AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Han er 2,5 år og har vært undervektig siden fødselen. Ble født 5 dager før termin, men var bare 2,9 kg. Nå er han kun 12 kg. Det er en evig kamp for å få han til å spise. Jeg er egentlig en forkjemper for sunn mat, men har nå kastet inn håndkleet og begynt å servere samme maten som de serverer i barnehagen, dvs fiskepinner, lapskaus, pølser i brød, nuggets - fordi dette spiser han faktisk litt av. Dette etter ørten sunne hjemmelagde middager som sto urørt. Likevel er hver middag en kamp. Vi ender opp med å lokke med is til dessert, «bare en skje til så kan du gå fra bordet» og lignende. Vi vet jo at man ikke skal det, men denne gutten kan fint legge seg uten å ha spist, og han er bare skinn og ben. Har dere noen gode råd? Anonymkode: 95d62...63d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Slutt med det du holder på med!! Og om du gjør noe, gjør det i nært samspill med medisinsk ekspertise. Jeg var undervektig hele barndommen og ungdomsårene, da jeg har vært gjennom det du holder på med - riktignok ikke like ekstremt. Fikk en enorm aversjon mot mat. Det slapp først da jeg nærmet meg 30, men er fortsatt veldig småspist på de få besøkene jeg har hjemme... Anonymkode: 62b8e...b4b 8
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Få hjelp. Så ting ikke blir være Vårt barn var og undervektig. Veldig selektiv på en del mat. Noe mat spiste ho godt av som innmat kaker, noe elgkjøtt, og brokkoli. Så som legen her sa gi ho mye av det ho lik, men altid tilby det andre og. Vi fikk protein pulver og drikker som ble gitt. Vi fikk å gi H-melk, gjerne mef litt fløte, meieri smør i stede for oljer osv. I saft blander vi i litt protein pulver. Ja slik drev vi i mange år med oppfølging fra sykehuset. Ved 9 års alder løsnet det litt, på ungdomskolen da ho valgte matfag som valgfag ja da løsnet det enda mer, og da ho startet på videregående var det som vi hadde et nytt barn en som ville ha alt mulig tilogmed rakefisk, lever , hjerte var det store.. Ikke sikkert barnet deres blir slik. Men utrolig viktig å få hjelp fra helse personel, utelukkende allergier en ikke tenker på. Anonymkode: 1be8d...648 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli Ikke stress, ikke press. Spiser han grønnsaker så gi han det, det finnes også ernæringssrikk på apoteket Anonymkode: dd75c...f40 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Han er 2,5 år og har vært undervektig siden fødselen. Ble født 5 dager før termin, men var bare 2,9 kg. Nå er han kun 12 kg. Det er en evig kamp for å få han til å spise. Jeg er egentlig en forkjemper for sunn mat, men har nå kastet inn håndkleet og begynt å servere samme maten som de serverer i barnehagen, dvs fiskepinner, lapskaus, pølser i brød, nuggets - fordi dette spiser han faktisk litt av. Dette etter ørten sunne hjemmelagde middager som sto urørt. Likevel er hver middag en kamp. Vi ender opp med å lokke med is til dessert, «bare en skje til så kan du gå fra bordet» og lignende. Vi vet jo at man ikke skal det, men denne gutten kan fint legge seg uten å ha spist, og han er bare skinn og ben. Har dere noen gode råd? Anonymkode: 95d62...63d Har ikke dere fått oppfølging av ernæringsfysiolog og lege på barneavdeling? Er han lang? Synes ikke 12 kg høres så ille ut, men jeg har undervektige barn selv og femåringen min veier bare 13 kg (er lav i tillegg) så har nok ikke samme syn på vekt som de med normalvektige barn. Rådene vi har fått på sykehus er at all mat er bedre enn ingen mat. Så om det vil si skiver med nugatti så er det helt greit. Vi fikk i tillegg resept på næringsdrikker. Det er viktig at maten som spises er kaloritett, helmelk, smør, fløte osv. Anonymkode: e449a...e17 8 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli 12 kg er vel i nedre normalsjiktet for en som er 2,5 år, vel? I følge både Nettdoktor, Babyverden og NHI er ca 11-11,5 også innenfor, samtidig som rundt 13 er omtrent gjennomsnittlig. Hvem sier at han er undervektig? Vår var også i nedre normalsjiktet i den alderen og veldig lite interessert i å spise. Måltider tok lang tid. Lokket ikke med is da, bare tokden tiden det tok. Han fikk mer matlyst med alderen og er som 6-åring litt over snittet tung. Anonymkode: 95858...244 9
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli Du sier ingenting om dagens andre måltider så jeg må bare spørre; spiser han greit til frokost/lunsj/kvelds? Min har lenge «hatet» middag, men med en gang jeg begynte å snu tankesettet om at middag er prøvemåltid og de andre måltidene er hovednæringen, så endret barnet seg også og plutselig var middag kjekt. Nå spiser/smaker barnet det meste og de gangene barnet ikke er så interessert i middagen likevel bryr jeg meg ikke fordi hovednæringen kommer fra de andre måltidene uansett. Mitt barn har hvertfall respondert bra på at jeg la «middagsstresset» helt vekk Anonymkode: 6ffde...ca2 6
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Vår er akkurat bikket 11 kg og 2 år. Sterkt og friskt barn. Aldri tenkt han er liten. Var 100g mer enn din ved fødsel. Tenker de spiser det de har behov for. Om barnet er slapt, ukonsentrert eller ikke henger med kognitivt/motorisk ville jeg vært bekymret, men når alt det er normalt, så tenker jeg vekt og matlyst er innenfor normalvariasjonen. Vår har flere ganger spist lite hjemme, men mye i barnehaven og vice versa. De har jo ikke utviklet forståelse for at man bør spise jevnt, det kommer førtæst om maaaaaaange år. Pust med magen, og kontakt helsestasjon om du faktisk er bekymret. De kan veilede på en trygg måte. Anonymkode: 3ce9e...586 4
Anonym6789 Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli (endret) Ikke stress og press hvordan er de andre måltidene enn middag? Og er 12 kg så undervektig? Min på 2,5 er 15 kg, men vil si at han er ganske solid og kraftig (både høyde og bredde) Endret 30. juli av Anonym6789 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli Slutt med den kampen, alt av kamp, lokking, belønning, tvang, press, mas osv skal man holde seg langt unna. Det bare øker problemet og er hovedgrunnen til at barn slutter å spise. Hadde en som faktisk var undervektig, veide 8 kg som 2 åring. Vi fikk oppfølging av spiseteam og ernæringsfysiolog. Man skal ha fokus på matglede og hygge rundt bordet, hyggelige rammer rundt måltider. Aldri kommentere det barnet gjør/spiser/ikke spiser. Aldri nevne det. Kun kommentere seg selv og sin opplevelse "denne brokkolien var god, denne paprikaen knaser i munnen, så fin farge på den gulroten her, lurer på hva slags lyd den lager, denne fisken var helt nydelig". Og snakke om andre hyggelige ting. Alltid servere middag, men ikke forvente at barnet spiser. Ikke gi alternativer eller dessert. Men sørg for at alt er fettrikt (smør, fløte, rømme osv i alt mulig), og næringstett. Anonymkode: 2b7b5...152 1 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli Dere må slutte med det der umiddelbart. Ha alltid noe han liker ved måltidene, spis og kos dere sammen dere voksne, men ikke kommenter hva han spiser og hvor mye. Vær så snill... Dere gjør det bare verre! Anonymkode: c89b9...d99 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli Er 12 kg for en på 2,5 år så lite? Min er 3,5 år og veier 14 kg. Tilby varierte måltider, gjerne med noe du vet han spiser. Ikke kommenter om han spiser mye eller lite. Fokuser på å ha det koselig rundt bordet for alle. Anonymkode: d20b6...7e2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli Enig i at det bør lages minst mulig "styr" rundt måltidene. Gjør måltidssituasjonene til noe positivt, uansett hvor mye han spiser. Men en annen ting du også kan vurdere: kan barnet ditt har noen intoleranser? Min datter var radmaget frem til hun var ca 2,5 år, da vi fant ut at hun var laktoseintolerant. Hun var sannsynligvis konstant kvalm og hadde derfor ikke lyst på mat, i tillegg til at maten gjorde henne enda dårligere, fordi den ofte inneholdt melk. Kjenner også flere barn med cøliaki hvor det å nekte å spise har vært tidlige tegn. Kanskje verdt å sjekke ut i alle fall? Anonymkode: af797...4e3 1
Irak Skrevet 30. juli #14 Skrevet 30. juli (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Han er 2,5 år og har vært undervektig siden fødselen. Ble født 5 dager før termin, men var bare 2,9 kg. Nå er han kun 12 kg. Det er en evig kamp for å få han til å spise. Jeg er egentlig en forkjemper for sunn mat, men har nå kastet inn håndkleet og begynt å servere samme maten som de serverer i barnehagen, dvs fiskepinner, lapskaus, pølser i brød, nuggets - fordi dette spiser han faktisk litt av. Dette etter ørten sunne hjemmelagde middager som sto urørt. Likevel er hver middag en kamp. Vi ender opp med å lokke med is til dessert, «bare en skje til så kan du gå fra bordet» og lignende. Vi vet jo at man ikke skal det, men denne gutten kan fint legge seg uten å ha spist, og han er bare skinn og ben. Har dere noen gode råd? Anonymkode: 95d62...63d Hva er han glad i? Smoothie? Saus? Nudler? Suppe? Man kan fint tilpasse det han liker med å ha i energirike råvarer. Smoothie --) nøtter Saus og suppe --) fløte De fleste barn liker stekte nudler. Og ikke mas på han. Det hjelper ingenting! Snarere tvert imot. Om han ikke spiser opp så kan det settes tilside til senere feks. Å gi is etter maten kan være med på å skape usunne holdninger til mat og en usunn forventning. Det tenker jeg må være noe dere kan tilby han i det daglige, og ikke som belønning. Skjønner at dere er frustrerte og desperate. Er han veldig aktiv? Endret 30. juli av Irak
Ejliis Skrevet 30. juli #15 Skrevet 30. juli Enig med mange over her. Ikke mas om mat. Sønnen min har alltid vært småspist og vi har hatt oppfølging med helsestasjon blant annet, «friske barn sulter seg ikke» lever jeg litt for og har gjort oss voksne mindre stresset over at han spiser lite. Sønnen vår har gått 2 dager uten særlig mat- men da får han plutselig matlyst og spiser seg litt opp igjen. Far har alltid vært streng på det med maten og det har vært så skadelig. Ta bort alt av kjeks og ikke la han få småspise mellom måltider, følg «håndflate regelen» og ikke gi ris eller ros, ha et avslappet forhold til måltider. Dette ordner seg, han er bare 2,5 år ♥️
AnonymBruker Skrevet 30. juli #16 Skrevet 30. juli De merker at foreldrene er stresset ang mat med en gang… lover. Slutt med en gang å mase og presse. Ta kontakt med fastlege/helsestasjon og be om veiledning hvis barnet er reelt undervektig og helsevesnet er bekymret. Da må årsak undersøkes. Mas og press BARE ødelegger! Anbefaler også å lese the gentle eating book og å ta bekymringene ellers med fastlege/helsestasjon. Kanskje fortrinnsvis førstnevnte faktisk. Medisinsk kompetanse er trolig de beste til å vurdere dette. Få evt en henvisning til barnelege med den beste kompetansen. Anonymkode: 31e10...184
AnonymBruker Skrevet 30. juli #17 Skrevet 30. juli Lurer veldig på hvorfor du synes det er så lite? Iflg vekstkurven er han omtrent på 10-percentilen, og det må da være godt nok? Følger han kurven sin for vekt og høyde? Ville prøvd å ha et mer avslappet forhold til det, og sett an matinntaket over flere måltider og gjerne flere dager. Det jevner seg ofte ut, lite til et måltid og så mer til et annet. Ikke stress, press og lokk. Husk at kaloribehovet ikke er så stort som hos voksne, så for å sette det på spissen kan 10-12 spiseskjeer smør til dagen (ca 1200 kalorier) være nok. Berik mat med nøtter, peanøtter og snik inn avokado, men hvis han er frisk, rask og følger kurvene sine trenger det ikke være noe dramatisk dette. Noen er slankere enn andre fra naturen sin side. Anonymkode: e1746...a63 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #18 Skrevet 30. juli Ejliis skrev (23 minutter siden): Enig med mange over her. Ikke mas om mat. Sønnen min har alltid vært småspist og vi har hatt oppfølging med helsestasjon blant annet, «friske barn sulter seg ikke» lever jeg litt for og har gjort oss voksne mindre stresset over at han spiser lite. Sønnen vår har gått 2 dager uten særlig mat- men da får han plutselig matlyst og spiser seg litt opp igjen. Far har alltid vært streng på det med maten og det har vært så skadelig. Ta bort alt av kjeks og ikke la han få småspise mellom måltider, følg «håndflate regelen» og ikke gi ris eller ros, ha et avslappet forhold til måltider. Dette ordner seg, han er bare 2,5 år ♥️ Akkurat den setningen er skummel å si og bør ikke sies for jo friske barn kan også dulte seg Anonymkode: dd75c...f40
Ejliis Skrevet 30. juli #19 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Akkurat den setningen er skummel å si og bør ikke sies for jo friske barn kan også dulte seg Anonymkode: dd75c...f40 Det finnes så klart alltid unntak. Om et barn sulter seg kan det ofte være en grunn for det. Det er stor forskjell på å sulte seg og ikke spise «nok» (- som i hva vi foreldre mener er nok) 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #20 Skrevet 30. juli Gutten din er innenfor normalen, og har hatt en normal vekstkurve. Skjønner virkelig ikke hvorfor du krisemaksimerer. Er det første barnet ditt? Jeg har to og i den alderen var matlysten varierende. I perioder spiste de godt, andre perioder måtte vi gjøre tiltak. Men ingen av de tiltakene var å fore dem med junk og nødløsninger. Vi hadde små og hyppige måltider, laget figuer av maten, mye smoothies av bær og banan, lot som om vi selv var overbegeistret for maten og laget namnam lyder når vi selv spiste. Anonymkode: b01ce...28e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå