AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:18 #1 Skrevet onsdag kl 19:18 Datter (13) kom hjem etter 2 uker sommerferie hos tante (x-mann sin søster) og hadde begynt på p-piller. Hun ville ikke si hvor hun hadde fått de fra annet enn at tante hadde hjulpet henne. Jeg kan ikke se noen resept inne på Helsenorge, er det mulig å kjøpe p-piller uten at det vises på barnets profil? Datter sa det var pga menssmerter, men syns uansett det er veldig ugreit å gjøre dette uten å spørre meg eller far. Anonymkode: 9ce95...14e 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:20 #2 Skrevet onsdag kl 19:20 Når barnet er 12 så får en begrenset tilgang. Og barnet kan og gå til eks ungdommens helsestasjonen og få fra de som jobber der. Så ja en på 13 kan få uten at du får tilgang til opplysning på det. Anonymkode: 39c4f...7b1 26 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:21 #3 Skrevet onsdag kl 19:21 Hvorfor føler barnet at det ikke kan snakke med dere foreldrene da? Anonymkode: 5c157...9e1 27 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:22 #4 Skrevet onsdag kl 19:22 Vil å si at hvis barnet sliter med mye mens smerter burde dere som foreldre og tatt en prat om dette, evmt tatt opp med barnet/lege hva en kunne gjøre. Ofte er p-piller første valg fra både leger og gynekologer ved mens smerter og blødninger Anonymkode: 39c4f...7b1 16 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:24 #5 Skrevet onsdag kl 19:24 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor føler barnet at det ikke kan snakke med dere foreldrene da? Anonymkode: 5c157...9e1 Hun kom rett hjem og viste brettene så var jo ikke akkurat hemmelig. Har aldri vært noe tema da hun verken har kjæreste eller menssmerter. Syns det var merkelig. Ts Anonymkode: 9ce95...14e 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:25 #6 Skrevet onsdag kl 19:25 Jeg kan skjønne følelsen du sitter med på en måte, men hadde samtidig syntes det var litt trist at hun følte det var enklere å snakke med tante om sånt. Datteren min begynte med p-piller rett før hun var 15 av samme grunn, samt store blødninger. Heldigvis hadde vi en åpen dialog rundt det, og jeg sa til henne at det bestemmer fastlegen, ikke du eller jeg. Men fastlegen så ingen betenkeligheter. Anonymkode: 1dfaf...f1f 3 1
mommyaka Skrevet onsdag kl 19:26 #7 Skrevet onsdag kl 19:26 Har du satt ned deg og faktisk snakket med henne? 10 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:27 #8 Skrevet onsdag kl 19:27 Har barnet vært hos lege med tante? Er jo noe helt annet hvis tanten bare har gitt sine egne. Anonymkode: 92abe...3db 2
norw Skrevet onsdag kl 19:33 #9 Skrevet onsdag kl 19:33 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor føler barnet at det ikke kan snakke med dere foreldrene da? Anonymkode: 5c157...9e1 Hva om det var tanta som tok initiativet på tynt grunnlag? 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:38 #10 Skrevet onsdag kl 19:38 Jeg fikset p piller selv når jeg var 13 på helsestasjonen eller ungdomsenteret. Sa aldri noe til mamma eller pappa. Anonymkode: 74841...e9b 10 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:39 #11 Skrevet onsdag kl 19:39 Anbefaler å sjekke opp om hun har vært til lege og fått resept. Når min 13-åring var til legen pga sterke menssmerter sa han at det ikke var aktuelt å starte med p-piller før 3år etter første mens. Anonymkode: 0e89d...bc8 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:46 #12 Skrevet onsdag kl 19:46 Jeg ville blitt rasende på tante! Jeg er ikke motstander hverken mot å beskytte seg mot uønsket graviditet eller å få hjelp mot invalidiserende menssmerter, men det er et faktum at hormonprevensjon har alvorlige bivirkninger og at disse selvfølgelig er mer graverende for unge jenter i utvikling enn for voksne kvinner. Det er ikke sukkertøy liksom, man bruker det ved BEHOV. Jeg vil anta dere hadde fått det med dere hvis datteren deres faktisk hadde så alvorlige menssmerter at p-piller var nødvendig, I min verden skal det såppas til at det ikke var nok med paracet og en dag hjemme i senga før p-piller hadde vært aktuelt for mine døtre. Og det først ETTER andre ting var tatt tak i, som kosthold og aktivitet. Og selvfølgelig kun i samråd med lege der jeg eller far var med. Anonymkode: cee8e...2bf 5 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:54 #13 Skrevet onsdag kl 19:54 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Anbefaler å sjekke opp om hun har vært til lege og fått resept. Når min 13-åring var til legen pga sterke menssmerter sa han at det ikke var aktuelt å starte med p-piller før 3år etter første mens. Anonymkode: 0e89d...bc8 Utrolig utdatert og feil tilnærming. Hvis det er endiometrose så er det om å gjøre å stoppe eggløsning og ukontrollert vekst av endomaterie Myten om at sterke menssmerter er naturlig lever i beste velgående. Kanskje særlig hos mannlige leger Anonymkode: 31ce5...6e5 17 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:11 #14 Skrevet onsdag kl 20:11 Synes på ingen måte dette var galt. Synes du må roe degkraftig ned, og heller gå i deg selv som mor på hvorfor datteren ikke kom til deg først. Ros heller tante for at de har et trygt og godt forhold at datteren din tør å snakke om tante om skumle og sensitive ting. Anonymkode: 34ffd...104 11 1 3
GammelKaktus Skrevet onsdag kl 20:12 #15 Skrevet onsdag kl 20:12 Du har jo begrenset tilgang til din datters journal fra året hun blir 12 så resepten på p-piller vil nok ikke komme opp hos deg. Hun har nok fått resepten av helsesykepleier. Jeg hadde nok tenkt mer på hvorfor hun følte at hun måtte gjøre dette uten å prate med deg først og så tar du en skikkelig prat med henne før du prater med tanten. Tanten kan jo ikke bare skaffe henne p-piller, jenta må jo nesten ha fått resepten før hun reiste, hvis ikke så har de vært effektive på ferien. 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:26 #16 Skrevet onsdag kl 20:26 Hvis pakningen har klistrelapp med jentas navn på så har hun jo fått en resept på det. På lappen står det også hvem som har skrevet ut resepten og på hvilket apotek legemiddelet er hentet ut på. Jeg synes det er helt utrolig at en person hjelper til med å skaffe legemidler til et barn uten at du som mor er kontaktet først. Vanvittig respektløst. Hadde blitt rasende om noen hadde gjort det. Anonymkode: 88b3c...9f6 5 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:39 #17 Skrevet onsdag kl 20:39 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis pakningen har klistrelapp med jentas navn på så har hun jo fått en resept på det. På lappen står det også hvem som har skrevet ut resepten og på hvilket apotek legemiddelet er hentet ut på. Jeg synes det er helt utrolig at en person hjelper til med å skaffe legemidler til et barn uten at du som mor er kontaktet først. Vanvittig respektløst. Hadde blitt rasende om noen hadde gjort det. Anonymkode: 88b3c...9f6 Du vet at jenter mellom 12-16 veldig fint kan skaffe p-piller uten at du som mor får et eneste knyst om det? Du har null rett, med mindre helsepersonell mener det er absolutt nødvendig at du må vite det. Helsestasjon over hele landet fikser dette. Hva er forskjellen på om Tante henviser henne dit enn om du som mor gjør det, så lenge datteren din kan skaffe dette uansett om du blir inkludert eller ei. Anonymkode: 34ffd...104 10 6
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:42 #18 Skrevet onsdag kl 20:42 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg ville blitt rasende på tante! Jeg er ikke motstander hverken mot å beskytte seg mot uønsket graviditet eller å få hjelp mot invalidiserende menssmerter, men det er et faktum at hormonprevensjon har alvorlige bivirkninger og at disse selvfølgelig er mer graverende for unge jenter i utvikling enn for voksne kvinner. Det er ikke sukkertøy liksom, man bruker det ved BEHOV. Jeg vil anta dere hadde fått det med dere hvis datteren deres faktisk hadde så alvorlige menssmerter at p-piller var nødvendig, I min verden skal det såppas til at det ikke var nok med paracet og en dag hjemme i senga før p-piller hadde vært aktuelt for mine døtre. Og det først ETTER andre ting var tatt tak i, som kosthold og aktivitet. Og selvfølgelig kun i samråd med lege der jeg eller far var med. Anonymkode: cee8e...2bf Takk og lov for at helsepersonell ikke har opplysningsplikt fra 12 til 16 som nevnt over her, så man slipper å bekymre seg for sånne foreldre som deg!! Helsepersonell er selvfølgelig tusen ganger bedre i stand til å ta den avgjørelsen enn strenge foreldre. Anonymkode: 34ffd...104 15 1 9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:48 #19 Skrevet onsdag kl 20:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler å sjekke opp om hun har vært til lege og fått resept. Anonymkode: 0e89d...bc8 Det kan ikke nødvendigvis "sjekkes opp". Både leger og helsesykepleiere kan forskrive hormonell prevensjon til mindreårige på elektronisk resept med såkalt vergeinnsynsreservasjon. Da er ingenting av hverken resept eller utleveringshistorikk synlig på helenorge.no for forelder, selv om datteren er yngre enn 16. Anonymkode: 1e127...1a7 6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:49 #20 Skrevet onsdag kl 20:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan ikke nødvendigvis "sjekkes opp". Både leger og helsesykepleiere kan forskrive hormonell prevensjon til mindreårige på elektronisk resept med såkalt vergeinnsynsreservasjon. Da er ingenting av hverken resept eller utleveringshistorikk synlig på helenorge.no for forelder, selv om datteren er yngre enn 16. Anonymkode: 1e127...1a7 Mente selvfølgelig helsenorge.no Anonymkode: 1e127...1a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå