AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Fikk arv inn på kontoen i fjor som gav meg mer formuesskatt, og siden jeg glemte å skru opp prosenten på skattekortet, fikk jeg en litt stor baksmell å betale i år. Har nå økt skattekortet ganske mye etter veileding fra Skatteetaten, og etter diverse fradrag viser skatteoppgjøret at jeg får igjen drøyt 800,-. Hvordan finner jeg ut om jeg må betale en stor baksmell neste år? Anonymkode: ae4ae...01e
newman01 Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Hva spiller det for rolle om du får baksmell eller ikke når du har kontoen full av kontanter? Det er jo bare å betale før juni så får du i praksis et gratis lån av staten. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Hva mener du - skattemeldingen for 2024 ga deg baksmell, og den har du betalt. Nå har du skrudd opp skattetrekket i 2025, det skal hindre deg i å få baksmell som du skal betale i mai 2026. Hvilket oppgjør viser 800 kr tilgode nå? Altså, 2024? Eller foreløpig beregnet 2025? Anonymkode: f9bb7...c93
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli newman01 skrev (18 minutter siden): Hva spiller det for rolle om du får baksmell eller ikke når du har kontoen full av kontanter? Det er jo bare å betale før juni så får du i praksis et gratis lån av staten. Jeg lurte på hvordan jeg finner ut om jeg må betale restskatt neste år, siden jeg er igjen 800 kr i år. Pengene tilhører både meg og mitt barn og er arv Ts Anonymkode: ae4ae...01e
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du - skattemeldingen for 2024 ga deg baksmell, og den har du betalt. Nå har du skrudd opp skattetrekket i 2025, det skal hindre deg i å få baksmell som du skal betale i mai 2026. Hvilket oppgjør viser 800 kr tilgode nå? Altså, 2024? Eller foreløpig beregnet 2025? Anonymkode: f9bb7...c93 Det er det jeg ikke helt vet, og heller ikke får svar på før etter første halvdel av august, ifølge Skatteetaten, fordi de svarer ikke på spørsmål om skatteoppgjør i juli og halve august. Regner med det er penger tilgode for i fjor, som jeg får utbetalt i år? Ts Anonymkode: ae4ae...01e
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er det jeg ikke helt vet, og heller ikke får svar på før etter første halvdel av august, ifølge Skatteetaten, fordi de svarer ikke på spørsmål om skatteoppgjør i juli og halve august. Regner med det er penger tilgode for i fjor, som jeg får utbetalt i år? Ts Anonymkode: ae4ae...01e Men du hadde jo baksmell som du betalte nå i mai? hvorfor skulle du plutselig ha 800 kr tilgode for samme år? Betalte du for mye da du betalte skattesmellen? Anonymkode: f9bb7...c93
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men du hadde jo baksmell som du betalte nå i mai? hvorfor skulle du plutselig ha 800 kr tilgode for samme år? Betalte du for mye da du betalte skattesmellen? Anonymkode: f9bb7...c93 Skjønner ikke helt hvorfor jeg får tilbake drøyt 800, når jeg betalte inn en stor restskatt. Kanskje fordi jeg førte fradrag på skattemeldingen som jeg sendte inn i slutten av mai, samtidig som jeg betalte restskatten? Ts Anonymkode: ae4ae...01e
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Vanskelig å vite nøyaktig hva du må betale eller hva du får igjen, kommer jo Ann på inntekter, fradrag, formue og eventuelt gjeld? Du kan følge med inne på Skatteetaten sine nettsider hvordan du ligger Ann i forhold til innbetalt i 2025. jeg fikk også igjen penger etter å ha betalt restskatt et år, fikk ingen annen forklaring enn at de hadde regnet litt feilaktig på inntekten min. Anonymkode: e8a85...fe2 1
Neix4 Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli Du skal ha fått brev fra Skatteetaten som forklarer hvilket år baksmellen og de 800 kr knytter seg til. For meg er det ikke mulig å forstå hva du mener basert på hvordan du beskriver faktum.
A-hunter Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner ikke helt hvorfor jeg får tilbake drøyt 800, når jeg betalte inn en stor restskatt. Kanskje fordi jeg førte fradrag på skattemeldingen som jeg sendte inn i slutten av mai, samtidig som jeg betalte restskatten? Ts Anonymkode: ae4ae...01e Du har vel bare fått tilbake rentene som var beregnet på restskatten men som bortfalt når du betalte før 31. mai? Det er utrolig vanskelig å hjelpe folk som ikke vet hva de trenger hjelp til. Om du får restskatt eller ikke betyr ingenting. Summen av skatt blir lik om du trekker nok i forskuddstrekk eller ikke. 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli Neix4 skrev (43 minutter siden): Du skal ha fått brev fra Skatteetaten som forklarer hvilket år baksmellen og de 800 kr knytter seg til. For meg er det ikke mulig å forstå hva du mener basert på hvordan du beskriver faktum. De 800 er for i fjor, har jeg nå funnet ut. ts Anonymkode: ae4ae...01e
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De 800 er for i fjor, har jeg nå funnet ut. ts Anonymkode: ae4ae...01e Men alt er for i fjor, skatteåret 2024, skattemelding da levert i 2025. Slik jeg forstår det viste den foreløpige skattemeldingen du fikk en restskatt, blant annet på grunn av formueskatt. Hvis du korrigerer min forståelse blir det lettere å forstå hva du egentlig spør om. Du mottok arv i 2024. Du sendte inn skattemeldingen hvor du førte inn et nytt fradrag. Du betalte inn beregnet restskatt. Skatteoppgjøret ditt er ferdig beregnet, og det nye fradraget gjør at du har fått tilbakebetalt 800. Anonymkode: ae3f9...b6a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå