Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For meg gikk det fort og det var veldig enkelt å bli ufør. Fikk høyere grad av uføretrygd enn jeg søkte om faktisk.

Nå fungerer jeg overhodet ikke da, så var vel en lett vurdering.

Skal sies at hele prosessen begynte med avslag fra DPS før jeg klagde og fikk behandling der likevel og senere avslag på AAP etter første søknad, så det var vel ikke helt tydelig hvor alvorlig rammet jeg var før jeg fikk lagt frem saken min til en psykolog og senere byttet psykolog pga manglende kjemi.

Anonymkode: 4d346...439

Måtte du i arbeidstiltak?

Anonymkode: 4af58...c82

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For meg gikk det fort og det var veldig enkelt å bli ufør. Fikk høyere grad av uføretrygd enn jeg søkte om faktisk.

Anonymkode: 4d346...439

Er ikke det rart, når det ikke er mulig å søke om en viss grad?

Anonymkode: 37f0c...d16

• Liker 3
  • Nyttig 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Min mor ble ufør pga yrkesskade, men det tok nesten 10 år for å få det innvilget. 

Anonymkode: 4c706...7aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 22.00):

jeg frykter en lang kamp mot systemet.

Er angst en del av problemet?
Du må minimum gjennom AAP, for å avklare restarbeidsevne, eller potensiale for å bli friskere.

Prøv å finn en jobb eller type jobb som kan passe for deg? Trenger ikke få den, men det hjelper å planlegge og ha ideer, og føle litt på håp.

Anonymkode: c925e...c4b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 22.43):

Kan ta opptil 7 år før man blir uføretrygdet.

Du skal vøre sykemeldt først, gå på aap, alt av behandling skal prøves, nav sender deg gjennom tiltak for å finne din restevne osv.

Søstra mi holdt på i 15 år. Asperger, angst, flere selvmordsforsøk og veldig dårlig psykisk. Her måtte det advokat til slutt for å få Nav til å innvilge uføre. Da hadde alle behandlere rundt min søster bedt om uføre i 14 år.

Anonymkode: 8c1b5...474

Ikke opptil 7 år. Mer. Snittet for å få uføretrygd er 7.5 år.

Anonymkode: 4e15c...eb5

Skrevet

Henger meg på flere her som sier at det er tøft å få innvilger uføretrygd. Det er strengt og hovedregelen er at ALT annet skal være utprøvd først. Så det innebærer ofte flere år med mye utprøving, behandling og oppfølging i NAV-systemet. Vet også om folk som har falt utenfor NAV-systemet, altså det berømte «karensåret» i arbeidsavklaringspenger.

Skrevet

Jeg vil råde deg til å prøve en ny runde hos dps, du kan be om å få bytte behandler og psykolog hvis du ikke finner tonen med den du får utdelt. Det er også mange ulike gruppetilbud der, som du kan teste ut. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 22.16):

Ifølge FrP, så bør du terroriseres brutalt både økonomisk, psykisk / mentalt og med tanke på å bli nektet ufør til du er minst 40 år gammel før du får innvilget ufør. Høyre er bittegrann snillere og mener at du skal slippe å terroriseres av NAV etter 30 år. 

Får virkelig håpe på at du ikke har tenkt å stemme på noen av disse to eller på resten av den borgerlige søpla på høyresiden, for hvis de vinner, så er det deres krav som venter på deg inn i neste Stortingsperiode, for FrP har bestemt at alder bestemmer om du er syk eller ikke 😂 

Anonymkode: 29360...428

Nå må du slutte med den jævla politikken, det er ikke sunt for deg.

Anonymkode: 2021c...5a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å bli ufør kommer ikke an på diagnose(r) men arbeidsevne 😊

Først sykm. 1 år .. deretter AAP.. 

Jobb med NAV og ikke mot dem. Prøv de behandlingene som foreslås og kreves. Tiltak/utprøving osv.

Jeg er selv ufør,og alt gikk veldig fort (ikke psyk.) Jeg lå alltid et hestehode før NAV, og gikk igjennom det jeg skulle. 

Og så hjalp min historikk såklart, med sykm. og tilrettelegginger opp igjennom årene.

• Nyttig 1
Skrevet

Ryddet for brukerangrep. 

_popcorn_, adm

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 22.48):

Men jeg kan jo ikke lyve til systemet og si "dette går så bra, jeg gir ikke opp". Skjønner hva du mener, men poenget her er jo å få fram at noe må gjøres, enten 100% i en tilpasset jobb (som kanskje ikke finnes) eller gradert ufør. Jeg burde startet prosessen for et år siden men jeg synes dt er litt vanskelig å skulle "gå på nav"

Jeg forstår hva du mener!! Har selv vært i spiralen med lege/Nav/DPS/dårlig psyke, og vet hvor vanskelig det kan være. Istedenfor å lyve eller late som , forsøkte jeg hele tiden å ærlig på at situasjonen gjorde det vanskelig! Avmakten i situasjonen, usikker fremtid og tidligere erfaringer gjorde at det var vanskelig å tenke positivt og være motivert. Ønsket mitt var å jobbe, men jeg visste ikke om det var mulig for meg. På AAP ble jeg kartlagt både på DPS og gjennom ulike arbeidsavklaringstiltak. Jeg fikk prøve ulike arbeidssteder og oppgaver. Jobber nå 100% takker være disse tiltakene. Det er mange behandlere/veiledere som aldri skulle hatt den jobben de har, og jeg har nok vært heldig med mine. De gangene kjemien har vært feil, har jeg vært ærlig om det og de har justert seg, eller jeg har fått byttet. Men jeg tror også min ærlighet og holdning til at jeg ønsker en løsning/svar har hjulpet. Om svaret er uføregrad, tilrettelegging på arbeidsplass, bytte av arbeidsplass eller noe annet vet man jo ikke før tiltak er forsøkt…

AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 17.01):

Uførhet går i familien min. Svært mange med dårlig psykisk helse. Derfor er jeg redd for å havne der selv. Jeg tror ikke jeg blir frisk fordi PF er veldig langvarige saker. Finnes også folk som utnytter systemet som er tålig friske. Jeg ER syk. Selvfølgelig skulle jeg gjerne vært frisk mem når man møter psykologer som er totalt ræva så mister man trua.

Anonymkode: 77c75...80c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 22.07):

Du må gå i behandling mens du går på aap. For å vurdere restarbeidsevne, men selvfølgelig aller helst for å bli frisk. Jeg er 50% ufør pga psyken. Hadde aldri noe problemer med nav underveis. Men jeg hadde jo aldri uførhet som mål, jeg ønsket å bli frisk. Men det ble jeg dessverre ikke. Kunne fått 100% ufør, men er veldig glad for at jeg klarte å fungere med 50%.

Anonymkode: 32f19...852

Det du sier stemmer ikke. Har en bekjent som går på Aap, hen har endel helseplager, som diabetes. Nå er både han og Nav enige om at hen skal tilbake til arbeidslivet, så kanskje derfor hen ikke går til behandling. Uansett, noe av problemet, er overvekt og lite fysisk aktivitet. At Nav ikke setter krav til at personen skal begynne å trene, men bare fortsetter, viser at Nav er for slappe mot enkelte. 

AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (4 minutter siden):

Det du sier stemmer ikke. Har en bekjent som går på Aap, hen har endel helseplager, som diabetes. Nå er både han og Nav enige om at hen skal tilbake til arbeidslivet, så kanskje derfor hen ikke går til behandling. Uansett, noe av problemet, er overvekt og lite fysisk aktivitet. At Nav ikke setter krav til at personen skal begynne å trene, men bare fortsetter, viser at Nav er for slappe mot enkelte. 

Jeg svarte ut fra min erfaring ift psykisk helse. Uføregrad ble ikke vurdert før psykiater konkluderte med at jeg ikke kom til å bli friskere/få økt arbeidsevne av behandling. 

Mulig det er anderledes med kroniske fysiske sykdommer. Men en person med diabetes går jo i behandling, han følges jo opp av lege osv. Uansett merkelig å sammenlikne denne personen med mitt innlegg, når personen uansett ikke blir ufør men skal være i jobb.

Anonymkode: 32f19...852

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (På 30.7.2025 den 22.34):

Nei..det går ikkje på diagnose..med arbeidsevne. Oh du må ikkje være sykemeldt.

Du må søke aap og legeerklæring at din arbeidsevne er nedsatt 50 prosent 

Om du er i jobb så må du først bli sykemeldt. Om sykepengene er lavere enn minstesats på aap, så kan man søke om aap. Men dette er i samarbeid med Nav. Om du har en jobb hvor du har en normal lønn så må man først være sykemeldt til maksdato og i den perioden så skal man følges opp av Nav og prøve tilrettelegging ol om det er mulig.

Om du ikke er i jobb ( og ikke har dagpenger) så kan man søke om aap da man ikke har noen jobb å få sykepenger fra.

Anonymkode: 9167e...3c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du er i jobb så må du først bli sykemeldt. Om sykepengene er lavere enn minstesats på aap, så kan man søke om aap. Men dette er i samarbeid med Nav. Om du har en jobb hvor du har en normal lønn så må man først være sykemeldt til maksdato og i den perioden så skal man følges opp av Nav og prøve tilrettelegging ol om det er mulig.

Om du ikke er i jobb ( og ikke har dagpenger) så kan man søke om aap da man ikke har noen jobb å få sykepenger fra.

Anonymkode: 9167e...3c7

Sant..bare svarte til dr som mente at man må være sykemeldt for å kunne søke aap 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 22.00):

Tar det lang tid å bli gradert ufør dersom en har alvorlige psykiske helseplager? Jeg spør fordi jeg frykter en lang kamp mot systemet.

Jeg har ikke begynt prosessen. Jeg har jobbet 100% en del år men det har ikke fungert så bra. Jeg har tatt meg j*vlig sammen på jobb, men ikke hatt noe liv utenom. Nå har jeg redusert stillingen min (i forbindelse med jobb-bytte). Men jeg merker at 50% i den nye jobben tar også nesten knekken på meg. Jeg har forsøkt behandling, men det hjalp ingenting. Jeg er kommet frem til at jeg ikke lenger vil ofre helsa og hele livet for et kynisk arbeidsliv. Ingen takker en for å ødelegge seg. Jeg vil gjerne jobbe, men eneste jobben jeg ser for meg å kunne fungere 100% er hvis det er lite menneskekontakt og svært lite stress. Det finnes vel knapt sånne jobber lenger. Jeg har trekk fra flere personlighetsforstyrrelser, angst, depresjon. Jeg ønsker ikke 100% ufør men gradert fordi jeg ser at det ikke fungerer lenger. Eller som sagt, hvis NAV kan finne en jobb jeg kan fungere fullt i så er vel ingenting bedre enn det. Men tror det blir vanskelig, jeg er veldig mye utmattet og noen dager er 1 time husarbeid nok til å knekke meg. 

Vil det ta masse tid og styr å få innvilget ufør? Jeg har vært en del sykmeldt men aldri ett år av gangen. Jeg har redusert stilling fordi jeg ville/måtte prøve en ny jobb og de kunne ikke gi meg 100%, men ser at selv deltid her fungerer med et nødskrik. Ser derfor for meg å kunne jobbe noe som sagt, men fullt tror jeg neppe vil fungere mer

Hvis du kan fungere 100% i en annen jobb er det vel mer hensiktsmessig med omskolering.

NAV kan hjelpe med dette. 
Hvis det allikevel skulle gå veien mot gradert uføretrygd må du først gjennom ett år med sykmelding, så over på aap og til slutt evt uføretrygd hvor behandling er noe av aktiviteten på sykmelding og aap. Du må prøves ut i ulike stillingsprosenter, det gjøres på din nåværende arbeidsplass om det er der du skal bli.

Ja, det vil ta masse tid og styr. Uføretrygd er ikke et valg du kan ta, det er siste utvei hvis ingenting annet fungerer og det er NAV som forteller deg evt når du kan søke. Jeg ville startet opp igjen med fulltidsarbeid (100%), frivillig deltid vil gi deg varig dårlig inntekt om du havner på uføretrygd da du kun får 66% av det du vanligvis mottar. 

Anonymkode: f27e2...976

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 5.55):

Er ikke det rart, når det ikke er mulig å søke om en viss grad?

Anonymkode: 37f0c...d16

Hvis man står i 30% jobb, men blir konkludert 50% ufør så får man ofte 70% uføretrygd fordi man ikke har jobb til å dekke de siste 20%. 

Anonymkode: f27e2...976

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...