AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli I går kveld hadde jeg naboen på besøk og han tok på håndtak og bordflater, spiste sammen med oss og virket frisk og fin. Idag mötte jeg han i oppgangen og da fortalte han at han hadde fått covid, med høy feber og stygg hoste. Da han fortalte meg dette stod han en liten meter unna meg, og jeg skyndte meg ned trappen og låste meg inn. Da jeg kom hjem spritet jeg alle håndtak som jeg visste han hadde tatt på. Jeg hadde covid i 2022 og har siden vært sykemeldt av utmattelse, så det siste jeg trenger er en ny runde covid som ødelegger resten av helsen. Jeg har det siste året faktisk sluttet å være stresset og bekymret for å bli smittet, og trodde at covid egentlig var borte. Naboen hadde nettopp kommet tilbake fra ferie i Portugal, og har sikkert dratt med seg viruset derifra. Anonymkode: d4790...209 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Det smitter jo like lett som før. Men vi blir vel ikke like syke som før derfor driver vi ikke med tiltak lenger. Her har vi fått det rett før skolen starter eller ved skoleoppstart hvert år for alle samles og alle har vært på tur. Anonymkode: 78966...fa9 3 1
Mezzosoprena Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): I går kveld hadde jeg naboen på besøk og han tok på håndtak og bordflater, spiste sammen med oss og virket frisk og fin. Idag mötte jeg han i oppgangen og da fortalte han at han hadde fått covid, med høy feber og stygg hoste. Da han fortalte meg dette stod han en liten meter unna meg, og jeg skyndte meg ned trappen og låste meg inn. Da jeg kom hjem spritet jeg alle håndtak som jeg visste han hadde tatt på. Jeg hadde covid i 2022 og har siden vært sykemeldt av utmattelse, så det siste jeg trenger er en ny runde covid som ødelegger resten av helsen. Jeg har det siste året faktisk sluttet å være stresset og bekymret for å bli smittet, og trodde at covid egentlig var borte. Naboen hadde nettopp kommet tilbake fra ferie i Portugal, og har sikkert dratt med seg viruset derifra. Anonymkode: d4790...209 Er det ikke litt 2020 å skylde covid-smitte på de som har vært i utlandet? 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli Selger de i det hele tatt tester lenger? Det smitter som før. Og er fortsatt like ufarlig som en runde forkjølelse. Anonymkode: 76acc...6d4 2 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli Mezzosoprena skrev (7 minutter siden): Er det ikke litt 2020 å skylde covid-smitte på de som har vært i utlandet? Altså, hvis han kom hjem fra ferie og ble syk dagen etter så har han jo fått det i utlandet, da. Det er bare slik inkubasjonstid fungerer, så det er jo fakta. Anonymkode: ec4bc...ff1 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selger de i det hele tatt tester lenger? Det smitter som før. Og er fortsatt like ufarlig som en runde forkjølelse. Anonymkode: 76acc...6d4 TS blir alvorlig syk av det, så da er det mer farlig for henne enn forkjølelse. Og det er det også for ganske mange andre... Anonymkode: ec4bc...ff1 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli Kjenner folk som ble veldig syke av corona nå i Spania . De lå syke halve ferien. De hadde også hatt det før og var vaksinerte . Anonymkode: 33af5...690 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Covid blir aldri borte. FHI gikk jo ut like før sommeren med at covid smitte var på vei opp. Kommer garantert en ny vaksine i høst. Men nå er det eldre fra 75 år og oppover + syke som anbefales vaksinert. Anonymkode: 400d8...5d2 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS blir alvorlig syk av det, så da er det mer farlig for henne enn forkjølelse. Og det er det også for ganske mange andre... Anonymkode: ec4bc...ff1 Men det går jo aldri bort. Akkurat som at svineinfluensa sirkulerer hvert år nå, og fortsatt mutererer seg. Og alle andre runder vi har hatt med slikt. De fleste av oss har nok hatt covid mange, mange ganger nå. Virusene blir svakere over tid. Anonymkode: 76acc...6d4 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): I går kveld hadde jeg naboen på besøk og han tok på håndtak og bordflater, spiste sammen med oss og virket frisk og fin. Idag mötte jeg han i oppgangen og da fortalte han at han hadde fått covid, med høy feber og stygg hoste. Da han fortalte meg dette stod han en liten meter unna meg, og jeg skyndte meg ned trappen og låste meg inn. Da jeg kom hjem spritet jeg alle håndtak som jeg visste han hadde tatt på. Jeg hadde covid i 2022 og har siden vært sykemeldt av utmattelse, så det siste jeg trenger er en ny runde covid som ødelegger resten av helsen. Jeg har det siste året faktisk sluttet å være stresset og bekymret for å bli smittet, og trodde at covid egentlig var borte. Naboen hadde nettopp kommet tilbake fra ferie i Portugal, og har sikkert dratt med seg viruset derifra. Anonymkode: d4790...209 Som andre sier, det smitter like lett som før og på samme måte som alltid. Hovedsaklig gjennom dråpesmitte fra pust og munn. Forskjellen fra da pandemien startet, er at nå er så mange vaksinert og så mange har hatt en runde eller flere med Covid og bygget antistoffer i kroppen, slik at de fleste som blir smittet blir langt mindre syke, eller ikke syke i det hele tatt av smitten. Så er det selvsagt noen som allikevel blir syke av ulike grunner. Kanskje er immunforsvaret svekket eller de har andre tilstander som gjør dem sårbare. Det skal gå an å få oppfriskningsdoser av vaksinen, men om du nå allerede er smittet, vil det være for seint for denne gangen. Anonymkode: b78ee...3bf 1
Mezzosoprena Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Altså, hvis han kom hjem fra ferie og ble syk dagen etter så har han jo fått det i utlandet, da. Det er bare slik inkubasjonstid fungerer, så det er jo fakta. Anonymkode: ec4bc...ff1 Åja, du trodde jeg ikke visste hvordan inkubasjonstid fungerte 🤣 Nei, det var mer det at det var fullstendig irrelevant at han nettopp har vært i Portugal, da det er like sannsynlig å bli smittet av en person som har vært i Norge hele ferien sin, da dette er en sykdom som sirkulerer i samfunnet hele tiden nå... 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli Her jeg bor var det mye covid i vår, og mange som ble skikkelig syke (ikke dødelig). Vet ikke om det har mutert igjen eller om det skyldes at det er noen år siden vaksinasjon for de fleste. De jeg kjenner, og meg selv, ble i hvert fall mye sykere denne runden enn tidligere. Anonymkode: 77877...77d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli Jeg er ung og frisk. Hadde trolig covid nå i sommerferien. 16 døgn med av- og på feber, mye hodepine. Har fremdeles nå 3 uker etter symtomdebut noe hodepine, sår i munnen, belegg på tunga, ganske slapp/sliten. Ingen andre i familien ble syke. Så forløpet varierer en del. Anonymkode: 809a2...04c 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #14 Skrevet 30. juli Over tid er det jo gjerne sånne at de både mest smittsomme og minst alvorlige variantene vinner frem - siden det er de som klarer å spre seg best. Så lenge de produserer nok smittestoff, selvfølgelig. Det kan godt hende at en variant du pådrar deg nå på ingen måte gjør deg noe særlig dårlig. Det selv om du ble veldig skadet av en variant i 2022. Det er igrunn ganske sannsynlig at versjonen du er eksponert for denne gang er mindre alvorlig. Jeg skjønner bekymringen, selvfølgelig. Jeg tenker lite på covid, ble lite plaget da jeg fikk det og følger først og fremst de grunnleggende rådene om hvor lenge holde meg hjemme ved luftveisinfeksjoner og utviser litt ekstra hensyn overfor de jeg skjønner at er særlig sårbare. Men for noen er det alvorlig, det treffer og gir kraftige senfølger, og det må man ha respekt og forståelse for. Likevel er det sånn at covid som mer særskilt helsekrise er over. Det betyr ikke at covid er borte, det betyr snarere at det bare er en av mange luftveisinfeksjoner som ikke vies markant mer oppmerksomhet enn de andre. Det er til enhver tid massevis av covid-smitte i Norge, og du har vært eksponert for det en haug med ganger de siste årene du også. Dine forholdsregler og tiltak har sikkert redusert risikoen en del, men eksponert har du vært. Gang på gang. Og det har gått fint. Vi får håpe og tro det gjør det nå også. Anonymkode: 14026...696 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #15 Skrevet 30. juli Mezzosoprena skrev (3 timer siden): Åja, du trodde jeg ikke visste hvordan inkubasjonstid fungerte 🤣 Nei, det var mer det at det var fullstendig irrelevant at han nettopp har vært i Portugal, da det er like sannsynlig å bli smittet av en person som har vært i Norge hele ferien sin, da dette er en sykdom som sirkulerer i samfunnet hele tiden nå... Ok, det var ikke det du skrev. Du må kanskje uttrykke deg tydeligere da. Anonymkode: ec4bc...ff1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #16 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selger de i det hele tatt tester lenger? Det smitter som før. Og er fortsatt like ufarlig som en runde forkjølelse. Anonymkode: 76acc...6d4 Hvis det er så ufarlig, hvorfor er jeg da på fjerde året med utmattelse, uten jobb, uten noe særlig fysisk aktivitet eller et sosialt liv. Før covid i 2022 løp jeg motbakkeløp, jobbet som førskolelærer, var en fungerende mor og kone. ts Anonymkode: d4790...209 5 1
Mezzosoprena Skrevet 31. juli #17 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ok, det var ikke det du skrev. Du må kanskje uttrykke deg tydeligere da. Anonymkode: ec4bc...ff1 🤣 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis det er så ufarlig, hvorfor er jeg da på fjerde året med utmattelse, uten jobb, uten noe særlig fysisk aktivitet eller et sosialt liv. Før covid i 2022 løp jeg motbakkeløp, jobbet som førskolelærer, var en fungerende mor og kone. ts Anonymkode: d4790...209 Jeg har full forståelse for hva du går gjennom, men når vi snakker om farlige virus så snakker vi på gruppenivå, ikke det enkelte individ. Vi har bestandig hatt langtidssykdom etter diverse infeksjoner, og derfor er det også naturlig at covid vil en andel av de smittede langtidsplager og/eller kronisk sykdom. Det er selvfølgelig kjempetrist for de det skjer med, men samtidig så er ikke dette noe som skjer de fleste som blir smittet, og derfor kan vi på gruppenivå si at viruset ikke er spesielt farlig. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 20.42): Men det går jo aldri bort. Akkurat som at svineinfluensa sirkulerer hvert år nå, og fortsatt mutererer seg. Og alle andre runder vi har hatt med slikt. De fleste av oss har nok hatt covid mange, mange ganger nå. Virusene blir svakere over tid. Anonymkode: 76acc...6d4 I forhold til immunforsvaret vårt, som blir svakere etter hver runde med Covid, blir viruset relativt sett sterkere; det er derfor man idag, godt over fem år etter det første utbruddet, ser at så mange strever med long-covid og har langvarige sykdomsforløp. I stedet for at immunforsvaret lærer motstanderen å kjenne og blir styrket etter å ha hatt sykdommen, skjer det stikk motsatte her; kroppens immunforsvar blir svekket etter en ny runde med korona. Og det kommer ikke til å bli bedre om fem nye år; i mellomtiden vil befolkningens immunforsvar ha svekket seg enda mer, og sykdomsforløpet kommer til å bli alvorligere selv om viruset i seg selv blir svakere. Anonymkode: fba9d...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 20.34): TS blir alvorlig syk av det, så da er det mer farlig for henne enn forkjølelse. Og det er det også for ganske mange andre... Anonymkode: ec4bc...ff1 Hun er sikkert vaksinert da, så da er det jo værre enn for oss som ikke tok sprøyter. 🤷🏽♀️ Anonymkode: cbab1...0f4 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I forhold til immunforsvaret vårt, som blir svakere etter hver runde med Covid, blir viruset relativt sett sterkere; det er derfor man idag, godt over fem år etter det første utbruddet, ser at så mange strever med long-covid og har langvarige sykdomsforløp. I stedet for at immunforsvaret lærer motstanderen å kjenne og blir styrket etter å ha hatt sykdommen, skjer det stikk motsatte her; kroppens immunforsvar blir svekket etter en ny runde med korona. Og det kommer ikke til å bli bedre om fem nye år; i mellomtiden vil befolkningens immunforsvar ha svekket seg enda mer, og sykdomsforløpet kommer til å bli alvorligere selv om viruset i seg selv blir svakere. Anonymkode: fba9d...7b7 Barberbladhals-virus sprer seg i USA En ny covidvariant med det lekre tilnavnet «barberbladhals» har spredt seg til mer enn halvparten av USAs delstater. https://www.vg.no/nyheter/i/dRVBdj/nye-covid-varianter-i-usa-og-spania-barberbladhals Sitat Varianten har fått sitt dramatiske kallenavn på grunn av rapporter om sterke halssmerter hos smittede. Pasienter beskriver følelsen som å ha halsen full av barberblad eller knust glass. Man hadde også vondt i halsen av Covid før, men ikke i dette omfanget. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun er sikkert vaksinert da, så da er det jo værre enn for oss som ikke tok sprøyter. 🤷🏽♀️ Anonymkode: cbab1...0f4 Ja, vaksinen ser ut til å være effektiv for å hindre sykdom. Ingen vaksinerte blir jo syke. Eller kanskje ikke ... Anonymkode: fba9d...7b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå