Gå til innhold

Når dine yngre søsken får og har alltid fått ekstremt mye mer enn deg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er eldst i søskenflokken. 

Når jeg gikk på skole måtte jeg skaffe meg jobb, foreldrene ville ikke betale for skolebøker og utstyr. På den tiden var det mindre stipend man måtte ha veldig fattige foreldre for å få stipend. Mine var ikke det. 

Syns nå likevel det var nyttig å ha jobb, da kunne jeg også kjøpe meg klær, fordi alle klærne mine var arve tøy. Få arbeidserfaring osv. 

Jeg flyttet ut når jeg var 16 år og har aldri engang tenkt på å spørre mine foreldre om penger. 

Etterhvert ble det litt surt å se på mine søsken få alt, skolebøker fikk de selvfølgelig. Mobiltelefoner og nye klær, lappen ( det fikk jeg heller ikke, måtte betale fra egen lønn). Datamaskiner... De fikk låne en bil foreldrene mine ikke trengte.  Masse flybilletter rundt omkring...

De fikk også mobilregningrne betalt til de var 30 eller noe. 

Nå skal de også areve mer, det har foreldrene mine sørget for. 

Er dette vanlig, jeg føler meg faktisk litt snytt og bitter. Har måtte jobbe mye hardere for alt, og i samtaler med moren min nevner hun ofte slike ting som de andre får og tenker overhodet ikke på at jeg Kan syntes det er urettferdig. Er det barnslig av meg å henge meg opp i slikt?

Anonymkode: 6b13d...66f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig rart av dine foreldre. Spesielt dette med arv.

Og idioti at de forteller dette til deg.

Du kan jo fortelle at dette plager deg, men ikke ha tro på endring. 

Anonymkode: 8f1e6...275

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig at yngre søsken får mer gjennom barn- og ungdomstid når det er stor aldersforskjell. Foreldre får bedre økonomi og hva som er vanlig endrer seg. Så ja, det er det barnslig av deg å tenke på.

At de skal arve mer synes jeg er rart, og ville nok blitt litt lei meg.

Hva svarer foreldrene dine når du forteller deg at du synes dette er sårt? Har de en begrunnelse?

Anonymkode: 3fa3f...e3b

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal de arve mer og hvordan vet du det?

Er det dine helsøsken eller halvsøsken?

Hvis det er stor aldersforskjell på dere, så er det naturlig at foreldre har bedre råd når de yngste vokser opp. 

Anonymkode: fa67c...6b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke uvanlig at yngre søsken får mer gjennom barn- og ungdomstid når det er stor aldersforskjell. Foreldre får bedre økonomi og hva som er vanlig endrer seg. Så ja, det er det barnslig av deg å tenke på.

Hva svarer foreldrene dine når du forteller deg at du synes dette er sårt? Har de en begrunnelse?

De har bare gjort det sånn er svaret.

AnonymBruker
Skrevet

Forskjellsbehandlingen er enormt for mitt vedkommende også, jeg måte slite men mitt søsken kom til dekket bord, dette har merket seg langt uti voksen alder og mitt er bedre stilt enn meg da pga en lettere start

Anonymkode: 50835...5d3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mer arv - nei.  Det ville jeg rett ut spurt dem om å begrunne. 

At man får bedre råd - ja. 

Mine søsken fikk mer, bedre klær, og var på finere ferier enn meg. Jeg hadde dels tilbud om å bli med, men hvem ønsker det som voksen.. Og de fylte på litt i skap og slik når de var på besøk. 

Begge har fått rentefrie lån. Det har jeg aldri trengt. Og det er jeg egentlig utelukkende stolt av. 

Jobbe har vi alle måttet gjøre. Men tror det var litt lettere før. Det skjedde et skille når det gjaldt grenser for alder tilgjengelige stillinger, med mer. 

Anonymkode: 863c3...e9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Når jeg gikk på skole måtte jeg skaffe meg jobb, foreldrene ville ikke betale for skolebøker og utstyr. På den tiden var det mindre stipend man måtte ha veldig fattige foreldre for å få stipend. Mine var ikke det. 

Syns nå likevel det var nyttig å ha jobb, da kunne jeg også kjøpe meg klær, fordi alle klærne mine var arve tøy. Få arbeidserfaring osv. 

Jeg flyttet ut når jeg var 16 år og har aldri engang tenkt på å spørre mine foreldre om penger. 

Etterhvert ble det litt surt å se på mine søsken få alt, skolebøker fikk de selvfølgelig. Mobiltelefoner og nye klær, lappen ( det fikk jeg heller ikke, måtte betale fra egen lønn). Datamaskiner... De fikk låne en bil foreldrene mine ikke trengte.  Masse flybilletter rundt omkring...

Er dette vanlig, jeg føler meg faktisk litt snytt og bitter. Har måtte jobbe mye hardere for alt, og i samtaler med moren min nevner hun ofte slike ting som de andre får og tenker overhodet ikke på at jeg Kan syntes det er urettferdig. Er det barnslig av meg å henge meg opp i slikt?

Det med at de skal arve mer er jo veldig spesielt av de. 

Eller så kan det jo vere at de hadde bedre økonomi under småsøskene dine sin oppvekst. Nå vet jeg ikke hvor mye eldre du er. 

Anonymkode: 3f0c6...95d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette, mine eldre søsken er også utrolig bitter på det. Mamma og pappa var studenter da de var små og hadde god råd da jeg ble født. Jeg derimot er sjalu på de fine besteforeldrene de fikk til barna sine. De har fått uendelig med barnepass og oppfølging da jeg ble mor var de for slitne. De kjenner knapt mine barn. Eg var også supertankere til deres barn for jeg var ung og barnløs, nå når jeg drukner i småbarnstiden har de nok med sitt. 

Anonymkode: 2bd2e...dc5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det flere ting som kan påvirke dette utfallet.

-Foreldrene dine liker søsknene dine bedre fordi de er mer lik personlighetsmessig/gir mindre motstand/er gladere og mer omgjengelig osv. 

-Søsknene dine spør om mer enn du gjør. Hvis du for eksempel aksepterer et nei med en gang og dine søsken velger å mase så kan det gi de flere fordeler. La oss si at foreldrene dine sier ja ca hver 5. gang de blir spurt, da har de som maser en stor fordel. Mens de som er konfliktsky ender opp med mye mindre.

Anonymkode: 0f71f...d89

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

At de eldste får minst er naturlig fordi situasjon og økonomi endrer seg med åra. At du skal få mindre arv er derimot rart, og da lurer jeg på om det har en spesiell årsak, som f.eks at de små steller for de gamle mens du sjelden hjelper dem med noe som helst.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn var det med meg og. Min far gikk bort da jeg var 9 år gammel, min mor fant seg etterhvert en ny mann og fikk to barn til med han. 

Jeg flytta ut etter ungdomsskolen for å gå på vgs og har aldri bedt om en krone etterpå. Jeg har vært igjennom mye kjipt og stått på egne bein gjennom alt. Jeg ble etterhvert ufør men har fortsatt greid å stable meg sammen økonomisk til å ha det helt OK i dag.

De yngre søskena mine derimot fikk både lappen, bunader til konfirmasjonen, flotte konfirmasjonsselskap, reiser, ekstravagante gaver til jul og bursdag med mer. Ting det ikke var rom til da jeg voks opp, men det var jo det, alt gikk bare til den nye familien, penger, tid, emosjonell støtte.

Toppen av kransekaka er at begge to fikk økonomisk støtte hjemmefra hele studietiden gjennom, nok til at de slapp jobbe og ingenting av dette var betalt av min mors nye mann for han levde også på min mor.

Jeg gifta meg i fjor og fikk ikke engang bryllupsgave så ja, jeg er litt bitter og synes det er urettferdig. Jeg unner søskena mine hjelpen jeg selv ikke har fått men kan jo ikke unngå å sammenligne. 
Min mor får ikke mye hjelp eller støtte av meg i fremtiden, det fortjener hun ikke og jeg har fortalt henne at forskjellsbehandlingen har skapt et negativt forhold oss i mellom som hun aldri kan reparere. Hun har en viss aksept for dette men greier ikke helt se hvor ekstremt det faktisk fortsatt er.

Anonymkode: 5c2ad...a4c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til et tilfelle der den eldste har fått førerkortet, bil, hjelp til bolig, mens de andre søsknene måtte fikse dette selv da de var lærlinger å kom tidlig ut i arbeidslivet, men den eldste var «evighetstudent»

Anonymkode: 50835...5d3

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke svare for din familie. Men ser at det er litt det samme hos oss. De yngste får mer, enn den eldste. Det henger sammen med at vi med årene har fått bedre råd. Når den eldste ble født var jeg alene med han, hadde ingen utdannelse og hadde svært dårlig økonomi. Det er mange år mellom han og søsknene. Når de to andre ble født, hadde jeg fått en utdannelse, møtt en ny mann og vi var da 2 om alt. Det gjør at vi er mye bedre økonomisk stilt i dag. 

Men når det er sagt, har min eldste fått alt han har behov for. Han har ikke manglet noe. Jeg betaler fremdeles telefonregningen og medisinene hans. Jeg har også betalt 1-2 flyreiser pr år frem til han var 20, sånn at han kunne besøke sin fars familie. 

Arv vil jo også bli ulikt. Våre felles barn arver oss begge. Min sønn arver kun meg. 

Anonymkode: 4d0e6...5f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg vet ikke, de blir fornærmet av slikt. 

Samtidigføles det som de behandler meg som en ekstra mor eller fjern tante.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere forenkler det veldig med å si det handler om at økonomien blir bedre, den blir ikke automatisk bedre med årene når flere barn kommer til. Barn er ikke gratis som vi alle vet og en familie som greier seg fint med ett barn kan slite med tre.

Samtidig så er det jo noe annet når forskjellsbehandlingen fortsetter i voksenlivet, hvordan forklarer dere det når alle «barna» er voksne, foreldrene fortsatt forskjellsbehandler og det aldri gjøres antydning til å gå inn for likhet fremover? 

Anonymkode: 5c2ad...a4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

De har bare gjort det sånn er svaret.

Og hva sier de når du spør om hvorfor de bare har gjort det slik, og om de forstår at du blir såret pga det? 

Anonymkode: a1cbd...a7e

AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Jeg er eldst og har måtte klare meg alene fra jeg var 16. De fire andre (begge foreldre fikk to nye barn etter meg) har fått servert det meste og bodd hjemme gratis til langt oppi tjueårene. Man kjenner det litt i hjertet.

Anonymkode: 252c3...626

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og hva sier de når du spør om hvorfor de bare har gjort det slik, og om de forstår at du blir såret pga det? 

At de bare har bestemt det sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tror det handler om at jeg ble ureligiøs og de andre er religiøse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...