AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Har heldigvis lenge igjen før man trenger å være utlært på pensjon. Jeg klarer ikke å bli hundre prosent trygg på hvordan jeg skal forstå totalen i pensjonsavtalen min. Har googlet, lest artikler og prøvd chatGPT med problemstillingen, men sliter med å få satt to strek under svaret. Kort oppsummert: Innskuddspensjonsordning hvor arbeidsgiver sparer 7% opp til 7,1 G og 25,1% opp til 12 G Har inntekt over 7,1G + firmabil (personbil, fri bruk), men godt under 12G Det jeg ikke klarer å bli helt klok på er hvordan/om firmabilfordelen påvirker innskuddspensjonsopptjeningen? Og hva med folketrygden? Feks. Smarte Penger skriver: Sitat Inntektspåslaget teller ikke med i pensjonsopptjeningen. Dette betyr at du kan miste 18,1 prosent av opptjeningen. Hvis du tjener mer enn 7,1 G vil ikke dette ha noen betydning siden det ikke er noen opptjening over dette nivået. Dette synes jeg virker rart når det i skatteoppgjøret er oppgitt "Pensjonsgivende inntekt" med et beløp som inkluderer inntekstpåslaget på firmabilen. Er det kanskje bare begrepsbruken i skatteoppgjøret som forvirrer meg? Anonymkode: 66fc9...460
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Firmalbil og andre naturalytelser gir ikke pensjonsopptjening verken i selskapet eller i folketrygden. Anonymkode: 12647...e8b 2 1
Summeer Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Bonuser, forsikringer, aviser, bredbånd, firmabil, dekke treningsavgiften; mobildekning +++ gir ikke pensjonsopptjening og er en billig måte for arbeidsgiver å gi deg mer lønn uten å måtte betale pensjonsinnskudd, sykepenger, arbeidsgiveravgift og sånt. Så viktig å ha en god grunnlønn og ikke se seg blind på alle godene (iallefall opp til 7,1 G, så man får max opptjening i det offentlige) 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har heldigvis lenge igjen før man trenger å være utlært på pensjon. Jeg klarer ikke å bli hundre prosent trygg på hvordan jeg skal forstå totalen i pensjonsavtalen min. Har googlet, lest artikler og prøvd chatGPT med problemstillingen, men sliter med å få satt to strek under svaret. Kort oppsummert: Innskuddspensjonsordning hvor arbeidsgiver sparer 7% opp til 7,1 G og 25,1% opp til 12 G Har inntekt over 7,1G + firmabil (personbil, fri bruk), men godt under 12G Det jeg ikke klarer å bli helt klok på er hvordan/om firmabilfordelen påvirker innskuddspensjonsopptjeningen? Og hva med folketrygden? Feks. Smarte Penger skriver: Dette synes jeg virker rart når det i skatteoppgjøret er oppgitt "Pensjonsgivende inntekt" med et beløp som inkluderer inntekstpåslaget på firmabilen. Er det kanskje bare begrepsbruken i skatteoppgjøret som forvirrer meg? Anonymkode: 66fc9...460 Men du skriver du har inntekt over 7,1 G? Hvordan kan du da mene at "pensjonsgivende inntekt" i skattemeldingen inkluderer fordel knyttet til firmabil? Uansett, som mange allerede har skrevet, så gir ikke slike fordeler pensjonsopptjening. Anonymkode: f9ef3...029
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli Summeer skrev (15 minutter siden): Bonuser, forsikringer, aviser, bredbånd, firmabil, dekke treningsavgiften; mobildekning +++ gir ikke pensjonsopptjening og er en billig måte for arbeidsgiver å gi deg mer lønn uten å måtte betale pensjonsinnskudd, sykepenger, arbeidsgiveravgift og sånt. Så viktig å ha en god grunnlønn og ikke se seg blind på alle godene (iallefall opp til 7,1 G, så man får max opptjening i det offentlige) Alle naturalytelser er med i grunnlaget for arbeidsgiveravgift - så arbeidsgiver "sparer" lite på det. Anonymkode: d0dbe...8e6
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men du skriver du har inntekt over 7,1 G? Hvordan kan du da mene at "pensjonsgivende inntekt" i skattemeldingen inkluderer fordel knyttet til firmabil? Anonymkode: f9ef3...029 Det er ut fra hvordan skatteoppgjøret presenteres fra Skatteetaten: Beløpet etter "Pensjonsgivende inntekt" tilsvarer total brutto inntekt, inkludert alle ytelser som for eksempel firmabilfordelen. Anonymkode: 66fc9...460
NakenPanda Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Firmalbil og andre naturalytelser gir ikke pensjonsopptjening verken i selskapet eller i folketrygden. Anonymkode: 12647...e8b Feil
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Alle inntekter det betales arbeidsgiveravgift for er pensjonsgivende i folketrygden. Hvorvidt det også inngår som grunnlag for bedriftens pensjonsinnskudd må du sjekke egen kontrakt, personalhåndbok, lønnsavtaler/fagforening eller HR. Bedrifter kan ha ulike avtaler. Anonymkode: 9f35c...024 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå