Gjest Gjest_Line_* Skrevet 24. mars 2006 #1 Skrevet 24. mars 2006 Jeg må levere skattekortet mitt til arb.giver nå, og ser på de forrige lønsslippene at han har brukt fjordårets skatteprosent som er 10% av det jeg tjente...Er ikke dette litt lite å betale i skatt?? Får jeg en saftig baksmell da?? Sorry meg...ja, jeg vet jeg man sikkert burde kunne dette
Gjest baby-E Skrevet 24. mars 2006 #2 Skrevet 24. mars 2006 det kommer vel ann på hvor mye du tjener det.
Gjest gjest1 Skrevet 24. mars 2006 #3 Skrevet 24. mars 2006 Det kommer an på hvor stor inntekt du har. Om 10% er for lite, kan du bestille nytt skattekort på www.skatteetaten.no
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #4 Skrevet 24. mars 2006 okay..? Så hvordan kan jeg unngå baksmell? er det best underdrive det jeg har tjent hvis jeg er usikker(klarer jo ikke å få samlet eksakt beløp gjennom alle lønsslippene...finner ikke alle heller) ennn å overdrive?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #5 Skrevet 24. mars 2006 Høres det lite ut å betale 10% skatt hvis du tjeener 240000 f.eks? Mente jeg betalte 10% da jeg jobbet et par ganger i uken som ekstrahjelp ved siden av skole og sånn, jeg...=)
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #7 Skrevet 24. mars 2006 Ja, jeg har vært på skatteetaten sine sider, men hvordan kan jeg vite om jeg betaler for lite skatt i forhold til å unngå baksmell?? Jeg synes egentlig det er greit å betale for mye skatt som en måte å spare på jeg...slik at jeg får tilbake penger på ligningen..
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #8 Skrevet 24. mars 2006 Oi! Betaler du bare 10% skatt når du tjener 240.000? Da bør du (vanligvis) betale 36%. Men for å være sikker kan du gå inn på skatteetaten sine sider og beregne der. Vanligst er det å ha tabelltrekk når man har fast jobb og lønn i den størrelsen. Jeg ville definitivt trukket mer skatt fremover. Du har trukket flere tusen for lite pr måned! Det lukter saftig skattesmell her.. Men du har jo oppdaget det relativt tidlig på året, og har mange måneder å ordne opp i dette på. Jeg ville gjort følgende: 1) skaff deg et nytt og oppdatert skattekort 2) finn ut hvor mye differansen på det du har betalt - kontra det du skulle ha betalt i årets første måneder utgjør 3) ta denne summen og del på resten av månedene (husk da på å ikke regne inn juni som er skattefri) - og be arbeidsgiver trekke dette EKSTRA Oioioi.. Må innrømme at jeg syntes det er merkelig å tro at man skal betale 10% skatt når man er i full jobb :-)
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #9 Skrevet 24. mars 2006 Takk skal du ha! Da tror jeg kanskje jeg ber om å betale 50% skatt denne mnd jeg, så gr det vel sånn ca opp i opp. Får bare leve litt stramt neste mnd:/ Ja, det var veldig sløvt av meg å ikke legge merke tl at jeg ikke btalte mer skatt..har nemlig bare jobbet der ca 3 g i uken, og plutselig steppet inn nesten hver dag for sykemeldte folk..Så tilsammen har det jo blitt heltid egentlig..
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #10 Skrevet 24. mars 2006 Men når jeg nå skal fylle inn data for et nytt skattekort, er det bedre å underdrive eller overdrive det man tror man kommer til å tjene/ har tjent hvis man ikke er helt sikker for å unngå baksmell?
Gjest gjest1 Skrevet 24. mars 2006 #11 Skrevet 24. mars 2006 Men når jeg nå skal fylle inn data for et nytt skattekort, er det bedre å underdrive eller overdrive det man tror man kommer til å tjene/ har tjent hvis man ikke er helt sikker for å unngå baksmell? ← Overdrive. Litt.
Gjest allium Skrevet 24. mars 2006 #12 Skrevet 24. mars 2006 Men når jeg nå skal fylle inn data for et nytt skattekort, er det bedre å underdrive eller overdrive det man tror man kommer til å tjene/ har tjent hvis man ikke er helt sikker for å unngå baksmell? ← Du skal skrive riktige tall. Det skattekortet du da får, vil antagelig gi deg litt penger igjen. Når det gjelder det du har betalt for lite så langt, trenger du ikke å tenke på det i forhold til arbeidsgiver. Hos skatteetaten skriver du inn både hva du har tjent, hva du har betalt i skatt, og hva du kommer til å tjene resten av året. Det nye skattekortet beregnes på grunnlag av alt dette, og du trenger ikke å trekke noe ekstra.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #13 Skrevet 24. mars 2006 Tror ikke det holder å trekke 50% en måned for så å være "even". Dersom du har ca 20.000,- pr mnd, og har trukket 2.000kr over 3 måneder nå (avhengig av når du får lønn i mars) er du ca 15.000,- bakpå allerede.. Altså: 20.000kr med 36% skatt = 7.200,- pr mnd i skatt. Du har betalt 2.000kr. Ergo er du pr mnd i år 5.200kr bak skjema. Over 3 måneder er dette 15.600,-. Dersom du ikke har fått lønn i mars ennå utgjør det 10.400,-. Neste måned med nytt skattekort skal du betale (utifra 36%) 7.200. Dersom du vil ta inn det du har betalt for lite på en måned (urealistisk!): 10.400,- + 7.200,- = 17.600 å betale i skatt denne måneden (dersom du ikke har fått lønn i mars ennå) 15.600,- + 7.200,- =22.800,- å betale i skatt neste måned.. (og det er jo mer enn du har brutto..?) Derfor ville jeg gjort som jeg foreslå i forrige svar: skaff nytt kort og trekk det + finn ut hvor mye du skylder og del på en rekke mnd hvor du betaler dette i tillegg til vanlig skatt.. Lykke til! (og dette er kun et eksempel, da jeg ikke aner om du har særtrekk)
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2006 #14 Skrevet 24. mars 2006 Ja, tusen takk - det var et veldig godt forslag. =) Tror jeg stikker en tur ned på skatteetaten og ser om de kan hjelpe meg jeg..Hvis de kan ordne med sånt, og ikke bare skal ta i mot ferdigutfylte papirer og levere ut skattekort..
Jane How Skrevet 24. mars 2006 #15 Skrevet 24. mars 2006 Har arb.giver trukket deg 10% fra nyttår til nå? Om ikke arb.giver leverer skattekort innen en viss tid etter nyttår skal man jo trekke 50%? Sannsynligvis vil du få tabellkort fra ligningskontoret, men har du ikke fått noe enda?? Jeg ville nok justert skattekortet litt opp var jeg deg, hvertfall trekke 36% istedet for tabelltrekk. Du kan også be arbeidsgiver trekke deg mer enn det som står på skattekortet (mer, aldri mindre), eller be om et visst beløp i mnd i ekstra skattetrekk.
Jane How Skrevet 24. mars 2006 #16 Skrevet 24. mars 2006 Du kan også ringe ligningskontoret og forhøre deg om hva du må skatte når du tjener så og så mye.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #17 Skrevet 25. mars 2006 Du skriver ikke i hvilken livsituasjon du er i, og skatten kommer jo ann på dette også. F.eks hvis du er i skatteklasse to, har du høyere fradrag, har du aleneomsorgen for barn får du foreldrefradrag osv. Dermed vil det ikke si at du nødvendigvis skal skatte 36%. Ligningskontoret hjelper deg med dette
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2006 #18 Skrevet 29. mars 2006 Jeg må levere skattekortet mitt til arb.giver nå, og ser på de forrige lønsslippene at han har brukt fjordårets skatteprosent som er 10% av det jeg tjente...Er ikke dette litt lite å betale i skatt?? Får jeg en saftig baksmell da?? Sorry meg...ja, jeg vet jeg man sikkert burde kunne dette ← Arbgiver skal trekke deg 50% om du ikke har levert inn skattekortet ditt. du er vel sent uta, det skal leveres i jan. Du får det i desember.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå