AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Skriver her fordi jeg er bekymret for en i familien. Mann, litt oppi årene, har fått påvist IBS. Til tider er smertene helt uutholdelig og jeg har veldig vondt av han. Han er lite villig til å oppsøke lege men har i hvertfall dratt nok ganger de siste par år til å få diagnosen IBS. Men, det virker ikke som han får mye oppfølging ut over dette. Den siste tiden har smertene vært så intense at han snakker om å ikke orke mer. Dere som sliter med IBS og store smerter, hva slags behandling får dere? Spesielle medisiner? Er klar over at kosthold og fysisk aktivitet er viktig, men i dette tilfelle ser jeg at nye rutiner for dette er krevende både pga livsstil og smerter. Anonymkode: d7561...489
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Smertestillende har jeg ikke fått, synes heller ikke smertestillende hjelper mot smertene. Jeg har diaré da, så jeg får Imodium på resept Anonymkode: 6b4b4...3f3
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli IBS er jo en tullediagnose. Jeg var mye sykemeldt og på randen til AAP til jeg fikk en lege som krevde gastro-og koloskopi. Resultatet var store magesår og alvorlig grad av cøliaki. Da hadde jeg hatt den idiotiske IBS-diagnosen i 11 år. Men, om fyren ikke vil til lege så er det svært begrenset hva du får gjort. Anonymkode: 51385...b37 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli Helt ærlig har jeg ikke fått noe hjelp. Har hatt IBS diagnose siden jeg var bare 10 år gammel, og eneste forslag jeg har fått var å prøve lav-FODMAP, som ikke hjelper for meg. Ble en gang henvist til ernæringsfysiolog, men eneste tilbudet jeg fikk var kurs om lav-FODMAP som jo ikke hjelper meg. Fikk ikke individuell time som var det fastlegen ønsket at jeg skulle få. Har vært flere runder på sykehus i dårlige perioder med gastroskopi, koloskopi og 1 gang har jeg gjort SIBO. Har tidvis hatt litt gastritt og fått behandling for det, men that's it. Har hatt flere ganger med diett der jeg har spist 1-2 typer matvarer og så introdusert en og en ny matvare. Kjøtt og potet vet jeg at jeg tåler, så da er det det jeg spiser et par uker før jeg reintroduserer matvarer. Har nå lært meg at høyt fiberinntak er problemet mitt og at jeg egentlig burde ha spist carnivore, men jeg lever heller med litt dårlig mage med å spise relativt normal mat. Anonymkode: 8278a...865
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt ærlig har jeg ikke fått noe hjelp. Har hatt IBS diagnose siden jeg var bare 10 år gammel, og eneste forslag jeg har fått var å prøve lav-FODMAP, som ikke hjelper for meg. Ble en gang henvist til ernæringsfysiolog, men eneste tilbudet jeg fikk var kurs om lav-FODMAP som jo ikke hjelper meg. Fikk ikke individuell time som var det fastlegen ønsket at jeg skulle få. Har vært flere runder på sykehus i dårlige perioder med gastroskopi, koloskopi og 1 gang har jeg gjort SIBO. Har tidvis hatt litt gastritt og fått behandling for det, men that's it. Har hatt flere ganger med diett der jeg har spist 1-2 typer matvarer og så introdusert en og en ny matvare. Kjøtt og potet vet jeg at jeg tåler, så da er det det jeg spiser et par uker før jeg reintroduserer matvarer. Har nå lært meg at høyt fiberinntak er problemet mitt og at jeg egentlig burde ha spist carnivore, men jeg lever heller med litt dårlig mage med å spise relativt normal mat. Anonymkode: 8278a...865 Du er inne på noe veldig viktig for de fleste med mageproblem. Legene på medisinsk anbefalte meg også mest mulig kjøtt, og ja, det hjalp faktisk utrolig mye. De fleste mager slapper bedre av på kjøtt virker det som. Anonymkode: 51385...b37
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du er inne på noe veldig viktig for de fleste med mageproblem. Legene på medisinsk anbefalte meg også mest mulig kjøtt, og ja, det hjalp faktisk utrolig mye. De fleste mager slapper bedre av på kjøtt virker det som. Anonymkode: 51385...b37 Jepp. Har aldri hørt om noen som ikke tåler kjøtt, så jeg tenker at hvis en sliter ordentlig med magen så bør en kanskje i alle fall teste om carnivore kan fungere i noen uker, før en introduserer matvarer fra planteriket for å se hvordan magen responderer på det. Anonymkode: 8278a...865
våren14 Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er inne på noe veldig viktig for de fleste med mageproblem. Legene på medisinsk anbefalte meg også mest mulig kjøtt, og ja, det hjalp faktisk utrolig mye. De fleste mager slapper bedre av på kjøtt virker det som. Anonymkode: 51385...b37 Neppe rart, hva er det den er laget for å spise? Kjøtt, fisk og bær...nedfallsfrukt... Dagens kosthold er jo totalt katastrofe. Vil nesten si at det er de som tåler det som er de uvanlige, ville tenke det som veldig naturlig at kroppen får kjempeproblemer med et normalt 2025-kosthold på ultraprossesert mat fullt av foredlede karbohydrater. Ikke at det hjelper TS eller familiemedlemmet, bare en refleksjon. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): IBS er jo en tullediagnose. Jeg var mye sykemeldt og på randen til AAP til jeg fikk en lege som krevde gastro-og koloskopi. Resultatet var store magesår og alvorlig grad av cøliaki. Da hadde jeg hatt den idiotiske IBS-diagnosen i 11 år. Men, om fyren ikke vil til lege så er det svært begrenset hva du får gjort. Anonymkode: 51385...b37 Fordi du ble feildiagnostisert med IBS så er jo ikke det ensbetydende med tullediagnose, for andre kan den jo fortsatt være helt reell. Anonymkode: aaa29...ceb 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli Fikk bare beskjed om å teste ut low fodmap, men det funket ikke på meg. Men jeg reagerer veldig på kornprodukter, fiber. Blir veldig oppblåst av salat. Lavkarbo lignende fungerer best på meg og magen blir fornøyd med mye kjøtt. Anonymkode: b0904...79d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli Min fastlege har Ibs selv, så her får jeg alltid forståelse. Fått gode råd for å holde ibs'n litt mere i sjakk, som å innta vi-siblin morgen og kveld samt minifom tabl etter måltid ( regulert over korte perioder). Begge deler fås kjøpt reseptfritt på apotek. Jeg har i tillegg ett spisevindu på 8 timer i døgnet, faste de resterende 16 timene, dette gjør at tarmen får tilstrekkelig hvile. Drikke en del vann, funker veldig bra for meg som hadde store utfordringer med Ibs'n tidligere. Er så godt som symptomfri nå! Anonymkode: 3e61b...19d
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi du ble feildiagnostisert med IBS så er jo ikke det ensbetydende med tullediagnose, for andre kan den jo fortsatt være helt reell. Anonymkode: aaa29...ceb Jeg betviler ikke pasientenes problemer eller smerter, jeg sier bare at det ikke blir gjort nok for å hjelpe pasientene. Samboer går igjennom det samme nå, der han må prøve diverse før henvisning nettopp fordi fastlegen hans er redd han ender opp med IBS-diagnose om han henvises for tidlig. Anonymkode: 51385...b37
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli TS her, takk for mange svar! Uff, det var litt det jeg fryket. Får inntrykk av at man blir litt overlatt til seg selv og må finne ut av det selv. Mange kan jo sikkert klare det, men i dette tilfellet fungerer det dårlig. Er det mange av dere som har effekt av fysisk aktivitet? Anonymkode: d7561...489 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #13 Skrevet 30. juli Kunnskap om kosthold og å lære seg hva som reduserer plager og hva som gir mer plage er nok en stor del av det å leve med IBS. Og det meste av den jobben ligger på en selv. For min del ble det et liv før og etter omlegging av kosthold. Nå har jeg veldig høy terskel for å gå til lege og har ikke involvert legen min så veldig mye(tror heller ikke det hadde vært så mye mer hjelp å hente)så jeg har for det meste prøvd meg fram selv. Og jeg var oer 40 før jeg la om kosthold, egentlig litt sånn tilfeldig i forbindelse med vektnedgang og for meg er det før og etter. Mange på IBS får råd om low fodmap, det har ikke jeg prøvd, for meg har moderat lavkarbo (hovedsaklig å kutte ut kornprodukt) fungert veldig bra. Jeg har lest mye om low fodmap og har familiemedlemmer som går på det så jeg vet hva det går ut på, og jeg ser at mye av high fodmap maten tåler jeg bra. Men kornprodukter må jeg altså mest av alt holde meg unna. Det er så klart en omstilling å legge om kosthold også, mye må planlegges mye mer og man må lære seg å stå over i mange sammenhenger, men jeg minner meg på plagene og da klarer jeg det jo helt fint. Så omlegging av kosthold og omstilling av hode er for mange den beste medisin. Anonymkode: aaa29...ceb
AnonymBruker Skrevet 30. juli #14 Skrevet 30. juli Jeg har fått effekt av lav FODMAP-diett. Regelmessig fasting er også bra, og å redusere ting som kan gjøre tarmen mer sensitiv, som uregelmessig spising, mye krydder, kaffe, alkohol, sukker etc. Det finnes ingen standard tabletter ol for IBS, men man kan såklart behandle det enkelte symptomet om det er smerter, diaré eller forstoppelse, og hjelp om man utvikler hemoroider. Anonymkode: b18d2...d97
AnonymBruker Skrevet 30. juli #15 Skrevet 30. juli Har mannen din tatt gastroskopi eller koloskopi? Har han fått prøve ut diverse medisiner mot kramper i tarmen som gir smerter? Har han vært på gastrodvdelingen til undersökelse? Har mannen din problemer med lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør slik at han får sure oppstøt? Har han blitt tilbudt lav Fodmap kurs i regi av sykehuset? Anonymkode: c6b1c...dcc
AnonymBruker Skrevet 30. juli #16 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her, takk for mange svar! Uff, det var litt det jeg fryket. Får inntrykk av at man blir litt overlatt til seg selv og må finne ut av det selv. Mange kan jo sikkert klare det, men i dette tilfellet fungerer det dårlig. Er det mange av dere som har effekt av fysisk aktivitet? Anonymkode: d7561...489 Det er en gang sånn at mannen kan få råd om kosthold og livsstil, men selve jobben må en gjøre selv. Er han ikke motivert for å få det bedre? Anonymkode: 8278a...865 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #17 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er en gang sånn at mannen kan få råd om kosthold og livsstil, men selve jobben må en gjøre selv. Er han ikke motivert for å få det bedre? Anonymkode: 8278a...865 Han ønsker å få det bedre så klart, men han er ikke flink til å ta tak i ting. Det blir med tanken, dessverre… Anonymkode: d7561...489
AnonymBruker Skrevet 30. juli #18 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han ønsker å få det bedre så klart, men han er ikke flink til å ta tak i ting. Det blir med tanken, dessverre… Anonymkode: d7561...489 Han bør få tilbud om kurs på sykehuset og møte andre i sammen situasjon Anonymkode: c6b1c...dcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå