Gå til innhold

Upassende atferd/kommentar fra min far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare få dette ut et sted og det er ingen jeg kan prate med dette om. Ingen jeg vil si dette til, utenom en psykolog (og det er venteliste på det, som vi alle vet). Jeg føler meg gal for å ha blitt fortalt slike ting til av min egen far. 
Men her er episoden som utspilte seg i en telefonsamtale. Jeg er en voksen kvinne i slutten av tyveårene. Jeg er singel og har ikke planer om å skaffe meg noen mann i nærmeste fremtid. Jeg er hetero, om det har noen betydning for noen. For veldig mange kvinner er det naturlig å ha en mann/menn i sentrum av sitt liv. Sånn er ikke jeg. Min far liker å si at, «det gjør ikke noe om du er lesbisk» eller «kanskje du snart finner deg en venninne». Jeg bryr meg ikke om hva han måtte tenke om meg og mitt liv. Men kommer med en kommentar tilbake «du og det homohatet ditt». Og da henger han seg på «det verste jeg vet er homoer» (spesielt menn som er sammen med menn). Jeg vet ikke hvorfor noen skulle hate noe så mye eller bruke så mye energi på noe han ikke liker? Om jeg ikke liker noe, holder jeg meg unna det og bruker ikke tid om å snakke om det. Til poenget, utover i samtalen merker jeg at han blir litt treg i talen og jeg merker at han har drukket. Han kommer med en kommentar som, «selvom jeg shaver pikken er jeg ikke homo». Det kom helt ut av det blå og jeg visste ikke hva jeg skulle si. Det var egentlig en tøysete samtale, men denne kommentaren var ekkel, upassende og jeg ble helt kvalm. Hvordan var denne kommentaren relevant på noen som helst måte? Jeg kjente jeg ble forbanna. Det føltes ut som et overgrep (satt på spissen). At min far sier noe slikt til meg. Jeg føler meg ekkel for at han sa det til meg. 

Jeg måtte bare få det ut ett eller annet sted. Ellers blir jeg gal. Jeg føler det er så ekkelt at min far sa dette til meg. Selvom det er han som er upassende og ekkel, så føler jeg meg ekkel for å ha blitt fortalt dette. 

Anonymkode: 78b38...970

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at det var ekkelt å høre.

Du sier at han hørtes beruset ut? Det kan være lurt å unngå samtaler på tidspunkter/perioder hvor det er sannsynlig at han drikker.

Og så tenker jeg det er på sin plass å sette grenser. Si at du ikke vil snakke om kjærestelivet ditt.

F eks "Jeg skal si fra til deg om jeg har fått meg kjæreste. Inntil da er ikke dette et tema vi skal snakke om. Hvordan har dagen din vært?"

Mange foreldre vet ikke hvor grensen går når barna blir voksne. Bare du kan gi han beskjed om dette.

Men skjønner godt at det var ubehagelig ❤️ Sett grenser, legg på om han blir ufin. Dette klarer du!

Anonymkode: ab02a...194

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du synes det var ekkelt at han kom med en slik kommentar, vi blir nok aldri for gamle til å synes at det er kleint og småekkelt å bli konfrontert åpent med at foreldrene våre er seksuelle vesener. Hvis faren din faktisk er homofob, så tror jeg rett og slett at du må prøve å se kommentaren i den konteksten, det handler ikke om deg. Han hadde drukket og ble nok mer løsmunnet enn hva han ellers ville vært. Enig med AB over her, sett grenser for hva du synes er greit.

Anonymkode: 81f2d...561

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke som jeg skal le eller bli irritert. Spesiell oppførsel, men var han rusa er det jo mer forståelig, selv om det er ufine kommentarer. Hvordan er han ellers? Noe sier meg at dere kanskje ikke har hatt det beste forholdet?

Anonymkode: c5bb9...b5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ensomme menn kan ofte gjøre ungene om til kamerater, og glemmer helt att de er fedre. Så blir dessverre preiken deretter. 

Anonymkode: 4baee...f69

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner at det var ekkelt å høre.

Du sier at han hørtes beruset ut? Det kan være lurt å unngå samtaler på tidspunkter/perioder hvor det er sannsynlig at han drikker.

Og så tenker jeg det er på sin plass å sette grenser. Si at du ikke vil snakke om kjærestelivet ditt.

F eks "Jeg skal si fra til deg om jeg har fått meg kjæreste. Inntil da er ikke dette et tema vi skal snakke om. Hvordan har dagen din vært?"

Mange foreldre vet ikke hvor grensen går når barna blir voksne. Bare du kan gi han beskjed om dette.

Men skjønner godt at det var ubehagelig ❤️ Sett grenser, legg på om han blir ufin. Dette klarer du!

Takk for en fin kommentar ❤️ han er ikke den enkleste å sette grenser med dessverre og protesterer ofte når jeg gjør det - med kommentarer at jeg må slutte, er urimelig osv. Men skal bli flinkere på å sette grenser, bytte tema eller bare avslutte samtalen 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du synes det var ekkelt at han kom med en slik kommentar, vi blir nok aldri for gamle til å synes at det er kleint og småekkelt å bli konfrontert åpent med at foreldrene våre er seksuelle vesener. Hvis faren din faktisk er homofob, så tror jeg rett og slett at du må prøve å se kommentaren i den konteksten, det handler ikke om deg. Han hadde drukket og ble nok mer løsmunnet enn hva han ellers ville vært. Enig med AB over her, sett grenser for hva du synes er greit.

Anonymkode: 81f2d...561

Ja, uansett hvor gammel jeg blir tenker jeg at jeg ikke vil ha noe med mine foreldres seksuelle liv å gjøre. Der går hvertfall min grense. Jeg tror nok at det henger sammen med at han er homofob. Men han har også en tendens til å være grenseoverskridende generelt. Kunne nevnt flere ting, men altså dette syns jeg var så ekkelt at jeg bare måtte få ut til noen på en eller annen måte. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at faren din er homo?

Anonymkode: 1f997...f97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke som jeg skal le eller bli irritert. Spesiell oppførsel, men var han rusa er det jo mer forståelig, selv om det er ufine kommentarer. Hvordan er han ellers? Noe sier meg at dere kanskje ikke har hatt det beste forholdet?

Anonymkode: c5bb9...b5d

Føler med deg på det første. Men ble mest forbanna. Selve kommentaren var idiotisk uansett hvem som hadde sagt det. Men at det kom fra min far gjorde det hele enda verre. 
Ikke rusa, mer drukket litt/mye (jeg vet ikke). Ellers er han vel mannssjåvinist og føler seg berettiget til mye. Vanskelig å si hvordan han er, det varierer jo med alle mennesker fra dag til dag. Bryr seg ikke om andre og tenker på seg selv. Det har du helt rett i, vi har ikke det beste forholdet. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang du oppdager at han har drukket, og han sier lignende ting, så hadde jeg sagt "Du er alltid så ekstremt opptatt av homofile, ruser du deg fordi du aldri har tørt å komme ut av skapet? Du vil jo være faren min enten du er homofil eller ei, vet du, men jeg skulle ønske du ville slutte helt å drikke alkohol, for du er rett og slett ikke hyggelig å snakke med når du har drukket. Ring meg heller når du er blitt edru og vi kan ha en ordentlig samtale." Og så hadde jeg lagt på.

Han er ekstremt ufin på flere måter, og kommentaren om at han shaver pikken er langt over streken. Jeg forstår følelsen av at dette nesten føltes som et overgrep. Om han hadde sagt dette til deg når du var under 16 år så ville det blitt sett på det. Når en far sier slikt til sitt barn, selv voksne barn, så er det uansett langt, langt over grensen, spesielt i en samtale som han selv har brakt inn sexliv (hvem du liker/vil ha som partner, homofile som har sex osv.).

Jeg ville heretter satt helt klare grenser - ville ikke snakket med ham eller omgått ham når han drikker alkohol, og det ville jeg også informert nærmeste familie om. Jeg ville sagt han drikker for mye og blir ubehagelig når han drikker, og at heretter får han la være å drikke når han har kontakt med deg og resten av familien.

At du reagerer på dette, Ts, det er en sunn reaksjon, nå må du sette grenser for deg selv, for din far er totalt grenseløs og har tydeligvis et rusproblem med alkohol.

❤️

Anonymkode: b6fff...e74

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ensomme menn kan ofte gjøre ungene om til kamerater, og glemmer helt att de er fedre. Så blir dessverre preiken deretter. 

Anonymkode: 4baee...f69

Han er og har nok alltid vært mye ensom dessverre. Opplevd mye. Men det har alle på sett og vis. Vi må bestemme oss for å være og gjøre bedre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Føler veldig med deg. Har en far som også sier så utrolig mange unødvendige ting, og han drikker ikke. Det fører dessverre til at jeg kvier meg for å ta telfonen når han ringer. 

Anonymkode: c177c...c6f

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt opp min far av samme årsak. Han er bare blitt en vulglær, gammel fyllik totalt uten grenser og jeg må skjerme meg selv for ytterligere traumer. 

Anonymkode: b59b3...544

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Neste gang du oppdager at han har drukket, og han sier lignende ting, så hadde jeg sagt "Du er alltid så ekstremt opptatt av homofile, ruser du deg fordi du aldri har tørt å komme ut av skapet? Du vil jo være faren min enten du er homofil eller ei, vet du, men jeg skulle ønske du ville slutte helt å drikke alkohol, for du er rett og slett ikke hyggelig å snakke med når du har drukket. Ring meg heller når du er blitt edru og vi kan ha en ordentlig samtale." Og så hadde jeg lagt på.

Han er ekstremt ufin på flere måter, og kommentaren om at han shaver pikken er langt over streken. Jeg forstår følelsen av at dette nesten føltes som et overgrep. Om han hadde sagt dette til deg når du var under 16 år så ville det blitt sett på det. Når en far sier slikt til sitt barn, selv voksne barn, så er det uansett langt, langt over grensen, spesielt i en samtale som han selv har brakt inn sexliv (hvem du liker/vil ha som partner, homofile som har sex osv.).

Jeg ville heretter satt helt klare grenser - ville ikke snakket med ham eller omgått ham når han drikker alkohol, og det ville jeg også informert nærmeste familie om. Jeg ville sagt han drikker for mye og blir ubehagelig når han drikker, og at heretter får han la være å drikke når han har kontakt med deg og resten av familien.

At du reagerer på dette, Ts, det er en sunn reaksjon, nå må du sette grenser for deg selv, for din far er totalt grenseløs og har tydeligvis et rusproblem med alkohol.

❤️

Anonymkode: b6fff...e74

Å begynne å diskutere/snakke til en som er full eller ruset er bortkastet tid.

AnonymBruker
Skrevet

Det er kleint ja, men jeg tror ikke han prøvde å få deg med i en seksuell samtale.

Han var full og sa en masse langt verre ting, så generelt ufordragelig.

Min rare far presterte på besøk å fortelle litt for mye om en date han var på.

»Rakk omtrent ikke komme inn døra før hun var helt på», og han endte ikke setninga med «det gadd ikke jeg» - så det hang jo i løse lufta der. 

Jeg bare LALALALALALALA inni meg 🤣 Var igrunnen mest fascinert over at han hadde sjangs. 

Men: hvordan reagerer han om du tar dette opp når han er edru? 

Anonymkode: e7fa3...ccb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Takk for en fin kommentar ❤️ han er ikke den enkleste å sette grenser med dessverre og protesterer ofte når jeg gjør det - med kommentarer at jeg må slutte, er urimelig osv. Men skal bli flinkere på å sette grenser, bytte tema eller bare avslutte samtalen 

Sett grenser overfor ham når han er edru.

F. Eks 

Han: Det er tullete å ikke kunne snakke om kjærester, er jo intr i livet ditt. Nå må du slutte da! Ikke vær så urimelig.

Du: Du har nok rett i at det er tullete. Skjønner at du vil vite om jeg har møtt noen. Men nå vil jeg ikke snakke mer om det.

Han: jammen jammen...

Du: Men du, nå må jeg nesten videre med dagen min her. Du får ha en fin kveld/helg/dag da.

Hold samtaleemne på er overfladisk nivå. Det kan være vanskelig å føles strengt og kaldt, men det er for ditt beste. Du må sørge for deg selv. Han er en voksen mann og må ta vare på seg selv.

Og sett grenser for deg selv når han er beruset. Bestem deg for hva som er akseptabelt for deg.

❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan det være at faren din er homo?

Har begynt å lure. Selvom jeg ikke liker å spekulere i andre sin legning. Men når hatet blir så sterkt at man alltid må kommentere på hvor mye man hater homofile (ser det på tv osv), så begynner jeg å lure. Hat og elsk er ikke så langt unna hverandre

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er kleint ja, men jeg tror ikke han prøvde å få deg med i en seksuell samtale.

Han var full og sa en masse langt verre ting, så generelt ufordragelig.

Min rare far presterte på besøk å fortelle litt for mye om en date han var på.

»Rakk omtrent ikke komme inn døra før hun var helt på», og han endte ikke setninga med «det gadd ikke jeg» - så det hang jo i løse lufta der. 

Jeg bare LALALALALALALA inni meg 🤣 Var igrunnen mest fascinert over at han hadde sjangs. 

Men: hvordan reagerer han om du tar dette opp når han er edru? 

Anonymkode: e7fa3...ccb

Vet ikke hva han prøvde på og vil ikke tenke på det en gang. Men han har også nevnt andre ting som er helt forstyrrende. Da jeg bodde i kollektiv feks (med gutter), så kom han med en kommentar om at gutter liker å lukte på trusene til kvinner. Eller at han kommenterer på underlivet til kvinner når de blir eldre og hvor stygt/gammelt det ser ut. Og sammenligner med at menn holder seg bedre der nede når de blir eldre (ikke homo i det hele tatt haha, neida). Jeg blir sur og kvalm. 

Sant, man vil helst ikke høre slike detaljer fra sine fedre. Det er forkastelig. Kjenner meg veldig igjen i «LALALA» (😂) og jeg har sagt det høyt når han har fortalt slike ting, og da syns han det er morsomt.. null sosiale antenner. 

Hvis jeg tar det opp med han når han er edru, så mente han det ikke, eller jeg tåler ikke en spøk, jeg tolket det feil. Altså. Null selvinnsikt som oftest. Er det rart folk blir mentalt forstyrret rundt slike mennesker 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har begynt å lure. Selvom jeg ikke liker å spekulere i andre sin legning. Men når hatet blir så sterkt at man alltid må kommentere på hvor mye man hater homofile (ser det på tv osv), så begynner jeg å lure. Hat og elsk er ikke så langt unna hverandre

Husker noen av de største homohaterne på ungdomsskolen viste seg å være homser når de ble voksne.. Og de som fortsatte å hate sannsynligvis fortsatt var så frustrerte av å måtte leve i skapet. 

Skrevet

Fysj, jeg skjønner at du reagerer. Det er virkelig helt upassende og umodent.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...