AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Tar det lang tid å bli gradert ufør dersom en har alvorlige psykiske helseplager? Jeg spør fordi jeg frykter en lang kamp mot systemet. Jeg har ikke begynt prosessen. Jeg har jobbet 100% en del år men det har ikke fungert så bra. Jeg har tatt meg j*vlig sammen på jobb, men ikke hatt noe liv utenom. Nå har jeg redusert stillingen min (i forbindelse med jobb-bytte). Men jeg merker at 50% i den nye jobben tar også nesten knekken på meg. Jeg har forsøkt behandling, men det hjalp ingenting. Jeg er kommet frem til at jeg ikke lenger vil ofre helsa og hele livet for et kynisk arbeidsliv. Ingen takker en for å ødelegge seg. Jeg vil gjerne jobbe, men eneste jobben jeg ser for meg å kunne fungere 100% er hvis det er lite menneskekontakt og svært lite stress. Det finnes vel knapt sånne jobber lenger. Jeg har trekk fra flere personlighetsforstyrrelser, angst, depresjon. Jeg ønsker ikke 100% ufør men gradert fordi jeg ser at det ikke fungerer lenger. Eller som sagt, hvis NAV kan finne en jobb jeg kan fungere fullt i så er vel ingenting bedre enn det. Men tror det blir vanskelig, jeg er veldig mye utmattet og noen dager er 1 time husarbeid nok til å knekke meg. Vil det ta masse tid og styr å få innvilget ufør? Jeg har vært en del sykmeldt men aldri ett år av gangen. Jeg har redusert stilling fordi jeg ville/måtte prøve en ny jobb og de kunne ikke gi meg 100%, men ser at selv deltid her fungerer med et nødskrik. Ser derfor for meg å kunne jobbe noe som sagt, men fullt tror jeg neppe vil fungere mer Anonymkode: 4af58...c82 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Du må gå i behandling mens du går på aap. For å vurdere restarbeidsevne, men selvfølgelig aller helst for å bli frisk. Jeg er 50% ufør pga psyken. Hadde aldri noe problemer med nav underveis. Men jeg hadde jo aldri uførhet som mål, jeg ønsket å bli frisk. Men det ble jeg dessverre ikke. Kunne fått 100% ufør, men er veldig glad for at jeg klarte å fungere med 50%. Anonymkode: 32f19...852 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli ts: En i nær familie som tipset meg om å søke ufør fordi vedkommende mener jeg kvalifiserer ut fra slik hn kjenner meg. Samtidig liker jeg å jobbe så som sagt er ikke 100% trygd målet. Men i praksis har jeg ikke full arbeidsevne. Anonymkode: 4af58...c82
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli Glemte å legge til at prosessen uansett ikke starter før man har vært sykemeldt i ett år. Deretter aap. Det kreves at man går i behandling hele veien. Og tilslutt evt uføregrad. Anonymkode: 32f19...852 11
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må gå i behandling mens du går på aap. For å vurdere restarbeidsevne, men selvfølgelig aller helst for å bli frisk. Jeg er 50% ufør pga psyken. Hadde aldri noe problemer med nav underveis. Men jeg hadde jo aldri uførhet som mål, jeg ønsket å bli frisk. Men det ble jeg dessverre ikke. Kunne fått 100% ufør, men er veldig glad for at jeg klarte å fungere med 50%. Anonymkode: 32f19...852 Ok Jeg blir nok aldri frisk, det har jeg gitt opp. Jeg er rett og slett for "sprø" i hodet. Har ikke blitt noe bedre med årene (er ca 30 bare da). Men jeg er paranoid, gretten og har en lang historie med atferdsproblemer Anonymkode: 4af58...c82
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok Jeg blir nok aldri frisk, det har jeg gitt opp. Jeg er rett og slett for "sprø" i hodet. Har ikke blitt noe bedre med årene (er ca 30 bare da). Men jeg er paranoid, gretten og har en lang historie med atferdsproblemer Anonymkode: 4af58...c82 Du må ha en diagnose og gå i behandling, samt være sykemeldt for at nav kobles på. Anonymkode: 32f19...852 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må ha en diagnose og gå i behandling, samt være sykemeldt for at nav kobles på. Anonymkode: 32f19...852 Jeg har diagnosr. Personlighetsforstyrrelse. Det skaper en del problemer for meg i hverdagen. Anonymkode: 4af58...c82
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har diagnosr. Personlighetsforstyrrelse. Det skaper en del problemer for meg i hverdagen. Anonymkode: 4af58...c82 Åja. Du skrev «trekk fra forskjellige personlighetsforstyrrelser». Da regner jeg med du har vært gjennom dps-mølla? Ble ikke arbeidsevne vurdert den gangen? Du kan jo starte med en tur til fastlegen😊 Anonymkode: 32f19...852 9
