AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Skal kjøpe en signalforsterker sånn at jeg får wifi i hele boligen. Pga påbygg er det en gammel yttervegg midt i boligen, og wifi kommer ikke gjennom den. Hvilke merke har god kvalitet? Annet å tenke på når jeg velger hvilken jeg skal kjøpe? Anonymkode: 79ead...cce
TBL12 Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal kjøpe en signalforsterker sånn at jeg får wifi i hele boligen. Pga påbygg er det en gammel yttervegg midt i boligen, og wifi kommer ikke gjennom den. Hvilke merke har god kvalitet? Annet å tenke på når jeg velger hvilken jeg skal kjøpe? Anonymkode: 79ead...cce Det finnes flere typer "WiFi signal forsterkere". Den mest brukte typen omtales mesh. Da er det to eller flere sendere som sammen sender ut samme WiFi nettverk. Fordel er de er enkle å sette opp og bruke. Programvaren i dem hjelper til å fordele tilkoblede enheter mellom sendere. Mesh nettverk krever i praksis sendere fra samme produsent. Dagens WiFi sender fjernes eller slås av om den er integrert i Internet leverandøren sitt utstyr. De fleste mesh løsninger benytter WiFi signal mellom sendere, men det finnes unntak. Eksempelvis TP Link Deco PX50 kan benytte strømkabelen for dataoverføring. Kan være en løsning i bygg med tykke vegger som ikke slipper igjennom WiFi signal. Merk, dataoverføring via strømkabel har også sine begrensinger, det er ikke alle steder det fungerer. Beste løsningen er med kablet nett mellom WiFi sendere. Da kan WiFi sendere plasseres der en ønsker de skal dekke et område, uten de må ha radio forbindelse til andre sendere. Ytelsen blir også bedre enn med mesh. I private boliger utgår løsningen pga. arbeidet med å fremføre kabel blir for omfattende. Siste typen WiFi forsterker kan ta imot og sende ut WiFi. Ikke allverden utvalg og gir to ulike WiFi nett. Må gjerne bytte manuelt om en går i mellom med mobilen. Det beste etter min erfaring en mesh løsning i stedet for en ren forsterker løsning. Endret 30. juli av TBL12 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli TBL12 skrev (2 timer siden): Det finnes flere typer "WiFi signal forsterkere". Den mest brukte typen omtales mesh. Da er det to eller flere sendere som sammen sender ut samme WiFi nettverk. Fordel er de er enkle å sette opp og bruke. Programvaren i dem hjelper til å fordele tilkoblede enheter mellom sendere. Mesh nettverk krever i praksis sendere fra samme produsent. Dagens WiFi sender fjernes eller slås av om den er integrert i Internet leverandøren sitt utstyr. De fleste mesh løsninger benytter WiFi signal mellom sendere, men det finnes unntak. Eksempelvis TP Link Deco PX50 kan benytte strømkabelen for dataoverføring. Kan være en løsning i bygg med tykke vegger som ikke slipper igjennom WiFi signal. Merk, dataoverføring via strømkabel har også sine begrensinger, det er ikke alle steder det fungerer. Beste løsningen er med kablet nett mellom WiFi sendere. Da kan WiFi sendere plasseres der en ønsker de skal dekke et område, uten de må ha radio forbindelse til andre sendere. Ytelsen blir også bedre enn med mesh. I private boliger utgår løsningen pga. arbeidet med å fremføre kabel blir for omfattende. Siste typen WiFi forsterker kan ta imot og sende ut WiFi. Ikke allverden utvalg og gir to ulike WiFi nett. Må gjerne bytte manuelt om en går i mellom med mobilen. Det beste etter min erfaring en mesh løsning i stedet for en ren forsterker løsning. KI igjen?. Anonymkode: 68f62...a86
Jdz Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli «Signalforsterker for WiFi» høres ut som en ekstremt dårlig idé. Det du behøver hvis du har et stort hus er en mesh-løsning. TP-Link er som regel billig og bra. Vil du ha noe mer avansert se på Asia eller Ubiquiti.
TBL12 Skrevet 31. juli #5 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): KI igjen?. Anonymkode: 68f62...a86 Innlegget er skrevet helt uten hjelp fra KI. Om jeg benytter ki merker jeg alltid inlegget med info om hvilken type ki som er benyttet.
AnonymBruker Skrevet 31. juli #6 Skrevet 31. juli TBL12 skrev (8 timer siden): Det finnes flere typer "WiFi signal forsterkere". Den mest brukte typen omtales mesh. Da er det to eller flere sendere som sammen sender ut samme WiFi nettverk. Fordel er de er enkle å sette opp og bruke. Programvaren i dem hjelper til å fordele tilkoblede enheter mellom sendere. Mesh nettverk krever i praksis sendere fra samme produsent. Dagens WiFi sender fjernes eller slås av om den er integrert i Internet leverandøren sitt utstyr. De fleste mesh løsninger benytter WiFi signal mellom sendere, men det finnes unntak. Eksempelvis TP Link Deco PX50 kan benytte strømkabelen for dataoverføring. Kan være en løsning i bygg med tykke vegger som ikke slipper igjennom WiFi signal. Merk, dataoverføring via strømkabel har også sine begrensinger, det er ikke alle steder det fungerer. Beste løsningen er med kablet nett mellom WiFi sendere. Da kan WiFi sendere plasseres der en ønsker de skal dekke et område, uten de må ha radio forbindelse til andre sendere. Ytelsen blir også bedre enn med mesh. I private boliger utgår løsningen pga. arbeidet med å fremføre kabel blir for omfattende. Siste typen WiFi forsterker kan ta imot og sende ut WiFi. Ikke allverden utvalg og gir to ulike WiFi nett. Må gjerne bytte manuelt om en går i mellom med mobilen. Det beste etter min erfaring en mesh løsning i stedet for en ren forsterker løsning. Så mye snakk om mesh, og dataoverføring over strømkabel. Men TS spør etter forsterker. De fleste vil da tenke forlenger/extender/booster, og ikke et fullt bytte av oppsettet (som mesh som regel vil kreve, spørs om det er mesh-støtte i utgangspunktet). Noe som ligner https://www.tp-link.com/uk/home-networking/range-extender/re450/ for eksempel. Har hatt en litt eldre modell fra tp link tidligere, den kastet et nytt wifi-nett (ny SSID), og støttet både kablet og trådløs tilkobling. Anonymkode: cb43e...7bd
AnonymBruker Skrevet 31. juli #7 Skrevet 31. juli Vi hadde forsterker (TP link) før, den var ustabil, og vi måtte ofte flytte den avhengig av hva vi gjorde hvor. Og var det videomøte var det kun en som kunne være "live". Kjøpte Mesh da Korona traff. Valgte Omni litt tilfeldig. Det har gitt stabil og god dekning i hele huset uten krøll i 5 sammenhengende år nå. Både jeg og mannen kan sitte i videomøter - med god kvalitet, samtidig som det streames, og flere enheter er på nett. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så mye snakk om mesh, og dataoverføring over strømkabel. Men TS spør etter forsterker. De fleste vil da tenke forlenger/extender/booster, og ikke et fullt bytte av oppsettet (som mesh som regel vil kreve, spørs om det er mesh-støtte i utgangspunktet). Noe som ligner https://www.tp-link.com/uk/home-networking/range-extender/re450/ for eksempel. Har hatt en litt eldre modell fra tp link tidligere, den kastet et nytt wifi-nett (ny SSID), og støttet både kablet og trådløs tilkobling. Anonymkode: cb43e...7bd Nei... vi plugget i hovedenheten mot ruter. Og strøm på to enheter til i hver sin ende av huset. Koblet så enheter direkte til Omni. Ferdig. Anonymkode: 7325f...4b4
TBL12 Skrevet 31. juli #8 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så mye snakk om mesh, og dataoverføring over strømkabel. Men TS spør etter forsterker. De fleste vil da tenke forlenger/extender/booster, og ikke et fullt bytte av oppsettet (som mesh som regel vil kreve, spørs om det er mesh-støtte i utgangspunktet). Noe som ligner https://www.tp-link.com/uk/home-networking/range-extender/re450/ for eksempel. Har hatt en litt eldre modell fra tp link tidligere, den kastet et nytt wifi-nett (ny SSID), og støttet både kablet og trådløs tilkobling. Anonymkode: cb43e...7bd Årsak til fokus på en komplett løsning er min erfaring med denne typen utstyr kan være komplisert å sette opp riktig. Har selv bistått med å korrigere oppsettet. WiFi på dagens sender må nå frem til der forsterkeren plasseres. Selv om det er satt opp riktig gir det to ulike WiFi nett, som ofte må velges mellom manuelt. Resultatet blir etter min erfaring dermed treg og ustabil tilgang. Løsningen blir gjerne byttet med annet etter kort tid. Det kan fungere, men det finnes bedre alternativer som ikke nødvendigvis koster så mye mer.
TBL12 Skrevet 31. juli #9 Skrevet 31. juli Tilbud på TP Link RE505X hos Kjell frem til 3. august. https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/tradlost-nettverk/repeater-for-nettverk/tp-link-re505x-wifi-repeater-ax1500-p62694
AnonymBruker Skrevet 31. juli #10 Skrevet 31. juli TBL12 skrev (4 minutter siden): Årsak til fokus på en komplett løsning er min erfaring med denne typen utstyr kan være komplisert å sette opp riktig. Har selv bistått med å korrigere oppsettet. WiFi på dagens sender må nå frem til der forsterkeren plasseres. Selv om det er satt opp riktig gir det to ulike WiFi nett, som ofte må velges mellom manuelt. Resultatet blir etter min erfaring dermed treg og ustabil tilgang. Løsningen blir gjerne byttet med annet etter kort tid. Det kan fungere, men det finnes bedre alternativer som ikke nødvendigvis koster så mye mer. Om jeg forstår deg rett har jeg samme erfaring. TP link var noe herk til tider, vi måtte flytte på den, var vi for langt unna var den ustabil mot ruter. Og. man måtte manuelt velge hva man ville være på. Nå er alle faste enheter på Omni. Og alle portable enheter velger det som gir best dekning. Eneste som kan være litt tullete er telefoner, da jeg beveger meg rundt i hus og hage, og den da hopper mellom enheter, men er en vane å bare skru av wifi om jeg beveger meg mye. Men vil ikke kalle noen av delene kompleks, uten at jeg er utpreget teknisk av meg. Man plugger i, kobler opp. Trodde jeg måtte deaktivere eksisterende ruter, men har aldri opplevd ustabilitet selv om jeg ikke har gjort det. Basert på andre ting jeg har lest og hørt vil jeg ikke anbefale Omni - selv om vi er strålende fornøyd har vi nok hatt litt flaks, da det har vært tull med enkelte modeller. Jeg går nok over til Google Nest på et tidspunkt. Anonymkode: 7325f...4b4
AnonymBruker Skrevet 31. juli #11 Skrevet 31. juli Jeg har prøvd to ulike sånne "signalforsterkere" da vi hadde trådløst nett. Det var bare tull, og de hjalp ikke en dritt. Anonymkode: 76213...3cf
newman01 Skrevet 2. august #12 Skrevet 2. august Dropp signalforsterker. Det er noe herk, vanskelig å konfigurere og ikke spesielt bra. Kjøp et nytt mesh-system med den dekningen du trenger
AnonymBruker Skrevet 2. august #13 Skrevet 2. august TS her! Takk for forklaringer! Nå forsto jeg litt mer. Fikk tips av en bekjent om å kjøpe mesh som dere også anbefaler. Denne: https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/mesh/tp-link-deco-x50-ax3000-3-pk.-p64949 Er den bra til mitt bruk? Anonymkode: 79ead...cce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå