Skravleberta Skrevet 22 timer siden #1 Skrevet 22 timer siden Vi har kjøpt en gammel seterbu, som vi skal bruke som hovedsaklig sommerhytte. Hytta er laftet og ca. 150 år. I følge forrige eiere, kommer det (naturlig nok) mus inn på vinteren. Og jeg ønsker ikke musetiss i seng og møbler. Vi har tenkt å kle hytta innvendig med panel, rett og slett fordi den behøver et lag med isolasjon, så den kan brukes litt på vår/høst også. Øyner da et håp om at vi kan stenge musene ute. Er det noen som har erfaring med å bli kvitt mus på ei gammel hytte?
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #2 Skrevet 21 timer siden Tette alle mulige innganger,av og til funker det men ikke alltid. Ha sengetøy i tette plastkasser og ellers ha musesikker oppbevaring sånn i tilfelle. Anonymkode: 61f35...f0c
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden Er det strøm der kan du ha elektriske musejagere i stikkontaktene. Anonymkode: 000a5...62f
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #4 Skrevet 20 timer siden Mus inne hadde vært uaktuelt. De spiser igjennom papir, så du må ha absolutt alt av mat i bokser. Pluss at musebæsj er ekkelt på kjøkkenet Anonymkode: eb605...623
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mus inne hadde vært uaktuelt. De spiser igjennom papir, så du må ha absolutt alt av mat i bokser. Pluss at musebæsj er ekkelt på kjøkkenet Anonymkode: eb605...623 Jeg tror ikke TS trenger grunner for å få bort musa, ønsket om å få de bort virker å være der allerede. Selvfølgelig er mus inne uaktuelt - det er det for de aller, aller fleste av oss 🤦♂️ Jeg har erfaring, vel å merke gammel. Da brukte vi bøttefelle, som faktisk kan være lov om omfaget er stort nok etter hva jeg leste meg til i nyere tid (bør sjekkes). Det tok tid, og var enorme mengder mus (type 50+ i bøtta over helga), men etter hvert så ble det roligere innendørs. Tettet også alle synlige åpninger med stålull eller lignende materiale, inklusive der det så ut som musa kunne krabbe opp under kledningen. Hytte fra 1930. Anonymkode: 2d8f4...f15 1
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden Dere må sørge for at bygningen er tett. Mus trenger ikke stort hull for å komme inn. Mellomrom mellom laftestokkene er nok. Musefeller der det er mulig å komme inn. Anonymkode: e29d0...89a
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Skrevet 15 timer siden Du må tette fra utsiden, altså finne ut hvor de kommer inn og tette igjen der. Det er sikkert mange stedet. Hvis du bare tetter innvendig får du full fest i veggene med musebol. Anonymkode: a5e38...48e 3 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Støtter de siste kommentarene her. Vi skal også overta gammel tømmerhytte(ca. 100 år gammel), og den får også mye mus inn. De som har hatt den tidligere har ikke brydd seg, men det gjør jeg. Ville også sjekket grunnmuren tydelig. Her er det også mange innganger. Også må du tette fra utsiden. Du vil ikke ha de krypende bak panelet. Anonymkode: d56d8...e6d
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Skal du sette panel på de vakre lafta veggene inne? 😱 Men uansett, svaret er ikke å tette innvendig men utvendig. Ta deg en god runde rundt, hull og sprekker i mur og treverk kan faktisk tettes med sammenrullet hønsenetting, bare rull det og lag baller, trøkk inn og form. Anonymkode: 016c3...8e8 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden Skravleberta skrev (19 timer siden): Vi har kjøpt en gammel seterbu, som vi skal bruke som hovedsaklig sommerhytte. Hytta er laftet og ca. 150 år. I følge forrige eiere, kommer det (naturlig nok) mus inn på vinteren. Og jeg ønsker ikke musetiss i seng og møbler. Vi har tenkt å kle hytta innvendig med panel, rett og slett fordi den behøver et lag med isolasjon, så den kan brukes litt på vår/høst også. Øyner da et håp om at vi kan stenge musene ute. Er det noen som har erfaring med å bli kvitt mus på ei gammel hytte? Ville kledd hytta på yttersiden og fått noen som kan det til å gjøre det. Med tyvek og panel trenger du ikke isolere laftestokker. Med panel ute får du og tetter ned mot sykla og satt opp musebånd. Å isolere feil på tømmer kan føre til råte da fukt blir fanget inne mot tømmeret. Anonymkode: d99c6...30b
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden Hønsenetting er ikke nok. ville gått på Skadedyrbutikken og kjøpt perforerte metall bånd som skrus på fra utsiden over alle tenkelige innganger. Musebånd holder et år eller to, men så duger heller ikke det i lengden. å tette fra innsiden er galskap. Du kommer til å få enorme problemer i veggene. Og lukten vil trenge gjennom Anonymkode: 96fe1...134
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hønsenetting er ikke nok. ville gått på Skadedyrbutikken og kjøpt perforerte metall bånd som skrus på fra utsiden over alle tenkelige innganger. Musebånd holder et år eller to, men så duger heller ikke det i lengden. å tette fra innsiden er galskap. Du kommer til å få enorme problemer i veggene. Og lukten vil trenge gjennom Anonymkode: 96fe1...134 Har du selv erfaring med hønsenetting? Vi bytter det nå og da men ellers har det fungert i mange år. Anonymkode: 016c3...8e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå