AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #1 Skrevet 21 timer siden Jeg er i San Francisco og har blitt stoppet på gata flere ganger av folk som sier med undring i stemmen; are you from Denmark? I’m like 2% Scandinavian! Og lignende ting. Og det er når jeg ikke har sagt et ord, og ikke går jeg med identifiserende klær, heller! Men har jo et ganske nordisk utseende. De fleste gjetter ikke på Norge først. Det der var en reell samtale og mye lignende. Flere ganger jeg har satt meg ned alene på kafé og folk har begynt å snakke om Skandinavia til hverandre på nabobordet helt ut av det blå etter å ha sett på meg. The fjords and free health care etc Jeg mener ikke dette som negativt sånn egentlig, folk er nysgjerrige og positive og vil vite mer om deg. Men det gjør at jeg føler jeg må leve opp til en stereotype de har, eller jeg må liksom være som en slags «ambassadør». Som et dyr i en zoo hehe Flere som har opplevd lignende, og hvordan takler dere det? Det overrasker meg også siden landet er så ekstremt multikulturelt! Men hadde jeg gått rundt i Minnesota, så hadde det sikkert ikke skjedd siden så mange der har norske aner. Anonymkode: c5ef4...e3a 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Ha ha ha amerikanere er veldig opptatt av den type ting. Var på rundreise i Usa og vet ikke hvor mange ganger man fikk høre av en amerikaner at de var 5% norsk, 20% svensk eller annet Anonymkode: d1812...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden De er bare mye mer utadvendte enn oss og det er lavere terskel for å slå av en prat. Jeg har feriert i USA i 3 år på rad. Folk slår av en prat i køer overalt. De legger ikke så mye i det. Anonymkode: 1bdcd...a96 1 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Skrevet 21 timer siden De er utrolig opptatt av sin egen "heritage", og mer utadvendte enn oss. Det jeg synes er krevende er at man kan ha en veldig hyggelig samtale, over litt tid, og så plutselig sier de noe helt sinnsykt om f.eks. Trump (Trump-supportere). Da blir det så anspent og ikke like trivelig. Anonymkode: c3a05...e84 2 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Skrevet 14 timer siden Jeg har vært mye i California (amerikansk mann) og kjenner godt igjen det du beskriver. Det blir fort spørsmål og fortellinger om deres egne skandinaviske gener. En gang på ett familietreff kom det ett vennepar av familien med norske besteforeldre. De inviterte til pinnekjøtt middag kvelden etter. Jeg syntes personlig det bare er hyggelig at de føler en tilknytning og gjerne vil snakke og opprette kontakt. Anonymkode: 1e674...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Enig i at det er vanskelig å late som om man er ambassadør. Det er som om all interaksjon skal bestå av kulturutveksling. Så hører man stadig vekk hvor utrolig dyrt Norge er, og hvor kaldt og kjedelig det er. Det er så trettende! Jeg er meg selv, og jeg reiser ikke for Norges skyld! Anonymkode: 587c2...69d
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): De er utrolig opptatt av sin egen "heritage", og mer utadvendte enn oss. Det jeg synes er krevende er at man kan ha en veldig hyggelig samtale, over litt tid, og så plutselig sier de noe helt sinnsykt om f.eks. Trump (Trump-supportere). Da blir det så anspent og ikke like trivelig. Anonymkode: c3a05...e84 Det må være veldig krevende å være deg, ja. Om du ikke kan reise til et annet land og romme deres politiske holdninger. Anonymkode: 500eb...04c
Nowayback Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden For en tragisk gjeng vi nordmenn er i forhold til amerikanerne. Er nordmenn mer psyke, tro? 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden Nowayback skrev (3 minutter siden): For en tragisk gjeng vi nordmenn er i forhold til amerikanerne. Er nordmenn mer psyke, tro? Du kan lese tråden om å kommentere det andre snakker om. Så og si enstemmig at det er frekt å snakke til fremmede i det offentlige rom. Anonymkode: e78cf...725
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #10 Skrevet 1 time siden Ta det med godt humør. Det er en av de tingene jeg synes er fint med USA, at de kan være så åpne mot fremmede. Vel, hvis man er hvit, da… Hadde vel vært annerledes hvis du ikke hadde vært det. Anonymkode: 3f7c7...027
AnonymBruker Skrevet 46 minutter siden #11 Skrevet 46 minutter siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ta det med godt humør. Det er en av de tingene jeg synes er fint med USA, at de kan være så åpne mot fremmede. Vel, hvis man er hvit, da… Hadde vel vært annerledes hvis du ikke hadde vært det. Anonymkode: 3f7c7...027 Hvis du har svart hudfarge blir du møtt med en annen holdning ja. Spesielt i Virginia, West Virginia, Alabama, Mississippi, Kentucky, Tennessee, Missouri, Arkansas og nordlige deler av Atlanta, Georgia, Sør-Carolina og Nord-Carolina. Anonymkode: fd867...d27
AnonymBruker Skrevet 11 minutter siden #12 Skrevet 11 minutter siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det må være veldig krevende å være deg, ja. Om du ikke kan reise til et annet land og romme deres politiske holdninger. Anonymkode: 500eb...04c "Romme det", det klarer jeg. Det må jeg jo - hva er alternativet? Men å forstå, respektere og like det, det klarer jeg ikke. Det gjelder mange land, og ja, det er ofte krevende å reise. F.eks. synes jeg turene mine til UAE har vært krevende. Anonymkode: c3a05...e84
AnonymBruker Skrevet akkurat nå #13 Skrevet akkurat nå AnonymBruker skrev (7 minutter siden): "Romme det", det klarer jeg. Det må jeg jo - hva er alternativet? Men å forstå, respektere og like det, det klarer jeg ikke. Det gjelder mange land, og ja, det er ofte krevende å reise. F.eks. synes jeg turene mine til UAE har vært krevende. Anonymkode: c3a05...e84 Veldig spesielt å påpeke dette da ettersom 90 millioner amerikanere har tross alt valgt ham, og i siste meningsmåling så sier 4/10 amerikanere at han gjør en ekstremt god jobb. Er ikke mange måneder siden kun 2/10 var fornøyd med Støre. Vi blir totalt blendet for realiteten så lenge vår politiske samlingspunkt ikke stemmer overens med vår kultur og holdninger, betyr på ingen måte at det er feil eller galt at det er annerledes i et annet land. For i Norge så har vi stort sett bare demokrater uansett hvilket parti. I USA er dette annerledes. Anonymkode: 3e630...5a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå