Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er student som har betalt leia på forskudd den første hver mnd. Har nå begynt i ny jobb, så for ikke lønn før 11.

Er litt flau over å spørre utleier om det er greit å betale den 11. Er dette veldig krise?

Anonymkode: 308a4...012

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er student som har betalt leia på forskudd den første hver mnd. Har nå begynt i ny jobb, så for ikke lønn før 11.

Er litt flau over å spørre utleier om det er greit å betale den 11. Er dette veldig krise?

Så lenge du på forhånd kontakter utleier, så går det nok bra. 

Hilsen utleier 😊

Anonymkode: 380e8...81c

• Liker 10
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye verre å ikke si noe. 

Så lenge det bare er snakk om 11 dager, så bør det ikke være ett stort problem med mindre utleier er veldig kjip, eller veldig dårlig økonomisk stilt

Anonymkode: 5a94b...b53

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En venninne står i samme situasjon nå. Hun kontaktet utleier og det var null problem :) De takket henne for at hun ga beskjed :)

Anonymkode: 1cd7a...866

• Liker 10
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at alle setter pris på en forvarsel, og at det går helt fint. Det er selvsagt ikke nødvendigvis sånn for absolutt alle, enkelte utleiere er så lite seriøse at de er totalt avhengig av å få inn leien uten å måtte purre/få noe som helst forsinkelse.

Men, de er nok i fåtall. Og de har uansett lite å stille opp med. Si ifra, og betal så fort du kan. Det er fremdeles innenfor hva en vanlig, lovlig purring ville pålagt av tidsfrist.

Anonymkode: c5dd5...0fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Får du til å betale neste leie den 1 da? Eller vil du henge 11 dager etter på leia heretter? 
Om det er noe som skjer hver gang så vil jeg tro det går greit. Om det skjer hver måned så er det ikke like greit. 

Anonymkode: 04614...f20

• Liker 3
Skrevet

Leier selv ut. Dette ville vært helt uproblematisk dersom du sa i fra på forhånd. Dette ville tvert i mot gjort at jeg tenkte positivt om deg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge boligeier er en ok person og ikke en som har satt seg i bunnløs gjeld for å leke bolighai, så går det nok greit. :) 

Anonymkode: 04614...f20

AnonymBruker
Skrevet

SiO har frist den 1.hver måned mener jeg å huske. 

Anonymkode: 7fbef...671

AnonymBruker
Skrevet

Du er I hvert fall helt nødt til å si ifra på forhånd. De aller fleste ville sagt at dette var null problem med den grunnen du har.

Anonymkode: ed892...ff2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke så skummelt. Gikk veldig fint😊

TS

• Liker 10
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er student, så får du jo stipend og lån så fort du har betalt semesteravgift. Jeg har som regel fått storstipend i begynnelsen av August.

Anonymkode: 70b54...5c1

AnonymBruker
Skrevet

Du må legge deg opp en bufferkonto for sånne ting. Det er veldig dumt å bunnskrape kontoen sånn at man ikke kan betale husleie!! 

Anonymkode: f2cab...ec2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du helt sikker på at du ikke har råd? Du har snudd alle steiner og utsatt alle faktura det er kurant å utsette? Du har laget et matbudsjett og lever på ris og bønner og rester i skapet? Du forsaker all moro som koster penger og - gjør det helt grunnleggende av forventet innsats?

I fall det over så ville jeg søkt om kreditt og fått kreditt og så betalt utleier med kredittkort. Og så tatt på egen kappe utgiftene mellom 1. og 11. Du er den som har budsjettert dårlig, så det er bare rimelig at du, ikke utleier, bærer ulempene av egen mangel på planlegging. Og så ville jeg brukt lærdommen til å bygge opp en buffer. Om det betyr at du må leve på ris og bønner litt utover høsten? Ok. Ris og bønner er sunt.

Som utleier ville jeg gitt deg utsettelse. Null problem. Som menneske ville jeg notert meg at du ikke er spesielt skarp (og det er til din ulempe at utleier vet, derfor anbefaler jeg deg skjule det her og nå og så fikse det, på sikt). En normalt oppegående voksen skal evne planlegge lengre frem i tid enn noen uker eller måneder. Noen år er et absolutt minimum av forventet evne til horisont, egen økonomi inkludert.

Anonymkode: 7cbd4...423

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

TS

De fleste som leier ut er mennesker som har forståelse for slikt! Og spesielt hvis du har leid en stund og er en god leietaker 😊 

Man bør selvsagt ha en buffer som leietaker også, men de fleste som har vært student skjønner at det ikke er så lett. 

Da jeg leide ut hadde jeg buffer nok til å tåle litt manglende husleie. I tillegg hadde jeg innbetaling av husleie 1. pr måned, og innbetaling på lånet den 15., og bittelitt forsinkelser i husleie gikk fint utenat jeg måtte ta av buffer. 

Anonymkode: 5a94b...b53

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, for meg hadde det vært null problem. Selvfølgelig hadde jeg satt pris på å få beskjed før husleia forfalt. Som utleier er det like viktig for meg å ha et godt forhold til leietaker som jeg antar det er for leietaker. Vi bor tross alt i samme hus :)

Anonymkode: c9f2d...73b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er du helt sikker på at du ikke har råd? Du har snudd alle steiner og utsatt alle faktura det er kurant å utsette? Du har laget et matbudsjett og lever på ris og bønner og rester i skapet? Du forsaker all moro som koster penger og - gjør det helt grunnleggende av forventet innsats?

I fall det over så ville jeg søkt om kreditt og fått kreditt og så betalt utleier med kredittkort. Og så tatt på egen kappe utgiftene mellom 1. og 11. Du er den som har budsjettert dårlig, så det er bare rimelig at du, ikke utleier, bærer ulempene av egen mangel på planlegging. Og så ville jeg brukt lærdommen til å bygge opp en buffer. Om det betyr at du må leve på ris og bønner litt utover høsten? Ok. Ris og bønner er sunt.

Som utleier ville jeg gitt deg utsettelse. Null problem. Som menneske ville jeg notert meg at du ikke er spesielt skarp (og det er til din ulempe at utleier vet, derfor anbefaler jeg deg skjule det her og nå og så fikse det, på sikt). En normalt oppegående voksen skal evne planlegge lengre frem i tid enn noen uker eller måneder. Noen år er et absolutt minimum av forventet evne til horisont, egen økonomi inkludert.

Anonymkode: 7cbd4...423

Den risen som de fleste spiser (hvit ris)  er faktisk ikke  så sunn. Når en først er inne på oppegående og skarp så gjelder jo ikke bare dette økonomi. Slik sett ville jeg vurdert en person som ber om utsettelse på leia på forhånd skarpere enn en som tror at ris er så sunt.

Anonymkode: 4f1c5...3c3

• Liker 3
Skrevet

Jeg leide en leilighet i et hus en gang, og siden jeg hadde lønningsdag den 15. hver måned, spurte jeg om det var greit at jeg betalte den femtende i måneden istedenfor den første, som de hadde tenkt. Det var helt greit. Jeg betalte alltid punktlig.

Snakk med utleieren din. Er det privat utleier og ikke et firma, er det sannsynligvis greit med en fast avtale om nytt, fast betalingstidspunkt. Kan ikke tenke meg det skulle være noe problem, med mindre de har lån på leiligheten de leier ut og har en trekk i banken før den ellevte.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Så bra det ordnet seg

• 2 uker senere...
Skrevet

Ryddet for ryktespredning og  forherligelse av lovbrudd, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...