Gå til innhold

Hvorfor blir mange kjente personer sett på som helter, etter at de har gått bort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens Ari Behn levde fikk han ganske mye pepper for sin personlighet, men etter at han forlot oss, er det ikke ett negativt ord å spore noe sted.

Forrige uke døde Ozzy Osbourne, og jeg er overrasket over hvordan han har blitt hyllet i sin hjemby Birmingham, men også i USA hvor han bodde lenge.

I Birmingham skal kisten bli kjørt gjennom gatene slik at folk får ta sitt siste farvel, det er snakk om å kanskje forandre navn på flyplassen til Ozzy Osbourne og til og med rådhuset i Oslo spilte en sang av Ozzy Osbourne i klokkespillet sitt forrige uke.

Hvor mange som sitter i bystyret i Oslo eller styrer på Rådhuset, har hatt et forhold til Ozzy Osbourne eller Black Sabbath?

Jeg har vært på Black Sabbath konsert for 13 år siden, og det eneste jeg forbinder Ozzy Osbourne med er Black Sabbath, at han et par ganger på 80-tallet bet hodet av en flaggermus på konsert og serien "The Osbournes" som gikk på tv for 20 år siden.

Jeg synes man må bli flinkere til å hylle hverandre når man er i live, og synes av og til at denne heltedyrkingen når et menneske går bort, kan være litt merkelig.

Hva mener dere?

Anonymkode: 7cac7...f22

• Liker 3
Skrevet

Jeg er helt enig!

Ari Behn var en karakter som fikk mye ufortjent kritikk.

Samtidig må man se det i sammenheng med tiden som da var.

Mr Durek er jo mye mer kontroversiell selv i våre dager.

Ozzy var intet mindre enn fullstendig harmløs og kun ett image.

Anonymkode: f3407...cd9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Best ever. Helt spesiell bla bla.

Da David Bowie døde sto det den en floskelen etter den andre, best ever, helt spesiell. Halvt år senere vandret Prince, gjett hva. Best ever, helt spesiell...... Pressen har laget en artikkel de bare kan bytte ut navnet på "den helt spesielle" :) Da Elvis døde sto det sikkert best ever, helt spesiell da også...

Endret av test1e
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ozzy var intet mindre enn fullstendig harmløs og kun ett image.

Anonymkode: f3407...cd9

Really, han slet masse med rus, han har to barn fra tidligere som han knapt har sett pga festing og musikken, og han holdt på å drepe sharon en gang, noe hun har snakket en del om på talkshow. 

Anonymkode: 6745a...9ea

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke noe vondt å si om Ozzy Osbourne, men jeg bare reagerer på den voldsomme dyrkingen.

At Birmingham som var hans fødeby markerer hans bortgang med seremonier synes jeg ikke er noe rart, men at Oslo rådhus spiller en eller annen halvkjent Ozzy Osbourne sang, synes jeg er veldig rart.

Når David Bowie døde, spilte ikke rådhuset i Oslo hverken "ashes to ashes" eller "lets dance", og han nådde ut til et større publikum enn heavy rockeren Ozzy.

🤔

Ts

Skrevet

Journalister må ha noe å skrive om, og folk elsker kjendiser. De fleste av oss blir bedre når vi er døde.

Anonymkode: 157ef...760

AnonymBruker
Skrevet

fordi det er sånne patetiske skriverier som genererer en god del klikk.   

dersom alle ssammen hadde sluttet å klikke en del på sånn søppel, så ville nettavisene selvfølgelig sluttet å skrive sånne ting også.  

Anonymkode: d9b8f...a87

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke noe vondt å si om Ozzy Osbourne, men jeg bare reagerer på den voldsomme dyrkingen.

At Birmingham som var hans fødeby markerer hans bortgang med seremonier synes jeg ikke er noe rart, men at Oslo rådhus spiller en eller annen halvkjent Ozzy Osbourne sang, synes jeg er veldig rart.

Når David Bowie døde, spilte ikke rådhuset i Oslo hverken "ashes to ashes" eller "lets dance", og han nådde ut til et større publikum enn heavy rockeren Ozzy.

🤔

Ts

Det er fordi Black Sabbath er grunnleggeren av heavy metal. Ozzy er en av de største sangerne i historien.

Anonymkode: b95fd...89b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er fordi Black Sabbath er grunnleggeren av heavy metal. Ozzy er en av de største sangerne i historien.

Anonymkode: b95fd...89b

Jeg synes ikke at Black Sabbath er heavy metal, men mer rock som Motorhead, og ikke i samme sjanger som Pantera, Slayer og Helmet som er mer heavy metal.

Ts

Skrevet

Sånn er det med mennesker som ikke er kjendiser også... 

Du skal være et stort r@sshøl om du ikke får heltestatus når du er dau 🤮

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg synes ikke at Black Sabbath er heavy metal, men mer rock som Motorhead, og ikke i samme sjanger som Pantera, Slayer og Helmet som er mer heavy metal.

Ts

Du forsto ikke hva du siterte.

Black Sabbath grunnla heavy metal, uten dem hadde ikke band som Pantera, Slayer eller Helmet eksistert.

Anonymkode: d3ddb...555

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det med vanlige folk også. En kollega døde brått og uventet. Tidligere var hun en person som mange irriterte seg over og baksnakket. Nå er hun plutselig blitt den mest fantastiske av alle på jobb. Som alle savner og snakker pent om. 

Jeg kjempet hardt for ikke å le høyt da en sa at hun savnet avdøde pga hennes gode humør. At hun alltid var så glad.  Vel, det var hun ikke. Hun var stort sett sur og urimelig. Jeg husker henne som en som klaget over noe hver eneste lunsj. 

Anonymkode: d92ad...03e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Heltedyrking er det vel ikke. Det er for vise respekt for den avdøde, og Ozzy la grunnlaget for den musikksjangeren. Selv om vi i dag ikke synes det er så spesielt, så var det jo det den gangen.

Anbefaler at folk ser dokumentaren «God bless Ozzy Osbourne», det er en utrolig bra dokumentar.

Anonymkode: a230e...9a3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder vel ikke bare kjente folk. Alle blir plutselig helter etter sin død virker det som.

Anonymkode: 37e55...b86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du forsto ikke hva du siterte.

Black Sabbath grunnla heavy metal, uten dem hadde ikke band som Pantera, Slayer eller Helmet eksistert.

Det var jeg faktisk ikke klar over, for jeg synes ikke at Black Sabbath ligner på de andre bandene i black metal sjangeren.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det var jeg faktisk ikke klar over, for jeg synes ikke at Black Sabbath ligner på de andre bandene i black metal sjangeren.

Ts

Det er fordi metal, som all annen musikk, utvikler seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å si at Ari Behn var en spradebass, og bøkene hans gir meg absolutt ingenting. En av hans bøker er den eneste jeg har gitt opp, og det da det var få sider igjen. Likevel må de som var glad i ham og de som likte kunsten hans få lov til å hylle ham. Jeg trenger ikke blande meg inn.

Jeg har alltid likt Black Sabbath, og hyller gjerne Ozzy som stor kunstner. Livsstilen hans er noe annet.

Det er naturlig at ved dødsfall tar stilling til om nan skal hedre en person. Jeg ser ikke noe galt ved det 

Anonymkode: f5d8d...c97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...