AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Jeg og min kjære har vært sammen i ett og et halvt år og er begge i begynnelsen av 30-årene (jeg 32 og han 31). Jeg har et stort ønske om snart begynne å planlegge for framtidig familie, og vi har pratet om at vi begge ønsker barn og med hverandre, men ikke satt noen spesifikk tid for når vi skal begynne å prøve. Han kan se for seg dette om 3-4 år, og som mange andre menn ser kanskje ikke kvinnens perspektiv med tanke på at det kan bli vanskeligere å bli gravid jo eldre vi blir... Fra en tidligere relasjon som ble slutt på grunn av ulike ønsker om barn og framtid synes jeg det er vanskelig å ta opp dette temaet og overtenker ganske mye uten å helt tørre å dele mine tanker med kjæresten fordi jeg er redd for å pushe han eller å stresse inn i noe som han/vi ikke er klare for enda. Samtidig ønsker jeg at han forstår at om vi skal ha fler enn ett barn så er dette noe vi bør planlegge snart. Er også viktig å nevne at vi ikke kan bli gravide naturlig da han har vært i en trafikkulykke for noen år siden. Vi må enten få hjelp via inseminasjon eller IVF. Dette er det også veldig lang ventetid på og det må planlegges når vi skal sette oss i kø for å begynne prosessen. Dette gjør at jeg føler vi bør så snart som mulig gjøre en avgjørelse sammen da det kan ta lengre tid for oss å bli gravide enn andre par. Er det noen her inne som har noen gode råd for hvordan initiere disse samtalene eller som har noen erfaringer de vil dele for hvordan dere pratet om dette? Anonymkode: a7a29...7ac
AnonymBruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august 3-4 år er jo ikke lenge til, så er jo ikke umulig at han går med på å skynde prosssen. Nå antar jeg at dere ikke trenger å prøve i en viss tid siden du vet at dere kommer til å trenge hjelp. Vet ikke om det holder at dere vet om han eller om du også må bli utreda i forkant? I så fall kan jo det ta litt ekstra tid. Det kan ta tid for å få plass til utredning. Vi ble henvist i mai og fikk time i oktober. Kom heldigvis en avbestilling slik at vi får utredning tidligere, men går jo en del måneder før man får tid. Det er vel litt kortere tid hvis dere skal rett til behandling, husker ikke helt hvor lang ventetid det er for det. Jeg tenker at du kan begynne å si at du vet at han i utgangspunktet tenker seg barn om 3-4 år, men at du ønsker å begynne nå. Og så kan du si at selv om dere slipper å prøve i et år før henvisning, så kan jo selve prossessen med evt utredning og behandling ta tid. Du kan jo evt. foreslå å inngå et kompromiss hvor dere begynner om 1 års tid. Enig i at det er dumt å vente for lenge når dere begge er over 30. Jeg var 31 da vi begynte og vi sliter jo med å bli gravide. Nå har jeg PCOS, da. Så var jo litt forberedt på at det kunne ta tid, selv om jeg likevel ikke egentlig var forberedt på det.😔 Håper han er åpen for å begynne tidligere! ❤️ Masse lykke til og så håper jeg det går bra med fertilitetsbehandlingen for dere! Anonymkode: b8e43...8c5
AnonymBruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august Jeg synes dere har vært sammen litt kort, men en ting du kan si er jo at du ønsker å slutte på prevensjon/slutte å bruke eller foreslå at dere slutter. Anonymkode: 2d94c...3ed
AnonymBruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august "Du, det er sikkert lang ventetid på å få insemimasjon og sånn, skal vi ikke bare sette oss på venteliste nå?" Anonymkode: 91060...d4e
exictence Skrevet 1. august #5 Skrevet 1. august (endret) Når han har sagt om 3 - 4 år, så kan vel du like gjerne si at ditt ønske er å begynne med en gang. Endret 1. august av exictence
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå