Gå til innhold

Hvordan «oppbevare» nyfødt utenfor rekkevidde for toåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får straks en ny baby og har allerede en toåring hjemme. Hadde egentlig tenkt å investere i en hengevugge med oppheng i dørkarm, men synes det ser ut som om disse vuggene henger så lavt at toåringen kan nå den. Skulle gjerne hatt et sted hvor babyen kan plasseres trygt, slik at det er mulig å snu ryggen til barna i to minutter uten å være redd for at det skal kunne skje noe med babyen. Er det noen som har noen tips?

AnonymBruker
Skrevet

Min plan er å ha hengevuggen oppi en lekegrind slik at 20-åringen ikke kommer til.

Anonymkode: 58fcb...c73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min plan er å ha hengevuggen oppi en lekegrind slik at 20-åringen ikke kommer til.

Mente 2-åringen…

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kjøper en sånn heksagon lekegrind så er det vel plass til en vugge inni der og da er det bare å legge babyen i vugga med grinda rundt. 

image.jpeg.8d2d0bdc756c222967b56018f6e854c7.jpeg

Men jeg tenker at 2 minutter er ganske lenge å snu ryggen til så små barn, og at man bør ta med seg den nyfødte på badet når man skal på do for eksempel. Vi har hatt ulike "stasjoner" rundt om i huset der vi kan legge fra oss baby og en krybbe på hjul sånn at jeg kan trille med meg krybben på kjøkkenet når jeg skal dit. 

Anonymkode: 66bdb...907

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte lekegrinden som seng på dagtid. Det gikk fint. 

Anonymkode: a9671...3d8

• Liker 2
Skrevet

Hadde lekegrind, men min store 2 åring lærte seg fort å klatre oppi der, så babyen ble for det meste lagt i vogn inne :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du kjøper en sånn heksagon lekegrind så er det vel plass til en vugge inni der og da er det bare å legge babyen i vugga med grinda rundt. 

image.jpeg.8d2d0bdc756c222967b56018f6e854c7.jpeg

Men jeg tenker at 2 minutter er ganske lenge å snu ryggen til så små barn, og at man bør ta med seg den nyfødte på badet når man skal på do for eksempel. Vi har hatt ulike "stasjoner" rundt om i huset der vi kan legge fra oss baby og en krybbe på hjul sånn at jeg kan trille med meg krybben på kjøkkenet når jeg skal dit. 

Anonymkode: 66bdb...907

Klart man kan ta seg en tur på do uten å ta med babyen :sjokkert: hvert fall så lenge babyen ligger trygt utenfor toåringens rekkevidde. 

Ikke rart folk blir utslitt! Hva tenker du liksom skal skje de to minuttene man bæsjer???

Anonymkode: 0b312...8ea

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Klart man kan ta seg en tur på do uten å ta med babyen :sjokkert: hvert fall så lenge babyen ligger trygt utenfor toåringens rekkevidde. 

Ikke rart folk blir utslitt! Hva tenker du liksom skal skje de to minuttene man bæsjer???

hæ, man tar da med seg babyen på do?!

Anonymkode: b3e9f...42b

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hæ, man tar da med seg babyen på do?!

Hvirfor skulle man det???? Hvis baby ligger på et trygt sted og har det fint? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er da ikke klart. Måttw ha med mine to på do i to tre  år, fordi det ble narw katastrofer. Men man peøver å fåvtil fo turer på sovetider

Anonymkode: d794a...cd4

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde 2-åringen i lekegrind/vogna mens jeg holdt på med baby. Mens baby lå i moonboon eller sov i sengen sin, tok jeg ut 2-åringen og var med han. Dette var mens jeg var alene på dagtid før barnet fikk plass i bhg. Barnet leste selv i bok/lekte mens han ventet på meg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er da ikke klart. Måttw ha med mine to på do i to tre  år, fordi det ble narw katastrofer. Men man peøver å fåvtil fo turer på sovetider

Anonymkode: d794a...cd4

Men jeg skrev "hvis babyen ligger trygt og har det fint". 

Om det ble katastrofer hos deg er det jo annerledes, men jeg hadde nok gått på do alene (men raskt som faen) om babyen lå og gråt og. Så lenge babyen er trygg, så tåler den helt fint at man tisser, man kan jo snakke med den mens man sitter der, "jeg kommer snart!", "bare vaske hender igjen" etc. 

hva tenker dere liksom skal skje, at babyen skal rulle over grinda, inn i gapet på kjøteren, hoppe opp inn i peisen og brenne opp? 

Hvis baby ligger trygt, er det ingen grunn til å MÅTTE ta med baby på do. Gråter den, og slutter når du kommer tilbake? Ja så slutter den når du kommer tilbake… 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en moonboon og en toåring. Moonboonen skulle så klart lekes med i starten. Men vi var veldig strenge på at det ikke var greit. Vi fjernet barnet og sa nei hver gang hun prøvde å leke med den. Nå lar hun den være. Innimellom tar hun litt på den så klart, men så minner vi henne på at det ikke er greit og fjerner henne hvis hun ikke hører. Har aldri latt toåringen og baby være alene sammen. 

Anonymkode: 4b8a1...775

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Beklager off topic, men lo godt av denne skrivefeilen 😂

Anonymkode: 5b60e...782

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg bar med meg babyen i vippestolen når jeg skulle på do. Tok aldri noen sjanser på å gå ifra. Man vet aldri om ting plutselig tar lengre tid enn planlagt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Jeg bar med meg babyen i vippestolen når jeg skulle på do. Tok aldri noen sjanser på å gå ifra. Man vet aldri om ting plutselig tar lengre tid enn planlagt. 

Men hva forestiller du deg skal skje? 

Og hvor ofte opplever du å faktisk bli sittende uforsvarlig lenge på do? 

Jeg er oppriktig nysgjerrig, fordi dette har aldri falt meg inn å måtte gjøre!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mye kan skje når man ikke ser på babyen - derfor tok jeg aldri sjansen. 

Hva kan skje? Man blir kanskje som sagt lenger på do enn man tenkte, kanskje det ringer på døren samtidig eller noe annet. Det kan begynne å brenne, babyen kan gulpe og sette i halsen, søsken kan finne på noe selvom de vanligvis ikke gjør noe, mange har katter eller hunder som plutselig kan finne på å hoppe oppi til babyen, osv ... Mange vil nok kalle meg nevrotisk men jeg hadde venninner som gjorde akkurat det samme når de hadde babyer så jeg var ikke alene om å tenke det verste som kan skje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du er heldig! Har alltid måtte tatt med babyen på do. Her ble det også katastrofe om jeg forlot babyen. I tillegg var jeg mye plaget av hemorroider og forstoppelse etter fødsel, så tok ofte noe tid. 

Til ts: vil bare legge til at bæresele også er fint 😊 Da vet du babyen er trygg

Anonymkode: f3380...3dd

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss var det aldri problem. De første ukene tok jeg med baby når jeg gikk på do, da doen var i en annen etasje enn stua, og dersom babyen begynte å gråte så ønsket jeg ikke at 2åringen skulle være alene med baby. 

Men vi trengte aldri å gjøre noe mtp 2åringen. Den elsket lillebror fra første sekund, og hun visste ikke hva godt hun kunne gjøre for babyen. (Det var derfor jeg tok med baby på do, da 2åringen hadde et sterkt ønske om å trøste babyen når den gråt). 

Jeg har søsken som har opplevd dyp sjalusi mellom sin 2åring og nyfødt baby, og som ikke kunne la dem være alene ett sekund før babyen ble mange måneder. Men som sagt så hadde vi aldri noe som helst problem. 

Anonymkode: df5e7...aa9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvirfor skulle man det???? Hvis baby ligger på et trygt sted og har det fint? 

Fordi du ikke kan vite at den fortsetter å ha det fint til du er ferdig på do

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg skrev "hvis babyen ligger trygt og har det fint". 

Om det ble katastrofer hos deg er det jo annerledes, men jeg hadde nok gått på do alene (men raskt som faen) om babyen lå og gråt og. Så lenge babyen er trygg, så tåler den helt fint at man tisser, man kan jo snakke med den mens man sitter der, "jeg kommer snart!", "bare vaske hender igjen" etc. 

hva tenker dere liksom skal skje, at babyen skal rulle over grinda, inn i gapet på kjøteren, hoppe opp inn i peisen og brenne opp? 

Hvis baby ligger trygt, er det ingen grunn til å MÅTTE ta med baby på do. Gråter den, og slutter når du kommer tilbake? Ja så slutter den når du kommer tilbake… 

Sykt at du ville forlatt en gråtende baby for å få gå på do i fred 😳 Aldri engang hørt om noen som ikke tar med babyen når de må på do, enten i vippestol, i bæredings, på et håndkle på gulvet eller noe.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...