Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet inn på drømmestudiet mitt (NHH), men har verken fått studentbolig eller funnet noe på det private markedet enda. Nå begynner jeg å bli ganske stresset, for det kan hende jeg må pendle til Bergen bare for å møte opp på obligatorisk undervisning og eksamener, kanskje i flere måneder, eller til og med hele førsteåret, hvis jeg ikke finner bolig.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men jeg kommer uansett til å takke ja til plassen. I verste fall vurderer jeg å konte eksamener for å beholde studieplassen til neste år, hvis det blir helt umulig å gjennomføre nå. Føles litt håpløst akkurat nå, noen andre som har vært i samme situasjon? Eller har tips?

Anonymkode: 6feaa...d9e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

studentsamskipnaden har vel alle år åpent hus for de som ikke får seg hybel, du får deg garantert et sted å bo i Bergen. Dra dit og bo hos noen du kjenner? Inntil du får deg hybel.

Anonymkode: dc1de...7b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

studentsamskipnaden har vel alle år åpent hus for de som ikke får seg hybel, du får deg garantert et sted å bo i Bergen. Dra dit og bo hos noen du kjenner? Inntil du får deg hybel.

Anonymkode: dc1de...7b3

Kjenner dessverre ingen der :(

AnonymBruker
Skrevet

Sett inn annonse i avisa. Mange eldre har hybler og rom stående, men er ikke på sosiale medier. Bruk Facebook, søk opp grupper der.

Anonymkode: 7f61d...54d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Haukelandsbakken studenthjem. Bodde der selv for maaaange år siden, var helt ok og rimelig.

Anonymkode: 29e06...4fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner dessverre ingen der :(

Studentsamskipnaden pleier å ha midlertidig overnatting for de som står uten hybel. Type madrass på gulvet i store rom på studiestedet. 

det løser seg for de aller, aller fleste. Har du mulighet for å sette inn annonse, legge ut i some selv? Ikke bare ta kontakt med de som har hybler til leie?

Anonymkode: 25372...a6e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En studiekamerat bodde på hotell en periode og skrev personlige brev til utleiere for å få innpass.

Sjekk rom i kollektiv. Ta kontakt med studiested. Kjøp telt. Men start opp å møt opp.

Anonymkode: 2a90c...434

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regner med du har lagt ut annonse både på finn og grupper på facebook?

Sjekk mulighet for å leie hytte på campingplass. Dersom du inngår avtale om et lengre opphold, kan det være du får det billigere enn prisen som er oppgitt pr natt/uke.

Dersom det ikke dukker opp noe før studiestart, ta med deg telt og ta inn på campingplass den første tiden. Da er du klar til både studiestart og klar når det plutselig dukker opp en bolig.

Eller kjøp deg en billig campingvogn og bo i den hele studietiden.

Anonymkode: 7d16b...ccb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med studentsamskipnaden. Det er mulig å bo i felles sal om du ikke har bolig til studiestart. Det løser seg som regel for alle. Du blir kjent med folk, kan sove på en sofa eller finne noen å leie sammen med. Det er flere eksempler på venner som ender med en leilighet på ett soverom og til om med deler en dobbeltseng det første året.
Bruk lokalaviser, og ikke nøl med å begynne med å bo utenfor sentrum i ett års tid. Kanskje vandrehjemmet på Montana kan være ett «billig» alternativ en stund til og med.
Og, prøv å ikke få panikk. Det som er herlig med å være student er at hverdagen «flyter» litt den første tiden, det er få ting som er akkurat som di skal. Nye venner og bekjentskaper oppstår, og det er alt i alt en fin tid du skal se tilbake på og tenke at «tenk at sånn levde jeg en tid». 

Anonymkode: fa3b2...90e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er sovesal på Fantoft. Meld inn behovet ditt til Sammen.
Vurder å bo i Knarvik/Frekhaug eller i sentrale deler av Øygarden. Evt Indre Arna. Fra Knarvik og Frekhaug går det hurtigbåt til byen i tillegg til hyppig med busser. 

Anonymkode: 29c6e...e11

AnonymBruker
Skrevet

Legg ut ønsker leie annonse på Finn selv. Gjorde det og fikk umiddelbar respons. I Bergen.

Anonymkode: db703...7bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problemet, og stresser mye nå. Det jeg opplever er at det gang på gang viser seg at utleier helst vil leie ut til jenter. Til tross for at jeg understreker at jeg ikke fester og kommer til å dra hjem en god del pga jobb. Nå prøver jeg å få tak i leilighet med 2 ev 3 soverom og heller leie ut rom til andre, og så kommer jeg til å kjøpe leilighet neste år. Akkurat nå kjennes det litt håpløst.

Anonymkode: b1e6d...858

AnonymBruker
Skrevet

Sammen har sovesal, få deg plass der. Vurder også de andre nevnte stedene og også Os rett utenfor Bergen.

Anonymkode: c8ffa...d09

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Ryddet for latterliggjøring, spekulasjoner og brukerdebatt og tilsvar til dette. 

Christina82, mod

Endret av Christina82
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 20.37):

Jeg har kommet inn på drømmestudiet mitt (NHH), men har verken fått studentbolig eller funnet noe på det private markedet enda. Nå begynner jeg å bli ganske stresset, for det kan hende jeg må pendle til Bergen bare for å møte opp på obligatorisk undervisning og eksamener, kanskje i flere måneder, eller til og med hele førsteåret, hvis jeg ikke finner bolig.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, men jeg kommer uansett til å takke ja til plassen. I verste fall vurderer jeg å konte eksamener for å beholde studieplassen til neste år, hvis det blir helt umulig å gjennomføre nå. Føles litt håpløst akkurat nå, noen andre som har vært i samme situasjon? Eller har tips?

Det er helt vanlig. Det pleier å ordne seg.

Anonymkode: 5353c...b9b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...