Gå til innhold

Hvordan lære hunden å være løs inne mens vi er på kobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi henter oss hundevalp i september. Skal være hjemme et par uker før vi skal på jobb igjen. Jeg jobber kun 1 km unna hjemme så drar hjem i pausa for å lufte henne. Men vi har et ønske om å lære henne å være løs mens vi er på jobb. Hvordan har andre gjort dette?
Vi har hatt hund før, men han fikk vi når han var eldre og allerede vandt med bur på dagtid så vi fortsatte med det på han.

Anonymkode: acc7b...15d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi henter oss hundevalp i september. Skal være hjemme et par uker før vi skal på jobb igjen. Jeg jobber kun 1 km unna hjemme så drar hjem i pausa for å lufte henne. Men vi har et ønske om å lære henne å være løs mens vi er på jobb. Hvordan har andre gjort dette?
Vi har hatt hund før, men han fikk vi når han var eldre og allerede vandt med bur på dagtid så vi fortsatte med det på han.

Ikke ha han i buret? 
Jeg hadde eget rom til hunden, han hadde bur der, som sto åpent slik at han kunne ligge der om han ville. Det var kun for å unngå at han ødela hele huset om han fant ut han skulle gå bananas. Etter noen uker sto denne døren alltid åpen, han lå alltid inne på rommet sitt da jeg kom hjem. Selv om han kunne lagt seg hvor han ville. 

Hadde jeg fått valp nå hadde jeg nok gjort det samme. Jeg ville også kjøpt kamera slik at jeg kunne fulgt med når han var alene. 

Anonymkode: 39047...ac6

• Liker 4
Skrevet

Ikke innfør bur, men ha hunden gjerne begrenset til et eller to rom. Fjern ting som kan knuses/ødelegges og skill evt av med kompostgrinder.

Men vær klar over at det er ikke garantert at valpen vil klare å være hjemme alene i fire timer i løpet av noen uker. Det kan være det går fint, med gradvis og god trening, men valper er forskjellige. Noen er trygge og enkle og hjemme alene-treningen går av seg selv. Andre er mer utrygge og trenger mye lenger tid før de kan være alene så lenge.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke ha han i buret? 
Jeg hadde eget rom til hunden, han hadde bur der, som sto åpent slik at han kunne ligge der om han ville. Det var kun for å unngå at han ødela hele huset om han fant ut han skulle gå bananas. Etter noen uker sto denne døren alltid åpen, han lå alltid inne på rommet sitt da jeg kom hjem. Selv om han kunne lagt seg hvor han ville. 

Hadde jeg fått valp nå hadde jeg nok gjort det samme. Jeg ville også kjøpt kamera slik at jeg kunne fulgt med når han var alene. 

Legger til: om du ikke har et egnet rom så kan du bruke grinder som du plasserer i en passe størrelse i stua. Slik at valpen har et begrenset område selv om den er løs. Å ha en seng eller bur som er åpent er fint slik at hun kan ha sin trygge plass. Jeg hadde et teppe over buret, slik at han kunne legge seg i en liten hule ❤️ Trygt og lunt.

• Liker 2
Skrevet

Et par uker er ikke nok til å venne en hvalp til å være alene hjemme. Den er sannsynligvis også langt fra å være husren enda...

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Valpen skal ikke være alene hjemme etter et par uker i nytt hjem, uansett. Du kan begynne å trene på å være alene hjemmenår den er 6 måneder, men den skal ikke være alene så mange timer som en hel arbeidsdag før den er voksen, og trygg på å være alene hjemme.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (5 minutter siden):

Valpen skal ikke være alene hjemme etter et par uker i nytt hjem, uansett. Du kan begynne å trene på å være alene hjemmenår den er 6 måneder, men den skal ikke være alene så mange timer som en hel arbeidsdag før den er voksen, og trygg på å være alene hjemme.

Er ikke dette opp til eieren, egentlig?

Anonymkode: 2857c...558

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (5 minutter siden):

Til dels enig, men jeg ville startet treningen på å være aleine på dag to eller tre. 
Bare ved å gå fram og tilbake og ta i dørhåndtaket, gå ut og inn av badet uten valpen med osv. Mange tenker ikke på det som trening i å være alene, men jeg anser det som de første stegene i god alene hjemme-trening 

Anonymkode: 1cb66...6ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Det er opp til eier å sørge for god dyrevelferd og dekke behov, og dette innebærer å ikke la en valp, eller voksen hund for den saks skyld, være alene før den er moden, trygg og selvstendig. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Å ha hunden i bur er dyreplageri og trodde faktisk ikke det var lov! 
Venn den til bur i bil, men ikke hjemme!

Anonymkode: 86236...7de

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Til dels enig, men jeg ville startet treningen på å være aleine på dag to eller tre. 
Bare ved å gå fram og tilbake og ta i dørhåndtaket, gå ut og inn av badet uten valpen med osv. Mange tenker ikke på det som trening i å være alene, men jeg anser det som de første stegene i god alene hjemme-trening 

Anonymkode: 1cb66...6ff

Det kalles selvstendighetstrening, som man kan starte med når valpen er moden for det, noe som er individuelt. Edit for å spesifisere: hunden skal være trygg hjemme før denne treningen begynner. Å være alene hjemme er noe helt annet.

Det viktigste er å skape en trygg tilknytning.

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi brukte iallefall 3 mnd på få valpen vår renslig. Jo eldre de blir jo lenger klarer de å holde seg. Aldri i livet om vi hadde klart å gå fra han etter 4 uker. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
VisningsnavnPÅKREVD skrev (11 minutter siden):

Nei. Det er opp til eier å sørge for god dyrevelferd og dekke behov, og dette innebærer å ikke la en valp, eller voksen hund for den saks skyld, være alene før den er moden, trygg og selvstendig. 

Det er da opp til eier å vurdere om det er god dyrevelferd eller ikke. Noe står vel nedskrevet i lov, men da tror jeg vi går langt utover dette.

Jeg tenker, som med barn, at det er foreldrene som vet best, og behov som dette er individuelle mtp. når modenhet inntreffer osv.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er da opp til eier å vurdere om det er god dyrevelferd eller ikke. Noe står vel nedskrevet i lov, men da tror jeg vi går langt utover dette.

Jeg tenker, som med barn, at det er foreldrene som vet best, og behov som dette er individuelle mtp. når modenhet inntreffer osv.

Nei, det er det faktisk ikke. Det er grunner til at vi har lovverk og forskrifter om slike ting, nettopp fordi foreldrene ikke vet best.

edit: Ts er jo kroneksempel på dette, som vil la en valp være hjemme alene flere timer etter to uker.. 

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
  • Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En valp kan da ikke være alene hjemme etter 2 uker? 

Jeg var hjemme med valpen og trente gradvis på alene hjemme i 3 mnd, før den begynte å være alene 2-3 timer den neste mnd. Tok over 6 mnd før den kunne være alene 6,5 timer.

En valp er en baby, du kan ikke etterlate den alene etter to uker 😥😥

Anonymkode: ebdfc...4a2

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta 6.mnd - Men hunder er forskjellige, og det er også eierene - noen er flinke til å skape trygghet og til å trene etc. Så alenetreningen kan ta mindre tid, i noen tilfeller 2 mnd.  En annen viktig ting: Fysisk sett er blæren så liten og ikke klar for holde seg i 3-4 timer etter 2 uker. 

Anonymkode: a8de9...c53

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes dessverre ikke et regelverk rundt dette i Norge, men det eksisterer i Sverige og man får bare håpe at det etter æhvert kommer hit også. Men regelverk eller ikke så ligger det klare anbefalinger og om man virkelig bryr seg om hunden man har skaffet seg så følger man disse anbefalingene. Og om dette ikke lar seg gjøre så er det ikke riktig tidspunkt å skaffe seg på

https://kompletthundesenter.no/2022/12/13/gi-valpen-en-trygg-start/

«Valpen kan ikke være alene hjemme:

Noe av det første som må forberedes er at du har tatt deg fri. Valpen kan ikke være alene hjemme de første ukene. Derfor er det viktig at du har ordnet deg med fri fra jobb så du kan konsentrere deg fullt og helt om valpen. Du bør helst ha fri hvert fall 5 uker, gjerne mer hvis det er mulig. Har du ikke mulighet til å ta deg fri så mange uker må du ha med valpen på jobb eller ordne at noen andre er hjemme med valpen. Dette er så utrolige viktige uker i valpen sitt liv og i denne perioden må du ha fokus på valpens behov»

https://www.anicura.no/for-dyreeiere/hund/fakta-og-rad/alene-hjemme/

«Husk: valper under 4 måneder bør ikke forlates alene i mer enn noen minutter»

Anonymkode: 00edb...6c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke ha han i buret? 

Buret blir inne på vårt soverom så tenker at det blir basen hennes😊 Kamera kommer vi til å kjøpe for å ha oversikt.

For å presisere så kommer aldri hunden til å være hjemme alene en hel arbeidsdag, det blir max 3 timer sammenhengende ila dagen da vi har store barn som går rett hjem fra skolen kl.14. Jeg har flexitid så jeg drar på jobb tidligst kl.09.30, hjem i pausa for en rusletur så kommer eldste barna hjem og tar seg en gåtur. Planen per nå er også at vi kommer til å være hjemme i mer enn 2 uker eller så blir valpen med på jobb en periode.

Jeg ønsket å høre hvordan tilvenning av å ha hunden løs på dagtid gjøres da vi ikke har noe erfaring med det. Fått gode tips til hvordan vi skal trene på det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil dere ha en trygg hund er det altfor tidlig å forlate den hjemme alene etter 2 uker. Selv tre timer allerde da er galskap, fullstendig galskap. 

Ta med på jobb eller jobb kortere dager så dere møtes i døra. Etter 2 mnd kan dere tenke på å dra ifra de tre timene.

Anonymkode: 0dea3...b4c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Buret blir inne på vårt soverom så tenker at det blir basen hennes😊 Kamera kommer vi til å kjøpe for å ha oversikt.

For å presisere så kommer aldri hunden til å være hjemme alene en hel arbeidsdag, det blir max 3 timer sammenhengende ila dagen da vi har store barn som går rett hjem fra skolen kl.14. Jeg har flexitid så jeg drar på jobb tidligst kl.09.30, hjem i pausa for en rusletur så kommer eldste barna hjem og tar seg en gåtur. Planen per nå er også at vi kommer til å være hjemme i mer enn 2 uker eller så blir valpen med på jobb en periode.

Jeg ønsket å høre hvordan tilvenning av å ha hunden løs på dagtid gjøres da vi ikke har noe erfaring med det. Fått gode tips til hvordan vi skal trene på det.

Er du sikker på at barna kommer til å gå tur? Vil de holde den i selskapet og passe på den til voksne kommer hjem?  3 timer er mye for en liten blære 

Vi brukte som sakt 3 mnd med å følge med på når hunden måtte å do. Den skal luftes så fort den står opp, drikker og lek. Vi brukte hele dagen på følge med på at den gikk mot døren for å tisse. Der er mye som skal læres i denne tiden og dette er dere voksne sin job.. ikke barna. Spør da voksne ofte ikke ser problemer da "barna" skal hjelpe til med ny hund

Tenker da på sosialisering, ikke reagerer på dørklokken/ Bank. Ikke komme når noe er ved døra, ikke lære deg order tisse/ gå tur, lære ar nøkler, sko/ jakke kan tas på uten at det betyr tur.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...