AnonymBruker Skrevet 30. juli #1 Skrevet 30. juli Hvor dyktig må man være i dans for å gå på denne linjen? Må man kunne å spille et instrument? Lærer man å spille et instrument/er? Kreves det at man har erfaring fra teater? Anonymkode: addad...d55
AnonymBruker Skrevet 30. juli #2 Skrevet 30. juli Dette tror jeg er litt ulikt fra skole til skole, men generelt: - musikk: sang er også et instrument - teater: trenger neppe erfaring - dans: kommer an på popularitet for skolen vil jeg tror. Min datter måtte på opptaksprøve først. Som du skjønner har jeg et barn som har gått MDD-linje på vgs, og det kan virkelig anbefales. Ofte svært godt samhold fordi de gjør mye praktisk sammen (eks. setter opp forestillinger) og ikke minst: forståelse for kunst og kultur og aksept for annerledeshet. Lykke til! 😊 Anonymkode: b1ada...d4d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #3 Skrevet 30. juli Mulig jeg tok det som en selvfølge at du visste at man velger linje, altså enten musikk, drama eller dans. Bare så det er nevnt. 😄 Men de jobber ofte en del på tvers av de tre linjene; f.eks. setter opp forestillinger sammen. (Hilsen samme som innlegg nr 2 😉). Anonymkode: b1ada...d4d
AnonymBruker Skrevet 30. juli #4 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor dyktig må man være i dans for å gå på denne linjen? Må man kunne å spille et instrument? Lærer man å spille et instrument/er? Kreves det at man har erfaring fra teater? Anonymkode: addad...d55 I Oslo tas man inn etter opptaksprøver innenfor den retningen man søker. Altså: Ønsker du musikk, må du være god nok på ditt primærinstrument (kan være sang) til å få plass. Du konkurrerer da mot andre som også spiller/synger fra før. Og de ønsker jo en form for balanse mellom instrumenter/sangere, så det kommer an på hvor mange gode det er på det samme som deg, som søker. Ønsker du dans, vil du måtte være god nok innenfor din dansegren. Teater, så vil jeg også tro de har opptaksprøver. Men der er det nok mer rom for å komme inn med talent uten mye øvelse på forhånd. Slik jeg forstår, så er dette separate klasser/linjer i Oslo. Slik at de som går musikklije, går sammen. De som går dans går sammen, og de som går drama går sammen. Og at skolene som har disse linjene ikke nødvendigvis har alle tre. I Oslo er det f.eks. 3 skoler med musikk/dans/drama. 2 av dem har musikklinje. Og det er muligens kun 1 som har dans. Anonymkode: 6dcc7...083
AnonymBruker Skrevet 30. juli #5 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mulig jeg tok det som en selvfølge at du visste at man velger linje, altså enten musikk, drama eller dans. Bare så det er nevnt. 😄 Men de jobber ofte en del på tvers av de tre linjene; f.eks. setter opp forestillinger sammen. (Hilsen samme som innlegg nr 2 😉). Anonymkode: b1ada...d4d Nei jeg trodde at man første året hadde alle tre fagene, og at man valgte linje det andre året? Ts Anonymkode: addad...d55
AnonymBruker Skrevet 30. juli #6 Skrevet 30. juli Ikke sant. Der fikk du svar fra Oslo. Ante meg at det er litt mer krav for å komme inn der. Vi bor litt mindre urbant, og her er det nok litt lettere. (Hilsen hun som skrev svar 1 og 2). Anonymkode: b1ada...d4d
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei jeg trodde at man første året hadde alle tre fagene, og at man valgte linje det andre året? Ts Anonymkode: addad...d55 Min datter gikk danselinje helt fra 1. klasse. Anonymkode: b1ada...d4d
AnonymBruker Skrevet 30. juli #8 Skrevet 30. juli Det er som sagt litt ulikt fra skole til skole. Jeg vet også om en vgs som kun har musikk, og ikke dans og drama. Anonymkode: b1ada...d4d
proghodet Skrevet 30. juli #9 Skrevet 30. juli Begynner å bli en stund siden jeg gikk, men jeg hadde opptaksprøve og kunne spille to instrumenter fra før. Jeg gikk musikk og hadde fokus på det fra første klasse, men vi hadde også noen timer med dans og drama i uka, mens de som gikk dans hadde langt flere timer med det, og færre med musikk, og samme for dramaelevene. Alle måtte også ha kor alle tre årene. Vi hadde en større tverrfaglig oppsetning i året, men hadde ellers lite med hverandre å gjøre. Skolen jeg gikk på var på sørøstlandet, men ikke i Oslo.
AnonymBruker Skrevet 30. juli #10 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei jeg trodde at man første året hadde alle tre fagene, og at man valgte linje det andre året? Ts Anonymkode: addad...d55 I Oslo velger de linje fra de søker. De som går musikk, har da "fagtimer" i musikk fra første året. Det kreves at de spiller et primærinstrument, men har timer også på et sekundærinstrument, og gjerne har sang i tillegg. Og så har de vanlige skolefag for vgs oppå. (I og med at musikk/dans/drama i Oslo gir studiekompetanse.) Anonymkode: 6dcc7...083
AnonymBruker Skrevet 30. juli #11 Skrevet 30. juli Det er opptaksprøver og ganske vanskelig å få plass på vår skole iallfall. Du må ha talent og masse erfaring åå ditt felt. Vet om en som danser i EM og VM men ikke fikk plass. Anonymkode: 9417b...a78
AnonymBruker Skrevet 30. juli #12 Skrevet 30. juli Ganske sikker på at du velger linje fra 1 år, jeg gikk selv musikklinjen i sin tid. Noen var ferske på sitt instrument og kunne ikke noter, likevel de fleste som starter på musikk kan spille. I dag er det opptaksprøver og halvparten kommer inn på det, halvparten på karakter. Det innebærer at skoleflinke elever uten særlig musikkbakgrunn kan komme inn på karakterer mens de som er gode på instrumentet og ikke har så gode karakterer har en sjanse der. Vil ikke anbefale MDD om du er litt "glad i musikk" det er linjer for folk som vil satse litt på faget sitt selv om ikke alle går videre den veien. Litt det samme som idrettslinjer, der bør du ha en kropp som fungerer og være ordentlig oppatt av idrett Anonymkode: a2b31...66a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå