Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

… blir helt utslitt av å ha dårlig samvittighet konstant overfor barn (som ikke liker at jeg jobber turnus) og mann (som aldri klager over arbeidstidene og ikke skjønner problemet mitt😅). 

Jeg får vondt i magen når jeg tenker på fremtidige julaftener, nyttårsaftener, 17.maier, turneringer, kamper osv. sjekker ny turnus hvert år med en klump i magen. Jobber jeg eller har jeg fri? Hadde det bare vært meg så hadde jeg ikke brydd meg, er faktisk litt koselig å jobbe røde dager. Men barna mine liker det ikke, forståelig nok. Jeg er så redd for at de skal vokse opp og tenke at jeg deltok for lite på ting, også lider jeg av en solid dose FOMO (fear of missing out). Dette blir ikke lettere jo eldre ungene blir bare så det er sagt. 

Hvordan takle den dårlige samvittigheten?

Anonymkode: f110c...f39

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjøre en stor sak ut av det? Hvis du gjør en stor sak ut av at du jobber 17. mai eller julaften, ja da vil ikke ungene like det. Da blir du lei deg, og så blir det selvforsterkende. 
Jeg er gift med en lege, så jeg vet hvordan det er. Når han jobber 17. mai eller julaften, så er hverken han eller jeg lei oss for det, og vi er ikke negative ovenfor barna heller.

«Ja, pappa jobber julaften i år. Noen må jo passe på at de syke folkene på sykehuset blir friske. Kanskje han rekker hjem til julemiddagen, det blir fint!» 

«Pappa jobber 17. mai i år, så han må spise is når han kommer hjem. Kanskje vi ser ham når toget går forbi sykehuset!»

Anonymkode: c1665...b4b

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vel. Jeg sliter ikke med dårlig samvittighet. At jeg jobber et skift på julaften eller et par dager i påsken er en ganske så triviell sak. 

Hvorfor søker du deg ikke andre type stillinger?

Anonymkode: a4d8a...93f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og kamper og turneringer og skoleavslutninger og sånt - altså, det vil bli SÅ mange av dem opp gjennom. Om du går glipp av en kamp eller tre, så går det HELT fint. Her må du først og fremst jobbe med egen innstilling. Eller finne deg en annen jobb. Men det DU har som innstilling, det påvirker ungene. 
Mannen min valgte en turnusjobb. Jeg valgte ham. Vi valgte å få barn. Da må man innimellom jobbe julaften, påskeaften og 17. mai, og man kan ikke se alle kampene. 

Anonymkode: c1665...b4b

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

… blir helt utslitt av å ha dårlig samvittighet konstant overfor barn (som ikke liker at jeg jobber turnus) og mann (som aldri klager over arbeidstidene og ikke skjønner problemet mitt😅). 

Jeg får vondt i magen når jeg tenker på fremtidige julaftener, nyttårsaftener, 17.maier, turneringer, kamper osv. sjekker ny turnus hvert år med en klump i magen. Jobber jeg eller har jeg fri? Hadde det bare vært meg så hadde jeg ikke brydd meg, er faktisk litt koselig å jobbe røde dager. Men barna mine liker det ikke, forståelig nok. Jeg er så redd for at de skal vokse opp og tenke at jeg deltok for lite på ting, også lider jeg av en solid dose FOMO (fear of missing out). Dette blir ikke lettere jo eldre ungene blir bare så det er sagt. 

Hvis det påvirker deg såpass, kan du ikke prøve å få deg en dagjobb? Jobber dag i helse, og det er helt nydelig. 

Anonymkode: 00b90...efa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det påvirker deg såpass, kan du ikke prøve å få deg en dagjobb? Jobber dag i helse, og det er helt nydelig. 

Jeg prøver, er ikke så lett dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg prøver, er ikke så lett dessverre. 

Nei det er jo kanskje ikke flust av sånne stillinger. Hvilket fagfelt jobber du innen? Tror dagjobb er lettere å få i psykiatri enn somatikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei det er jo kanskje ikke flust av sånne stillinger. Hvilket fagfelt jobber du innen? Tror dagjobb er lettere å få i psykiatri enn somatikk. 

Jobber i somatikken på sykehus. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det lett å få dagjobb i psykiatrien uten videreutdanning?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Normaliser dette. Det er ganske så vanlig at en av foreldrene jobber skift, også i ferier og på helligdager. Jeg er vokst opp i en slik familie og har på ingen måte tatt skade av det (!). Det er slik vi alle bidrar til samfunnet. 

Anonymkode: 1697f...d0f

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, helst master + videreutdanning.

Anonymkode: 1697f...d0f

AnonymBruker
Skrevet

Du er heldig som har en mann som ikke ser problemet! 

Vi er flere som har menn som opplever det som et problem, noe jeg forstår. 

Jeg jobbet tredelt turnus til barnet var to år. Far jobbet mandag-fredag. Fri i helgene. Jeg jobbet stort sett 2 aftenvakrer i uken, hver tredje helg, nattevakter innimellom, og litt dagvakter. Startet da 07. Mannen var heldig og fikk lov å flekse litt for å levere i barnehagen som åpnet 07. Han måtte også rekke hjem til barnehagen stengte når jeg hadde aftenvaktet. Grunnet kø var det veldig stress. Etter hektisk arbeidsuke for han, måtte han stille opp hver tredje helg for så å gå rett på ny arbeidsuke. Turnus krevde også sitt av meg. Sov dårligere. Gikk så over til å kun jobbe natt. Gikk litt ned i stilling, men grunnet tillegg får jeg ok lønn. Jobber riktignok like mange helger, men færre vakter per mnd. Mer fritid. Dessverre fikk vårt barn litt problemer med søvnen en tid, og det ble mer krevende for far som var alene hjemme, og måtte stille på jobb med lite søvn og ingen avlastning på natten av meg. Men vi merker forskjell. Jeg har også mer tid til diverse ærend, hus og hjem slik vi har mer familietid nær han og barnet er hjemme. Barnet har også kortere dager når jeg har fri. Og innimellom en fridag hvor jeg og barnet gjør noe kjekt. Får stort sett fri/byttet ved planleggingsdager slik far slipper ta ut fri. Det er verre med høytider og ferier. Ikke lett å få alt til å gå opp. Men siden jeg jobber færre vakter nå, så jobber jeg stort sett enten jul, nyttår, påske eller 17mai. Jobber med noen godt voksne som gjerne jobber med i høytider grunnet tillegg, og som har voksne barn. Men det kan selvsagt ikke forventes at de jobber mer. 

Hvis jeg jobber høytid pleier vi å ha noe ekstra kos en dag før/etter. Åpner gave fra oss foreldre, litt god mat, julegodt. Jeg og far åpner gaver fra barnet. 

Men jeg vil ikke ha det slik. Etterhvert blir det nok aktiviteter/cuper i helgene, skole arrangement, ferier som må planlegges og stresses med (barnet må jo ha fri enkelte uker når de begynner på skolen). Og jeg liker ikke å gå glipp av helger og høytider, selv om det er noe jeg må. Ser etter andre jobber, men er ikke så lett. Hører flere sliter med det samme. Det er nok en del foreldre som søker ek vekk fra turnus når de får barn.

Anonymkode: fb149...b16

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer nok veldig an på. I spesialisthelsetjenesten (hvert fall her) er det krav om videreutdanning. Der jeg jobber (rus pg psykisk helse i kommunen) er det ikke det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke prøve å bytte bort vaktene da? Jobber også i helsevesenet som ekstrahjelp og jeg får aldri jobbe røde dager, for da vil "alle" jobbe selv, ettersom det er så godt betalt.. 😛

Anonymkode: 75e5f...6b2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med mor som er lege, men sitter ikke igjen med noen følelse av at hun var mye borte, jobbet mye eller ikke var tilstede på alt(det meste). Selv om hun sikkert var det, så er det ikke det jeg følte og opplevde der og da. Det tror jeg har mye med foreldrenes innstilling og hvordan du forholder deg til det. Det er masse folk som jobber på julaften og du jobber vel ikke 16 timers vakt heller. Enten har man koselig julelunsj før mor drar på jobb, eller så kommer mamma hjem til ferdig middag, dessert og pakker. Og far er jo der. Det var kanskje også viktig i min oppvekst at far var veldig, veldig tilstede. Lagde mat, fikset, kjørte, lagde frokost og matpakke osv. Eneste jeg husker er at jeg måtte være stille noen timer etter skolen de gangene mamma hadde nattevakt, men da hadde vi jo en god og lang ettermiddag og kveld sammen etterpå. I tillegg var moren min veldig aktiv og trente flere ganger i uken. På tross av det følte jeg at hun var tilstede hele tiden. 

Du kan snu dette og følelsene rundt det. Du kan ikke være med på alt alltid selv om du har 8-16 jobb uansett. 

Anonymkode: 4090f...aaa

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ang kamper og andre fritisdarrangenenter. Jeg husker aldri at mine foreldre var med på noen av dem. Jeg gav fullstendig f.. i om de satt på sidelinjen og lot som det var gøy å se på meg spille fotball 👀 . Interessen for ballspill og andre idretter går som regel over uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobben var ikke viktig nok for meg, ville ikke gå glipp av så mye. Sa opp og jobbet vakter en stund som jeg plukket etter takket ja til ettersom det passet. Så fikk jeg dagvakt innen videreutdanningen min i psykisk helse.

Anonymkode: 3a0ae...807

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har vokst opp med mor som er lege, men sitter ikke igjen med noen følelse av at hun var mye borte, jobbet mye eller ikke var tilstede på alt(det meste). Selv om hun sikkert var det, så er det ikke det jeg følte og opplevde der og da. Det tror jeg har mye med foreldrenes innstilling og hvordan du forholder deg til det. Det er masse folk som jobber på julaften og du jobber vel ikke 16 timers vakt heller. Enten har man koselig julelunsj før mor drar på jobb, eller så kommer mamma hjem til ferdig middag, dessert og pakker. Og far er jo der. Det var kanskje også viktig i min oppvekst at far var veldig, veldig tilstede. Lagde mat, fikset, kjørte, lagde frokost og matpakke osv. Eneste jeg husker er at jeg måtte være stille noen timer etter skolen de gangene mamma hadde nattevakt, men da hadde vi jo en god og lang ettermiddag og kveld sammen etterpå. I tillegg var moren min veldig aktiv og trente flere ganger i uken. På tross av det følte jeg at hun var tilstede hele tiden. 

Du kan snu dette og følelsene rundt det. Du kan ikke være med på alt alltid selv om du har 8-16 jobb uansett. 

Takk, det er sånne ting jeg trenger å høre❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har samme opplevelse som barn av noen som jobbet turnus. Husker ikke en gang at hun ikke var der under middagen på julaften jeg :)

Anonymkode: f138b...6c0

AnonymBruker
Skrevet

Min mor hadde etterdagsjobb hele bhg-tiden min, kan ikke si jeg husker noe av det, selv om jeg vet at vi var hjemme med min far hver ettermiddag/kveld. Følte aldri noe manglet. Jeg er også sykepleier, jobbet en del tredelt og mye natt, har nå primært dagtid med noen vakter etter eget ønske. Å gå glipp av cup og kamp er null stress, det blir rikelig med anledninger til å være med, og ingen foreldre er med på alt. Kan jo være barnet ønsker andre aktiviteter der du ikke er så mye med, som speider eller kor. Ja det er kjipt nr det er din tur med rød dag, men som andre sier handler det jo også mye om innstilling. Du har fri halve dagen, fokuser på den delen. Julaften kveld er den kjipeste vakten, men det kommer også sjelden. Har flere kolleger som valgte å melde seg til denne når barnet var 1-2-3 år, for da var barnet lite med, skjønte ikke hva som skjedde og gaver kunne åpnes når begge foreldrene var der enten tidligere på dagen eller dagen etter. Da var det mange år til det var deres tur neste gang. Eller nattevakt en måte å kunne værer til stede på, forutsatt at du klarere å sove på dagen. Da er det færre vakter, bedre betalt og man er våken hele ettermiddag/kveld når barna er hjemme. Du kan både levere og hente i bhg om nødvendig også.

Jeg tok viderutdanning etter 15 år som sykepleier, men fant fort ut at det å bare jobbe dag ikke var det helt store, så nå har jeg et par vakter i mnd og 5-6 helger i året. Da får jeg fri på dagtid innimellom til lege, tannlege ect, håndverkere hjem, få bilen verksted o.l. som er enklest å ta på dagtid, samt mulighet for å sove litt lenger i ukedagene innimellom. Og litt mer lønn. De fleste av kollegene mine gjør det samme, selv om de har mulighet for ren dagstilling så ønsker de litt turnus, men ikke så mye som sengepost krever. 

Anonymkode: f977b...77c

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...