og klarer lese behov. Tenker at som engangstilfelle kommer det nok til å gå bra, men håper ikke dette reflekterer hvordan de tenker om å tilbringe tid med barnet sitt generelt. Anonymkode: dc153...145
AnonymBruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg synes dere begge er i litt ekstreme ender av dette. Men at slik du gjør det er det mest uheldige - både for barn og for forholdet. 7 mnd - personlig synes jeg 5 dager er for mye. Men 24-30 timer kan jeg ta, typ et SPA opphold. Ved 2, som din er, kan man fint ta en storbytur og slik. Selvfølgelig gitt at barnet er veldig trygg på og vant med barnepasserne. Har selv vokst opp med foreldre som tok seg en og annen tur. Kun gode minner. Nære stunder med besteforeldre, trygge barn da vi fikk oppleve litt forskjellig, og ikke minst lykkelige foreldre som virkelig tok vare på parforholdet. Anonymkode: 3fa7b...56b Vi har aldri hatt noe særlig barnevakt, og jeg synes det er litt synd, men vi har ingen å bruke, så er sikert derfor jeg ikke liker tanken på å være borte. Svigermor kan passe noen timer ved behov, men vil ikke passe mer en det (hun er ikke helt frisk, og føler seg ikke komfortabel med å være alene med barnet for lenge) mine foreldre kunne sikert ha passet en natt om jeg hadde spurt, men de bor langt unna, og når de endelig er på besøk så har jeg ikke lyst til å reise bort de få dagene de er her 🙃 men de har et godt og nært forhold til barnet, (snakker masse på facetime og besøker ca en helg hver 2 mnd) så de skal komme å passe når minstemann bli født sammen med svigermor og min svoger. Min bror derimot har sine svigerforeldre og mine foreldre som passer barnet hele tiden, helt siden fødsel. Barnet både ammer og tar erstatning så de har hatt veldig mye fritid og er nok veldig trygg på besteforeldrene. Men det høres lenge ut å være borte så tillig 🫣 min mann har vært veldig negativ til de to siden "det årevis etterlengtete barnet" endelig kom. Da de lever livet som normalt, og reiser masse på fester, dags turer og slik, mens barnet er hos besteforeldrene. Og når de kom med at de skulle til utlandet så lenge så tillig da ble han sjokkert. "Hun har ikke mamma permisjon for å reise på ferie uten barn!" Ts Anonymkode: 19876...a64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå