Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flyttet til en liten hybel for snart 1 år siden. Betaler 1000kr på forskudd til strøm plus leie selvsagt. I kontrakten står det at det er oppgjør en gang i året og jeg har fortsatt ikke hørt noe angående dette.

Er ikke 1000kr mnd veldig mye for en liten hybel? Brukte kun varme i vinter, men siden april/mai så har jeg ikke hatt behov for varme.

Burde jeg ta kontakt med utleier eller bare vente?

Anonymkode: 625e3...2fe

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mye for strøm! Min leilighet er på 59kvm og jeg hadde bare en eller to regninger på over tusen kroner i vinter. Nå i sommerhalvåret ligger strømmen på et sted mellom fire og syv hundre kroner.

Anonymkode: ad5bb...752

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1000 kroner er ikke mye i 2025.

Anonymkode: cb18d...4a5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Flyttet til en liten hybel for snart 1 år siden. Betaler 1000kr på forskudd til strøm plus leie selvsagt. I kontrakten står det at det er oppgjør en gang i året og jeg har fortsatt ikke hørt noe angående dette.

Er ikke 1000kr mnd veldig mye for en liten hybel? Brukte kun varme i vinter, men siden april/mai så har jeg ikke hatt behov for varme.

Burde jeg ta kontakt med utleier eller bare vente?

Anonymkode: 625e3...2fe

1000 kr pr måned for strøm for en hybel høres mye ut, det blir 12 000 kr pr år.

Om det faktisk er brukt så mye strøm vil 1 kr pr kWh gi 12 000 kWh og 1,50 pr kWh blir 8000 kWh.
Gjennomsnitt for en leilighet er 12 000 kWh, en hybel bør bruke mindre strøm.

Er det montert en egen privat måler for hybelen? Denne typen målere må leses av manuelt. (De nye AMS målere som nettselskapene monterer leses av automatisk, men da har en eget strømabonnement og mottar regningen direkte.)

Forhåpentligvis er det bare utleier som ikke har tatt seg tiden til å gå igjennom og lage en avregning til deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe stivt er det. Hvor stivt kommer an på hva du har i hybel. Har du tørketrommel? Lader elbil? Mye gulvvarme? Dusjer ofte/bruker mye varmtvann? Det er heller ikke like lave priser denne sommeren som det har vært tidligere. Før har juni-august vært ned mot gratis, en hundrelapp eller to. Sånn er det ikke i år.

Jeg har enebolig og elbil, og har så langt i år brukt ca 13.000,- på strøm og avgifter. Da ligger jeg nok i det noe lave spekteret da, ikke uvanlig å ha en del mer enn det. Altså har jeg betalt i snitt betalt i overkant av 2000,- i mnd på en hel enebolig. Så 1000,- på hybel burde tilsi at du får igjen noe i den avregningen ja. Får håpe de har noe å avregne på da, når dere ikke har separate målere. At de ikke bare tar en «finger i været» vurdering.

Anonymkode: 040f5...b83

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er også en vesentlig faktor hvor i landet dette er. Forskjellene på strømpris i de fem prisområdene Norge har vært enorme de siste årene.

Anonymkode: acb7a...5b6

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...