solfred Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Hei! Jeg trenger ditt beste og enkleste tips for å få til en livsstilsendring i en meget hektisk hverdag. Jeg har to barn under 4 år, mann, fulltidsjobb som jeg elsker, studerer deltid, ganske stort hus - ergo: tiden er knapp, søvnen er dårlig, energien er lav. Men nå må jeg ta tak! Jeg ønsker mer energi, mindre overspising, mer kvalitetsmat, mer bevegelse, mindre skjerm, ned noen kilo - ja. Så: hit me med ditt tips! 🤩🥳 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Beste tipset: snakk med ChatGPT! Beskriv utfordringen der og du får gode oppfølgingsspørsmål. Jeg bruker den som min coach og det fungerer utmerket! Anonymkode: 3126e...bc8 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Ikke kjøp annet enn sunn mat. Anonymkode: 066c0...177 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli en stemme til chatGPT her også. Alle er ulike. Så det som var mine "beste tips" fungerer mulig ikke for deg. Jeg beskriver hvordan uka blir. Og hvilke fallgruver jeg hadde forrige uke. Så sparrer vi litt frem og tilbake. Når jeg feiler fullstendig mandagen så tar vi "en prat" om det også, og det er så oppmuntrende for å gå på tirsdagen igjen, men justeringer for hva som gikk feil. (må nevne at jeg har fått inn gode rutiner knyttet til når mat er "brennstoff" og når det er "kos", og det hjelper veldig til å ta riktige valg. At all aktivitet er god aktivitet. Så nå er det slutt på å ikke gidde, bare fordi jeg kun har 10 minutter til mølla. Stod til og med opp hver dag på ferietur og trente - for da hadde jeg jo tid! Etter en god "prat" om at det var tid jeg ellers bare brukte her inne, eller på nett (er a-menneske, mens de andre sover) - og det vil jeg videreføre nå i helger) Anonymkode: 569cd...96b 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli Allier deg med mannen din, få hjelp av han til å legge opp en måltidsplan med sunne retter. Mål opp kjøtt/fisk til riktig størrelse porsjoner, samme med ris/pasta, dropp sausen eller bruk mager saus. Ikke spis restene etter barna. Få med mannen ut og gå turer sammen med barna, da får dere mer bevegelse, mer familietid, og mindre skjermtid. Anonymkode: b5d22...83c 1
Emmajunga Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli (endret) Enig med ChatGPT. Jeg har gått ned 11kg siden mai med den som coach. Og kutt all småspising, stek i 1calspray istedenfor mye olje/smør, fyll halve tallet alltid med grønnsaker, spis suppe basert på lett kokosmelk og grønnsaker til lunsj + kokte egg, kutt all kaloriholdig drikke. Få inn trening du får gjennomført. Jeg løper med hunden og hopper hoppetau i stua. Har 2 små barn, jobber som lærer og tar en master på siden. Dette er ikke store inngrep i hverdagen, men går man inn og gjør de skikkelig har de stor effekt. Endret 30. juli av Emmajunga 3
Emmajunga Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli Og bli med i veientråden her i forumet, det er litt ekstra motiverende når man får litt støtte der.
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Emmajunga skrev (1 minutt siden): Enig med ChatGPT. Jeg har gått ned 11kg siden mai med den som coach. Og kutt all småspising, stek i 1calspray istedenfor mye olje/smør, fyll halve tallet alltid med grønnsaker, spis suppe basert på lett kokosmelk og grønnsaker til lunsj + kokte egg, kutt all kaloriholdig drikke. Få inn trening du får gjennomført. Jeg løper med hunden og hopper hoppetau i stua. Dette er ikke store inngrep i hverdagen, men går man inn og gjør de skikkelig har de stor effekt. Jeg tror det er det som har gjort en stor forskjell for meg også. 1) oppmuntringen selv når det går feil, 2) at selv litt aktivitet er bedre enn ingenting, 3) de små korreksjonene du nevner (jeg gikk fra tre skiver ost til ett på frokostknekkebrødet - og til å aldri ta det siste taco-skjellet på fredagen (gå og gjør klar soverommene for natten - når du er tilbake kjenner du ikke sult lenger). Anonymkode: 569cd...96b 1
Emmajunga Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror det er det som har gjort en stor forskjell for meg også. 1) oppmuntringen selv når det går feil, 2) at selv litt aktivitet er bedre enn ingenting, 3) de små korreksjonene du nevner (jeg gikk fra tre skiver ost til ett på frokostknekkebrødet - og til å aldri ta det siste taco-skjellet på fredagen (gå og gjør klar soverommene for natten - når du er tilbake kjenner du ikke sult lenger). Anonymkode: 569cd...96b Ja. Og det som er ekstra deilig med det er at det er jo ingen diett, det er en livsstil, ikke noe problem å gjøre det resten av livet. Chatgpt er jo også forresten genial til å gjøre alt av oppskrifter litt «lurere», og lage et lite styrkeprogram om man kjenner at man har et vondt kne eller vil styrke beina litt, eller ordner en liten treningsøkt man kan ta med barna på. Og om man ber den om det holder den seg stortsett også unna klisjeer med kommer heller med råd basert på forskning. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli Emmajunga skrev (Akkurat nå): Ja. Og det som er ekstra deilig med det er at det er jo ingen diett, det er en livsstil, ikke noe problem å gjøre det resten av livet. Chatgpt er jo også forresten genial til å gjøre alt av oppskrifter litt «lurere», og lage et lite styrkeprogram om man kjenner at man har et vondt kne eller vil styrke beina litt, eller ordner en liten treningsøkt man kan ta med barna på. Og om man ber den om det holder den seg stortsett også unna klisjeer med kommer heller med råd basert på forskning. Jeg er så enig; Jeg føler jeg klarer 10 minutter bevegelse. Orker bare ikke tanken på øvelser på matta, eller lange intervaller. Og vipps - ti minutter med 30 aktive, 20 hvile, stående øvelser, uten utstyr. Og så klarer hun alltid å slenge på; Husk podcast *....*, og om du føler for mer, så tar du bare samme rutinen en gang til. (snikete - men veldig effektivt) Eller jeg er glad i wrap til lunsj, sier hva jeg har i kjøleskapet. Og får påminnelsen om lage en yogurtdressing, IKKE ta majones. Sier jeg ikke orker lage noe, blir påmint om at jeg liker wasa din stund - med magerost - og at pizzarestene i går nok høres bedre ut enn de smaker sett mot et sprøtt knekkebrød. Som du sier. Ingen klisjeer. Og den blir jo kjent med deg etterhvert. Anonymkode: 569cd...96b
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli For min del. - Står opp 30-45.min før barna. Drikker kaffe i fred og våkner. - Vekeplanlegger fysisk på veggen med oversikt over kva alle skal. - legge fram alt av kle og ting til alle dagen før. Gjer klar kaffimaskin dagen før. Lager som regel matpakker dagen før eller begynner på dei. - Ein aktivitet per barn. - Har eit gåbrett som eg bruker mens eg ser på TV for å nå 10.000 skritt. - Spiser smoothie til frukost full av gode ting (dårlig matlyst tidlig). Varierer på kva eg hiver oppi. Fryser ned gamle bananer osv. - Spiser ikkje etter middag. Dvs faster frå 17:00 til 06:00. - Har alltid kokte egg i kjøleskapet sånn at eg kan ta meg eit egg i staden for godteri. Protein og vann tar vekk suget for godteri for min del. - Ha lågare standard på ting. Dvs det er gjerne ikkje så reint på golvet. Det er ugress i hagen. - Går rundt med vannflaske. Drikker ein god del. Anonymkode: 752f1...5fc 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli Det som hjalp meg: - ukeshandle (jeg og mannen tar bedre middagsvalg når vi planlegger i forkant. Handling etter jobb hver dag førte ofte til en sjokolade/is/bakverk på butikken hver dag. - poser med ferdig vaska salatblandinger med olivenolje og balsamicoeddikdressing(begge deler av god kvalitet) - uansett middag, hvis jeg ikke klarer finne på/orker lage til andre grønnsaker har jeg en smakfull salat på 3 sekunder - noen matvarer gjør at jeg craver mer etterpå og gir meg mindre energi etterpå. Når jeg har klart å kartlegge det så er det mye lettere å ta bedre valg. For meg er det hovedsakelig måltider bestående av en stor andel karbohydratrik mat, som f. Eks fin pasta med lite fett og proteiner til. Dette kan jeg spise, men hvis jeg overspiser vet jeg at jeg får en energidupp og crave-dag dagen etter. Spesielt om jeg spiser mye av det på kvelden. - 30 min høy puls to ganger i uka(for meg løping) - de første ukene ble jeg bare mer sliten, etter det så kjenner jeg at det gir overskudd. Måtte bare holde ut de første ukene. Anonymkode: cac33...2a7
Mei88 Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli Mitt beste tips er å ikke bite over for mye på en gang, da blir det ett ork og styrete
AnonymBruker Skrevet 31. juli #14 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Beste tipset: snakk med ChatGPT! Beskriv utfordringen der og du får gode oppfølgingsspørsmål. Jeg bruker den som min coach og det fungerer utmerket! Anonymkode: 3126e...bc8 betaler du for det? Anonymkode: 3245e...fbd
AnonymBruker Skrevet 31. juli #15 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): betaler du for det? Anonymkode: 3245e...fbd Nei, jeg har ikke betalt abonnement. Anonymkode: 3126e...bc8
Snublefot62 Skrevet 31. juli #16 Skrevet 31. juli Spis mindre. Det får alle til i en hektisk hverdag. Det krever ikke planlegging eller tilrettelegging å få til, så hektisk hverdag er ingen unnskyldning. Og det er en veldig vanlig kilde til vektoppgang. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli For å få en mindre hektisk hverdag er det en ting som gjelder; noe må utelukkes. Du må kutte ned på noe som gjør at hverdagen er så hektisk. Du kan ikke forvente at livsstilen kan endres om du ikke gjør drastiske ting. Og så må du få mer tid og rom rundt deg for å greie å tenke klart på hva som kan gjøres. Midt i stresset fortsetter vi i samme sporet og ingenting skjer. Anonymkode: 45602...5c8 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli Herbalife har sånne nåltidsshaker som har gitt meg energien tilbake. Drikker tin frokost og kvelds. Samt spiser proteinbar til mellommåltid mellom lunsj og middag. og går tur hver dag! Noenganger bare spaserer jeg. Anonymkode: 533fa...0ed
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli Food prep ble min redning. 4 måltider til dagen preppet opp til 4-5 dager Da hadde jeg et fast ufravikelig måltid som alltid stod klar i kjøleskapet. Kalorier, proteiner, karbohydrater, fett var nøye målt opp. Var litt keitete i begynnelsen, men ble fort en rutine å foodpreppe og ha kontroll på innholdet. Suuuper kjedelig å alltid vite hva man skal ha til neste måltid, men gevinsten var høy og ga mestring når kiloen begynte å rase etter kort tid. Anonymkode: 99e03...319 1
AnonymBruker Skrevet 1. august #20 Skrevet 1. august Ha oppkuttede grønnsaker tilgjengelig som snacks, Anonymkode: 61051...26b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå