Gå til innhold

Hvor er det trygt og fint for ungdom å bo enten på sørlandet eller langs kysten oppover mot østlandet og nedover mot svenskegrensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt sentralt, trygt, uten alt for mye asyl(ikke rasist men en del opplevelser som gjør at vi ikke vil bo oppi sånt uten å gå innpå det) ,kriminalitet,rus,mobbing,gjengtull osv.

Gjerne nær sjøen. 

Gjerne togforbindelser ikke langt å kjøre til. 

Jobber turnus og flyr så spiller ingen rolle hvor! 

Fine vgs med inkludering og ikke mobbing.

Steder der de kan være ute uten å bli banket opp og annet. Så mye drit over alt no!

Vi skal flytte og alle er klsr for det men spørsmålet er hvor!

Har tenkt på Kristiansand området, Arendal, Tvedestrand, Sandefjord, Langesund,  Sande, Svelvik,Berger, Sætre, Røyken, Sandvika, Nesoddtangen, Jeløy, Fredrikstad, Halden osv. 

Kom gjerne med andre forslag.

Anonymkode: 84d98...7c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grimstad eller Lillesand. I Arendal og Kristiansand er det mye bråk, disse to byene ligger midt i mellom og mine ungdommer sier det er godt miljø i disse byene i forhold til de to andre. Det er heller ikke langt til disse to byene om man ønsker større miljø eller bedre shoppingmuligheter osv.

Grimstad ligger ved sjøen. Du har togforbindelse i både Arendal og Kristiansand og Kjevik flyplass ligger rett utenfor Kristiansand. 

Anonymkode: 0d93e...60e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt sentralt, trygt, uten alt for mye asyl(ikke rasist men en del opplevelser som gjør at vi ikke vil bo oppi sånt uten å gå innpå det) ,kriminalitet,rus,mobbing,gjengtull osv.

Gjerne nær sjøen. 

Steder der de kan være ute uten å bli banket opp og annet. Så mye drit over alt no!

Har tenkt på Kristiansand området, Arendal, Tvedestrand, Sandefjord, Langesund,  Sande, Svelvik,Berger, Sætre, Røyken, Sandvika, Nesoddtangen, Jeløy, Fredrikstad, Halden osv. 

Vi flyttet til Tønsberg og er veldig fornøyde med punktene du nevner. 😊

Anonymkode: d9d46...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det gjerne store forskjeller i samme by.

Jeg bor i Drammen, og her er yngste nå 18 år. Vi bor på et bra sted, bra skoler, og trygt å bo her. Fokus på idrett og utdannelse. Ene barnet gikk på privat videregående, hvor det er 5 i snitt for å komme inn. Så der var det godt miljø. Andre startet på stor videregående, med ikke det beste ryktet. Men startet på en linje, hvor de er i et bygg for seg selv, med egen kantine. Og miljøet på den linjen var bra. 

Men det er jo andre steder i Drammen jeg ikke ville bodd med barn. Og sånn er det vel mange områder.

Anonymkode: 86fa5...559

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Grimstad eller Lillesand. I Arendal og Kristiansand er det mye bråk, disse to byene ligger midt i mellom og mine ungdommer sier det er godt miljø i disse byene i forhold til de to andre. Det er heller ikke langt til disse to byene om man ønsker større miljø eller bedre shoppingmuligheter osv.

Grimstad ligger ved sjøen. Du har togforbindelse i både Arendal og Kristiansand og Kjevik flyplass ligger rett utenfor Kristiansand. 

Anonymkode: 0d93e...60e

Mye mobbing i Lillesand. Ville aldri flyttet dit igjen 

Anonymkode: 11e7f...056

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, skal se på stedene :)

AnonymBruker
Skrevet

Melsomvik eller Torød.

Anonymkode: b24a4...652

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det gjerne store forskjeller i samme by.

Jeg bor i Drammen, og her er yngste nå 18 år. Vi bor på et bra sted, bra skoler, og trygt å bo her. Fokus på idrett og utdannelse. Ene barnet gikk på privat videregående, hvor det er 5 i snitt for å komme inn. Så der var det godt miljø. Andre startet på stor videregående, med ikke det beste ryktet. Men startet på en linje, hvor de er i et bygg for seg selv, med egen kantine. Og miljøet på den linjen var bra. 

Men det er jo andre steder i Drammen jeg ikke ville bodd med barn. Og sånn er det vel mange områder.

Anonymkode: 86fa5...559

He he, lett og forstå hva du tenker på her.

Jeg bor og i Drammen og min skal og starte på den private skolen nå i høst og det er jeg glad for. Vi bor rett ved.

Jeg tror vi skal være forsiktige med å disse enkelte områder. Jeg kjenner folk som har vokst opp og som har barn i områder av byen som ikke er regnet for å være de beste, men de jeg kjenner trives helt utmerket. Barna klarer seg fint også.

Så kjenner jeg folk som bor i byen dyreste område(toppenhaug) hvor alle barna har endt opp med å gå på privatskole i annen kommune fordi de har ikke funnet seg til rette. For det er så utrolig mye som kan påvirke i et barns oppvekst, hvem du møter på, miljøet i klassen, læreren og de andre foreldrene.

Til TS om du skal bo i Drammen må du være positivt innstilt til folk fra andre kulturer siden det er en by med en sammensatt befolkning.

Bosetter du deg på Hurum, i Lier, eller langs vestfoldstripen så vil du få en helt annen befolkning(hvitere) men samtidig med mer bygdepreg og mindre storbyfølelse. men om du ønsker å bo langs kysten så er det kanskje det du er ute etter. Jeg tror at det å bo i byer som Sandefjord og Tønsberg er helt ok. Sørlandet synes jeg henger for mye etter.

Anonymkode: 35ea9...7f9

AnonymBruker
Skrevet

Ikke lett å komme ny til Kristiansand. Ville spart ungdommen for det. &nbsp
Du skal fly hyppig? Sandvika uten tvil. 

Anonymkode: 5b61f...265

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke lett å komme ny til Kristiansand. Ville spart ungdommen for det. &nbsp
Du skal fly hyppig? Sandvika uten tvil. 

Kan du si mer om hvorfor ? Høres veldig fordomsfullt ut…

Anonymkode: bbec8...264

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Kan du si mer om hvorfor ? Høres veldig fordomsfullt ut…

Fordi jeg er oppvokst på der, fraflyttet, bodd mange steder i inn- og utland og så vendt til bake dit. Folk er lukket, man skal helst ikke skille seg ut. Det er ikke en by med masse omsetning av folk, og folk trives best med sine.

Det blir som å spør, hvorfor er latinamerikanere mer åpne og inkluderende enn nordmenn. 

• Hjerte 2
Skrevet

Fredrikstad🫶🏼 

Bodde der som student og et par år etter. Hadde jeg hatt familie der skulle jeg mer enn gjerne flytta tilbake! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fordi jeg er oppvokst på der, fraflyttet, bodd mange steder i inn- og utland og så vendt til bake dit. Folk er lukket, man skal helst ikke skille seg ut. Det er ikke en by med masse omsetning av folk, og folk trives best med sine.

Det blir som å spør, hvorfor er latinamerikanere mer åpne og inkluderende enn nordmenn. 

Uff så tragisk. Så kr sand er fraflyttet? Høres litt rart ut men..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke mange store bedrifter som trekker folk. Mange uføre, som blir. Et ikke-anerkjent universitet, og det trekker ikke ikke folk for forskning osv.

AnonymBruker
Skrevet

Hele Sørlandet er lite preget av innovasjon og nyskaping. Det er litt sånn at de som bor der fortsetter å bo der og tar en grad på universitetet der og ender med å jobbe i helsevesenet eller skolen.

Sørlandet er et område som henger etter mht likestilling og åpenhet utad.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.7.2025 den 11.09):

Gjerne nær sjøen. 

Sjøhagen ved Moss . Larkollen . Jeløya . Drøbak og Son fine steder☀️😀

Anonymkode: ff830...ec5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hele Sørlandet er lite preget av innovasjon og nyskaping. Det er litt sånn at de som bor der fortsetter å bo der og tar en grad på universitetet der og ender med å jobbe i helsevesenet eller skolen.

Sørlandet er et område som henger etter mht likestilling og åpenhet utad.

Veldig god beskrivelse og det har blitt en ordentlig bakevje som fungerer som hyttearena for Oslo Vest og Bærum og ellers driver med lite. Samme med store deler av dalførene på østlandet. 

Til TS så er det rus overalt, mobbing på vgs er et lotteri og dere kommer som outsidere og det øker sjansen. Hvor ille er det der dere allerede bor?  

Anonymkode: 07065...4fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2025 den 14.54):

Ikke nødvendigvis fraflyttet, men veldig navlebeskuende og intern. Vanskelig å komme utenfra som innflytter.

Anonymkode: 8c305...c84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...