AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Hei, jeg har bachelor i HR og personalledelse fra Høyskolen Kristiania og er ganske fornøyd. Neste høst skal jeg begynne på master, så jeg lurer på om jeg bør velge master i Offentlig administrasjon og styring ved Oslomet eller master i organisasjonspsykologi og ledelse ved HK. Jeg vet at Oslomet har høyere opptakskrav og kanskje et sterkere akademisk rykte, spesielt i offentlig sektor. Samtidig er masteren ved HK mer spesialisert innen HR og organisasjonspsykologi, som passer godt med min bakgrunn og interesser. Hva tenker dere? Vil en grad fra Oslomet gir et bedre inntrykk hos arbeidsgivere, eller er det viktigere å velge det mest relevante og praktiske studiet for det jeg vil jobbe med? Erfaringer og innspill mottas med stor takk 🙏 Anonymkode: 58599...e97
Daisy-love Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Jeg hadde prøvd å unngå å ta opp mer lån enn nødvendig, og valgt den ved Oslomet. For noen arbeidsgivere har HK litt blandet mottakelse. Du får også større nettverk med å ha studert to plasser. Er det opptakskrav og reel konkurranse for å komme inn på den på HK? Det kan være noe en arbeidsgiver merker seg at en har gått et sted med litt tøffere inntakskrav. Mange bryr seg ikke da. Det er sure penger å betale tilbake om du kunne fått lignende kompetanse uten skolepenger. 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli OsloMet fordi det er gratis. Anonymkode: 22fb0...477 1 1
SPOCA Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli OsloMet. Skjønner ikke vitsen med å velge et studie som vil gi deg mer studielån når du kan ta gratis. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli Vet Oslomet har noe tilsvarende BI opplegg, opp mot økonomi og administrasjon; har ikke helt kjennskap til det, viktigste er å holde seg unna folk med gammel (90-talls) tankegang omkring administrasjon (ansvarsområde, makt, og annet tull som ofte betyr at en ikke kan noe). I dag er veldig mye agilt, en jobber ikke alene i noe som helst (det tilhører en gamelt paradigme, hvor bedriftene gjerne besto av 2-3 personer livet ut). Anonymkode: a0a93...48a
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli Daisy-love skrev (40 minutter siden): Jeg hadde prøvd å unngå å ta opp mer lån enn nødvendig, og valgt den ved Oslomet. For noen arbeidsgivere har HK litt blandet mottakelse. Du får også større nettverk med å ha studert to plasser. Er det opptakskrav og reel konkurranse for å komme inn på den på HK? Det kan være noe en arbeidsgiver merker seg at en har gått et sted med litt tøffere inntakskrav. Mange bryr seg ikke da. Det er sure penger å betale tilbake om du kunne fått lignende kompetanse uten skolepenger. Det er 60 plasser på OsloMet, og i fjor var snittet for opptak 3,09. Når det gjelder HK, vet jeg ikke hvor mange plasser det er, men så vidt jeg har forstått, kommer de fleste inn dersom de oppfyller fagkravene og har minst C i snitt. Jeg har prøvd å finne mer informasjon om OsloMet, men det er vanskelig. Det virker som studentene der holder en lavere profil. Dette er i kontrast til HK, som er ganske synlig på sosiale medier, spesielt LinkedIn. Både skolen og studentene er aktive og deler ofte innlegg. Det eneste konkrete jeg vet, er at HK ofte får besøk av bedrifter som Sopra Steria, SAS, DNB, KPMG osv. i løpet av semesteret. Det er vanskelig å si hvordan dette sammenlignes med OsloMet, siden det er lite informasjon tilgjengelig. Ts. Anonymkode: 58599...e97
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vet Oslomet har noe tilsvarende BI opplegg, opp mot økonomi og administrasjon; har ikke helt kjennskap til det, viktigste er å holde seg unna folk med gammel (90-talls) tankegang omkring administrasjon (ansvarsområde, makt, og annet tull som ofte betyr at en ikke kan noe). I dag er veldig mye agilt, en jobber ikke alene i noe som helst (det tilhører en gamelt paradigme, hvor bedriftene gjerne besto av 2-3 personer livet ut). Anonymkode: a0a93...48a Har du erfaring med studier ved OsloMet eller BI selv? Jeg er nysgjerrig på hvordan fagmiljøene oppleves i praksis. Ts. Anonymkode: 58599...e97
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (36 minutter siden): OsloMet fordi det er gratis. Anonymkode: 22fb0...477 Jeg har lest en del her og ser at flere har et litt dårlig inntrykk av OsloMet. Men universitetet består av flere fakulteter og studieretninger, så det er vanskelig å vite hvordan det faktisk er på akkurat den linjen jeg vurderer. Ts. Anonymkode: 58599...e97
AnonymBruker Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli SPOCA skrev (32 minutter siden): OsloMet. Skjønner ikke vitsen med å velge et studie som vil gi deg mer studielån når du kan ta gratis. Forstår poenget ditt. Men noen vektlegger ting som undervisningsform, nettverk og samarbeid med arbeidslivet. Ts. Anonymkode: 58599...e97
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har du erfaring med studier ved OsloMet eller BI selv? Jeg er nysgjerrig på hvordan fagmiljøene oppleves i praksis. Ts. Anonymkode: 58599...e97 Det er bra, har godt rykte opp mot økonomi og administrasjon. Er en del som undergraver Oslomet på en del områder, på grunn av AI ( A/B testing i markedsføring) og prøver å heve arbeidslivet over Oslomet - aldri skjedd før AI kom, og tenker enkelte som kommer fra arbeidslivet egentlig har misoppfattet en del ting. Anonymkode: a0a93...48a
Daisy-love Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er 60 plasser på OsloMet, og i fjor var snittet for opptak 3,09. Når det gjelder HK, vet jeg ikke hvor mange plasser det er, men så vidt jeg har forstått, kommer de fleste inn dersom de oppfyller fagkravene og har minst C i snitt. Jeg har prøvd å finne mer informasjon om OsloMet, men det er vanskelig. Det virker som studentene der holder en lavere profil. Dette er i kontrast til HK, som er ganske synlig på sosiale medier, spesielt LinkedIn. Både skolen og studentene er aktive og deler ofte innlegg. Det eneste konkrete jeg vet, er at HK ofte får besøk av bedrifter som Sopra Steria, SAS, DNB, KPMG osv. i løpet av semesteret. Det er vanskelig å si hvordan dette sammenlignes med OsloMet, siden det er lite informasjon tilgjengelig. Ts. Anonymkode: 58599...e97 Skjønner det ikke er så lett å vite. Jeg kjenner heller ikke til personlig, og kun hørt fra noen få angående Oslomet, og da andre studier. Vet om ei som ikke var så fornøyd med sykepleien der. Ekstremt mange studenter, vanskelig å få grupperom og finne plasser å lese, og vanskelig å få tak i forelesere. Har vel ikke hørt fra noen at de er kjempefornøyde med Oslomet, men gjerne mer fornøyd enn hun jeg vet om som tok sykepleien der. Hun følte seg dårlig fulgt opp, og på samlebånd. Sånn trenger det jo ikke være på en mindre master, selv om 60 plasser også er en del da.
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli Er dette egentlig et spørsmål? OsloMet har både bedre rykte og er gratis, mens HK har elendig rykte + koster alt for mye. OsloMet 100 av 100 ganger, alt annet er rein skjær galskap. Anonymkode: f0d7d...ef6 2 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #14 Skrevet 30. juli Daisy-love skrev (10 minutter siden): Skjønner det ikke er så lett å vite. Jeg kjenner heller ikke til personlig, og kun hørt fra noen få angående Oslomet, og da andre studier. Vet om ei som ikke var så fornøyd med sykepleien der. Ekstremt mange studenter, vanskelig å få grupperom og finne plasser å lese, og vanskelig å få tak i forelesere. Har vel ikke hørt fra noen at de er kjempefornøyde med Oslomet, men gjerne mer fornøyd enn hun jeg vet om som tok sykepleien der. Hun følte seg dårlig fulgt opp, og på samlebånd. Sånn trenger det jo ikke være på en mindre master, selv om 60 plasser også er en del da. Tror sykepleien på OsloMet er et veldig dårlig studie og bruke som hvordan det er og studere på OsloMet for alle andre studieprogrammer enn akkurat sykepleien. Sykepleien på OsloMet er det studieprogrammet som tar opp flest studenter i hele landet. Anonymkode: f0d7d...ef6 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #15 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er dette egentlig et spørsmål? OsloMet har både bedre rykte og er gratis, mens HK har elendig rykte + koster alt for mye. OsloMet 100 av 100 ganger, alt annet er rein skjær galskap. Anonymkode: f0d7d...ef6 Jeg skjønner at du har en sterk mening, men jeg tror ikke det er konstruktivt å kalle andres valg for "rein skjær galskap". Mange har ulike utgangspunkt, interesser og behov. For meg har HK vært et godt valg og det er derfor jeg vurderer begge alternativene nøye før jeg tar en beslutning om master. Ts. Anonymkode: 58599...e97 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #16 Skrevet 30. juli Jeg forstår heller ikke at du engang vurderer Høyskolen Kristiania, så lenge du klarer å komme inn på OsloMet. OsloMet er et universitet, det har godt renommé, det er gratis, og mange arbeidsgivere er dypt skeptiske til de private høyskolene (med god grunn ...). Høyskolen Kristiania er en profittmaskin. Grunnen til at studentene deres er så synlige på LinkedIn, er fordi de må. De må nettverke som gale og forsøke å framstå som "thought leaders" på LinkedIn fordi graden i seg selv er av mye lavere kvalitet. Og nei, de fleste arbeidsgivere vektlegger ikke ting som undervisningsform. Tror du virkelig at norske arbeidsgivere vet noe som helst om undervisningsformen på HK?! Du lurer deg selv. Anonymkode: f0275...2ba 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #17 Skrevet 30. juli Vel, situasjonen er slik at OsloMet var inntil 2018 Høyskolen i Oslo og Akershus. Tradisjonelt sett har den sterke profilen til OsloMet vært praktiske retninger slik som sykepleier, vernepleier, ingeniør på lavere nivå, den type ting. Mens UiO tok seg av humanistiske, realfaglige, medisin, odontologi og samfunnsvitenskapelige fag. HK derimot ønsker selv å bli et universitet, men har ikke fått klarsignal ennå. HK virker å være helt orientert og giret totalt mot privat sektor. OsloMet derimot har betydelig mer med kommunal og offentlig sektor å gjøre siden en del utdanninger de har er rettet mot det. TS har dermed to valg: går du for OsloMet, så går du i praksis for enten kommunal eller offentlig sektor for den mastergraden er nettopp rettet mot de sektorene. Mens HK sin mastergrad er, uten tvil, rettet mot privat sektor og bedrifter. Dermed så må man bestemme seg for hvilken sektor du ønsker å jobbe i. Du går f eks ikke ved BI og tar en mastergrad der for å jobbe i offentlig eller kommunal sektor, og HK har nok samme tankegang - at mastergraden er beregnet på privat sektor, både hos HK og BI, mens OsloMet er giret mot sine mer praktiske- og profesjonsrettede områder som har med helsefag, ingeniør og kommunal / offentlig sektor å gjøre. Anonymkode: ef853...49b 1
Daisy-love Skrevet 31. juli #18 Skrevet 31. juli (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tror sykepleien på OsloMet er et veldig dårlig studie og bruke som hvordan det er og studere på OsloMet for alle andre studieprogrammer enn akkurat sykepleien. Sykepleien på OsloMet er det studieprogrammet som tar opp flest studenter i hele landet. Anonymkode: f0d7d...ef6 Jeg skriver jo at jeg ikke kjenner til personlig, kun hørt fra andre angående andre studier, og at det gjerne er annerledes med færre studieplasser, så er enig med deg. Det er helt enormt med sykepleierstudenter på Oslomet, og for så vidt ikke rart om noen føler de drukner litt i mengden. Studiet til TS har under 10% av studentantallet i forhold til sykepleierutdanningen, så det gir jo godt håp om at det er bedre 😊 Jeg hadde personlig uansett valgt Oslomet da. Endret 31. juli av Daisy-love
Majer Skrevet 31. juli #19 Skrevet 31. juli Kristiania hvis du vil ha det gøy og få gode karakterer. Oslomet hvis du vil få jobb
AnonymBruker Skrevet 31. juli #20 Skrevet 31. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vel, situasjonen er slik at OsloMet var inntil 2018 Høyskolen i Oslo og Akershus. Tradisjonelt sett har den sterke profilen til OsloMet vært praktiske retninger slik som sykepleier, vernepleier, ingeniør på lavere nivå, den type ting. Mens UiO tok seg av humanistiske, realfaglige, medisin, odontologi og samfunnsvitenskapelige fag. HK derimot ønsker selv å bli et universitet, men har ikke fått klarsignal ennå. HK virker å være helt orientert og giret totalt mot privat sektor. OsloMet derimot har betydelig mer med kommunal og offentlig sektor å gjøre siden en del utdanninger de har er rettet mot det. TS har dermed to valg: går du for OsloMet, så går du i praksis for enten kommunal eller offentlig sektor for den mastergraden er nettopp rettet mot de sektorene. Mens HK sin mastergrad er, uten tvil, rettet mot privat sektor og bedrifter. Dermed så må man bestemme seg for hvilken sektor du ønsker å jobbe i. Du går f eks ikke ved BI og tar en mastergrad der for å jobbe i offentlig eller kommunal sektor, og HK har nok samme tankegang - at mastergraden er beregnet på privat sektor, både hos HK og BI, mens OsloMet er giret mot sine mer praktiske- og profesjonsrettede områder som har med helsefag, ingeniør og kommunal / offentlig sektor å gjøre. Anonymkode: ef853...49b Dette er bare vås fra ende til annen. TS, du kan sikkert få statistikk fra OsloMet dersom du er nysgjerrig på hvor studentene deres jobber (offentlig/privat), for å avkrefte det denne brukeren sier. Jeg har kun jobbet i det private og har ansatt mange fra OsloMet. De har blant annet gode utdannelser innenfor IT og utstrakt samarbeid med næringslivet der. Svært få i det private næringsliv vil se positivt på en grad fra Høyskolen Kristiania. Man er enten nøytral eller negativ. Anonymkode: f0275...2ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå