Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Anonymkode: 681fb...f2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du spør slik du gjør, så er det vanskelig å komme med gode innspill. Men du burde nok vurdere indeksfond i starten. 

Her har du et eksempel fra DNB, men du finner lignende produkter hos andre fondtilbydere også. Husk å sammenligne kostnader.

https://www.dnb.no/sparing/fond/dnb-norge-indeks

Schmuhu

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg satser på norske utbyttefond, dvs Fondsfinans Utbytte, Heimdal Utbytte og Sparebank 1 Norge Verdi. 

Men skulle jeg av en eller annen grunn satset på kun 1 norsk aksje, hadde jeg trolig gått for DNB. Eller en annen bank. 

Anonymkode: a5240...0f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (47 minutter siden):

Siden du spør slik du gjør, så er det vanskelig å komme med gode innspill. Men du burde nok vurdere indeksfond i starten. 

Her har du et eksempel fra DNB, men du finner lignende produkter hos andre fondtilbydere også. Husk å sammenligne kostnader.

https://www.dnb.no/sparing/fond/dnb-norge-indeks

Schmuhu

Takk. Har etablert fond. Også aksjer i USA og Europa. Så er utelukkende ute etter gode råd om norske aksjer på grunn av svak krone. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Takk. Har etablert fond. Også aksjer i USA og Europa. Så er utelukkende ute etter gode råd om norske aksjer på grunn av svak krone. 😊

Ta eventuelt en kikk på sammensetningen av fondene jeg nevnte, og legg merke til hvilke(n) aksje(r) som er på topp i alle tre. 

Anonymkode: a5240...0f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Både Nordnet og DNB og flere publiserer lister over norske solide aksjer. 

Der finner du klassikerne Equinor, Orkla, Aker BP, Mowi, Lerøy, Veidekke, Norsk Hydro, Atea, Telenor, DNB, Storebrand, Sparebank 1 osv. Selskaper som har en systematisk planmessighet så de ikke kullseiler i småbølger.

Anonymkode: 2b003...b79

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Både Nordnet og DNB og flere publiserer lister over norske solide aksjer. 

Der finner du klassikerne Equinor, Orkla, Aker BP, Mowi, Lerøy, Veidekke, Norsk Hydro, Atea, Telenor, DNB, Storebrand, Sparebank 1 osv. Selskaper som har en systematisk planmessighet så de ikke kullseiler i småbølger.

Anonymkode: 2b003...b79

Vel å minne på at de såvidt slår indeksen og at kostnaden av hyppig handel tømmer deg for avkastning.

Fordelen med en norsk indeksfond er at du blir enkelt eksponert mot de største tittel til en liten kostnad. 

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Kjører du core-sattelite? 

Handler det spesifikt om en kort spekulasjon på enkle tittel eller en reell overvektig av det norske markedet? For sistnevnt kan en indeksfond gjøre en god jobb fremdeles. 

Valuta er litt sånn bananas på korte spekulasjoner, så her må du nok ha god timing helt ned på timen om du ønsker å lykkes med en spekulasjon utenom det vanlige. Her må du neste vurdere hver enkel bedrift og hva de driver med og hvordan valutakursen spiller inn. Her kan det også være lurt å følge med flere ganger om dagen for å kunne reagere kjapp på endringer av kursen og innprising i markedet. Det er i alle fall mye jobb.

Schnuhi

• Liker 1
Skrevet

Høegh Autoliners. Norsk selskap som betaler solide utbytter. Siste 12mnd har ca. 46% direkteavkyastning. Den spretter opp og ned som en jojo, så man kan ikke påstå at det er kjedelig å være aksjonær der. Ellers er Paratus et spennende sted å plassere penger. Det er ikke norsk, men har en eks-nordmann som største aksjonær. Kan bli en fremtidig kule

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kongsberg-gruppen.

Anonymkode: 350e7...c3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For all del ikke kongsberg gruppen. Har gått mye ned siste mnden. 

Anonymkode: ae8cf...0fc

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Thor Medical har jeg troa på at _kan_ bli ett norsk industrieventyr. Men uansett hvilke tips du får bør du sette deg inn i «caset» og gjøre deg opp din egen mening. Ellers så er vell rådet å ikke legge alle eggene i en kurv. 

Anonymkode: 56105...102

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.7.2025 den 10.23):

Det er jo da man bør kjøpe.

Anonymkode: 03b6f...53f

Skrevet

Man bør heller kjøpe den når den har gått mye opp, mener du? Også kanskje selge når den har gått ned igjen, da, eller? 

AnonymBruker
Skrevet
Real Virtuality skrev (3 minutter siden):

Man bør heller kjøpe den når den har gått mye opp, mener du? Også kanskje selge når den har gått ned igjen, da, eller? 

:fnise: 

Anonymkode: 4a58e...6f1

AnonymBruker
Skrevet

KOG har – som ventet av svært mange – korrigert ned til et mer riktig nivå, og ligger i skrivende stund på 305. Solgte på drøyt 380, og teller på knappene om jeg skal inn igjen nå, eller vente til den evt dupper til 290-300. men inn igjen skal jeg.

Om det er riktig aksje for deg kan ikke jeg svare på, men jeg har klokkertro på at den elleville ferden skal fortsette – dog i litt roligere tempo. Mange fremtidige kontrakter er allerede priset inn, noe en ser de gangene aksjen ikke reagerer positivt på offentliggjøring av kontrakter. Hver dag når jeg leser avisene ser jeg at dette markedet (dessverre) vil vokse i årene som kommer. Men vi er kommet dit hen at videre vekst fordrer større kapasitet, noe som ikke er gjort i en håndvending.

Anonymkode: 6ff4c...caa

Skrevet
Real Virtuality skrev (16 timer siden):

Det triste er jo at det er akkurat det mange gjør.

Skrevet
Hololo skrev (3 timer siden):

Det triste er jo at det er akkurat det mange gjør.

Bra for noen, trist for andre.

Synes det er vanskelig med norske aksjer nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...