AnonymBruker Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ok Jeg blir nok aldri frisk, det har jeg gitt opp. Jeg er rett og slett for "sprø" i hodet. Har ikke blitt noe bedre med årene (er ca 30 bare da). Men jeg er paranoid, gretten og har en lang historie med atferdsproblemer Anonymkode: 4af58...c82 Ifølge FrP, så bør du terroriseres brutalt både økonomisk, psykisk / mentalt og med tanke på å bli nektet ufør til du er minst 40 år gammel før du får innvilget ufør. Høyre er bittegrann snillere og mener at du skal slippe å terroriseres av NAV etter 30 år. Får virkelig håpe på at du ikke har tenkt å stemme på noen av disse to eller på resten av den borgerlige søpla på høyresiden, for hvis de vinner, så er det deres krav som venter på deg inn i neste Stortingsperiode, for FrP har bestemt at alder bestemmer om du er syk eller ikke 😂 Anonymkode: 29360...428 3 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Åja. Du skrev «trekk fra forskjellige personlighetsforstyrrelser». Da regner jeg med du har vært gjennom dps-mølla? Ble ikke arbeidsevne vurdert den gangen? Du kan jo starte med en tur til fastlegen😊 Anonymkode: 32f19...852 Ja trekk fra flere også. Jeg droppet ut av DPS frivillig fordi psykologen ikke hjalp meg. Jeg følte meg stigmatisert og ble dårligere. Hn var ikke interessert i å hjelpe virket det som. Har gått i gruppeterapi men det hjalp lite. Jeg var vel ca 6 mnd i behandling totalt i 2021. Anonymkode: 4af58...c82
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli Først og fremst: det er kjipt å gå ut i (p)sykemelding/aap/ufør med et utgangspunkt i deltidsjobbing. Dette er dessverre min erfaring da jeg jobbet kun 40% før (p)sykemelding i et år og videre aap. Havnet jo selvsagt rett på minstesats, og om jeg ender om delvis eller helt ufør, blir dette også på minstesats. Hat jobbet 100% tidligere i livet, men pga psyken har jeg selv redusert arbeidsmengden til 60%, og så til 40%, før jeg så har involvert NAV. Egentlig helt utrolig tankeløst av meg, men visste faktisk ikke at det fantes andre alternativer. Det andre du spør om, om det tar masse tid og styr for å få innvilget ufør, er nok svaret "ja" så lenge det er snakk om psykisk helse. Selv begynte jeg prosessen med NAV for fem år siden, og jeg har vært innom flere behandlere, behandlingsformer og arbeidsplasser for å prøves ut innen tilrettelagt arbeid. Er også såpass voksen at jeg har jobbet i mange bransjer og stillinger tidligere i livet at jeg vet hva som ikke funkerfor meg, likevel har jeg måttet prøve ut x, y og z i samarbeid med NAV. Alt må jo dokumenteres, og det samme gjelder alt av behandlinger. Først når "alt er prøvd ut" kan ufør nevnes. Men det skal være siste utvei, ikke første. Du skal virkelig ha prøvd alt, og det må du ha dokumentert sammen med NAV/fastlege/psykolog. Anonymkode: 3a318...f68 2 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli Som forrige taler sier, veldig dumt å gå frivillig ned i stillingsprosent om du er på vei til å bli ufør! Klarer du 100% og heller bli sykmeldt 50? Anonymkode: 09885...a26 11 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja trekk fra flere også. Jeg droppet ut av DPS frivillig fordi psykologen ikke hjalp meg. Jeg følte meg stigmatisert og ble dårligere. Hn var ikke interessert i å hjelpe virket det som. Har gått i gruppeterapi men det hjalp lite. Jeg var vel ca 6 mnd i behandling totalt i 2021. Anonymkode: 4af58...c82 Så etter det har du ikke tatt noen grep? Funnet annen behandler? Det er uansett en lang prosess å bli ufør, og kanskje særlig når du har vært i jobb ganske nylig, og har diagnoser som i seg selv ikke nødvendigvis innebærer at man blir ufør. Uansett må du starte med å være sykemeldt i ett år. Og det starter med at legen din mener du er syk i ett år, for syk til å jobbe. Anonymkode: 1bb8b...0c5 2
mommyaka Skrevet 30. juli #14 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du må ha en diagnose og gå i behandling, samt være sykemeldt for at nav kobles på. Anonymkode: 32f19...852 Nei..det går ikkje på diagnose..med arbeidsevne. Oh du må ikkje være sykemeldt. Du må søke aap og legeerklæring at din arbeidsevne er nedsatt 50 prosent
AnonymBruker Skrevet 30. juli #15 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som forrige taler sier, veldig dumt å gå frivillig ned i stillingsprosent om du er på vei til å bli ufør! Klarer du 100% og heller bli sykmeldt 50? Anonymkode: 09885...a26 Ja men da blir det isåfall å øke stillingen og sykmelde seg med én gang igjen. Men ja det kan jeg jo sikkert ordne etter hvert. Anonymkode: 4af58...c82
AnonymBruker Skrevet 30. juli #16 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja trekk fra flere også. Jeg droppet ut av DPS frivillig fordi psykologen ikke hjalp meg. Jeg følte meg stigmatisert og ble dårligere. Hn var ikke interessert i å hjelpe virket det som. Har gått i gruppeterapi men det hjalp lite. Jeg var vel ca 6 mnd i behandling totalt i 2021. Anonymkode: 4af58...c82 6 måneder i behandling er veldig lite. Jeg tror ikke du kan regne med å få noen symptomlindring fra PF etter 6 måneder i behandling. 2 år er vel mer sannsynlig at vil gi deg hjelp. Samtidig så er det ikke sånn at du skal sitte og vente på at terapien skal hjelpe, du skal lære hvordan du skal greie å hjelpe deg selv, hvis du ser forskjellen der. Det ene er en passiv rolle og det andre er en aktiv rolle hvor du jobber og øver masse for å få det bedre. Det kan ta noen år å få uføretrygd, ja, men synes ikke du skal ta sorgene på forskudd. Det er ikke noe å tjene på det. Er du dårlig så må du jo bare gjennom det uansett. Anonymkode: f48fc...e64 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli #17 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så etter det har du ikke tatt noen grep? Funnet annen behandler? Det er uansett en lang prosess å bli ufør, og kanskje særlig når du har vært i jobb ganske nylig, og har diagnoser som i seg selv ikke nødvendigvis innebærer at man blir ufør. Uansett må du starte med å være sykemeldt i ett år. Og det starter med at legen din mener du er syk i ett år, for syk til å jobbe. Anonymkode: 1bb8b...0c5 Jeg har gitt opp. Ingen kan fikse psyken min det er jeg ganske sikker på. Det er ting som skjedde for lenge siden. Derfor har jeg redusrrt stilling fordi jeg egentlig gir blaffen i det meste for tiden. Anonymkode: 4af58...c82
AnonymBruker Skrevet 30. juli #18 Skrevet 30. juli Kan ta opptil 7 år før man blir uføretrygdet. Du skal vøre sykemeldt først, gå på aap, alt av behandling skal prøves, nav sender deg gjennom tiltak for å finne din restevne osv. Søstra mi holdt på i 15 år. Asperger, angst, flere selvmordsforsøk og veldig dårlig psykisk. Her måtte det advokat til slutt for å få Nav til å innvilge uføre. Da hadde alle behandlere rundt min søster bedt om uføre i 14 år. Anonymkode: 8c1b5...474 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #19 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har gitt opp. Ingen kan fikse psyken min det er jeg ganske sikker på. Det er ting som skjedde for lenge siden. Derfor har jeg redusrrt stilling fordi jeg egentlig gir blaffen i det meste for tiden. Anonymkode: 4af58...c82 Hvis du har gitt opp går det i alle fall ikke. Og det er ikke sikkert at du blir «frisk», eller at målet skal være at du jobber 100%, men at du får det bedre. Men det krever at du jobber med deg selv. Hvis du nekter å motta behandling eller ikke samarbeider under behandling vil ikke tale til din fordel i uføreprosessen, i alle fall. Du må snakke med legen din. Anonymkode: 1bb8b...0c5 2 5
AnonymBruker Skrevet 30. juli #20 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du har gitt opp går det i alle fall ikke. Og det er ikke sikkert at du blir «frisk», eller at målet skal være at du jobber 100%, men at du får det bedre. Men det krever at du jobber med deg selv. Hvis du nekter å motta behandling eller ikke samarbeider under behandling vil ikke tale til din fordel i uføreprosessen, i alle fall. Du må snakke med legen din. Anonymkode: 1bb8b...0c5 Men jeg kan jo ikke lyve til systemet og si "dette går så bra, jeg gir ikke opp". Skjønner hva du mener, men poenget her er jo å få fram at noe må gjøres, enten 100% i en tilpasset jobb (som kanskje ikke finnes) eller gradert ufør. Jeg burde startet prosessen for et år siden men jeg synes dt er litt vanskelig å skulle "gå på nav" Anonymkode: 4af58...c82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå