Gå til innhold

Alkohol til dessert i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha enten tiramisu, ELLER en bærtærte. Bringebær tror jeg.

Hva kan vi servere til dette? Jeg er veldig glad i portvin da.. Går det til tiramisu?

En søt, musserende hvitvin, passer det til terten??

Vi har ikke budsjett for 400kr-flaska-vin, men vi ønsker allikevel å ha noe.

Forslag mottas med takk!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åja, tusen takk!!

Alt jeg ikke vet ;)

Skrevet

Til bringebær synes jeg champagne er supert. Selv er jeg ikke så glad i de vanlige søte dessertvinene som sotern og slikt.

Gjest vinkelner
Skrevet

Vin til dessert:

Bringebærterte/fruktbasert dessert

Viner laget å druen moscato er ofte en god match til bær og frukt.

Forslag, Sarocco Moscato d'Asti, svakt musserende og lett søtlig, serveres av champagneglass, regn 6 glass pr. flaske. Pris, kr. 115,90

Vanlig champagne blir litt for tørt (ikke nok sødme) vinen skal alltid være minst lite søt som desserten, hvis ikke smaker det surt...

Som en mer tradisjonell dessertvin i "hetvinstil" (ikke musserende) kan det brukes en Muscadet de Beaunes-de-Venice, koster litt mer (ca. 250 for 0,75)men her skjenkes det i små dessertvinglass og kan regnes 12 glass på en fl.

Tiramisu

Dessert bassert på otrekrem, kaffe og likør. Enten kan dere servere et lite glass kaffelikør (Tia Maria) til desserten, passer veldig godt til smakene! Eller bruke den tradisjonelle dessertvinen vin santo (hvit)som italienerene selv bruker til Tiramisu. Igjen ikke helt billig, ca 200 for 50 cl gir ca 8 glass, så ganske drøy i forhold til at det skjenkes lite.

Lykke til :)

Skrevet
Vin til dessert:

Bringebærterte/fruktbasert dessert

Viner laget å druen moscato er ofte en god match til bær og frukt.

Forslag, Sarocco Moscato d'Asti, svakt musserende og lett søtlig, serveres av champagneglass, regn 6 glass pr. flaske. Pris, kr. 115,90

Vanlig champagne blir litt for tørt (ikke nok sødme) vinen skal alltid være minst lite søt som desserten, hvis ikke smaker det surt...

Som en mer tradisjonell dessertvin i "hetvinstil" (ikke musserende) kan det brukes en Muscadet de Beaunes-de-Venice, koster litt mer (ca. 250 for 0,75)men her skjenkes det i små dessertvinglass og kan regnes 12 glass på en fl.

Tiramisu

Dessert bassert på otrekrem, kaffe og likør. Enten kan dere servere et lite glass kaffelikør (Tia Maria) til desserten, passer veldig godt til smakene! Eller bruke den tradisjonelle dessertvinen vin santo (hvit)som italienerene selv bruker til Tiramisu. Igjen ikke helt billig, ca 200 for 50 cl  gir ca 8 glass, så ganske drøy i forhold til at det skjenkes lite.

Lykke til :)

Du skriver lærerike innlegg, vinkelner! :)

Gjest vinkelner
Skrevet

Takk!

Har jobbet med vin/mat/som vinskribent i mange år, så det er bare hyggelig å kunne dele litt kunnskap eller være til nytte!

Håper de får en fin bryllupsmiddag :)

Skrevet

Oi, tusen takk vinkelner!!

*lagrer på min vinkjeller*

Vi skal hygge oss neste helg, forstår jeg. Prosjekt dessertvinsmaking.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...