Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mann i 30-årene, et år ut i et samboerskap, her.

Selv i første uke av et forhold, og selv som student med tilhørende økonomi, hadde jeg åpenbart kjøpt Paracet til dama uten å nevne utgiften med et eneste ord. Aldri hørt en eneste kompis gi uttrykk for noe som helst som ligner på det du beskriver heller. Kan umulig se for meg at det er mange som har det sånn. 

Gjerrig, sånn rent økonomisk? Ja, selvfølgelig. 
Men vel så viktig er det også påfallende lite omsorgsfullt. 

Anonymkode: 5be8e...d57

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har en samboer som ikke liker å kjøpe noe til meg. En sjelden gang gjør han det, men det er sjeldent. 

I går skulle han på butikken og jeg spurte om han kunne kjøpe med noe til meg. Den ene tingene var en unødvendig ting og den vippset jeg han for før han dro, men det andre var en pakke paracet fordi jeg har ørebetennelse. Han spurte da litt irritert om jeg skulle vippse for den, og jeg sa at jeg trodde det kunne gå på fellesen- men vippset han da han ble sur. Vi har bodd sammen noen år og har barn sammen, så synes sånt blir så smålig. Det er ikke første gangen han har vært sånn. Samtidig prøver jeg å tenke at jeg ikke skal lage noe styr ut av det og at sikkert mange andre også har det sånn. Men da spør jeg, er det flere som har det sånn? 

Anonymkode: 43b77...460

Smålig og egoistisk er vel et bedre ord en gjerrig. Noe slikt hadde jeg aldri giddet. Men når han blir irritert og sur for å vise litt goodwill, så er det forholdet kjørt for lenge siden, han har ingen godhet for deg. 

Anonymkode: e6ea4...7c4

• Liker 2
Skrevet

Er som oftest større samlivsproblemer som ligger bak sånt.
Ser bare røde flagg. Han er åpenbart misfornøyd med livet generelt, og jeg ville tenkt det er på tide med en skikkelig prat.

Anonymkode: 0420a...387

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har en samboer som ikke liker å kjøpe noe til meg. En sjelden gang gjør han det, men det er sjeldent. 

I går skulle han på butikken og jeg spurte om han kunne kjøpe med noe til meg. Den ene tingene var en unødvendig ting og den vippset jeg han for før han dro, men det andre var en pakke paracet fordi jeg har ørebetennelse. Han spurte da litt irritert om jeg skulle vippse for den, og jeg sa at jeg trodde det kunne gå på fellesen- men vippset han da han ble sur. Vi har bodd sammen noen år og har barn sammen, så synes sånt blir så smålig. Det er ikke første gangen han har vært sånn. Samtidig prøver jeg å tenke at jeg ikke skal lage noe styr ut av det og at sikkert mange andre også har det sånn. Men da spør jeg, er det flere som har det sånn? 

Nope. Jeg har det ikke sånn. Gnitenskap er usexy. En partner skal være enda bedre og mer raus enn andre man har i livet. Hva skal han med den rollen om hans standard er enda lavere enn fremmede du møter i livet? En paracetpakke?  Er jobben din mer raus enn samboeren din? Der hadde du sikkert fått det gratis ved behov nemlig ...

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dårlig gjort av samboer og forstår godt din frustrasjon 

Jeg var gift og vi hadde felles økonomi. Eksen røkte og mente at røyken skulle dekkes av matpengene, for det var så dyrt og han kunne ikke bruke av sine egne penger (det som var til overs etter de faste utgiftene m.m. var satt av). Det frustrerte meg noe salig og begynte dessverre med samme leiken tilbake. Unte meg nye klær og sko for det røyken hans kostet. Det gikk dårlig til slutt (av dette og flere andre grunner)

Ny kjæreste/samboer der vi avklarte økonomien med en gang. Veldig greit å forholde seg til og man slipper krangling.

Tror ikke du får endret småligheten/gjerrigheten hans. Noen er spandable og noen ikke. Enten må du akseptere at han er slik eller ta en prat der dere avklarer økonomien. Sette opp budsjett e.l.

Går det ikke, får du spille tilbake med samme mynt. Behandle slik han behandler deg (speile) Men er redd det kan føre dere inn i en dårlig spiral.

Anonymkode: 87e40...27a

• Liker 1
Skrevet

Han er gjerrig og lite omsorgsfull. 

Hva fikk deg til å velge ham som far til en unge? 

Ungen har fått en kjip og gjerrig far og du vil aldri helt bli kvitt ham selvom det blir slutt.

Anonymkode: 0bf26...c71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som en annen her sa, så hadde jeg mer felles økonomi i kollektiv med fremmede i studietiden enn hvordan dere holder på. Det høres utrolig slitsomt ut. Og dere har barn sammen, hvordan fungerer det økonomisk? Hadde aldri verden orket å ha det slik. Og det handler ikke om de 30 kronene for paraceten for å si det sånn. 

Anonymkode: 1e27e...bee

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette gjør meg litt nervøs for økonomien deres ellers. Betaler du løpende utgifter og han ned på lånet? Sparer han masse penger selv mens du egentlig betaler mest for barna? Dette er ikke normalt og et rødt flagg.

Anonymkode: d1aa2...0a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har hatt samboer med delvis felles, delvis separat økonomi. Vi hadde felles lån på huset, felles sparekonto, der vi satte inn likt beløp hver måned og felles matkonto. Vi handlet begge to for egne penger, og trakk fra det vi handlet på den kontoen. Hvis det ble for lite, satte vi inn likt beløp.

Hvis det var varer den ene brukte, som den andre ikke brukte, f.eks. all den brusen han drakk, så kjøpte vi det selv. 

Det hadde likevel ikke falt oss inn å skulle forlange at den andre vippset for en pakke Paracet som begge kunne bruke av. Det er bare smålig. Hadde jeg trengt bind, så hadde han handlet det også for meg, uten å kreve penger tilbake. 

Å kreve at røyken til gubben skulle være en del av husholdningspengene, er for øvrig det drøyeste jeg har hørt. 

Anonymkode: 80a0f...bd2

Skrevet

Det spørs, skjer det veldig ofte att du sier du skal vippse, så gjør du det ikke? 

Ellers har vi ikke felles økonomi her i hus heller, men vi legger ut for sånne småting for hverandre, men da kjøper av og til jeg, av og til han, og vi vet det jevner seg ut før eller senere. 

Men er det kun en som kjøper, og stadig får høre att den andre skal vippse uten att det skjer, så kan jeg faktisk skjønne att det blir ett irritasjonsmoment til slutt. 

Anonymkode: 1a8f7...dd9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg skriver "fellesen " forresten, så har vi ikke felles økonomi. Men jeg setter over en sum i måneden til han for mat og andre artikler, var dette jeg tenkte det kunne gå av ang paraceten. 

Ts 

Glemte å svare på denne i forrige innlegg:
Du setter over penger til han? Har du tilgang til kontoen også, eller i det minste å se saldoen på den kontoen?

Hvis ikke må du seriøst revurdere forholdet til denne kontrollerende fyren. 

Anonymkode: 80a0f...bd2

• Liker 2
Skrevet

En del norske kvinner forstår ikke at de ikke trenger å ta til takke med menn som driver på slik, bare for å ha en kuk i huset. Du klarer deg fint uten denne kuken. Det finnes masse fint i plast, man kan finne en knullekompis, for det praktiske kan man leie inn folk, film kan man se med venninner.

Du har tatt til takke med en mann som:

* ikke vil gifte seg med mor til hans barn

* ikke bil ha felles økonomi med en kvinne som har båret frem, født, ammet og tatt vare på hans barn

* har null empati med mor til hans barn når hun har vondt, og mener at hennes sykdom er hennes private utgifter. 

Hvorfor har så mange norske kvinner så vanvittig lavt selvbilde? Hvorfor godtar dere dette? Tror dere virkelig at dere ikke finner noen andre hvis dere stiller krav eller går fra denne mannen? Slutt å høre på incel-podcasts, og stå opp for dere selv!!!

Anonymkode: e6b99...4d7

Hvor i hi står det at det er mannen som har krevet delt økonomi, at han ikke vil gifte seg og det andre du skriver? Mange kvinner ønsker delt økonomi når de er den som tjener mest. Og mange kvinner vil ikke gifte seg.

Jeg er helt enig at det isolert sett er dustete å kreve betalt for Paracet . Men i mange slike innlegg får vi bare en side av saken. . 

• Liker 1
Skrevet

Oj, for en forferdelig lite raus og gnien fyr du har Ts. Han unner deg ikke smertelindring! Kan du ta det opp med han? Hva tenker han om at moren til barnet hans har vondt og at han ikke på eget initiativ kjøper smertelindring til deg for han vil at du skal ha det bra. Jeezez.. 

Dere burde ta noen timer med familieterapi og lage en felles konto til felles utgifter. Slutt å overfør penger til han. Ta praten om økonomi og hvordan han behandler deg. Vis han denne tråden! 

Anonymkode: 0278a...9d0

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye fakturerte du han for å bære fram og føde barna hans? 

Anonymkode: c8403...19b

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Mann i 30-årene, et år ut i et samboerskap, her.

Selv i første uke av et forhold, og selv som student med tilhørende økonomi, hadde jeg åpenbart kjøpt Paracet til dama uten å nevne utgiften med et eneste ord. Aldri hørt en eneste kompis gi uttrykk for noe som helst som ligner på det du beskriver heller. Kan umulig se for meg at det er mange som har det sånn. 

Gjerrig, sånn rent økonomisk? Ja, selvfølgelig. 
Men vel så viktig er det også påfallende lite omsorgsfullt. 

Anonymkode: 5be8e...d57

Dette er for øvrig et veldig fint innlegg, mangelen på omsorg her er det klart verste!

Anonymkode: d1aa2...0a7

• Liker 4
Skrevet

Herregud hva enkelte finner seg i😮

Her har vi delt økonomi selv om partner tjener langt bedre enn meg. Det var hn selv som insisterte for å unngå skjevfordeling. 

Men kjenner et annet vennepar som har en slik ordning. Siden hun har lav inntekt så har de måttet tilpasse ferier ut fra hennes økonomi. Så drar han på dyre reiser med venner og deres familie, mens hun er hjemme med felles barn. Selv når de går ut på date så må hun betale for sin mat. Må låne penger fra venner og familie når lønna ikke strekker til men mannen lever i sus og dus. Må han legge ut for henne så må det betales tilbake på neste lønning. 

Anonymkode: e8de0...e49

• Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Hvor i hi står det at det er mannen som har krevet delt økonomi, at han ikke vil gifte seg og det andre du skriver? Mange kvinner ønsker delt økonomi når de er den som tjener mest. Og mange kvinner vil ikke gifte seg.

Jeg er helt enig at det isolert sett er dustete å kreve betalt for Paracet . Men i mange slike innlegg får vi bare en side av saken. . 

Ingen kvinner ønsker å måtte vippse for en Paracet. Det er dessverre en mannlig oppførsel. Jeg tjener for øvrig mest i mitt ekteskap, og ønsker ikke delt økonomi. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvor mye fakturerte du han for å bære fram og føde barna hans? 

Anonymkode: c8403...19b

Ja, hva med dette, TS? Og husarbeid?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja han er gjerrig og lite vi-orientert. Men dette er vel neppe noe nytt? Dette er ofte egenskaper man vurderer i bli-kjent-fasen, og dere har jo kommet så langt at dere har barn sammen.

Anonymkode: 8edbc...ca8

Må (dessverre) si meg enig i denne! Dette er ting man forsøker å finne ut av før man stifter familie.

Anonymkode: a7b57...1b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ingen kvinner ønsker å måtte vippse for en Paracet. Det er dessverre en mannlig oppførsel. Jeg tjener for øvrig mest i mitt ekteskap, og ønsker ikke delt økonomi. 

Jeg vil tro ingen mann ønsker det heller. Men du svarte ikke på spørsmålene i min kommentar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...