Gå til innhold

Trenger råd og høre erfaringer om svangerskapskvalme og ekstrem lukt-aversjon mot kaffe + erfaringer med xonvea/annen kvalmestillende 🤰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 🐝 jeg er tidlig gravid med mitt tredje barn og er rådvill. Jeg har en ekstremt aversjon mot kaffelukt samt svangerskapskvalme i seg selv i tillegg. Noen andre som har hatt det sånn? 
Trenger seriøse tips fra andre som har slitt med det samme i ekstrem grad..(Hvordan klare seg på jobb hvor det serveres mye kaffe f.eks. ?) bare tanken på det utløser brekninger. 

lurer også i den sammenheng på om noen har erfaring med xonvea eller annen medisin mot svangerskapskvalme sånn generelt- og om noen har erfaring med at medisin kan hjelpe mot en slik ekstrem lukt-aversjon 🐒

Takk på forhånd 🙋‍♀️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig opplever jeg at lukt-aversjonene er verre når jeg er kvalm, så sånn sett så hjelper xonvea mtp. at det tar brodden av den verste kvalmen. Merker jeg blir mer og mer sensitiv for lukter gjennom dagen og er verst når kvalmen er på sitt sterkeste på kveldstid 😵 

Så jeg ville bedt om kvalmestillende hos fastlegen og testet det. Jeg har fremdeles veldig sensitiv luktesans, men brekker meg ikke så lett nå med medisinene

• Hjerte 1
Skrevet
sommerfugl154 skrev (39 minutter siden):

Personlig opplever jeg at lukt-aversjonene er verre når jeg er kvalm, så sånn sett så hjelper xonvea mtp. at det tar brodden av den verste kvalmen. Merker jeg blir mer og mer sensitiv for lukter gjennom dagen og er verst når kvalmen er på sitt sterkeste på kveldstid 😵 

Så jeg ville bedt om kvalmestillende hos fastlegen og testet det. Jeg har fremdeles veldig sensitiv luktesans, men brekker meg ikke så lett nå med medisinene

godt å høre det hjelper noe

Hvilken uke er du i og var det fastlegen som skrev ut xonvea til deg? Hvor lenge har du brukt det?

AnonymBruker
Skrevet

Kaffe var det første som røk hos meg, til og med før positiv test. Er i 9. mnd nå og det frister fortsatt ikke.  Var ikke på jobb på mitt kvalmeste, ellers spiste jeg for det meste for meg selv i et annet rom (trengte fred og ro i pausene), så ungikk kaffelukten. Har hørt flere som begynner å drikke det igjen ut i 2. trimester da.

xonvea har jeg hørt hjelper msnge, men for meg ble det værre. Noe effekt av postafen og afipran. 

Slet ekstreeeemt med mataversjon i 1. trimester (kombinert med at å spise var det eneste som hjalp litt på kvalmen, en dårlig kombo). Ga seg litt mot slutten av 2. trimester, men det er fortsatt mye mat jeg ikke takler, spesielt ikke den maten jeg spiste i 1. trimester. Ville ikke forsøkt meg på livretter, tror du risikerer å ødelegge de for godt. 

Anonymkode: 2538f...aae

• Hjerte 1
Skrevet
hewos skrev (4 minutter siden):

godt å høre det hjelper noe

Hvilken uke er du i og var det fastlegen som skrev ut xonvea til deg? Hvor lenge har du brukt det?

Jeg er 10+0 nå og gått på høyeste dose siden 6+5

fikk det av fastlegen - sa det som det var at jeg ikke fungerte overhode og var en zombie, kjempekvalm og null livskvalitet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kaffe var det første som røk hos meg, til og med før positiv test. Er i 9. mnd nå og det frister fortsatt ikke.  Var ikke på jobb på mitt kvalmeste, ellers spiste jeg for det meste for meg selv i et annet rom (trengte fred og ro i pausene), så ungikk kaffelukten. Har hørt flere som begynner å drikke det igjen ut i 2. trimester da.

xonvea har jeg hørt hjelper msnge, men for meg ble det værre. Noe effekt av postafen og afipran. 

Slet ekstreeeemt med mataversjon i 1. trimester (kombinert med at å spise var det eneste som hjalp litt på kvalmen, en dårlig kombo). Ga seg litt mot slutten av 2. trimester, men det er fortsatt mye mat jeg ikke takler, spesielt ikke den maten jeg spiste i 1. trimester. Ville ikke forsøkt meg på livretter, tror du risikerer å ødelegge de for godt. 

åh slitsomt.. utmattende med denne kvalmen. Hvor lenge testet du xonvea før du skjønte det ikke fungerte for deg ?

for øvrig høres det ut som vi har det litt likt, småspising er det eneste som holder det i sjakk, men ikke lenger enn noen sekunder av gangen. ❤️‍🩹

AnonymBruker
Skrevet

Gikk på xonvea og afipran i flere uker. Usikker om det hjalp, kastet opp flere ganger om dagen likevel🥺 Måtte bare holde ut. Ble bedre fra uke 20 ca.

Anonymkode: 62ce2...0ff

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde veldig god effekt av pyridoxin, som er det ene medikamentet i xonvea. Kjøpes reseptfritt. Etter hvert som kvalmen ble verre tok jeg xonvea om kvelden i stedet for pyridoxin, siden det har trøtthet som bivirkning. 

Anonymkode: da950...d70

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
hewos skrev (1 time siden):
AnonymBruker skrev (1 time siden):

åh slitsomt.. utmattende med denne kvalmen. Hvor lenge testet du xonvea før du skjønte det ikke fungerte for deg ?

for øvrig høres det ut som vi har det litt likt, småspising er det eneste som holder det i sjakk, men ikke lenger enn noen sekunder av gangen. ❤️‍🩹

Ekspander  

Ja, det har et helvete. Tror det var litt over en uke. Kastet mer opp etter jeg starter på det, spesielt når serumkonsentrasjonen var høy. Ble nesten suicidal etter noen dager og ble redd for hva jeg skulle finne på om det ble værre, men den perioden var bekmørk. Kuttet du ut før neste legebesøk. Ble bedre rundt uke 17. aversjonene har aldri sluttet helt, men plages ikke av det på samme nivået som før. 

Nå i sluttspurten kan jeg si at jeg ville tatt den værste dagen i 3. trimester over den beste i 1. trimsester (etter kvalmestart). Føler så ekstemt med deg nå! Det blir bedre etterhvert❤️ Prøvde aldri Zofran forresten, mulig det og kan gi effekt om det ikke fungerer med noe annet. Hvilken uke er du i nå?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker kaffe, men som gravid utgikk det helt i første trimester, fikk tilbake lysten på det ut i andre trimester en gang. Luktesansen var også sterk og utløste fort kvalme, reagerte ikke så mye på kaffelukt men på lukt av tøymykner blant annet og matos, i tillegg kunne jeg bli kvalm av visuelle ting som f.eks noen gardiner som jeg måtte fjerne 😂 klarte ikke se på dem (antagelig mønsteret) uren å bli kjempekvalm. 

Alt ble bedre i andre trimester, men for noen vedvarer det jo. Ville tatt det med fastlegen og forsøkt kvalmestillende, her må man ofte prøve seg litt frem med hva man har best effekt av. 

Anonymkode: 5e11b...d4a

• Hjerte 1
Skrevet

Gått på Xonvea siden uke 7. Er nå i uke 28. Har kunne trappet ned på dosen, men hver gang jeg prøver å stoppe blir jeg kvalm igjen. Kunne ikke bruke den på jobb siden den er trekantmerket, så ble sykemeldt på samme tid. Men hadde en lukt i huset jeg ikke taklet og fant aldri ut hva det var. Hva det nå enn var så har jeg ikke luktaversjon lenger. Men kan slite med noen konsistenser av mat. 

Ikke nøl med Xonvea. Du kan bli ekstremt trøtt av den, men jeg merket bedring på kvalmen fra første dag. I forrige svangerskap brukte jeg vel postafen, men det fungerte ikke overhodet. La nesten ikke på meg noe i svangerskapet. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke jobbe fra uke 5-13. Spydde fortsatt i andre trimester altså, men jeg fungerte i alle fall sånn passe. Med den ekstreme kvalmen i første trimester kunne jeg rett og slett ikke jobbe. Kaffe, te og ikke minst kaker var et mareritt de dagene før jeg ble sykemeldt 🙈

Anonymkode: f84e5...b7a

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...