AnonymBruker Skrevet i går, 11:05 #1 Skrevet i går, 11:05 Ser at stadig flere drar utenlands for deres utdanning og/eller velger studier som ikke er direkte økonomirettet, men likevel ender opp i økonomi/finansroller. Har tittelen mistet sin verdi? Anonymkode: d49cd...1cd
Majer Skrevet i går, 11:14 #2 Skrevet i går, 11:14 Det er jo en tulle-tittel. Reiser du til Danmark er sivøk 3-årig. Reiser du til England eller USA vet ikke folk hva sivøk er engang. Men vi er litt sære her på berget. Så vi liker graden, særlig fra NHH- selv om skolen er elendig rangert internasjonalt 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:33 #3 Skrevet i går, 11:33 Tenker vel at det er en tittel som ikke har spesielt stor verdi i dag. Ikke større verdi enn en annen lignende master (for eksempel fra utlandet), i alle fall. Anonymkode: 5fce1...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Skrevet 23 timer siden Kommer an på skolen. Siviløkonom fra NHH har fortsatt høy verdi. Og mange av de største rekrutterer nesten utelukkende herfra. Anonymkode: 69222...5f1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Skrevet 21 timer siden Siviløkonom sier noe om hvilken økonomiutdanning man har tatt. Den er allsidig og bred og folk kan jobbe med mye ulikt når de er ferdig - selv om man har en spesialisering i bunn. Klart det er verdt noe, det betyr man har en 5-årig utdanning med spesifikt innhold, og det er svært etterspurt. Men det finnes så klart andre økonomiutdanninger som er bra, men de er gjerne mer spesialiserte. Anonymkode: 05447...80e 1 3
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Siviløkonom sier noe om hvilken økonomiutdanning man har tatt. Den er allsidig og bred og folk kan jobbe med mye ulikt når de er ferdig - selv om man har en spesialisering i bunn. Klart det er verdt noe, det betyr man har en 5-årig utdanning med spesifikt innhold, og det er svært etterspurt. Men det finnes så klart andre økonomiutdanninger som er bra, men de er gjerne mer spesialiserte. Anonymkode: 05447...80e Så tittelen sier altså noe om ens utdanning, det er ikke bare en tulletittel som noen påstår? Anonymkode: fbfb2...4c7
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Så tittelen sier altså noe om ens utdanning, det er ikke bare en tulletittel som noen påstår? Anonymkode: fbfb2...4c7 Man har master (femårig) som må følge kravene i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket, fra en akreditert instituasjon. Og det er en beskyttet tittel. Det som har endret seg over tid er antall skoler som tilbyr utdannelsen - inntakskravene og kvaliteten på utdannelsen. Før var det i praksis kun NHH og BI. Så mange rekrutterer fortsatt kun fra disse skolene. Anonymkode: 69222...5f1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #8 Skrevet 20 timer siden Det imponerer ikke på meg. Nesten alle har master idag. Anonymkode: 49017...1ed
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ser at stadig flere drar utenlands for deres utdanning og/eller velger studier som ikke er direkte økonomirettet, men likevel ender opp i økonomi/finansroller. Har tittelen mistet sin verdi? Anonymkode: d49cd...1cd Stadig flere reiser overhodet IKKE til utlandet for heltidsstudier. Det er motsatt: tallene faller for de fleste land. Hvor er det du får all denne fake news fra? ChatGPT, SnapChat eller TikTok? Tabell 5 hos SSB viser tallene fra henholdsvis 2014, 2023 og 2024. https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/statistikk/studenter-i-universitets-og-hogskoleutdanning Fra 16.916 heltidsstudenter for året 2014 og ned til 12.398 heltidsstudenter for året 2024. Og du kan være sikker på at når tallene oppdateres igjen av SSB i mars 2026, så vil du se en ytterliggere nedgang for dette året - 2025. Tallene hadde vært enda lavere om man ikke hadde gitt tillatelse til diverse studieagenter som hjernevasker sårbare studenter med sine "stands" på diverse utdanningsmesser og sukrer "argumentene" sine med at det er ganske "spennende" å ta en 3-årig bachelor i sosialantropologi og ende opp med 1 - 1.2 millioner kr i studiegjeld. Siviløkonom tittelen er fortsatt verdifull i Norge. Hva man gjør i utlandet er irrelevant. Du skal jobbe i Norge og du må forholde deg til det man anser som verdifullt i Norge for det er noe arbeidsgivere kjenner seg igjen i. Anonymkode: db36c...0f3 5
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden Majer skrev (8 timer siden): Det er jo en tulle-tittel. Reiser du til Danmark er sivøk 3-årig. Reiser du til England eller USA vet ikke folk hva sivøk er engang. Men vi er litt sære her på berget. Så vi liker graden, særlig fra NHH- selv om skolen er elendig rangert internasjonalt Jeg ville ikke tatt siviløkonomutdanningen på NHH og så reist til USA for å jobbe, nei. Men hvis målet er å jobbe i Norge, har graden fortsatt stor anseelse. Den gir også som regel innpass til jobber med svært høy lønn. Jeg har jobbet innen mange ulike bransjer, der hovedvekten av de ansatte har helt andre utdanninger enn økonomi. Men toppledelsen? De er sivøk-er fra NHH alle sammen. (Jeg er ikke siviløkonom selv, forresten, så jeg forsvarer ikke egen grad her.) Anonymkode: b0307...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ville ikke tatt siviløkonomutdanningen på NHH og så reist til USA for å jobbe, nei. Men hvis målet er å jobbe i Norge, har graden fortsatt stor anseelse. Den gir også som regel innpass til jobber med svært høy lønn. Jeg har jobbet innen mange ulike bransjer, der hovedvekten av de ansatte har helt andre utdanninger enn økonomi. Men toppledelsen? De er sivøk-er fra NHH alle sammen. (Jeg er ikke siviløkonom selv, forresten, så jeg forsvarer ikke egen grad her.) Anonymkode: b0307...ff2 Når jeg har jobbet internasjonalt så bruker jeg MSc (Eller Master of Science) in Finance - Norwegian School of Economics (NHH). En tittel som står ganske sterkt også i EU og UK, og lett kan forklares med "equivalent to..." i US. Det samsvarer med tittel i det engelske vitnemålet. Anonymkode: 69222...5f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå