Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 19.08):

Vel. Jeg sliter ikke med dårlig samvittighet. At jeg jobber et skift på julaften eller et par dager i påsken er en ganske så triviell sak. 

Hvorfor søker du deg ikke andre type stillinger?

Anonymkode: a4d8a...93f

Tror du det bare bare er å få dagstilling som sykepleier? 😅 Det er det IKKE

Anonymkode: 9ae71...390

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min mor hadde etterdagsjobb hele bhg-tiden min, kan ikke si jeg husker noe av det, selv om jeg vet at vi var hjemme med min far hver ettermiddag/kveld. Følte aldri noe manglet. Jeg er også sykepleier, jobbet en del tredelt og mye natt, har nå primært dagtid med noen vakter etter eget ønske. Å gå glipp av cup og kamp er null stress, det blir rikelig med anledninger til å være med, og ingen foreldre er med på alt. Kan jo være barnet ønsker andre aktiviteter der du ikke er så mye med, som speider eller kor. Ja det er kjipt nr det er din tur med rød dag, men som andre sier handler det jo også mye om innstilling. Du har fri halve dagen, fokuser på den delen. Julaften kveld er den kjipeste vakten, men det kommer også sjelden. Har flere kolleger som valgte å melde seg til denne når barnet var 1-2-3 år, for da var barnet lite med, skjønte ikke hva som skjedde og gaver kunne åpnes når begge foreldrene var der enten tidligere på dagen eller dagen etter. Da var det mange år til det var deres tur neste gang. Eller nattevakt en måte å kunne værer til stede på, forutsatt at du klarere å sove på dagen. Da er det færre vakter, bedre betalt og man er våken hele ettermiddag/kveld når barna er hjemme. Du kan både levere og hente i bhg om nødvendig også.

Jeg tok viderutdanning etter 15 år som sykepleier, men fant fort ut at det å bare jobbe dag ikke var det helt store, så nå har jeg et par vakter i mnd og 5-6 helger i året. Da får jeg fri på dagtid innimellom til lege, tannlege ect, håndverkere hjem, få bilen verksted o.l. som er enklest å ta på dagtid, samt mulighet for å sove litt lenger i ukedagene innimellom. Og litt mer lønn. De fleste av kollegene mine gjør det samme, selv om de har mulighet for ren dagstilling så ønsker de litt turnus, men ikke så mye som sengepost krever. 

Anonymkode: f977b...77c

Akuratt det jeg ønsker! Hvordan får man til det? Vurderer kanskje videreutdanning i stomisykepleie. Jobbe delvis på poliklinikk hvis jeg er heldig, delvis på sengepost.  Men vet ikke om det er realistisk 

Skrevet

Hva med videreutdanning? Helsesøster f.eks.?

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (1 minutt siden):

Hva med videreutdanning? Helsesøster f.eks.?

Problemet med slike utdanninger er at ingen arbeidsgivere (såvidt meg er bekjent) dekker noen utgifter til utdanning på samme måte som feks intensiv, operasjon osv. 1,5 år uten lønn får ikke så mange barnefamilier til 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Akuratt det jeg ønsker! Hvordan får man til det? Vurderer kanskje videreutdanning i stomisykepleie. Jobbe delvis på poliklinikk hvis jeg er heldig, delvis på sengepost.  Men vet ikke om det er realistisk 

Tar videreutdanning i operasjon eller anestesi. Kommer litt an på hvor du bor, for behovet er ikke like stort alle steder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tar videreutdanning i operasjon eller anestesi. Kommer litt an på hvor du bor, for behovet er ikke like stort alle steder. 

Det er jo fortsatt turnus på de fleste operasjonsavdelinger og anestesiavdelinger. Skal du unngå turnus, så må du være en av disse på Volvat eller noe liknende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Problemet med slike utdanninger er at ingen arbeidsgivere (såvidt meg er bekjent) dekker noen utgifter til utdanning på samme måte som feks intensiv, operasjon osv. 1,5 år uten lønn får ikke så mange barnefamilier til 

Jeg tok samlingsbasert master på fulltid over 2 år ved siden av full jobb. Var i tillegg alenemamma. Det går hvis man vil.

Anonymkode: 76745...0df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg tok samlingsbasert master på fulltid over 2 år ved siden av full jobb. Var i tillegg alenemamma. Det går hvis man vil.

Hvilken master tok du?

Anonymkode: f110c...f39

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke behov for noe av det der jeg bor dessverre 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det gikk for DEG betyr ikke at det går for alle hvis de vil. Noen har boliglån med HØYE utgifter (særlig etter renteøkning), flere barn enn deg kanskje, kanskje partner ikke har høy nok lønn. Og som par får man da ingen støtteordninger hvis inntekt til den ene faller bort. Har selv vært alenemamma med ett barn. Var da lettere å studere enn nå med flere barn og mann. For var mange gunstige stønader, og hadde og MYE lavere utgifter. 

Skrevet
PrivatiserAlt skrev (10 timer siden):

Det er jo fortsatt turnus på de fleste operasjonsavdelinger og anestesiavdelinger. Skal du unngå turnus, så må du være en av disse på Volvat eller noe liknende. 

Det er merkelig hvor bastant du uttaler deg om helsevesenet i tråd etter tråd, og så kommer du med svar som viser at du ikke aner hva du snakker om.  Det mange steder i det offentlig helsevesenet der turnus enten er helt fraværene, eller minimal ifht det man må ha som sykepleier på sengepost. Kirurgi gjøres hovedsaklig dagkirurgisk, dvs at det er på dagtid behovet for personell er definitivt størst. Sykehus uten akuttkirurgi har kun operasjonpersonell på dagtid (noen kan ha hjemmebackup i tilfelle komplikasjoner), det er også helt vanlig med rene dagkirurgiske avdelinger der arbeidstiden er 7.30 -15.30 ish. Også poliklinikker med kirurgi drives på dagtid, selv om noen kan ha vakter som går til kl 17-18. På avdelinger med heldøgnsdrift er det gjerne ett team igjen når dagvakten går, ofte er natt på tilkalling, kun der det er føde/barsel eller traume må man ha fullt team tilstede på huset. Anestesi trengs i beredskap, men det holder med 1-2. Derfor går det fint ann å få dagtidsjobb, evt primært dagtid med noen få vakter slik jeg har, på offentlig sykehus landet over. 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ikke behov for noe av det der jeg bor dessverre 

Veldig merkelig. I hele landet er det enten mangel på anestesi eller operasjon, noe steder begge deler. Hvis du jobber på sykehus som er dekket på alt så lurere jeg veldig på hvilket sykehus du jobber ved, for det meldes behov all over når det er opptelling i fagmiljøet. Merk at du ikke kan sjekke behov ved å se stillingsutlysninger, da mange stillinger ikke lyses ut fordi man vet det ikke er folk. 

Skrevet

Her hvor eg bor, krangler dei som jobber i helsevesenet om å gå turnus. Alle vil ha langvakter. I snitt 3 dager på 7 av

• Liker 1
Skrevet
PrivatiserAlt skrev (12 timer siden):

Spørsmålet mitt var ikke å unngå turnus da, men få en  turnus med mindre helg, kveld og natt feks. Men fortsatt noe turnus da en ufleksivel dagjobb UTEN fleksitid nesten er verre enn turnus når man har barn hvis du spør meg. Hun svarte på mitt spørsmål om hvor man får disse jobbene, men dessverre ikke marked for det (operasjon + anestesi )der jeg bor 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er merkelig hvor bastant du uttaler deg om helsevesenet i tråd etter tråd, og så kommer du med svar som viser at du ikke aner hva du snakker om.  Det mange steder i det offentlig helsevesenet der turnus enten er helt fraværene, eller minimal ifht det man må ha som sykepleier på sengepost. Kirurgi gjøres hovedsaklig dagkirurgisk, dvs at det er på dagtid behovet for personell er definitivt størst. Sykehus uten akuttkirurgi har kun operasjonpersonell på dagtid (noen kan ha hjemmebackup i tilfelle komplikasjoner), det er også helt vanlig med rene dagkirurgiske avdelinger der arbeidstiden er 7.30 -15.30 ish. Også poliklinikker med kirurgi drives på dagtid, selv om noen kan ha vakter som går til kl 17-18. På avdelinger med heldøgnsdrift er det gjerne ett team igjen når dagvakten går, ofte er natt på tilkalling, kun der det er føde/barsel eller traume må man ha fullt team tilstede på huset. Anestesi trengs i beredskap, men det holder med 1-2. Derfor går det fint ann å få dagtidsjobb, evt primært dagtid med noen få vakter slik jeg har, på offentlig sykehus landet over. 

Veldig merkelig. I hele landet er det enten mangel på anestesi eller operasjon, noe steder begge deler. Hvis du jobber på sykehus som er dekket på alt så lurere jeg veldig på hvilket sykehus du jobber ved, for det meldes behov all over når det er opptelling i fagmiljøet. Merk at du ikke kan sjekke behov ved å se stillingsutlysninger, da mange stillinger ikke lyses ut fordi man vet det ikke er folk. 

Gjelder Kalnes. Hører det er rimelig fylt opp med disse stillingene pga utdannignsstillinger som har vært tidligere år. Ser sjelden stillinger her. Så veldig vanskelig å få seg jobb her i følge alle jeg snakker med , og pendling til Oslo der jeg bor er litt uaktuelt da det er veldig langt.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Spørsmålet mitt var ikke å unngå turnus da, men få en  turnus med mindre helg, kveld og natt feks. Men fortsatt noe turnus da en ufleksivel dagjobb UTEN fleksitid nesten er verre enn turnus når man har barn hvis du spør meg. Hun svarte på mitt spørsmål om hvor man får disse jobbene, men dessverre ikke marked for det (operasjon + anestesi )der jeg bor 

Hvem er dei heldige" som bare skal jobbe helg da??

du jobber vel ca en helg i mnd?

Skrevet
Soft mann skrev (1 time siden):

Hvem er dei heldige" som bare skal jobbe helg da??

du jobber vel ca en helg i mnd?

Hvor får du det fra at noen bare skal jobbe helg? Det har ingenting med saken å gjøre? Jeg er ikke ute etter å jobbe mindre på en sengepost så skal noen andre jobbe mer. Er ikke det jeg snakker om... Jeg spør om hvilke deler av helsetjenesten KAN man jobbe sånn...

Største problemet er vel ikke helga i seg selv men at uka man har arbeidshelga så jobber man 6 dager jobb den uka. Og så er 2 av disse i helga og ytterligere kanskje 2 kveldsvakter ukedagene. Tilsammen 4  dager vekk fra barna som andre har med sine barn.  Og 2-3 kvelder/netter per uke i snitt ellers blir jo til sammen ganske mye tid vekk fra barna. Da er det hyggeligere med turnusen til en operasjonssykepleier der man går en del dagvakter og får mer tid hjemme, men fortsatt kvelder i blant(kjekt å ha for legetimer, møter på skole osv). Når man jobber ren dagstilling UTEN fleksitid (feks vil en leder ha noe mer fleksitid) så er det ekstremt vanskelig å finne tid til alle møter osv på skole og i barnehagen samt legetimer og alt annet.  Bare synd at det jeg bor er markedet ganske "mettet" på operasjonssykepleiere. 

Skrevet

Alternativt er jo å begynne på et sykehjem. Der er det mest dagskift

Skrevet
Soft mann skrev (17 minutter siden):

Alternativt er jo å begynne på et sykehjem. Der er det mest dagskift

Stemmer igrunn inne. 2-3 kveldsvakter i uka + tredjehver helg. Største forskjellen er vel at man slipper natt.  Fikk ikke noe mer tid til familielivn når jeg på sykehjem vs sengepost akkurat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stemmer igrunn inne. 2-3 kveldsvakter i uka + tredjehver helg. Største forskjellen er vel at man slipper natt.  Fikk ikke noe mer tid til familielivn når jeg på sykehjem vs sengepost akkurat. 

Ikke* 

Familielivet*

Gikk litt fort i svingene her ser jeg 

Skrevet

Uansett så må man vel begynne med det som ikke andre vil ha. Etterhvert som en har vert på samme arbplass en stund så får en vel velge mer selv, tenker eg. 
eg jobber selv 55 timer i snitt, dette for å ha råd til barnebidrag og en plass å bu. Eg har bare fri søndager, men vurderer og finne meg søndagsarbeid og. Dette for at eg ønsket å bo nærme ungene, dei er tenåringer. 
så eg kan se dem, men har ikke råd til å gjøre noe som koster penger.

livet er tøft, men det er alltid noen som har det verre en meg, tenker eg☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...