AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Her er jeg totalt blank, da jeg var 18 fikk en lov til å betale for seg og betale for alt selv, men nå har tidene forandret seg. Jeg og far har 70/30 fordeling (annenhver helg, hver onsdag, tre uker i sommerferien, halve juleferien og resten av feriene er det vanlig samvær). Ungdommen vår (2008) går på privatskole og bor på internat. Far betaler bidrag 3110kr til meg samt at vi deler på skole/internat/matpenger totalt 2000 fra hver av oss til ungdommen. Når ungdommen nå blir 18 må det gjerne søkes bidrag fra foreldrene. Så langt er jeg med, men så stopper det opp. Skal han da betale 3110 til henne +skolepenger (totalt 5110 som nå?)? Eller vil beløpet endres? Skal hun søke av meg også? Hun har adresse her, men bor på internatet når hun er på skolen (de har ikke samvær de onsdagene hun er på skolen). Jeg har selvsagt supplert med mat, såpe/vaskemidler hygieneprodukter, medisiner/vitaminer/legetime, jeg har betalt for gaver, klær og diverse (er jo derfor jeg får bidrag så jeg bruker det på henne etter behov). Men hvordan blir det etter 18 år? Er det noen som kan forklare litt mer detaljert enn å vise til nav kalkulatoren? Ble bare mer forvirret da jeg sjekket der for jeg kunne ikke skille mellom bidrag under 18 og over 18år. Om det er viktig: mor tjener ca 400-600k og far tjener mellom 700k- 900k. Varierende inntekter altså. Anonymkode: 301b6...e79
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Dere kan bli enige om privat ordning eller søke via nav. Ved godt samarbeid anbefales det å inngå en privat avtale. Siden ungdommen bor på pensjonat, kan far kreve at du også stiller opp med bidrag, selv om barnet bor hos deg. Det er andre summer etter fylte 18 år, fordi barnetrygd og andre stønader faller bort, samt at det er dyrt å forsørge en 18 åring. Anonymkode: ac36e...668
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli En kan velge privat avtale, eller alt via nav. Hva som lønnet seg er opp og ned. Mye har jo og om samarbeidet osv også Anonymkode: 563b5...71d
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli Nei det må bli gjennom Nav om jeg vil eller ikke. Han er ikke kjent for å betale på tide og det blir mye unødvendig mas. Hvor kan jeg finne satsene for bidrag etter 18 år? Er det vanlige livsoppholdsatser? Anonymkode: 301b6...e79
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli Ungdommen kan søke bidrag fra dere begge, og da dekke alle kostnader selv. Bidraget kan søkes gjennom NAV eller avtales privat. Siden hun bor på internat kan det være det enkleste. Hun får vel også borteboerstipend fra Lånekassen. NAVS kalkulator kan hjelpe dere å finne en fordeling. Søker hun ikke bidrag fra deg, må du likevel betale som nå. Anonymkode: 13546...daa 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli Hun får boeteboerstipend ja, men det dekker ikke alt. Derfor betaler far og jeg mellomlegget+matpenger. Det utgjør 2000 hver, er selvsagt innforstått med å betale dette frem til hun er ferdig på VGs. Jeg bare lurer på hvor mye jeg kan forvente å betale utenom de 2000 som jeg (vi begge) betaler nå? Far betaler 3110 (bidrag) + 2000 (skole/mat) noe som utgjør 5110 i mnd. Er dette beløpet jeg skal anta å måtte betale? Anonymkode: 301b6...e79
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei det må bli gjennom Nav om jeg vil eller ikke. Han er ikke kjent for å betale på tide og det blir mye unødvendig mas. Hvor kan jeg finne satsene for bidrag etter 18 år? Er det vanlige livsoppholdsatser? Anonymkode: 301b6...e79 Nav tar utgangspunkt i satsene som gjelder for 15-18 åringer, men den konkrete utregningen vil jo endres fordi det gjelder et annet tidsrom og de øvrige økonomiske forutsetningene vil være endret. Anonymkode: 07a91...1c3
Gjest Linneah2013 Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Her er jeg totalt blank, da jeg var 18 fikk en lov til å betale for seg og betale for alt selv, men nå har tidene forandret seg. Jeg og far har 70/30 fordeling (annenhver helg, hver onsdag, tre uker i sommerferien, halve juleferien og resten av feriene er det vanlig samvær). Ungdommen vår (2008) går på privatskole og bor på internat. Far betaler bidrag 3110kr til meg samt at vi deler på skole/internat/matpenger totalt 2000 fra hver av oss til ungdommen. Når ungdommen nå blir 18 må det gjerne søkes bidrag fra foreldrene. Så langt er jeg med, men så stopper det opp. Skal han da betale 3110 til henne +skolepenger (totalt 5110 som nå?)? Eller vil beløpet endres? Skal hun søke av meg også? Hun har adresse her, men bor på internatet når hun er på skolen (de har ikke samvær de onsdagene hun er på skolen). Jeg har selvsagt supplert med mat, såpe/vaskemidler hygieneprodukter, medisiner/vitaminer/legetime, jeg har betalt for gaver, klær og diverse (er jo derfor jeg får bidrag så jeg bruker det på henne etter behov). Men hvordan blir det etter 18 år? Er det noen som kan forklare litt mer detaljert enn å vise til nav kalkulatoren? Ble bare mer forvirret da jeg sjekket der for jeg kunne ikke skille mellom bidrag under 18 og over 18år. Om det er viktig: mor tjener ca 400-600k og far tjener mellom 700k- 900k. Varierende inntekter altså. Anonymkode: 301b6...e79 Jeg har hørt det bare kunne søkes om videre bidrag hvis ungdommen går på vgs og var over 18? Jeg vet ikke, altså, bare hørt det. Jeg hadde villet sjekke med Nav og latt dem ordne alt. Tenker det kanskje er det greieste.
AnonymBruker Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli Selvsagt dekker ikke borteboerstipend alt. Det er dere som er forsørgere. Sjekk NAVs kalkulator. Dersom hun har hjemmet sitt hos deg, reiser dit i helger og det er der hun oppbevarer tingene sine, er det å holde henne med denne boligen en del av forsørgerrollen din. Flytter hun helt ut, vil du og far få bidragsplikt ut fra lønnsforhold. Anonymkode: 13546...daa
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hun får boeteboerstipend ja, men det dekker ikke alt. Derfor betaler far og jeg mellomlegget+matpenger. Det utgjør 2000 hver, er selvsagt innforstått med å betale dette frem til hun er ferdig på VGs. Jeg bare lurer på hvor mye jeg kan forvente å betale utenom de 2000 som jeg (vi begge) betaler nå? Far betaler 3110 (bidrag) + 2000 (skole/mat) noe som utgjør 5110 i mnd. Er dette beløpet jeg skal anta å måtte betale? Anonymkode: 301b6...e79 Er ikke borteboerstipendet på nesten 7000kr? Anonymkode: b5682...399
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun får boeteboerstipend ja, men det dekker ikke alt. Derfor betaler far og jeg mellomlegget+matpenger. Det utgjør 2000 hver, er selvsagt innforstått med å betale dette frem til hun er ferdig på VGs. Jeg bare lurer på hvor mye jeg kan forvente å betale utenom de 2000 som jeg (vi begge) betaler nå? Far betaler 3110 (bidrag) + 2000 (skole/mat) noe som utgjør 5110 i mnd. Er dette beløpet jeg skal anta å måtte betale? Anonymkode: 301b6...e79 Hva med lån fra lånekassen? Anonymkode: a7d67...f18
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er ikke borteboerstipendet på nesten 7000kr? Anonymkode: b5682...399 Jo men en del Internett tar mer Ser nabo jenta som ska på internat nå . Koster 10.600kr i mnd Anonymkode: 563b5...71d
AnonymBruker Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er ikke borteboerstipendet på nesten 7000kr? Anonymkode: b5682...399 Det var 6677. Har nok økt, men det gjør husleia på internatet også. Ungdommen fyller ikke 18 før mars, så dette er bare meg som prøver å planlegge litt så jeg vet hvordan å ordne økonomien fremover. Når de fyller 18 bortfaller barnebidrag, barnetillegg på ufør, barnebidrag til meg fra far så det utgjør en del penger mindre hver måned. Ønsker bare å organisere meg økonomisk om jeg skal ut med 3000 eller 10000 I måneden. Jeg ser livsoppholdsatser på voksen over 18 år er 11 046 kr utenom Husleie så det er en del å betale ut. Det høres veldig enkelt ut: "foreldre skal forsørge barna også over 18 år så lenge de går på vgs". Ja, ok så langt er jeg med. Men mer konkret enn det blir det straks kronglete å finne ut av. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva med lån fra lånekassen? Anonymkode: a7d67...f18 I første omgang ønsker jeg å finne ut hva bidraget fra oss foreldre skal være, hvem og hvordan det skal betales og hva vi kan forvente når ungdommen fyller 18. Tenker som så (utgifter) : Internat/skole/mat 9700 Mobilregning 200 Busskort 500 Totslt 10400kr Klær/forbruk/mat utenom/gaver gis fortløpende og etter behov slik som nå. (inntekter) : Borteboerstipend 6871 Differansen er da 3529kr. Om far og jeg fortsetter å betale 2000 kr hver, er dette nok? Eller bør vi betale mer? Hun har hjemmeadresse her, er her i mine helger og alle ferier (internatet stenger). Far mister alle onsdagene sammen med henne, er bare sammen annenhver helg. Bør han betale mer til henne? Anonymkode: 301b6...e79
AnonymBruker Skrevet 30. juli #14 Skrevet 30. juli Opodaterte priser (trådstarter) "Prisene for internatet varierer mellom 6.500 og 7.100,- kroner per måned for leiligheter med dobbeltrom, og mellom 9.100,- og 10.100,- kroner for enkeltrom." vi vet ikke hva hun får før hun er der, men håper på dobbeltrom. "skolepenger 2140 pr måned". Mat/telefon/busskort: 1700 kr Om jeg regner 11000 i utgifter minus 6800 I stipend utgjør forskjellen 4200. Delt på to blir 2100 hver. Så litt oppjustering med mindre vi må/bør/skal betale mer. Siterer meg selv: "Hun har hjemmeadresse her, er her i mine helger og alle ferier (internatet stenger). Far mister alle onsdagene sammen med henne, er bare sammen annenhver helg. Bør han betale mer til henne?" Anonymkode: 301b6...e79
AnonymBruker Skrevet 30. juli #15 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Opodaterte priser (trådstarter) "Prisene for internatet varierer mellom 6.500 og 7.100,- kroner per måned for leiligheter med dobbeltrom, og mellom 9.100,- og 10.100,- kroner for enkeltrom." vi vet ikke hva hun får før hun er der, men håper på dobbeltrom. "skolepenger 2140 pr måned". Mat/telefon/busskort: 1700 kr Om jeg regner 11000 i utgifter minus 6800 I stipend utgjør forskjellen 4200. Delt på to blir 2100 hver. Så litt oppjustering med mindre vi må/bør/skal betale mer. Siterer meg selv: "Hun har hjemmeadresse her, er her i mine helger og alle ferier (internatet stenger). Far mister alle onsdagene sammen med henne, er bare sammen annenhver helg. Bør han betale mer til henne?" Anonymkode: 301b6...e79 Du har ikke regnet inn noe lommepenger til henne? Hun må vel ha litt til annet også? Han skal ikke betale mer fordi han mister alle onsdagene, det er kun overnatting som teller inn i bidraget. Men mulig han skal betale noe mer, fordi han tjener bedre enn deg. Anonymkode: ac36e...668
AnonymBruker Skrevet 30. juli #16 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har ikke regnet inn noe lommepenger til henne? Hun må vel ha litt til annet også? Han skal ikke betale mer fordi han mister alle onsdagene, det er kun overnatting som teller inn i bidraget. Men mulig han skal betale noe mer, fordi han tjener bedre enn deg. Anonymkode: ac36e...668 Har foreløpig ikke regnet inn lommepenger da hun får penger fortløpende til "alt annet". Hvor mye burde hun event få i lommepenger? Hun har 1000 kr som vi har sagt er til mat, men sannheten er nok at de pengene går til hummer og kanari da hun får middag på internatet og jeg sendte med henne en diger plastkasse full av knekkebrød, leverpostei, pasta, ris, tomatsuppe og annet tørrlagt som hun hadde med seg da hun flyttet inn. Det har vært greit så langt, men til neste år må vi kanskje ordne oss anderledes? Må bare gulpe opp at det er svært selvmotsigende at de er ansett som voksne og skal stå for alt selv samtidig som de fremdeles skal ha oss til å betale for dem. Veldig spesielt for meg å forstå: "du kan ikke bestemme over meg" samtidig som Jeg fremdeles skal finansiere livet ditt 🙄 hvor mange foreldre går uten for at barna skal få.. Men nå skal også "de voksne som bestemmer alt selv" også ha. Meget spesielt. Anonymkode: 301b6...e79 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #17 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har foreløpig ikke regnet inn lommepenger da hun får penger fortløpende til "alt annet". Hvor mye burde hun event få i lommepenger? Hun har 1000 kr som vi har sagt er til mat, men sannheten er nok at de pengene går til hummer og kanari da hun får middag på internatet og jeg sendte med henne en diger plastkasse full av knekkebrød, leverpostei, pasta, ris, tomatsuppe og annet tørrlagt som hun hadde med seg da hun flyttet inn. Det har vært greit så langt, men til neste år må vi kanskje ordne oss anderledes? Må bare gulpe opp at det er svært selvmotsigende at de er ansett som voksne og skal stå for alt selv samtidig som de fremdeles skal ha oss til å betale for dem. Veldig spesielt for meg å forstå: "du kan ikke bestemme over meg" samtidig som Jeg fremdeles skal finansiere livet ditt 🙄 hvor mange foreldre går uten for at barna skal få.. Men nå skal også "de voksne som bestemmer alt selv" også ha. Meget spesielt. Anonymkode: 301b6...e79 Tenker den ordningen med 1000 kr er grei nok. Hun får mat og du sender med litt. Da får det jammen holde til fjas? Du dekker sikkert hjemreiser også? Kanskje du kan kreve at hun dekker noe av dette selv, med bidrag i fra far. Ja, det er litt selvmotsigende. Vi har en sønn på hybel selv. Han tar læretid, men vi er like fordømt forsørgerpliktig til han er ferdig med læretiden/vgs. Han kommer sannsynligvis ikke til å være ferdig før han er 21. Hos oss er det ganske enkelt sånn at så lenge min lommebok er åpen, har jeg medbestemmelsesrett. Heldigvis har min sønn funnet seg i det, uten alt for mange diskusjoner. Den dagen han forsørger seg selv, blir han regnet som voksen. Anonymkode: ac36e...668 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå