Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer som ikke liker å kjøpe noe til meg. En sjelden gang gjør han det, men det er sjeldent. 

I går skulle han på butikken og jeg spurte om han kunne kjøpe med noe til meg. Den ene tingene var en unødvendig ting og den vippset jeg han for før han dro, men det andre var en pakke paracet fordi jeg har ørebetennelse. Han spurte da litt irritert om jeg skulle vippse for den, og jeg sa at jeg trodde det kunne gå på fellesen- men vippset han da han ble sur. Vi har bodd sammen noen år og har barn sammen, så synes sånt blir så smålig. Det er ikke første gangen han har vært sånn. Samtidig prøver jeg å tenke at jeg ikke skal lage noe styr ut av det og at sikkert mange andre også har det sånn. Men da spør jeg, er det flere som har det sånn? 

Anonymkode: 43b77...460

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet

Når jeg skriver "fellesen " forresten, så har vi ikke felles økonomi. Men jeg setter over en sum i måneden til han for mat og andre artikler, var dette jeg tenkte det kunne gå av ang paraceten. 

Ts 

• Hjerte 2
Skrevet

Når man bor sammen med barn, bør det absolutt ikke være sånn som dette. Man har et felles liv, og bør ha litt mer felles økonomi. Hvis han ikke kan spandere en pakke Paracet på deg , hadde jeg virkelig revurdert hva partneren min følte for meg… 

• Liker 17
  • Nyttig 9
Skrevet

Ja han er gjerrig og lite vi-orientert. Men dette er vel neppe noe nytt? Dette er ofte egenskaper man vurderer i bli-kjent-fasen, og dere har jo kommet så langt at dere har barn sammen.

Anonymkode: 8edbc...ca8

• Liker 6
Skrevet

Samboer og jeg har hatt felles økonomi fra dag èn (vi har ikke en gang barn) så jeg klarer ikke en gang sette meg inn i en slik holdning. Hadde aldri klart å leve slik.

Anonymkode: 3cb7c...224

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har en samboer som ikke liker å kjøpe noe til meg. En sjelden gang gjør han det, men det er sjeldent. 

I går skulle han på butikken og jeg spurte om han kunne kjøpe med noe til meg. Den ene tingene var en unødvendig ting og den vippset jeg han for før han dro, men det andre var en pakke paracet fordi jeg har ørebetennelse. Han spurte da litt irritert om jeg skulle vippse for den, og jeg sa at jeg trodde det kunne gå på fellesen- men vippset han da han ble sur. Vi har bodd sammen noen år og har barn sammen, så synes sånt blir så smålig. Det er ikke første gangen han har vært sånn. Samtidig prøver jeg å tenke at jeg ikke skal lage noe styr ut av det og at sikkert mange andre også har det sånn. Men da spør jeg, er det flere som har det sånn? 

Og du kjøper ting til han?

Anonymkode: 96575...9eb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva forventer du? Han vil ikke engang sette ring på fing, dele økonomi skikkelig osv. 

Du var virkelig skutt gullfuglen...

Anonymkode: 1f725...999

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Aldri hatt det sånn, nei. Til og med før vi flyttet sammen, ville han spandert på meg både paracet og hva nå enn det andre, unødvendige måtte være.

Synes det høres ut som en dårlig løsning at du overfører penger til ham til mat og sånt hver måned. Da mister du jo oversikten over hvor mye som går. Han føler dette er "sine" penger, og kanskje vil ønske å beholde så mye som mulig selv. Og hvordan fungerer dette når du handler ikke til felles forbruk?

Før vi ble gift, hadde vi en konto med hvert vårt kort til, hvor begge overførte penger til felles utgifter hver måned. Det fungerte greit. 

Anonymkode: 48489...40d

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva forventer du? Han vil ikke engang sette ring på fing, dele økonomi skikkelig osv. 

Du var virkelig skutt gullfuglen...

Anonymkode: 1f725...999

Du er klar over at det finnes folk som ikke har behov for å gifte seg? Både menn og kvinner? Å dra slutninger om forlovelse her er jo bare helt bak mål.

Anonymkode: 8edbc...ca8

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi hadde det ikke slik da vi var nyforelskede studenter en gang. Da vi kom dit at barn ble aktuelt, hadde vi også helt felles økonomi. 

Han der hadde ikke kommet gjennom andre date en gang. 

Anonymkode: ef8e2...96d

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ingen problemer med helt skilt økonomi, ingen problemer med å legge ut eller spandere på noen. Selv ønsker jeg ikke felles økonomi med min mann, men det er pga særkullsbarn/arv. 

Men å være gnien og gjerrig, det hadde jeg aldri orket. Så jeg forstår ikke at du orker å være i et sånt forhold. 

Anonymkode: 9227e...a36

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hæ? Vi betaler for hverandre. Er gift, og har barn. Hvorfor i all verden skal du vippse han Gjerrig ja..!

Anonymkode: 8911e...e73

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg og mannen har separat økonomi men ikke så separat at det kunne falle noen av oss inn å vippse for paracet.

Konserter eller litt større innkjøp bare en av oss vil ha men den andre plukker opp vipses det for men aldri ting under 500kr.

Anonymkode: ab942...0f8

• Liker 1
Skrevet

Han er gjerrig.

hvorfor har dere delt økonomi?

hvordan gjør dere det med andre ting? Bolig, faste utgifter, ring til barnet?

hvorfor setter du over penger til ham? Dere burde hatt en felles konto som dere begge har et kort til dere dere begge satt inn penger til felles utgifter. 

Anonymkode: 484f1...80e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

For meg er dette urimelig og jeg ville ikke valgt en partner som var slik for egen del. Kan ikke tenke meg noe mindre tiltrekkende en en voksen som blir sur over småpenger og en pakke paracet og ser ikke for meg at en slik person kan ha så mange kvaliteter som trekker opp tilsvarende akkurat heller da raushet, respekt og omsorg for hverandre er ekstremt viktig i min bok og denne oppførselen viser ingen av de. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En del norske kvinner forstår ikke at de ikke trenger å ta til takke med menn som driver på slik, bare for å ha en kuk i huset. Du klarer deg fint uten denne kuken. Det finnes masse fint i plast, man kan finne en knullekompis, for det praktiske kan man leie inn folk, film kan man se med venninner.

Du har tatt til takke med en mann som:

* ikke vil gifte seg med mor til hans barn

* ikke bil ha felles økonomi med en kvinne som har båret frem, født, ammet og tatt vare på hans barn

* har null empati med mor til hans barn når hun har vondt, og mener at hennes sykdom er hennes private utgifter. 

Hvorfor har så mange norske kvinner så vanvittig lavt selvbilde? Hvorfor godtar dere dette? Tror dere virkelig at dere ikke finner noen andre hvis dere stiller krav eller går fra denne mannen? Slutt å høre på incel-podcasts, og stå opp for dere selv!!!

Anonymkode: e6b99...4d7

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Hjelp, dette var ekstremt. Jeg hadde mer felles økonomi med en kompis jeg bodde med i studietiden 😅 

Mannen min og jeg har hatt felles økonomi siden vi først ble samboere da vi var veldig unge. Vi hadde en felles konto der vi overførte en fast sum. Vi har alltid hatt det sånn at den som tjener mest overfører mest.

I dag er vi godt gift og har helt felles økonomi. Lønn går inn på en felles konto, så overføres et fast beløp til hver av våre private kontoer som er til eget bruk (klær og mer unødvendige ting).

Hadde ikke fikset å leve i et smålig forhold der man vipser hverandre for småtteri. Fikser så vidt å ha venner som er sånn. 

Anonymkode: 4a424...190

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg og mannen har separat økonomi men ikke så separat at det kunne falle noen av oss inn å vippse for paracet.

Konserter eller litt større innkjøp bare en av oss vil ha men den andre plukker opp vipses det for men aldri ting under 500kr.

Anonymkode: ab942...0f8

Tenker over hvordan vi gjorde det den gangen vi hadde separat økonomi... Og det var noe tilsvarende. Veldig sjeldent vi overførte penger. Typ at han kjøpte med en veske jeg ønsket meg på reise. 

Store ting til leiligheten; vi tok bare annenhver ting. Tenkte det også ville gjøre det enklere ved eventuelt brudd.

Ferie; jeg tok fly, han hotell. Var hotell betydelig dyrere enn fly så tok jeg også restaurantbesøk. Og så gjorde vi det motsatt neste gang. 

Hadde separat kort på mat der begge satt over penger, det var bare fordi jeg stort sett var den som handlet. Men så ble det bare litt tilfeldig hvem som overførte hva til slutt.

Kunne ikke falt meg inn å styre med vippsing hvis jeg plukket med noe til han på apoteket

...Kanskje ikke så rart at dette fløt over i felles økonomi temmelig raskt 😂

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde ikke fikset å leve i et smålig forhold der man vipser hverandre for småtteri. Fikser så vidt å ha venner som er sånn. 

Anonymkode: 4a424...190

Veldig enig i den med venner... 

Om vi bare tar en kaffe, eller litt vin, så er det som regel bare en som trekker kortet, så går det litt annenhver gang.

Får man melding om å kjøpe med noe til middagsselskapet så sender man selvfølgelig ikke vippskrav. Og man bidrar heller ikke økonomisk til kvelden. Det går bare litt på rundgang. 

Selv når en kollega har glemt kortet i kantina så tar jeg det bare. Innimellom vippses det, andre ganger ikke. (men da memorerer jeg kort hvem som gjør hva, og gjør tilsvarende tilbake) 

• Liker 2
Skrevet

Nei. Slik har jeg det ikke. Jeg har bestandig reagert når jeg hører om slike ting. Ei venninne av meg spurte mannen om han kunne kjøpe bind og noe på apoteket til henne. Han kom på jobb til oss. Slengte det til henne og sa hva hun skylte henne. Jeg fikk sjokk. Her har dere to barn sammen. Men han kan ikke betale for bind for henne en gang. Nei det syntes jeg var rart. Greit at man har skilt økonomi altså. Men det får være grenser på at man skal telle på kroner. 

Anonymkode: b6078...8ae

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...